Οι αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου δεν είναι απλή υπόθεση

Οι αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου δεν είναι απλή υπόθεση Facebook Twitter
Από τον «Κυνόδοντα» (2009) και μετά, ο Λάνθιμος συνεργάζεται αποκλειστικά με έναν καλλιτέχνη για τις αφίσες των ταινιών του, τον γραφίστα Βασίλη Μαρματάκη.
0



ΟI ΠΑΡΑΔΟΞΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ και ένα αφοπλιστικά ψυχρό, μαύρο χιούμορ χαρακτηρίζουν τις ταινίες του Έλληνα δημιουργού Γιώργου Λάνθιμου. Η τελευταία του ταινία, η «Βουγονία», η οποία μιλάει για δυο ξαδέλφια που απάγουν μια ισχυρή γυναίκα επειδή τη θεωρούν εξωγήινη, συνδυάζει και τα δύο στοιχεία. 

Από τον «Κυνόδοντα» (2009) και μετά, ο Λάνθιμος συνεργάζεται αποκλειστικά με έναν καλλιτέχνη για τις αφίσες των ταινιών του, τον γραφίστα Βασίλη Μαρματάκη. Οι δυο τους γνωρίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν δούλευαν στη διαφήμιση, μαζί με τον συν-σεναριογράφο του σκηνοθέτη, Ευθύμη Φιλίππου

«Ο Βασίλης προσπαθεί να αποτυπώσει μέσα από την εικόνα κάτι ουσιαστικό για την ταινία, ένα στοιχείο που την αντιπροσωπεύει χωρίς να την εξηγεί, έτσι ώστε η σχέση μεταξύ της αφίσας και της ταινίας να είναι απολύτως συγχρονισμένη», λέει ο Λάνθιμος. 

«Το ενδιαφέρον προκύπτει από το γεγονός ότι οι ταινίες του Λάνθιμου είναι σκοτεινές, ποπ και αστείες. Είναι οπτικά εντυπωσιακές, οπότε έχω απίστευτο υλικό για να δουλέψω».

Για τον Βασίλη Μαρματάκη, που ξεκινά τη δουλειά του μόλις ολοκληρωθεί το σενάριο, το ενδιαφέρον προκύπτει από το γεγονός ότι οι ταινίες «είναι σκοτεινές, ποπ και αστείες», όπως λέει. «Είναι οπτικά εντυπωσιακές, οπότε έχω απίστευτο υλικό για να δουλέψω». Παρότι ο Λάνθιμος είναι πια αναγνωρισμένος διεθνώς, η συνεργασία τους παραμένει μια καθαρά «εγχώρια υπόθεση». «Συζητάμε πάντα στα ελληνικά», προσθέτει ο σχεδιαστής. 

Ο Βασίλης Μαρματάκης εξηγεί πώς «μεταφράζουν» οι αφίσες του τις ιστορίες του Λάνθιμου. 

«Βουγονία»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Ο Μαρματάκης ήταν χρόνια θαυμαστής του Νεοζηλανδού σχεδιαστή γραμματοσειρών Joseph Churchward και θεώρησε ότι η μπρουταλιστική γραμματοσειρά του, η Churchward Roundsquare, ταίριαζε ιδανικά με τη σκοτεινή, επιστημονικής φαντασίας ατμόσφαιρα της «Bουγονίας». «Είναι πραγματικά φουτουριστική», λέει. «Έχει πολύ κοφτές γωνίες, κάτι μνημειακό αλλά και χαρακτήρα χειροποίητου». Επικοινώνησε πρώτα με το Μουσείο της Νέας Ζηλανδίας, ύστερα με την οικογένεια του Churchward και τελικά με τους σχεδιαστές που είχαν αναλάβει την ψηφιοποίησή της. Επιπλέον, έφτιαξε τα credits στο χέρι – τα τύπωσε και ύστερα τα βούρτσισε με νερό για να παραμορφωθούν τα γράμματα. 

