Παράδοξοι καιροί αναζητούν παράδοξες συνθέσεις

Παράδοξοι καιροί αναζητούν παράδοξες συνθέσεις Facebook Twitter
Ο Ηλίας Γαληνός είναι ιδρυτής και senior coach της εταιρείας The Flow Partners (www.theflow.gr).
0

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ομάδων διακρίνεται από ένα ανελαστικό εγγενές γνώρισμα: αφορά πάντα τον αποδέκτη. Συνεπώς, η αναγνώριση κάποιου/-ας ως ηγέτη/-ιδας δεν αποτελεί ιδιότητα, δεν παραπέμπει στον οργανωσιακό ρόλο που μπορεί να έχει και προϋποθέτει την ικανότητά του/της να εμπνεύσει ευρύτερες ομάδες να τον/την ακολουθήσουν οικειοθελώς. Για τον λόγο αυτό η επιβεβαίωση αυτού που ονομάζουμε leadership συνεπάγεται κάποιας μορφής followership.

Κάτι αντίστοιχο ισχύει και στην επικοινωνία, η οποία υπερβαίνει την εκπομπή μηνυμάτων και καθορίζεται από τον τρόπο που την αποκωδικοποιεί ο δέκτης. Επικοινωνία, λοιπόν, είναι η ζεύξη και όχι μια αυτοαναφορική διεργασία διασποράς απόψεων και στόχων. Τα δύο αυτά χαρακτηριστικά επιτείνουν την αίσθηση αδιεξόδου στα σύγχρονα μοντέλα ηγεσίας και τα τελευταία χρόνια προκαλούν περαιτέρω σύγχυση τόσο στα στελέχη όσο και στις ομάδες που διοικούν. Για ποιον λόγο όμως είναι εντονότερο αυτό στις μέρες μας;

Ίσως έτσι στο τέλος να βρούμε το θάρρος να ακολουθήσουμε την προτροπή της ποιήτριας του παράδοξου Κικής Δημουλά¹…

Είναι πλέον προφανές ότι ζούμε σε έναν κόσμο ραγδαία αυξανόμενης πολυπλοκότητας [αλλιώς VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous), ή BANI (Brittle, Anxious, Non-linear, Incromprehensible) ή εσχάτως σε έναν Open AI world], ο οποίος μας αποκαλύπτεται μέσα από διαδοχικές ανατροπές και αρρύθμιστες τεχνολογικές προκλήσεις. Κι ενώ βιώνουμε τη συμπτωματολογία αυτών των φαινομένων, εξακολουθούμε να υιοθετούμε έναν μονοσήμαντο και εν πολλοίς αριθμογενή ορισμό της επιτυχίας.

Έναν ορισμό που απηχεί ένα παρωχημένο μοντέλο τόσο κοινωνικής όσο και επιχειρησιακής οργάνωσης. Προσπαθούμε επομένως να αντιμετωπίσουμε μια κβαντικά μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, εξαντλώντας ακόμη αναλογικά συστήματα διοίκησης και μέσα μέτρησης επιτυχίας του παρελθόντος. Ποιο είναι το τίμημα αυτής της δομικής αναντιστοιχίας; Είναι πλέον απόλυτα εμφανές, αν και όχι εμπεδωμένο από όλους μας: μεγαλύτερος φόρτος εργασίας, περισσότερη πίεση, περισσότερο burn-out, περισσότερο... κενό! Κι αν μιλάμε για τις ομάδες μας, και δη τους Zoomers, περισσότερες ματαιωμένες προσδοκίες και αιμορραγία ταλέντου.

