Bob Dylan: Χρόνια τώρα, ξέρει να ποζάρει ο άτιμος!

Bob Dylan: Χρόνια τώρα, ξέρει να ποζάρει ο άτιμος! Facebook Twitter
Τα πορτρέτα του ώριμου Dylan για την καμπάνια της Celine φωτογραφήθηκαν από τον διευθυντή δημιουργικού του brand, Hedi Slimane.
0

Ένα παγωμένο απόγευμα στη Νέα Υόρκη τον Φεβρουάριο του 1963, ο Bob Dylan πόζαρε με την τότε φίλη του, Suze Rotolo, για το πορτρέτο που θα εμφανιζόταν στο εξώφυλλο του δεύτερου άλμπουμ του, "The Freewheelin' Bob Dylan". Είχε επιλέξει με ιδιαίτερη φροντίδα τα ατημέλητα ρούχα του, σημείωνε αργότερα η Rotolo στα απομνημονεύματά της. Η εμφάνισή του περιλάμβανε ένα από τα αγαπημένα του ρούχα: ένα καφέ σουέτ σακάκι. «Ήταν μια σαφής επιλογή ‘εικόνας’», έγραφε η Rotolo, «καθώς το σακάκι εκείνο δεν ήταν ούτε κατά διάνοια κατάλληλο για τόσο ψυχρό καιρό».

Κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης εκείνη τη μέρα, ο νεαρός τραγουδιστής κατάφερε να κατασκευάσει μια γοητευτική δημόσια εικόνα για τον εαυτό του, δίνοντας ταυτόχρονα την εντύπωση ότι δεν τον ενδιέφερε και πολύ η εμφάνισή του. Εξήντα χρόνια μετά, το ταλέντο του ως αντικείμενο φωτογράφισης γίνεται φανερό για άλλη μια φορά στα πορτραίτα της νέας διαφημιστικής καμπάνιας της Celine Homme.

Το διαχρονικής ισχύος εξώφυλλο του "Freewheelin'", τραβηγμένο από τον Don Hunstein, είχε μια υπνωτική επίδραση στην πρώτη φουρνιά οπαδών του Dylan. Ο ιστορικός Sean Wilentz, έφηβος όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ, το είδε ως «μια εικόνα που, με την hip σεξουαλικότητά της, ήταν πιο διεγερτική από οτιδήποτε είχα δει στα αντίτυπα του Playboy που κυκλοφορούσαν κρυφά από χέρι σε χέρι στο σχολείο», έγραψε στο βιβλίο του "Bob Dylan in America" που κυκλοφόρησε το 2010.

Ο ίδιος ο Dylan είχε επίσης αντιληφθεί τη δύναμη αυτής της εικόνας: Όταν μοίρασε προκαταβολικά αντίγραφα του δίσκου σε φίλους του την άνοιξη του 1963, τους έλεγε ότι «το εξώφυλλο είναι το πιο σημαντικό μέρος του άλμπουμ», σύμφωνα με έναν από τους πρώτους βιογράφους του, τον Anthony Scaduto.

Ο Dylan δίνει πάντα στην κάμερα αυτό που εκείνη θέλει Facebook Twitter
Το διαχρονικής ισχύος εξώφυλλο του "Freewheelin'", τραβηγμένο από τον Don Hunstein, είχε μια υπνωτική επίδραση στην πρώτη φουρνιά οπαδών του Dylan. Ο ίδιος ο Dylan είχε αντιληφθεί τη δύναμη αυτής της εικόνας: Όταν μοίρασε προκαταβολικά αντίγραφα του δίσκου σε φίλους του την άνοιξη του 1963, τους έλεγε ότι «το εξώφυλλο είναι το πιο σημαντικό μέρος του άλμπουμ»

Την ίδια χρονιά ο Dylan πόζαρε για τον Richard Avedon. Φορώντας ένα καρό πουκάμισο και ένα φθαρμένο τζιν – και με μια ταλαιπωρημένη θήκη κιθάρας ως αξεσουάρ – πόζαρε κοντά στο East River του Μανχάταν, κοιτάζοντας στο φακό της κάμερας με ένα ανεξιχνίαστο μειδίαμα στο πρόσωπό του. Μια ασημένια εκτύπωση αυτού του πορτραίτου πουλήθηκε 62.500 δολάρια σε δημοπρασία του 2014.

