Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
«Το άγνωστο υπάρχει παντού, αν κοιτάξεις βαθύτερα, θα φτάσεις σε ένα σημείο όπου απλώς δεν θα γνωρίζεις τι κρύβεται παρακάτω». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Ο Rick Lowe ετοιμάζει «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη

0

Στους χάρτες προηγούμενων αιώνων, οι περιοχές που ήταν πρακτικά αχαρτογράφητες και αντιπροσώπευαν το «άγνωστο», εκεί όπου δεν είχε πατήσει ανθρώπινο πόδι ή ο δυτικός πολιτισμός δεν είχε ακόμα κάνει απόβαση, αποδίδονταν συχνά με τη μορφή δράκων και άλλων τερατόμορφων πλασμάτων, με προφανείς συνδηλώσεις.

Από κει αντλεί τον τίτλο της «Hic sunt dracones» (Εδώ υπάρχουν δράκοντες) η νέα έκθεση-blockbuster του Μουσείου Μπενάκη που θα καταλάβει από την 1η Ιουνίου όλο το ισόγειο του κτιρίου της Πειραιώς, ανοίγοντας διάλογο ανάμεσα σε επιλεγμένα αντικείμενα των μόνιμων συλλογών του μουσείου, προερχόμενων από διαφορετικές εποχές, περιοχές, τεχνοτροπίες και καλλιτεχνικά ρεύματα, και νέα έργα που δημιουργεί αυτή την περίοδο στην Αθήνα ένας κορυφαίος διεθνής καλλιτέχνης των καιρών μας, ο Rick Lowe.

Με καταγωγή από την Αλαμπάμα και βάση του το Τέξας, ο Lowe έγινε ευρύτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό πριν από μερικά χρόνια με τη συμμετοχή του στην documenta14 που διεξήχθη στην Αθήνα, όπου παρουσίασε το Victoria Square Project – σημειωτέον, πρόκειται για το μοναδικό πρότζεκτ απ’ όλη εκείνη την καλλιτεχνική έκρηξη που έζησε η Αθήνα, το οποίο παρέμεινε ενεργό στον αστικό ιστό μετά το πέρας της διοργάνωσης.

Δείγμα «κοινωνικής γλυπτικής», στην οποία ειδικεύεται εδώ και δεκαετίες ο καλλιτέχνης, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Project Row Houses στο Τέξας, ένα κοινωνικό-καλλιτεχνικό πείραμα που ξεκίνησε να αναβαθμίζει μια ολόκληρη περιοχή στο Χιούστον στις αρχές των ’90s, ανακαινίζοντας κατοικίες για καλλιτεχνική χρήση και φιλοξενία ανύπαντρων μητέρων, το Victoria Square Project τοποθετήθηκε σε παρακείμενο στενό της πλατείας Βικτωρίας, περιοχή που το ’16-’17 αποτελούσε κομβικό σημείο για τη μετακίνηση Σύριων και λοιπών προσφύγων στην τότε εκρηκτική για το προσφυγικό συνθήκη.

Η γνώση είναι πολύ υποκειμενική. Όσα ξέρουμε σήμερα μπορεί να μην ισχύουν αύριο, η γνώση αλλάζει διαρκώς. Τα πράγματα που ισχυριζόμαστε ότι γνωρίζουμε, για μένα είναι πολύ απλά. Το άγνωστο υπάρχει παντού, αν κοιτάξεις βαθύτερα, θα φτάσεις σε ένα σημείο όπου απλώς δεν θα γνωρίζεις τι κρύβεται παρακάτω. Και όλα καταλήγουν στην απόλυτη ερώτηση, από πού ήρθαμε, γιατί είμαστε εδώ.