Ως σύγχρονος ηγέτης καλείσαι να διαχειριστείς προκλήσεις που εκπορεύονται από συνθήκες πέρα από το στενό πεδίο ελέγχου σου. Προκλήσεις που σχετίζονται με τεχνολογικές ανατροπές, κρίσιμες ανακατατάξεις σε γεωπολιτικό ή μακροοικονομικό επίπεδο, δραματικές αλλαγές των καταναλωτικών προτύπων, υβριδικά μοντέλα εργασίας, σύνθετες οργανωσιακές δομές εταιρειών και διαγενεακή κινητικότητα στην εργασία και τους ρόλους. Αρκετές από τις προκλήσεις αυτές εκδηλώνονται στην εξέλιξή τους με κάποια μορφή κρίσης. Και το πιο ενδιαφέρον ίσως στοιχείο αυτών των κρίσεων είναι ότι συχνά απαντώνται σε κάποιο είδος διλήμματος ηγεσίας. Τι είναι όμως το δίλημμα ηγεσίας;

Είναι η συνθήκη ή η κατάσταση που θέτει το στέλεχος ενώπιον δύο αμοιβαίως ή αντιστοίχως αρνητικών επιλογών. Επομένως, οποιαδήποτε και αν είναι η προτιμητέα επιλογή μας, δεχόμαστε εξ ορισμού ότι θα ακολουθείται από ένα συνοδό τίμημα ή εναλλακτικό κόστος. Μεταφράζουμε, λοιπόν, μια δοτή συνθήκη μέσα από το πρίσμα ενός zero-sum game και αποδεχόμαστε αυθωρεί και παραχρήμα ότι όποιο κι αν είναι το προσδοκώμενο όφελος που θα προσποριστούμε από την επιλογή μας, σε κάποιο μέτρο θα το απολέσουμε από την εναλλακτική της. Θα αναζητήσουμε π.χ. συλλογικό όραμα και νόημα ή λειτουργική συνέπεια στα παραδοτέα, ιεραρχικό status ή εγγύτητα μέσω ενσυναίσθησης, επιτυχία ή προσωπική ισορροπία;

Προσπαθούμε με κάθε τρόπο να εντοπίσουμε έναν λειτουργικό συμβιβασμό, μια βιώσιμη ισορροπία, η οποία να αμβλύνει τις αρνητικές επιπτώσεις της προκρινόμενης επιλογής μας. Και το κρίσιμο ερώτημα είναι κατά πόσο αυτή η ισορροπία είναι πλέον εφικτή και κυρίως βιώσιμη. Για πόσο ακόμη μπορούμε να καταβάλλουμε τους ψυχολογικούς, σχεσιακούς και κάποιες φορές αξιακούς δασμούς των στόχων και των φιλοδοξιών μας;  

Αυτό που μπορούμε να επιδιώξουμε είναι να παρακάμψουμε ή να αντικαταστήσουμε αυτά τα φαινομενικά διλήμματα και να επανατοποθετηθούμε στις προκλήσεις μέσα από ένα παράδοξο ηγεσίας. Το τελευταίο αφορά τον εντοπισμό μιας παράδοξης σύνθεσης που επιτρέπει στο στέλεχος να μεγιστοποιήσει την προτιμητέα του επιλογή, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στην επίτευξη της εναλλακτικής της.

Στα παραπάνω παραδείγματα, δηλαδή, το παράδοξο ερώτημα που θα ίσχυε είναι: πώς, εστιάζοντας σε ένα συλλογικό νόημα, μπορείς να έχεις μια άψογη ροή καθημερινών παραδοτέων; Πώς, μέσω ενός μοντέλου empathic leadership, μπορείς να ενισχύσεις έτι περαιτέρω το status του ρόλου σου; Πώς, μέσα από την προάσπιση της καθημερινής σου ισορροπίας, μπορείς να διεκδικήσεις με μεγαλύτερες αξιώσεις την επαγγελματική σου επιτυχία; Ακούγεται εύλογο;