Το 1965, ένας πολύ διαφορετικός Dylan στεκόταν σε ένα βροχερό πεζοδρόμιο της Πέμπτης Λεωφόρου κατά μήκος του Σέντραλ Παρκ καθώς ο Avedon τον φωτογράφιζε για το Harper's Bazaar. Ντυμένος με μαύρο παλτό και μυτερές μπότες, ο τραγουδιστής ήταν πλέον της μόδας, αγριομάλλης, ανδρόγυνος. Οι μαύροι κύκλοι κάτω από τα μάτια του δήλωναν ότι δεν ήταν πια η νέα άφιξη στην πόλη, δεν ήταν πια αθώος.

ΘΑ ΤΟ ΦΤΙΑΞΩ ΕΓΩ--Ο Dylan δίνει πάντα στην κάμερα αυτό που εκείνη θέλει Facebook Twitter
O Dylan από τον Αvedon, 1965

Υπήρξε επίσης πολύ φιλικός στον φακό του φωτογράφου και σκηνοθέτη Jerry Schatzberg, υπεύθυνου για το αχνό πορτρέτο με το έντονο βλέμμα που θα κοσμούσε το 1966 το εξώφυλλο του άλμπουμ "Blonde on Blonde". Μέσα σε διάστημα δυόμισι χρόνων, η συνεργασία τους θα είχε ως αποτέλεσμα μια σειρά από πορτρέτα αρκετά για να γεμίσουν τις περισσότερες από 250 σελίδες του λευκώματος "Dylan by Schatzberg" που κυκλοφόρησε το 2018. «Απλώς στρέφεις την κάμερα πάνω του και αφήνεις τα πράγματα να συμβούν», δήλωνε ο Schatzberg στο βιβλίο.

Τα πορτρέτα του ώριμου Dylan για την καμπάνια της Celine φωτογραφήθηκαν από τον διευθυντή δημιουργικού του brand, Hedi Slimane. Πριν αναλάβει αυτή τη θέση το 2018, ο Slimane, ο οποίος στο παρελθόν είχε σχεδιάσει συλλογές για τον Yves Saint Laurent και για το Dior Homme, πέρασε πάνω από ένα χρόνο επικεντρώνοντας τη δράση του στη φωτογραφία. Προτιμά κατά κανόνα τις αυστηρές ασπρόμαυρες εικόνες και οι μουσικοί είναι από τα αγαπημένα του θέματα – μεταξύ αυτών που έχουν ποζάρει στο φακό του είναι η Kim Gordon, η Joan Jett, η Joni Mitchell, η Lady Gaga, ο Iggy Pop, ο Keith Richards, ο Jack White και η Amy Winehouse.

Bob Dylan: Χρόνια τώρα, ξέρει να ποζάρει ο άτιμος! Facebook Twitter
Με τα μάτια του κρυμμένα πίσω από σκούρα γυαλιά ηλίου και με μια έκφραση εντελώς ουδέτερη, φαίνεται να μην προδίδει τίποτα. Το μόνο που δεν μπορεί να κρύψει είναι η άνεσή του μπροστά στην κάμερα.

Παρότι προέρχεται από μια εποχή που οι μουσικοί κινδύνευαν να χαρακτηριστούν ξεπουλημένοι εάν υποστήριζαν εμπορικά προϊόντα, ο Dylan δεν είχε φαινομενικά κανένα ενδοιασμό να δανείσει την εικόνα και τα τραγούδια του σε διαφημίσεις για την Apple, την Pepsi, την Cadillac, το Airbnb, την IBM και αρκετές άλλες εταιρείες. Ίσως η πιο αξιομνημόνευτη περίπτωση απ’ όλες ήταν όταν εμφανίστηκε, μαζί με την Adriana Lima, σε μια τηλεοπτική διαφήμιση 30 δευτερολέπτων για τη Victoria's Secret το 2004. Αυτή η εμφάνιση φάνηκε να επαληθεύει κάτι που είχε πει κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης τύπου το 1965. «Αν επρόκειτο να ξεπουληθείτε σε κάποιο προϊόν, ποιο θα επιλέγατε;», τον είχε ρωτήσει ένας από τους πολλούς δημοσιογράφους στην αίθουσα. «Τα γυναικεία ενδύματα», ήταν η απάντηση του Dylan.