Έκτοτε ο χώρος βρήκε οργανική θέση στην κοινωνική γεωγραφία της περιοχής, αποτελώντας κόμβο πολιτιστικών ανταλλαγών και συνεργειών ανάμεσα σε καλλιτέχνες, πρόσφυγες, μετανάστες και τοπικές κοινότητες, ενώ αυτή την περίοδο το υπόγειό του αποτελεί το στούντιο του Lowe, ο οποίος φιλοτεχνεί έργα μεγάλης κλίμακας για την έκθεση του Μπενάκη. Παράλληλα δημιουργεί και νέα για μία ακόμα έκθεση στην Αθήνα, στην γκαλερί Gagosian, που τον εκπροσωπεί, με τίτλο «Still learning from Athens».

Σε αυτόν τον χώρο υποδέχθηκε τη LiFO για μια συζήτηση με τους επιμελητές της έκθεσης του Μπενάκη, Πολύνα Κοσμαδάκη και Γιώργο Τζιρτζιλάκη, παρουσιάζοντάς μας το νέο σώμα δουλειάς του και εξηγώντας μας τι σχέση μπορεί να έχουν αυτά τα πολυεπίπεδα έργα, που έχουν ως βάση τους διάφορα υλικά, όπως αποκόμματα εφημερίδων, πάνω στα οποία τοποθετούνται πολλαπλά στρώματα άλλων υλικών, που θυμίζουν παλίμψηστα ή τουβλάκια Ντόμινο, φέρνοντας στον νου, καθώς τα κοιτάς από μακριά, παράξενους χάρτες αλλά και πίνακες του Τζάκσον Πόλοκ, με έργα μιας συλλογής όπως αυτή του Μουσείου Μπενάκη.

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Με καταγωγή από την Αλαμπάμα και βάση του το Τέξας, ο Lowe έγινε ευρύτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό πριν από μερικά χρόνια με τη συμμετοχή του στην documenta14 που διεξήχθη στην Αθήνα, όπου παρουσίασε το Victoria Square Project. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Ένας μη προφανής διάλογος

«Είχα αυτή την ιδέα προτού δω τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη. Η ιδέα βασίστηκε στη δουλειά μου με τους πρόσφυγες εδώ, στο Victoria Square Project. Σκεφτόμουν τι σημαίνει να ταξιδεύεις, να περνάς τα σύνορα, να βρίσκεσαι διαρκώς σε νέα μέρη, και ήθελα κάπως να εστιάσω σε αυτήν τη δραστηριότητα.

Βλέποντας τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη και το Αρχείο Δοξιάδη, κάπως άρχισαν να βγάζουν νόημα όλα. Ο Δοξιάδης ήταν απίστευτος στο να λέει ιστορίες μέσω της χαρτογράφησης. Σε όλη μου την εμπειρία με κοινωνικά πρότζεκτ, αμφισβητώ συνεχώς την αλήθεια και τη βεβαιότητα, ενώ εκείνος είχε συγκεκριμένες ιδέες που προσπαθούσε να αποτυπώσει.

Βλέποντας όλα αυτά τα εργαλεία στη συλλογή του μουσείου, σκέφτηκα πως είναι αντιπροσωπευτικά της έννοιας της μετακίνησης: πράγματα που φέρνουν μαζί τους οι μετανάστες και οι πρόσφυγες ή τους βοηθούν να φτάσουν στον προορισμό τους ή ακόμα και κάποια που αποτελούν κομμάτι της μνήμης τους.

Προσπάθησα, λοιπόν, να καταλάβω πώς τα αντικείμενα της συλλογής συνδέονται με την ιδέα της μετακίνησης και της μετανάστευσης με έναν τρόπο που να μην είναι συγκεκριμένος αλλά να αφήνει χώρο στο κοινό να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα».

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Οι επιμελητές της έκθεσης του Μπενάκη, Πολύνα Κοσμαδάκη και Γιώργος Τζιρτζιλάκης με τον Rick Lowe. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

«Μια πολύ παράξενη έκθεση»

Πολύνα Κοσμαδάκη: Καλέσαμε τον Rick στο πλαίσιο του προγράμματος που τρέχουμε στο Μουσείο Μπενάκη τα τελευταία τουλάχιστον δέκα χρόνια, για τις ανάγκες του οποίου καλούμε καλλιτέχνες να δουλέψουν ανοίγοντας σε διάλογο με τη συλλογή, σε μεγαλύτερη ή μικρότερη κλίμακα.