Όσο διανοητικά προσβάσιμη και δελεαστική κι αν παρουσιάζεται μια τέτοια προσέγγιση, στην πράξη χρειάζεται να αντιπαρέλθει εδραιωμένα μοντέλα διοικητικών προσεγγίσεων και συμπεριφορών, εγχάρακτες συνάψεις και διαισθητικές αντιδράσεις που διαθέτουμε και έχουν αποδώσει εξαιρετικά επιτυχημένα στο παρελθόν ή τουλάχιστον τις έχουμε συνδέσει με σημαντικές διακρίσεις μας. Διότι η σχεδόν αντανακλαστική μας παρόρμηση κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε κάποιου είδους κρίση είναι να ανακαλέσουμε στάσεις, χαρακτηριστικά και συμπεριφορές που θεωρούμε ότι λειτούργησαν αποτελεσματικά σε φαινομενικά αντίστοιχες προκλήσεις του παρελθόντος. Υποτασσόμαστε στον αυτοματισμό μιας επιτυχημένης συνταγής, ενός προτύπου ηγεσίας που καταξιώθηκε σε μια αναλογική εποχή, πλην όμως διαθέτει το κλέος των επιβεβαιωμένων επιτευγμάτων και την ευκολία μιας ακλόνητης οικειότητας. Πόσο σχέση έχουν όμως όλες αυτές οι βαλσαμωμένες βεβαιότητες με την έλευση μιας εποχής που, κατά τις έρευνες, το 65% περίπου των λειτουργιών ενός προϊσταμένου θα μπορεί να τις επιτελέσει καλύτερα ένα chatbot²;

Με βάση όλα τα παραπάνω, η ενσυνείδητη μετατροπή των φαινομενικών διλημμάτων σε παράδοξα ηγεσίας θα αποτελέσει κριτήριο προόδου και προσαρμογής ατόμων και ομάδων σε μια ρευστή πραγματικότητα, η οποία αναδεικνύει νέα προτάγματα ηγεσίας και αποζητά συνθετική οπτική και συμπεριφοριστική πλαστικότητα από τα σύγχρονα διοικητικά στελέχη. Το παράδοξο ερώτημα που ίσως ακόμη λανθάνει, πλην όμως κουράζει την καθημερινότητά μας, είναι το κατά πόσο ο «επιτυχημένος» εαυτός μας μπορεί να συνιστά το βασικό εμπόδιο στη μελλοντική μας εξέλιξη και επιτυχία. Και ίσως τότε να αντιληφθούμε σε πιο προβοκατόρικο τόνο κατά πόσο ο «εχθρός» μας, δηλαδή τα στοιχεία που βρίσκονται σήμερα σε επιφανειακή αντίστιξη με το ηγετικό μας προφίλ, μπορεί να γίνουν ο κύριος σύμμαχός μας σε αυτήν τη μετάβαση.

Η παράδοξη σύνθεση, βέβαια, είναι μια πνευματική δεξιότητα που απαιτεί αυτεπίγνωση, μέθοδο και συστηματική εξάσκηση προκειμένου να κατακτήσουμε το επίπεδο δεινότητας που η εποχή μας αξιώνει. Τα παράδοξα ηγεσίας είναι μια διαρκής άσκηση πάνω στο ετερόδοξο∙ είναι η ρωμαλέα κατάφαση του εναλλακτικού ως νέου βάθρου για την ανάδειξη του οικείου, είναι το βαθύ περίγραμμα που δανειζόμαστε από τον «εχθρό» μας για να προβάλλουμε ακόμη πιο ευδιάκριτα την προτιμητέα μας επιλογή, προσωπική ποιότητα ή χάρισμα. Είναι μια οδός που θα μας επιτρέψει να συναντήσουμε μη γραμμικά, υπόρρητα σχεδόν, τη βαθύτερη αριστεία μας.

¹ «Αισθηματίας Δισταγμός», συλλογή ποιημάτων «Δημόσιος Καιρός», εκδόσεις Ίκαρος, 2014

² Harvard Business Review, Jan 2023, «11 Trends that will shape work in 2022 and beyond», by Brian Kropp & Emily Rose McRae

Good Business Directory Vol.3:  H νέα ειδική ειδική έκδοση για όλες τις τάσεις που καθορίζουν το ελληνικό επιχειρείν

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς, μόνο και μόνο επειδή και η οικογένειά τους ήταν στην πολιτική»

LiFO politics / Στάθης Καλύβας: «Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς»

Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στην Οξφόρδη μιλά για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, την αναγκαιότητα για κριτική ικανότητα στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας που θα μας επιτρέψουν να αντισταθούμε στην ψηφιακή επέλαση.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Όχι άλλο Black Friday και γεμίσαμε μάγκες