Ο Slimane φωτογράφισε τον Dylan στο Λος Άντζελες τον περασμένο Δεκέμβριο. Σε ένα από τα πορτρέτα, ο 81χρονος νομπελίστας απεικονίζεται με μια ακουστική κιθάρα. Σε ένα άλλο, παίζει μια ηλεκτρική Gibson. Για τους θαυμαστές που τον έχουν δει στις πρόσφατες περιοδείες του, η επιλογή των συγκεκριμένων οργάνων μοιάζει παράταιρη, καθώς το βασικό «εργαλείο» του τα τελευταία χρόνια ήταν το πιάνο ή το εκκλησιαστικό όργανο.

Όπως και οι φωτογραφίες  που τραβήχτηκαν τη δεκαετία του '60 από τον Avedon, τον Hunstein και τον Schatzberg, τα πορτρέτα του Slimane επιτρέπουν στον κ. Dylan να διατηρεί αυτή την θεμελιώδη αινιγματική του ιδιότητα. Φορώντας ένα δερμάτινο μπουφάν Celine, με τα μάτια του κρυμμένα πίσω από σκούρα γυαλιά ηλίου και με μια έκφραση εντελώς ουδέτερη, φαίνεται να μην προδίδει τίποτα. Το μόνο που δεν μπορεί να κρύψει είναι η άνεσή του μπροστά στην κάμερα.

Με στοιχεία από τουε The New York Times

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάρκο, πώς είναι να τα βάζεις με τα 9 μποφόρ;

Ψυχή & Σώμα / Μάρκο, πώς είναι να τα βάζεις με τα 9 μποφόρ;

Ο Μάρκος Ψαλτάκης, ένας από τους κορυφαίους kite surfers στην Ελλάδα, μιλάει για τις πιο δυνατές στιγμές του στη θάλασσα, για την αδρεναλίνη, τη δύναμη της φύσης και τη ζωή ανάμεσα σε κύματα, ταξίδια και προκλήσεις.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η φαντασίωση της «Ωραίας Κοιμωμένης»

Lifo Videos / Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει ένα διήγημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει στη LiFO «Το αεροπλάνο της Ωραίας Κοιμωμένης» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες από τη συλλογή «Δώδεκα διηγήματα περιπλανώμενα» σε μετάφραση Κλαίτης Σωτηριάδου-Μπαράχας (εκδ. Λιβάνης, 1993). Ο πρωτότυπος τίτλος της είναι «Doce cuentos peregrinos» και εκδόθηκε αρχικά το 1992, δέκα χρόνια αφότου ο συγγραφέας είχε τιμηθεί με το βραβείο Νόμπελ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Ψυχή & Σώμα / Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Πόσες ώρες περνάμε μπροστά σε μια οθόνη κάθε μέρα, και τι σημαίνει αυτό για τη σκέψη, τη μνήμη και τη συγκέντρωσή μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον νευρολόγο Οδυσσέα Παζιώνη για το πώς επηρεάζουν την εγκεφαλική μας λειτουργία πρακτικές όπως το απλό multitasking, το binge watching και το endless scrolling.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Gen Z : Τι έχουν στο μυαλό τους όταν είναι διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι;

Άκου την επιστήμη / Gen Z : Τι έχουν στο μυαλό τους όταν είναι διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι;

Πώς επηρεάζουν τα social media την αυτοεικόνα των νέων σήμερα; Ποιον ρόλο παίζει η ανάγκη για αποδοχή και η εργασιακή αβεβαιότητα στη διαμόρφωση της ψυχικής τους ανθεκτικότητας; Ο ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής Βασίλης Κιοσσές μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μου έλεγαν “ωραία φωνή, αλλά δεν το έχεις καθόλου, ρε φίλε”»

Lifo Videos / «Μου έλεγαν “ωραία φωνή, αλλά δεν το έχεις καθόλου, ρε φίλε”»

Ο Ορέστης Μήλιος είναι voice artist, συγγραφέας του βιβλίου «Άσε κάτω το ρημάδι, μιλάω» και απόφοιτος του Πολυτεχνείου. Με μια φωνή που την αμφισβήτησαν αλλά δεν ξέχασε ποτέ, χτίζει μια πορεία σε στούντιο, βιβλία και σκηνές, κόντρα στις κρίσεις πανικού και το χρόνιο άγχος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διακοπές χωρίς εμπόδια: Χρήσιμες συμβουλές για ΑμεΑ