Αυτό το πρότζεκτ είναι από τα μεγαλύτερα και τα πιο συμμετοχικά ‒ θα χρησιμοποιηθούν 130-140 αντικείμενα της συλλογής και 20-30 από το Αρχείο Δοξιάδη. Καταδυθήκαμε κυριολεκτικά στα υπόγεια της συλλογής για να διαλέξουμε τα αντικείμενα. Τα μισά από αυτά έχουν να κάνουν με την ευρύτερη ιδέα της χαρτογράφησης σε σχέση με το πώς αποδίδεται η μετακίνηση στον χώρο, στο γνωστό και στο άγνωστο, με τη χρήση περισσότερο ή λιγότερο αφηρημένων οπτικών συμβόλων.

Οι δράκοι συμβόλιζαν το άγνωστο, αλλά μας ενδιαφέρει και το γνωστό, γιατί κανένας χάρτης δεν είναι 100% ακριβής· ειδικά εκείνοι του 16ου και 17ου αιώνα ήταν κατά το ήμισυ παρατήρηση και κατά το ήμισυ φαντασία. Και έχουμε και αντικείμενα που προωθούν την έννοια της χαρτογράφησης χωρίς να είναι χάρτες: θρησκευτικά σύμβολα, κινέζικα κεραμικά, κεντήματα με μοτίβα για τα οποία ο Rick έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον.

Η γλώσσα της χαρτογράφησης είναι υποκειμενική. Τα αντικείμενα ποικίλλουν και είναι από τον 16ο ως τον 20ό αιώνα, περιλαμβάνουν ακόμα και έναν πίνακα του Γκίκα και έναν του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη ‒ το εύρος του χρόνου και των υλικών είναι μεγάλο.

Γιώργος Τζιρτζιλάκης: Είναι μια πολύ παράξενη έκθεση που προκαλεί έκπληξη. Αναρωτιέσαι, μα τι σχέση έχει ένας καλλιτέχνης από το Τέξας, που ναι μεν μπορεί να έχει δουλέψει εδώ πολλά χρόνια και να έχει ελληνικές αναφορές, αλλά δεν γνωρίζει σε βάθος τη συλλογή του σημαντικότερου μουσείου της Ελλάδας; Για μένα πρόκειται για μια μετατόπιση από τη χαρτογράφηση στην κοσμολογία.

Αυτή η έκθεση είναι ίσως ο ορισμός ενός μότο του Πικιώνη: «Η ενιαία παράδοση του κόσμου από την ανατολή στη δύση από το βορρά στη μεσημβρία». Προσπαθούσα για πολλά χρόνια να καταλάβω τι εννοεί με την «ενιαία παράδοση» ‒ υπάρχει η εντοπιότητα, η τοπική κουλτούρα. Νομίζω πως αυτή η έκθεση είναι μια δοκιμή αυτής της ενιαίας παράδοσης. Η δουλειά του Rick είναι να οργανώνει κόσμους, σύμπαντα, και αυτός ο διάλογος, αυτή η περίεργη σχέση που αναπτύσσεται νομίζω πως θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
«Οι πίνακές μου προέρχονται από την ιδέα του ντόμινο». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Η ιδέα του αγνώστου

Rick Lowe: Η γνώση είναι πολύ υποκειμενική. Όσα ξέρουμε σήμερα μπορεί να μην ισχύουν αύριο, η γνώση αλλάζει διαρκώς. Τα πράγματα που ισχυριζόμαστε ότι γνωρίζουμε, για μένα είναι πολύ απλά. Το άγνωστο υπάρχει παντού, αν κοιτάξεις βαθύτερα, θα φτάσεις σε ένα σημείο όπου απλώς δεν θα γνωρίζεις τι κρύβεται παρακάτω. Και όλα καταλήγουν στην απόλυτη ερώτηση, από πού ήρθαμε, γιατί είμαστε εδώ. Όλη η γνώση που κατέχουμε μπορεί να μετακινηθεί στη σφαίρα του άγνωστου.