«Κυνόδοντας»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Στην ταινία τρία αδέλφια μεγαλώνουν απομονωμένα από τον έξω κόσμο. Προτού καταλήξουν στη μινιμαλιστική αφίσα της, ο Μαρματάκης και η Κατερίνα Παπαναγιώτου, τότε συνεργάτιδά του στο δημιουργικό γραφείο MNP, είχαν δοκιμάσει εκδοχές που απεικόνιζαν πράγματα που τα παιδιά δεν θα έβλεπαν ποτέ: «Είχαμε μια σειρά από αφίσες με πολικές αρκούδες, τους Καταρράκτες του Νιαγάρα, ένα ρέιβ πάρτι και απλώς τη λέξη “Dogtooth” από κάτω», θυμάται. Τελικά επέλεξαν μια πιο αφαιρετική εικόνα παραμόρφωσης: «Φτιάξαμε ένα σύμβολο με τρεις γραμμές που αντιπροσωπεύουν τα παιδιά να ακολουθούν το δικό τους μονοπάτι και να συναντιούνται στο τέλος», λέει. 

«Άλπεις»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Καθώς η ταινία αφορά μια ομάδα ανθρώπων που παίρνουν τη θέση των νεκρών για να παρηγορήσουν τις οικογένειες των αποθανόντων, ο Μαρματάκης σχεδίασε μια «μετα-αφίσα»: ένα φυλλάδιο που, όπως λέει, «θα μπορούσαν να έχουν φτιάξει οι ίδιοι οι ήρωες και να το μοιράζουν». Είναι εξ ολοκλήρου χειροποίητο – εκτύπωσε φωτογραφίες των χαρακτήρων, τις έκοψε και έφτιαξε ένα κολάζ. «Είναι ασπρόμαυρο γιατί, φυσικά, αυτοί θα το είχαν απλώς φωτοτυπήσει». 

«Αστακός»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Η πρώτη ιδέα του Μαρματάκη ήταν δύο χέρια που αγκαλιάζουν το περίγραμμα μιας άδειας αφίσας – μια μεταφορά για τον κόσμο της ταινίας, όπου οι εργένηδες πρέπει να βρουν σύντροφο, αλλιώς μεταμορφώνονται σε ζώα. Δεν του άρεσε όμως η ακαμψία της εικόνας, κι έτσι το κενό πήρε μια πιο άμορφη, ρευστή μορφή. «Φυσικά, δείχνει τη μοναξιά», λέει, «αλλά δεν ξέρεις αν ο Κόλιν Φάρελ αγκαλιάζει κάτι πραγματικό, έναν άνθρωπο ή ένα ζώο. Προσπάθησα να απεικονίσω αυτό το συναισθηματικό κενό». 

«Ο θάνατος του ιερού ελαφιού»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Ο Φάρελ υποδύεται έναν χειρουργό που βλέπει την οικογενειακή του ζωή να απειλείται από μια ανεξήγητη παρουσία. «Ήθελα να αποδώσω το αίσθημα της αδυναμίας μέσα σε ένα αποστειρωμένο, ιατρικό περιβάλλον», λέει ο Μαρματάκης. Η κάθετη σύνθεση της αφίσας παραπέμπει σε μια κατάσταση χωρίς διαφυγή. «Όταν βρίσκεσαι στο νοσοκομείο και συμβαίνει κάτι σ' εσένα ή σε κάποιον που αγαπάς, νιώθεις ανίσχυρος», εξηγεί. «Είσαι στον πάτο ενός πηγαδιού χωρίς τέλος. Μπροστά του υπάρχουν δύο κρεβάτια – η επιλογή που πρέπει να κάνει στην ταινία». 

