Τι βλέπει ο τουρίστας στην Αθήνα όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
Τελεφερίκ: Αυτό που για τους Αθηναίους είναι αστικός μύθος οι τουρίστες το έχουν εντοπίσει πριν καν κλείσουν εισιτήρια για τη χώρα μας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Για τον τουρίστα η περιήγηση στην πόλη μοιάζει με ένα παζλ φτιαγμένο από μαρμάρινες επιγραφές, αρχαία ερείπια και ονόματα οδών γραμμένα σε ένα αλφάβητο που δεν αναγνωρίζει. Τα γράμματα υπάρχουν, αλλά δεν μεταφράζονται – κι αυτό είναι μάλλον ηθελημένο. Η Αθήνα είναι μια άκρως τουριστική πόλη που δεν τη νοιάζει να εξηγηθεί. Αν για κάποιον λόγο το κινητό τους ξεμείνει από μπαταρία, θα μείνουν να κοιτάζουν τα ονόματα των δρόμων σαν περιστέρια πάνω στα καλώδια.

Παρ’ όλα αυτά –ή, μάλλον, ακριβώς γι’ αυτό– οι τουρίστες έρχονται προετοιμασμένοι. Με print screen από TikTok videos, Google Maps tags και με YOLO διάθεση. Βρίσκουν, ζουν και ανακαλύπτουν ό,τι εμείς συχνά αγνοούμε ή προσπερνάμε. Όχι επειδή δεν αξίζει, αλλά γιατί έχει γίνει για μας δεύτερο δέρμα της πόλης, κάτι τόσο οικείο που παύεις να το παρατηρείς.

Ένα τελεφερίκ-αστικός μύθος και το κυνήγι της ταράτσας

Αυτό που για τους Αθηναίους είναι αστικός μύθος οι τουρίστες το έχουν εντοπίσει πριν καν κλείσουν εισιτήρια για τη χώρα μας. Δεν κάνει «μπαμ» από μακριά. Βλέποντας την είσοδο, δεν φαντάζεσαι ότι μπορεί να οδηγεί σε κάτι τέτοιο. Φτάνεις στην οδό Αριστίππου, σε ένα κτίριο που γράφει «TELEFERIK» με μια φοβερή παλιά γραμματοσειρά. Μπαίνεις, βγάζεις το εισιτήριό σου, περνάς από μια πόρτα και έπειτα ανεβαίνεις κάτι σκαλιά και επιβιβάζεσαι. Όταν φτάσεις, βγαίνεις σε μερικά σκαλοπάτια μέσα στο βουνό. Οι τουρίστες θέλουν να έχουν την Αθήνα «στο πιάτο».

Αν δεν φοράνε αρχαιοπρεπή σανδάλια, τότε ψωνίζουν «χλαμύδες» ή λευκές τουνίκ και κυκλοφορούν στην πόλη με αέρα αρχαίου ολυμπιονίκη.

Ψάχνουν λοιπόν και εντοπίζουν τα rooftops των ξενοδοχείων και τα μπαρ με θέα τον φωτισμένο Παρθενώνα λες και είναι drones. Πολλές φορές βέβαια μπερδεύονται με τις περιγραφές και αντί για rooftop κλείνουν για terraces, που στα ελληνικά καταστήματα του κέντρου αντιστοιχεί σε μπαλκονάκια, και ξενερώνουν. Μιας και είμαστε στα ψηλά, πάμε στο Γκάζι. Έχω μια τέλεια ιδέα, πάμε για γεύμα πάνω σε γερανό. Στο μυαλό των Αθηναίων φαντάζει σαν κάτι μεταξύ αεροπλάνου χωρίς προορισμό και escape room με μαχαιροπίρουνα, φαγητά και ποτά.