Ταυτόχρονα, λαμβάνουμε όλες αυτές τις πληροφορίες που υποτίθεται ότι είναι αληθείς, αλλά εγώ δεν τις εμπιστεύομαι απαραίτητα. Ναι, μια κάμερα μπορεί να σου δείξει κάποιον να προχωρά και να πηγαίνει κάπου, ποιο είναι όμως το context σε αυτό που βλέπεις;

Προσπαθείς να κάνεις συνδέσεις με τα δεδομένα που έχεις, αλλά πάντα υπάρχουν πολύ περισσότερα γύρω τους που κάνουν την αξία της δοθείσας πληροφορίας να διαχέεται. Όλες αυτές οι πληροφορίες τελικά δεν είναι χρήσιμες, αν έχεις τη μεγάλη εικόνα στο μυαλό σου.

Π.Κ.: Σε σχέση με το context, μόλις μετατοπίσεις λίγο τα πράγματα, ανακαλύπτεις νέα άγνωστα. Αυτό δείχνει και η έκθεση: πράγματα που δεν κολλάνε φαινομενικά μεταξύ τους, περίοδοι, υλικά, αν τα τοποθετήσεις δίπλα δίπλα, βγάζουν μια διαφορετική αλήθεια.

Γ.Τ.: Το ερώτημα είναι: Ξέρουμε τα πάντα; Ζούμε σε έναν πλήρως ψηφιοποιημένο κόσμο, με κάμερες παρακολούθησης κλειστών κυκλωμάτων παντού, αλλά παράλληλα υπάρχει η επιθυμία μας να ανακαλύψουμε περισσότερα.

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

R.L.: Χρειαζόμαστε περισσότερους δράκους! Οι πίνακές μου προέρχονται από την ιδέα του ντόμινο. Υπάρχουν πενήντα διαφορετικοί τρόποι να παίξεις ντόμινο, με διαφορετικούς κανόνες, όμως τι γίνεται αν αφαιρέσεις, για παράδειγμα, το μέτρημα των κουκκίδων και απλώς παρατηρήσεις τους σχηματισμούς; Αν πάρεις αυτά τα μοτίβα και αρχίσεις να τα στοιβάζεις, δημιουργούνται περισσότεροι δράκοι. Τότε καταλαβαίνεις ότι, ενώ νομίζεις πως ξέρεις κάτι, στην πραγματικότητα δεν ξέρεις τίποτα.

Αυτή η συνειδητοποίηση κινητοποιεί την ανάγκη να ονειρεύεσαι, να αναρωτιέσαι, να θέλεις, αντί να νιώθεις συμβιβασμένος και ικανοποιημένος με αυτά που γνωρίζεις. Κάτι άλλο μας κρατά εδώ. Κάποιοι απλώς θέλουν να σκέφτονται περισσότερο.

Π.Κ.: Νομίζω πως αυτό κάνει και ο Rick στην κοινωνική του εργασία. Το Victoria Square Project είναι ένα τέτοιο παράδειγμα, ως κοινωνικό γλυπτό. Βάζεις κάτι καινούργιο σε μια γειτονιά και δεν ξέρεις τι θα συμβεί. Τα πάντα μπορούν να συμβούν. Το ντόμινο, η κοινωνική γλυπτική, οι πίνακες, οι χάρτες, συνδέονται. Μετακινείς κάτι και είναι συναρπαστικό το να βλέπεις τι θα ακολουθήσει.

Έτσι και στην έκθεση συνδέονται τα μαθηματικά, οι χάρτες, οι προσευχές, έχουμε σχετικά βιβλία με βυζαντινούς ψαλμούς, με παραμύθια… Είναι μια διαφορετική προσέγγιση, δεν υπάρχει ούτε χρονολογικό ούτε γεωγραφικό μοτίβο σε αυτή την έκθεση.