Άλλο ένα podcast 3.0 / Όχι άλλο Black Friday, και γεμίσαμε μάγκες

Η Black Friday ξαναξέφυγε, οι «μάγκες» πολλαπλασιάζονται, τα παπούτσια που θες δεν υπάρχουν πουθενά, οι επισκέπτες έρχονται σπίτι με κεράσματα από τη γειτονιά σου και ένα silent restaurant καραδοκεί στη γωνία. Κι όλα αυτά τα ακούς χαλαρά με πιτζάμες στο δικό σου σπίτι.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Θέματα / «Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Αυτό το είδος σχολίου αποτελεί μέρος ενός διαχρονικού μοτίβου για τον πρόεδρο, η θητεία του οποίου έχει σημαδευτεί από επανειλημμένες προσπάθειες να προσβάλει και να εξευτελίσει γυναίκες δημοσιογράφους.
THE LIFO TEAM
Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Lifo Videos / Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Η Φωτεινή (Σβετλάνα), γνωστή σε όλους ως Fosbloque, δεν μιλά σαν άνθρωπος που κάνει «καριέρα στο ίντερνετ»· μιλά σαν κάποια που έφτιαξε από το μηδέν μια ζωή που χωράει την ταυτότητά της, την καταγωγή της, τις ανασφάλειες, την ασθένεια, την υψηλή πίεση του YouTube και τη δημιουργικότητα που, όπως λέει, «της έσωσε τον ψυχισμό».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το κλίμα της Αθήνας αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

H κατάσταση των πραγμάτων / Το κλίμα αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

Η κλιματική ταυτότητα της Aθήνας αλλάζει δραματικά και τα σημάδια είναι πλέον ορατά. Οι καλοκαιρινές νύχτες δεν προσφέρουν πια ανακούφιση, η ορατότητα έχει μειωθεί εντυπωσιακά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα εντείνονται. Τι αποκαλύπτει το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για την πραγματική έκταση των κλιματικών αλλαγών;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Ζούμε, ρε! / Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Μπορούν τα ανάπηρα άτομα να είναι εθελοντές; Έχουν οι αντίστοιχες οργανώσεις τη γνώση να τα εντάξουν ισότιμα; Και γιατί η αναπηρία στην τρίτη ηλικία παραμένει τόσο αόρατη;
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Ψυχή & Σώμα / Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Τα παιδιά στην Ελλάδα ξεκινούν να πίνουν από τα 11 ή τα 13, ενώ ένας στους πέντε εφήβους μεθάει πάνω από τρεις φορές τον χρόνο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν τη νέα, ανησυχητική κανονικότητα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Άλλο ένα podcast 3.0 / Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Εφιαλτικό 12ωρο χωρίς κινητό, εξτρίμ αφηρημάδα, ένα οδόφραγμα που δεν είδαμε ποτέ να έρχεται, crypto που ποτέ δεν αγοράστηκε και τεχνητή νοημοσύνη που μαθαίνει τις απιστίες σου πριν από σένα. Ναι, όλα αυτά είναι στο ίδιο επεισόδιο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Πώς ζούμε σήμερα στην τουριστική Αθήνα του Airbnb;

Άκου την επιστήμη / Συνηθίσαμε τελικά να ζούμε σαν τουρίστες στην πόλη μας;

Τι αποκαλύπτει για εμάς η σημερινή Αθήνα; Από τα ινσταγκραμικά διαμερίσματα μέχρι την ομογενοποιημένη αισθητική που φέρνει ο παγκόσμιος τουρισμός, οι πόλεις μεταμορφώνονται ασταμάτητα. Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ Εμμανουήλ Σταυρακάκης περιγράφει τον τρόπο που ζούμε σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Άκη Πάνου: Από τον πατρικό έλεγχο στις φονικές σφαίρες

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του μεγάλου μαέστρου του λαϊκού πενταγράμμου, που ένα αυγουστιάτικο μεσημέρι του 1997 έβαψε τα χέρια του με αίμα για χάρη της «μούσας» του.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