Bob Dylan: Χρόνια τώρα, ξέρει να ποζάρει ο άτιμος!

Bob Dylan: Χρόνια τώρα, ξέρει να ποζάρει ο άτιμος! Facebook Twitter
Τα πορτρέτα του ώριμου Dylan για την καμπάνια της Celine φωτογραφήθηκαν από τον διευθυντή δημιουργικού του brand, Hedi Slimane.
0

Ένα παγωμένο απόγευμα στη Νέα Υόρκη τον Φεβρουάριο του 1963, ο Bob Dylan πόζαρε με την τότε φίλη του, Suze Rotolo, για το πορτρέτο που θα εμφανιζόταν στο εξώφυλλο του δεύτερου άλμπουμ του, "The Freewheelin' Bob Dylan". Είχε επιλέξει με ιδιαίτερη φροντίδα τα ατημέλητα ρούχα του, σημείωνε αργότερα η Rotolo στα απομνημονεύματά της. Η εμφάνισή του περιλάμβανε ένα από τα αγαπημένα του ρούχα: ένα καφέ σουέτ σακάκι. «Ήταν μια σαφής επιλογή ‘εικόνας’», έγραφε η Rotolo, «καθώς το σακάκι εκείνο δεν ήταν ούτε κατά διάνοια κατάλληλο για τόσο ψυχρό καιρό».

Κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης εκείνη τη μέρα, ο νεαρός τραγουδιστής κατάφερε να κατασκευάσει μια γοητευτική δημόσια εικόνα για τον εαυτό του, δίνοντας ταυτόχρονα την εντύπωση ότι δεν τον ενδιέφερε και πολύ η εμφάνισή του. Εξήντα χρόνια μετά, το ταλέντο του ως αντικείμενο φωτογράφισης γίνεται φανερό για άλλη μια φορά στα πορτραίτα της νέας διαφημιστικής καμπάνιας της Celine Homme.

Το διαχρονικής ισχύος εξώφυλλο του "Freewheelin'", τραβηγμένο από τον Don Hunstein, είχε μια υπνωτική επίδραση στην πρώτη φουρνιά οπαδών του Dylan. Ο ιστορικός Sean Wilentz, έφηβος όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ, το είδε ως «μια εικόνα που, με την hip σεξουαλικότητά της, ήταν πιο διεγερτική από οτιδήποτε είχα δει στα αντίτυπα του Playboy που κυκλοφορούσαν κρυφά από χέρι σε χέρι στο σχολείο», έγραψε στο βιβλίο του "Bob Dylan in America" που κυκλοφόρησε το 2010.

Ο ίδιος ο Dylan είχε επίσης αντιληφθεί τη δύναμη αυτής της εικόνας: Όταν μοίρασε προκαταβολικά αντίγραφα του δίσκου σε φίλους του την άνοιξη του 1963, τους έλεγε ότι «το εξώφυλλο είναι το πιο σημαντικό μέρος του άλμπουμ», σύμφωνα με έναν από τους πρώτους βιογράφους του, τον Anthony Scaduto.

Ο Dylan δίνει πάντα στην κάμερα αυτό που εκείνη θέλει Facebook Twitter
Το διαχρονικής ισχύος εξώφυλλο του "Freewheelin'", τραβηγμένο από τον Don Hunstein, είχε μια υπνωτική επίδραση στην πρώτη φουρνιά οπαδών του Dylan. Ο ίδιος ο Dylan είχε αντιληφθεί τη δύναμη αυτής της εικόνας: Όταν μοίρασε προκαταβολικά αντίγραφα του δίσκου σε φίλους του την άνοιξη του 1963, τους έλεγε ότι «το εξώφυλλο είναι το πιο σημαντικό μέρος του άλμπουμ»

Την ίδια χρονιά ο Dylan πόζαρε για τον Richard Avedon. Φορώντας ένα καρό πουκάμισο και ένα φθαρμένο τζιν – και με μια ταλαιπωρημένη θήκη κιθάρας ως αξεσουάρ – πόζαρε κοντά στο East River του Μανχάταν, κοιτάζοντας στο φακό της κάμερας με ένα ανεξιχνίαστο μειδίαμα στο πρόσωπό του. Μια ασημένια εκτύπωση αυτού του πορτραίτου πουλήθηκε 62.500 δολάρια σε δημοπρασία του 2014.