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 2/10
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 10/10

Οι πιο iconic ταράτσες: 360 Cocktail Bar, Ηφαίστου 2, Μοναστηράκι, A for Athens, Μιαούλη 2, Μοναστηράκι, Zillers Roof Garden, Μητροπόλεως 54, Σύνταγμα, Electra Metropolis Roof Garden, Μητροπόλεως 15

Τουριστική παράκρουση με φόντο την παράδοση

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
«Ηeavenly», λένε οι τουρίστες όταν τρώνε λουκουμάδες στην Αιόλου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ξεκινάνε πάντα με λουκουμάδες στην Αιόλου – «heavenly», λένε. Τα πόδια τους, μέσα σε σανδάλια gladiator που γλιστράνε στα πλακόστρωτα, κινούνται με αυτοπεποίθηση, παρότι μοιάζουν έτοιμα να γυρίσουν τον αστράγαλό τους σε κάθε στροφή. Ο Αθηναίος, πιο πρακτικός, φοράει Teva, Crocs, ή ένα σταθερό αθλητικό που του δίνει σιγουριά και πιθανότητες επιβίωσης στην πόλη.

Αν δεν φοράνε αρχαιοπρεπή σανδάλια, τότε ψωνίζουν «χλαμύδες» ή λευκές τουνίκ και κυκλοφορούν στην πόλη με αέρα αρχαίου ολυμπιονίκη, ή παίρνουν πίτα γύρο με απ’ όλα από iconic σουβλατζίδικα στο Μοναστηράκι, των οποίων οι τοίχοι είναι στολισμένοι με φωτογραφίες των ιδιοκτητών με πολιτικούς αρχηγούς και θρυλικές προσωπικότητες των ’80s και των ’90s.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παγωτά, σαλάτα χωριάτικη, μουσακά και φυσικά τζατζίκι και μπουζούκι. Εντοπίζουν τις ταβέρνες με τα χορευτικά και το σπάσιμο των πιάτων. Εκεί η βραδιά κορυφώνεται με χορούς από χορευτικά συγκροτήματα, ζεϊμπέκικο, γύψινα πιάτα που σπάνε με τελετουργική ευλάβεια και χειροκροτήματα από τους σερβιτόρους. Ο Αθηναίος συνήθως αγνοεί την ύπαρξη αυτών των μαγαζιών. Ο τουρίστας αποχωρεί εκστασιασμένος, νιώθοντας ότι ακούμπησε την καρδιά της Ελλάδας.

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 0.5/10
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 12/10

Καφεδάκι, καπελάκι, κομπολογάκι

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο τουρίστας που σέβεται τον εαυτό του θα δοκιμάσει ελληνικό καφέ και σίγουρα θα δοκιμάσει έναν φραπέ − τον καφέ-θρύλο. Στην περιοχή Μοναστηράκι - Σύνταγμα παίζουν κάτι περίπτερα τεράστια, σαν τουριστικά mall. Εκεί θα βρει και θα αγοράσει ένα κομπολόι και καπελάκι που γράφει ATHENS ή GREECE, τα aesthetics που αποθέωσε η Σάττι πέρυσι στο «Ζάρι». Το combo φραπές + κομπολόι μοιάζει με Café Culture Starter Pack. Οι Έλληνες του 2025, βέβαια, πίνουν ακόμα φανατικά καφέ, αλλά έχουν περάσει στην εποχή του freddο, πιο μίνιμαλ, πιο urban. Το απόλυτο τουριστικό καφέ-στέκι είναι φυσικά μια αμερικανική αλυσίδα στο Μοναστηράκι, με θέα τον ιερό βράχο. Επίσης πηγαίνουν σε όλα τα λουλουδάτα καφέ και σε όλα τα instagrammable στέκια της πόλης με τους φωτογενείς στολισμούς.

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 3/10 (μόνο αν δουλεύει εκεί)
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 10/10

Νύχτα στην Αθήνα σε Erasmus fever

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
Φωτ.: @itsnappi

Το βράδυ, αν δεν ανέβουν κάπου ψηλά για ένα cocktail με θέα (insert Acropolis here), οι τουρίστες αρχίζουν να ψάχνουν «πού πηγαίνουν οι ντόπιοι». Οι πιο νεαροί και ενημερωμένοι μπορεί να εντοπίσουν το Bios, το Romantso και διάφορα low-key spots με local crowd, DJ sets, art vibes και «Athens underground experience».