«Η ευνοούμενη»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Το προφίλ της Ολίβια Κόλμαν, που έχει τον ρόλο της βασίλισσας Άννας, αν το γυρίσεις οριζόντια, θυμίζει την εικόνα της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ που είναι πάνω στα γραμματόσημα και στα νομίσματα. Ο Βασίλης Μαρματάκης άνοιξε την απόχρωση του δέρματός της. «Είναι άραγε ζωντανή ή νεκρή;» είναι το ερώτημα που ήθελε να αφήσει να αιωρείται. «Οι ερωμένες της βρίσκονται πάνω στο πρόσωπό της: η μία κρατά πινέλο, η άλλη ένα μαργαριταρένιο κολιέ. Δεν ξέρεις αν τη στολίζουν ή αν τη σκοτώνουν», λέει. «Είναι σαν δύο έντομα που τη χειρίζονται, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην ταινία». 

«Poor Things»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Αν προσέξεις τις πινελιές χρώματος στο πρόσωπο της Έμα Στόουν, θα δεις ότι κρύβουν μορφές των ανθρώπων που διαμόρφωσαν τη ζωή της Μπέλα Μπάξτερ – μιας γυναίκας με σώμα ενήλικης αλλά μυαλό παιδιού. «Τα παιδιά προσπαθούν καμιά φορά να μοιάσουν στους μεγάλους και βάφονται», λέει. «Σκέφτηκα ότι θα είχε ενδιαφέρον αν αυτά τα χρώματα ήταν οι άντρες – δεν ξέρεις αν εκείνοι τής τα έβαλαν ή αν το έκανε η ίδια για να φαίνεται όμορφη». 

«Kinds of Kindness»

Οι weird αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου Facebook Twitter

Ένας δευτερεύων χαρακτήρας, ο RMF (Γιώργος Στεφανάκος), που πεθαίνει και ανασταίνεται συνδέει τις τρεις ιστορίες της ανθολογίας. «Ήθελα να χρησιμοποιήσω αυτόν τον χαρακτήρα σαν ένα πτώμα που είναι ταυτόχρονα ζωντανό», εξηγεί ο Μαρματάκης. Για να δημιουργήσει την εντύπωση ότι πάνω στο σώμα σέρνονται σκουλήκια, έβαλε φωτογραφίες της Έμα Στόουν που χορεύει πάνω στο πορτρέτο του. «Μετά σκέφτηκα ότι δεν γίνεται να έχω την Έμα Στόουν χίλιες φορές, οπότε έβαλα και τους υπόλοιπους χαρακτήρες, με ρούχα σε διαφορετικές αποχρώσεις, πάνω σε ένα καφέ φόντο που είναι ουσιαστικά η Έμα Στόουν να χορεύει – και το αποτέλεσμα είναι αρκετά αστείο». 

Με πληροφορίες από τους «New York Times»

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Babel»: Το νέο αριστουργηματικό graphic novel του Soloúp

Προδημοσίευση / «Babel»: Το νέο graphic novel του Soloúp

Μια συναρπαστική εικονογραφημένη ιστορία που συνδέει με χιούμορ και συγκίνηση τις αφηγήσεις του παππού του και της παρέας του με τα βιώματα των ανθρακωρύχων κάθε εθνικότητας, γλώσσας και θρησκείας στις στοές του Βελγίου.
M. HULOT
Η σύγχρονη τέχνη πιάνει στα χέρια της τα κλασικά έπιπλα «Συρίγος»

Design / Η σύγχρονη τέχνη πιάνει στα χέρια της τα κλασικά έπιπλα «Συρίγος»

Είκοσι δύο δημιουργοί από τον χώρο του design και των τεχνών εμπνέονται από οκτώ αρχειακά κομμάτια της διάσημης επιπλοποιίας, αναδιατυπώνοντας την έννοια του κλασικού επίπλου στην εποχή μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Ένα σπίτι που λέει «ευχαριστώ»

Design / Ένα σπίτι που δίνει χαρά στον πεσιμιστή καλλιτέχνη που κρύβεις μέσα σου

Στο διαμέρισμα του Νίκου Τσιαπάρα στη Θεσσαλονίκη συνυπάρχουν το αρ νουβό, το αρ ντεκό, η ποπ αρτ και το τρας με τους πίνακες του ιδιοκτήτη και τα πορτρέτα των τέως βασιλιάδων, έτσι, για το κιτς του πράγματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