Γ.Τ.: Επανέρχομαι στον Πικιώνη: πώς σχετίζεται ο Πικιώνης, ας πούμε, με την ιαπωνική παράδοση; Με μια αίσθηση κοσμολογίας και κοσμοπολιτισμού πιο βαθιά. Τα έργα του Rick μας υπενθυμίζουν αυτή την παράξενη συνέχεια των συμπάντων, των κόσμων.

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Rick Lowe, Turbulence, 2023. Acrylic and paper collage on canvas, 72 x 144 inches (182.9 x 365.8 cm). © Rick Lowe Studio. Φωτ.: Thomas Dubrock. Courtesy the artist and Gagosian

Από την Αθήνα της προσφυγικής κρίσης στην Αθήνα του gentrification

«Πριν από την πανδημία υπήρχε ένας συγκεκριμένος τρόπος ζωής σε ένα μέρος, τώρα αυτό έχει αλλάξει. Συνήθως ερχόμουν στην Αθήνα για 7-10 μέρες περίπου, αλλά αυτήν τη φορά θα μείνω για δύο μήνες, το μεγαλύτερο διάστημα παραμονής μου εδώ. Είναι διαφορετικά γιατί η καθημερινότητα γίνεται περισσότερο ρουτίνα. Όταν βρίσκεσαι σε ένα μέρος για μικρό χρονικό διάστημα πρέπει να προγραμματίσεις την κάθε μέρα.

Παλαιότερα έλεγα ότι δεν έρχομαι στην Αθήνα, έρχομαι στη Βικτώρια. Ήταν το μόνος μέρος γύρω από το οποίο κινούμουν, έμενα εδώ, δούλευα, έτρωγα εδώ. Τώρα έχω την ευκαιρία να δω περισσότερα.

Πάντως, ακόμα κι αυτό το τετράγωνο εδώ έχει αλλάξει πολύ. Το απέναντι καφέ δεν είχε τραπέζια έξω όταν πρωτοήρθα. Εμείς βάζαμε μικρά τραπέζια στον πεζόδρομο και τον ζωντανεύαμε. Τώρα, προς μεγάλη μου έκπληξη, έχει τραπέζια και κόσμο παντού. Είναι ενδιαφέρον να το βλέπεις. Παράλληλα, η προσφυγική κρίση που κυριαρχούσε στην πόλη και στην πλατεία έχει υποχωρήσει. Γενικά, το μέρος είναι πολύ ζωντανό και όλα τα κενά νιώθεις ότι έχουν συμπληρωθεί».

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
«Ο τίτλος της documenta14 ήταν “Learning from Athens”. Όσο χρόνο πέρασα με τους ανθρώπους της διοργάνωσης και τους καλλιτέχνες ένιωσα ότι δεν εκμεταλλεύτηκαν πραγματικά όσα είχε να τους προσφέρει η πόλη, που είναι πολλά. Ήρθαν με την ιδέα ότι ξέρουν». Rick Lowe, Victoria Square, documenta14

«Ακόμα μαθαίνω από την Αθήνα»

«Ο τίτλος της documenta14 ήταν “Learning from Athens”. Όσο χρόνο πέρασα με τους ανθρώπους της διοργάνωσης και τους καλλιτέχνες ένιωσα ότι δεν εκμεταλλεύτηκαν πραγματικά όσα είχε να τους προσφέρει η πόλη, που είναι πολλά. Ήρθαν με την ιδέα ότι ξέρουν. Εγώ ήρθα με μεγάλη περιέργεια για την Αθήνα, για την Ελλάδα. Η δουλειά μου εδώ ήταν ενδεικτική της δικής μου προσπάθειας να κατανοήσω τι έχει να προσφέρει, της δικής μου κατανόησης του κόσμου και των συμπεριφορών, και συνεχώς προκύπτουν νέα δεδομένα.