Το 1965, ένας πολύ διαφορετικός Dylan στεκόταν σε ένα βροχερό πεζοδρόμιο της Πέμπτης Λεωφόρου κατά μήκος του Σέντραλ Παρκ καθώς ο Avedon τον φωτογράφιζε για το Harper's Bazaar. Ντυμένος με μαύρο παλτό και μυτερές μπότες, ο τραγουδιστής ήταν πλέον της μόδας, αγριομάλλης, ανδρόγυνος. Οι μαύροι κύκλοι κάτω από τα μάτια του δήλωναν ότι δεν ήταν πια η νέα άφιξη στην πόλη, δεν ήταν πια αθώος.

ΘΑ ΤΟ ΦΤΙΑΞΩ ΕΓΩ--Ο Dylan δίνει πάντα στην κάμερα αυτό που εκείνη θέλει Facebook Twitter
O Dylan από τον Αvedon, 1965

Υπήρξε επίσης πολύ φιλικός στον φακό του φωτογράφου και σκηνοθέτη Jerry Schatzberg, υπεύθυνου για το αχνό πορτρέτο με το έντονο βλέμμα που θα κοσμούσε το 1966 το εξώφυλλο του άλμπουμ "Blonde on Blonde". Μέσα σε διάστημα δυόμισι χρόνων, η συνεργασία τους θα είχε ως αποτέλεσμα μια σειρά από πορτρέτα αρκετά για να γεμίσουν τις περισσότερες από 250 σελίδες του λευκώματος "Dylan by Schatzberg" που κυκλοφόρησε το 2018. «Απλώς στρέφεις την κάμερα πάνω του και αφήνεις τα πράγματα να συμβούν», δήλωνε ο Schatzberg στο βιβλίο.

Τα πορτρέτα του ώριμου Dylan για την καμπάνια της Celine φωτογραφήθηκαν από τον διευθυντή δημιουργικού του brand, Hedi Slimane. Πριν αναλάβει αυτή τη θέση το 2018, ο Slimane, ο οποίος στο παρελθόν είχε σχεδιάσει συλλογές για τον Yves Saint Laurent και για το Dior Homme, πέρασε πάνω από ένα χρόνο επικεντρώνοντας τη δράση του στη φωτογραφία. Προτιμά κατά κανόνα τις αυστηρές ασπρόμαυρες εικόνες και οι μουσικοί είναι από τα αγαπημένα του θέματα – μεταξύ αυτών που έχουν ποζάρει στο φακό του είναι η Kim Gordon, η Joan Jett, η Joni Mitchell, η Lady Gaga, ο Iggy Pop, ο Keith Richards, ο Jack White και η Amy Winehouse.

Bob Dylan: Χρόνια τώρα, ξέρει να ποζάρει ο άτιμος! Facebook Twitter
Με τα μάτια του κρυμμένα πίσω από σκούρα γυαλιά ηλίου και με μια έκφραση εντελώς ουδέτερη, φαίνεται να μην προδίδει τίποτα. Το μόνο που δεν μπορεί να κρύψει είναι η άνεσή του μπροστά στην κάμερα.

Παρότι προέρχεται από μια εποχή που οι μουσικοί κινδύνευαν να χαρακτηριστούν ξεπουλημένοι εάν υποστήριζαν εμπορικά προϊόντα, ο Dylan δεν είχε φαινομενικά κανένα ενδοιασμό να δανείσει την εικόνα και τα τραγούδια του σε διαφημίσεις για την Apple, την Pepsi, την Cadillac, το Airbnb, την IBM και αρκετές άλλες εταιρείες. Ίσως η πιο αξιομνημόνευτη περίπτωση απ’ όλες ήταν όταν εμφανίστηκε, μαζί με την Adriana Lima, σε μια τηλεοπτική διαφήμιση 30 δευτερολέπτων για τη Victoria's Secret το 2004. Αυτή η εμφάνιση φάνηκε να επαληθεύει κάτι που είχε πει κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης τύπου το 1965. «Αν επρόκειτο να ξεπουληθείτε σε κάποιο προϊόν, ποιο θα επιλέγατε;», τον είχε ρωτήσει ένας από τους πολλούς δημοσιογράφους στην αίθουσα. «Τα γυναικεία ενδύματα», ήταν η απάντηση του Dylan.

Ο Slimane φωτογράφισε τον Dylan στο Λος Άντζελες τον περασμένο Δεκέμβριο. Σε ένα από τα πορτρέτα, ο 81χρονος νομπελίστας απεικονίζεται με μια ακουστική κιθάρα. Σε ένα άλλο, παίζει μια ηλεκτρική Gibson. Για τους θαυμαστές που τον έχουν δει στις πρόσφατες περιοδείες του, η επιλογή των συγκεκριμένων οργάνων μοιάζει παράταιρη, καθώς το βασικό «εργαλείο» του τα τελευταία χρόνια ήταν το πιάνο ή το εκκλησιαστικό όργανο.