Ζούμε, ρε! / Διακοπές χωρίς εμπόδια: Χρήσιμες συμβουλές για ΑμεΑ

Από την επιβίβαση στο πλοίο και την αναζήτηση προσβάσιμου καταλύματος μέχρι την είσοδο στη θάλασσα και τη βραδινή έξοδο για ένα ποτό, τα αυτονόητα για τους περισσότερους μπορεί να κρύβουν απρόβλεπτες δυσκολίες για τα άτομα με αναπηρία. Πώς μπορούν, λοιπόν, να οργανώσουν τις διακοπές τους με μεγαλύτερη αυτονομία και ασφάλεια;
THE LIFO TEAM
Δεν τη φώναζαν «Κλουροκέρατη» τη γίδα χωρίς λόγο

Ηχητικά Άρθρα / Δεν τη φώναζαν «Κλουροκέρατη» τη γίδα χωρίς λόγο

Τα «Τετράδια ενός βοσκού» είναι ένα βιβλίο που καταγράφει, σε μορφή ημερολογίου, τον βιολογικό κύκλο ενός κοπαδιού στην περιοχή της Τσαπουρνιάς. Ο τρόπος με τον οποίο δίνονταν ονόματα στις γίδες και τις προβατίνες αποτελεί μέρος της προφορικής παράδοσης των Ελλήνων κτηνοτρόφων — μιας παράδοσης που πλέον έχει χαθεί.
M. HULOT
Λειψυδρία στα νησιά: Μια δυστοπική και πανάκριβη πραγματικότητα

Radio Lifo / Λειψυδρία στα νησιά: Μια δυστοπική και πανάκριβη πραγματικότητα

Η Ντίνα Καράτζιου συνομιλεί με τον Νάσο Στασινάκη, καθηγητή Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, γι’ αυτό το φαινόμενο της νησιωτικής χώρας, που πλέον δεν είναι εποχικό αλλά παγιώνεται χρόνο με τον χρόνο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Κάποιες αγροτικές επιδοτήσεις έγιναν Porsche Cayenne στο Κολωνάκι»

LiFO politics / «Κάποιες αγροτικές επιδοτήσεις έγιναν Porsche Cayenne στο Κολωνάκι»

Ο Βάιος Γκανής, ένας από τους πιο γνωστούς προέδρους αγροτικών συλλόγων της χώρας, εξηγεί στο Lifo Politics και στη Βασιλική Σιούτη το πώς στήθηκε η απάτη του ΟΠΕΚΕΠΕ και περιγράφει το πελατειακό σύστημα που τροφοδοτείται από τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις του αγροτικού τομέα και τα ευτράπελα της ελληνικής αγροτικής πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το νέο νομοσχέδιο και η 13ωρη εργασία: Θα εργαζόμαστε μέχρι εξαντλήσεως;

Radio Lifo / Το νέο νομοσχέδιο και η 13ωρη εργασία: Θα εργαζόμαστε μέχρι εξαντλήσεως;

Τι ακριβώς αλλάζει στην καθημερινότητα των εργαζομένων με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο που παρουσίασε πρόσφατα το υπουργείο Εργασίας; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και Υγεία στην Εργασία, Ανδρέα Στοϊμενίδη, τις βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, το οποίο προβάλλεται από την πολιτική ηγεσία ως μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού, ενίσχυσης των εργαζομένων και απλοποίησης των διαδικασιών.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τι οδηγεί τους ανθρώπους στον ρατσισμό»

Άκου την επιστήμη / «Ο ρατσισμός γεννιέται από την ανάγκη να νιώθουμε ανώτεροι» 

Πώς διαμορφώνεται η λογική «εμείς και οι άλλοι»; Πού οφείλεται η ανάγκη του ανθρώπου να ανήκει; Γιατί ακόμη κυριαρχούν οι εθνοτικές διακρίσεις; Και πόσο ελεύθερο είναι τελικά το άτομο όταν ψηφίζει; Η καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, Βίκυ Φούκα, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η μεταπολεμική τάξη καταρρέει και το διεθνές σύστημα θυμίζει ζούγκλα»

LiFO politics / «Η μεταπολεμική τάξη καταρρέει και το διεθνές σύστημα θυμίζει ζούγκλα»

«Ο κύριος ωφελημένος από τον πόλεμο στην Ουκρανία είναι η Κίνα και ο κύριος χαμένος είναι η Ευρώπη». Ο καθηγητής Στρατηγικής, Αθανάσιος Πλατιάς, συζητά με τη Βασιλική Σιούτη για «τη συμμαχία του Δράκου και της Αρκούδας», για το χάσμα με την Τουρκία, για την ελληνική στάση και το κεντρικό πρόβλημα της χώρας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