Αλλά η πραγματική απογείωση για τους τουρίστες που ήρθαν να ζήσουν κάτι έντονο συμβαίνει κάτω από την πλατεία Καρύτση, στην οδό Ανθίμου Γαζή, με δύο μπαρ αντικριστά να παίζουν δυνατά μουσική. Εκεί παίζει hip hop, RnB και ό,τι παίζει τώρα. Γίνεται χαμός όλες τις μέρες της εβδομάδας και −κυρίως− οι ξένοι είναι περισσότεροι από τους Έλληνες. Το στενάκι θυμίζει Erasmus πάρτι με city vibes. Τα ποτά είναι φθηνά, τα τραγούδια είναι bangers, και το φλερτ γίνεται σε όλες τις γλώσσες.

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 4/10
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 13/10

Το adventure mode του τουρίστα

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
Οι τουρίστες θέλουν να έχουν την Αθήνα «στο πιάτο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ξεκινάνε με την Ακρόπολη, φυσικά. Δεν τους σταματάει τίποτα, ούτε οι 43 βαθμοί Κελσίου, φοράνε καπέλο, εφοδιάζονται με κρύο νερό και πάνε. Αν τα βρουν σκούρα, βρέχουν τη χωρίστρα τους και ανεβαίνουν για να θαυμάσουν τον Παρθενώνα.

Μετά, περνάνε από τα «Anafiotika», που τα ανακηρύσσουν «hidden Cyclades». Εμείς φυσικά το ξέραμε, απλώς δεν ανεβαίνουμε τόσο συχνά. Και γιατί να μείνουν Αθήνα, όταν υπάρχει ημερήσια εκδρομή στα Μετέωρα; Ξυπνάνε 5:30 το πρωί, παίρνουν το λεωφορείο, κάνουν το πηγαινέλα σε μία μέρα, τρώνε τυρόπιτα στον σταθμό των λεωφορείων και επιστρέφουν το βράδυ. Φυσικά, δεν λείπει και το μπάνιο. Στην κορυφή της λίστας: Βουλιαγμένη. Για εκείνους είναι το «Athens Riviera». Για τον Αθηναίο είναι η παραλία που πήγαινε μικρός με τη γιαγιά του, φορώντας μπρατσάκια και έχοντας στην τσάντα με τα μπανιερά και ένα τοστ στο αλουμινόχαρτο. Οι ξένοι πάνε με ταξί, συνοδεύουν το μπάνιο τους και με έναν freddo espresso και αναφωνούν «this is life».

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 5/10
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 100/10

Στηρίζουν Athens Kallithea FC, αγαπάνε μπάλα, αγαπάνε σινεμά

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Υπάρχει μια νέα γενιά τουριστών που δεν μένει απλά στο «αγάπησα την Αθήνα» − γίνεται Kallithea μέχρι το κόκαλο. Η Athens Kallithea FC, με τη new wave αισθητική της, τα retro-inspired kits και τον πιο στυλάτο Instagram λογαριασμό που έχει δει ευρωπαϊκή ομάδα Β’ Εθνικής, έχει αγαπηθεί πραγματικά στο εξωτερικό. Πλέον, έχει fanbase σε Παρίσι, Βερολίνο και Κοπεγχάγη. Οι ντόπιοι την αγαπάνε πραγματικά, αλλά το γκελ που έχει στο εξωτερικό είναι πρωτόγνωρο για ελληνική ομάδα.

Εκτός από μπάλα, ο επισκέπτης αναζητά θερινό σινεμά με θέα Ακρόπολη, αγγλικούς υπότιτλους και άρωμα γιασεμιού. Cine Paris, Cine Thisio και Cine Dexameni, για όσους το ψάχνουν λίγο πιο πολύ.