Για την έκθεση στην Gagosian γνώρισα την ποίηση του Καβάφη. Διάβαζα την “Ιθάκη” και διάφορα έργα παίρνουν τίτλο τους από εκεί. Είναι τόσο όμορφο να καταδύεσαι βαθύτερα στο ταξίδι. Ο προορισμός είναι προφανής, επιφανειακός. Με αυτή την έκθεση θέλω να δείξω ότι πραγματικά εκτιμώ όσα βλέπω και ενδιαφέρομαι να μπω σε μια συνεχή διαδικασία μάθησης, να μη λέω απλώς ότι έμαθα, κι αυτό ήταν».

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Rick Lowe, Ithaka #3, 2023. Acrylic and paper collage on canvas, 96 x 180 inches (243.8 x 457.2 cm). © Rick Lowe Studio. Φωτ.: Thomas Dubrock. Courtesy the artist and Gagosian

Project Row Houses: 30 χρόνια μετά

«Πάντα τονίζω τη διαφορά μεταξύ ενός καλλιτέχνη και ενός μεσίτη που ασχολούνται με πρότζεκτ real estate. Έχουμε διαφορετικούς στόχους. Ο μεσίτης προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα όπως πόσα χρήματα θα βγάλει, πόσα άτομα μπορεί να στεγάσει. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί ερωτήματα. Εγώ έφτιαχνα διαρκώς ερωτήματα γύρω από την ιστορία των Μαύρων στην Αμερική, της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, το νόημα της συνύπαρξης ανθρώπων που προέρχονται μέσα και έξω από μία κοινότητα.

Δεν είχα ιδέα πόσο θα διαρκούσε αυτό το πρότζεκτ. Σταδιακά ένιωσα την ανάγκη να μετακινηθώ προς τα μέσα, γι’ αυτό άρχισα να ασχολούμαι με τη ζωγραφική. Τώρα έχει ενδιαφέρον να επιστρέφω σε αυτό και να βλέπω νέους ανθρώπους να ζουν εκεί. Υπάρχει ένα ισχυρό ίδρυμα που το τρέχει, το οποίο όμως πλέον απαντά σε ερωτήματα παρά τα θέτει. Ακόμα και η αποστολή του πρότζεκτ έχει αλλάξει. Τότε θέλαμε να είμαστε καταλύτης ενδυνάμωσης, να παρατηρήσουμε πώς οι άνθρωποι βρίσκουν τρόπους ενδυνάμωσης. Τώρα ο ίδιος ο οργανισμός ενδυναμώνει τους ανθρώπους».

Ο Rick Lowe ετοιμάζει νέα έργα για «μια πολύ παράξενη έκθεση» στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Rick Lowe, Victoria Square Project: Crossing Borders, 2023. Acrylic and paper collage on canvas, 48 x 48 inches (121.9 x 121.9 cm). © Rick Lowe Studio Φωτ.: Thomas Dubrock. Courtesy the artist and Gagosian

Hic sunt dracones (Εδώ υπάρχουν δράκοντες) - Χαρτογραφώντας το Άγνωστο: Ένα πρότζεκτ του Rick Lowe
Μουσείο Μπενάκη – Πειραιώς 138
2/6-30/7, Πέμ., Κυρ. 10:00-18:00, Παρ., Σάβ. 10:00-22:00

Still Learning from Athens
Gagosian – Αναπήρων Πολέμου 22
7/6-29/7, Τρ.-Σάβ. 11:00-19:00, Πέμ. 11:00-20:00

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Burr: μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

Εικαστικά / «Burr»: Μια έκθεση με σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς που δημιουργούν για πρώτη φορά χαρακτικά

Όταν ο Ευριπίδης Παπαδοπετράκης κάλεσε εννιά Έλληνες εικαστικούς να συμμετέχουν στο πρόγραμμα του KȮREN process space δεν μπορούσε να φανταστεί το (απίθανο) αποτέλεσμα.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