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 6.5/10
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 10/10

Cine Paris, Κυδαθηναίων 22, Πλάκα, Cine Thision, Αποστόλου Παύλου 7, Θησείο, Cine Dexameni, Δεξαμενής 4, Κολωνάκι

Στο κέντρο για ρούχα από δεύτερο χέρι

Τι βλέπει ο τουρίστας όταν εμείς βλέπoυμε απλώς την πόλη μας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αν υπάρχει κάτι που εντοπίζουν καλύτερα απ’ όλους οι τουρίστες στην Αθήνα, είναι τα thrift shops του κέντρου. Δεν εννοούμε απλώς μαγαζιά με second hand ρούχα. Εννοούμε curated χώρους, με επιλογές Levi’s, satin φορέματα και CARHARTT πανωφόρια σε άριστη κατάσταση. Οι Αθηναίοι; Τους παίρνει λίγο παραπάνω να μπουν στο mood, ή ίσως να προτιμούν και το Vinted τελευταία.

Πιθανότητα να πετύχεις Αθηναίο: 5/10
Πιθανότητα να πετύχεις τουρίστα: 8/10

Wear Naked, Ιπποκράτους 124, Νεάπολη, Yesterday’s Bread, Αιόλου 68, Μοναστηράκι, Kilo-Shop, Ερμού 120, Μοναστηράκι, Guadeloupe Vintage, Περικλέους 33, Κέντρο, NewSkin Vintage Clothing, Αριστοφάνους 1, Ψυρρή, Piracy Vintage, Βαλτετσίου 38, Εξάρχεια

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Living
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

Οπτική Γωνία / Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

« Με εκνευρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα σε αυτήν τη νέα Αθήνα: από τη φασαρία και το μποτιλιάρισμα με τα τουριστικά λεωφορεία και τα μαύρα βανάκια ως τα χρυσά στεφανάκια που φοράνε τα κορίτσια στο κεφάλι τους»
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Retreat Culture: Η νέα τάση είναι να φεύγεις για να βρεις τον εαυτό σου

Ψυχή & Σώμα / Retreat Culture: Η νέα τάση είναι να φεύγεις για να βρεις τον εαυτό σου

Τι ακριβώς αναζητούν όσοι συμμετέχουν σε retreats ευεξίας; Πρόκειται για απόδραση ή επιστροφή σε κάτι πιο αυθεντικό; Είναι μόνο για ευκατάστατους ξένους τουρίστες ή υπάρχουν προτάσεις και για τους «κανονικούς» ανθρώπους; Απαντά η δημιουργός των Fykiada Retreats, Άννα Μαρτίνου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Γιατί όλοι μιλάνε για τη βιταμίνη C;

Living / Γιατί όλοι μιλάνε για τη βιταμίνη C;

Ξέρουμε όλοι ότι προσφέρει τριπλό όφελος: προστατεύει την επιδερμίδα από το οξειδωτικό στρες και τις ελεύθερες ρίζες, ενισχύει τη σύνθεση κολλαγόνου και συμβάλλει στην ομοιογένεια του τόνου, μειώνοντας σταδιακά δυσχρωμίες και σημάδια από τον ήλιο. Δεν υπόσχεται. Δουλεύει.
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
«Σουβλάκι, παρακαλώ»: Κυνηγώντας την Devin Halbal, την πιο viral tiktoker του πλανήτη, στο κέντρο της Αθήνας

Devin Halbal / «Σουβλάκι, παρακαλώ»: Κυνηγώντας την πιο viral TikToker του πλανήτη στο Σύνταγμα

Τα βίντεό της την έχουν κάνει πασίγνωστη στο ελληνικό κοινό. Άλλοι αγαπούν την Devin Halbal σαν θεά κι άλλοι δεν μπορούν ούτε να την ακούν. Το απόγευμα της περασμένης Κυριακής έκανε την εμφάνισή της στο κέντρο της πόλης. Την ακολουθήσαμε.
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ
Πάσκουα Βοργιά: «Eίναι σημαντικό να δημιουργούνται ευκαιρίες για δημόσιο διάλογο»

Plāsmata 3 / Πάσκουα Βοργιά: «Eίναι σημαντικό να δημιουργούνται ευκαιρίες για δημόσιο διάλογο»

Συζητήσεις για τους ανθρώπους, τα φυτά, τα ζώα και τα πουλιά που αποτελούν το οικοσύστημα του Πεδίου του Άρεως αλλά και για τις μεγάλες και μικρές ιστορίες που απαρτίζουν την πολιτισμική και κοινωνική του πραγματικότητα.
M. HULOT