Όπως και οι φωτογραφίες  που τραβήχτηκαν τη δεκαετία του '60 από τον Avedon, τον Hunstein και τον Schatzberg, τα πορτρέτα του Slimane επιτρέπουν στον κ. Dylan να διατηρεί αυτή την θεμελιώδη αινιγματική του ιδιότητα. Φορώντας ένα δερμάτινο μπουφάν Celine, με τα μάτια του κρυμμένα πίσω από σκούρα γυαλιά ηλίου και με μια έκφραση εντελώς ουδέτερη, φαίνεται να μην προδίδει τίποτα. Το μόνο που δεν μπορεί να κρύψει είναι η άνεσή του μπροστά στην κάμερα.

Με στοιχεία από τουε The New York Times

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Ζούμε, ρε! / Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Γιατί δεν γνωρίζουμε αρκετά πράγματα για τις αναπηρίες σε μεγαλύτερες ηλικίες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος αναζητούν απαντήσεις παρέα με την ψυχολόγο και εκπαιδευόμενη συστημική θεραπεύτρια Μαρία Φώτεινα Χατζή.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Αληθινά εγκλήματα / Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία μιας 68χρονης πωλήτριας που αναστάτωσε, το καλοκαίρι του 1978, τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Ιστορία μιας πόλης / Η Νάξος ήταν πάντα εκεί, από την αρχή της Ιστορίας

Τι αποκαλύπτουν τα εργαστήρια κεραμικής, τα αρχαία λιμάνια, οι τόποι λατρείας και οι ταφές για μια κοινότητα που εξελισσόταν καθώς έβλεπε τον κόσμο να ανοίγεται γύρω της; Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά ίχνη που εξηγούν πώς διαμορφώθηκε η ταυτότητα της αρχαίας Νάξου μέσα από πίθους, αγγεία, χώρους συμποσίων και ταφές, ξεδιπλώνοντας την πορεία μιας κοινότητας μέσα από τη λατρεία, την καθημερινότητα και τις σχέσεις της με τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Ζούμε, ρε! / Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Μια νέα δυνατότητα στο 1555.gov.gr επιτρέπει σε κωφούς και βαρήκοους πολίτες να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα — κάνοντας την επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες πιο ανθρώπινη και πιο προσβάσιμη.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Θάλεια Ματίκα: «Η τηλεόραση έχει αλλάξει πολύ προς το χειρότερο σήμερα»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / Θάλεια Ματίκα: «Παίζω σχεδόν πάντα μια δυναμική γυναίκα που αγαπά έναν άντρα ολοκληρωτικά»

Η Θάλεια Ματίκα μιλά για τη διαδρομή της σε θέατρο και τηλεόραση, την εξέλιξη του χώρου, τις δυσκολίες, το #MeToo, τη συνεργασία με τον σύζυγό της Τάσο Ιορδανίδη και το άγχος του επόμενου βήματος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Άκου την επιστήμη / Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Υπάρχει, τελικά, δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή θάνατο; Μπορούμε να δημιουργήσουμε «ψηφιακούς κλώνους» ανθρώπων που δεν βρίσκονται πια στη ζωή; Και πόσο έτοιμη είναι η κοινωνία να διαχειριστεί τις τεράστιες τεχνολογικές και ηθικές προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας; Ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής και Βιοηθικής στο ΕΚΠΑ, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, δίνει τις απαντήσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

H κατάσταση των πραγμάτων / Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

Η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP30) ολοκληρώθηκε χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφήνοντας για άλλη μια φορά κρίσιμα ζητήματα ανοιχτά. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και τη διεθνή στρατηγική απέναντι στην κλιματική κρίση; Η Εμμανουέλα Δούση, καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο ΕΚΠΑ και κάτοχος της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία, αναλύει όσα πέτυχε –και όσα δεν κατάφερε– η φετινή διάσκεψη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Αληθινά εγκλήματα / Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την απαγωγή του 50χρονου επιχειρηματία Γιάννη Κυπριωτάκη, που προκάλεσε οργή στην κοινωνία της Κρήτης εξαιτίας της αγριότητας των δραστών.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα «Daddy» της Σίλβια Πλαθ

Lifo Videos / «Daddy»: Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα της Σίλβια Πλαθ

Γράφτηκε το 1962 και θεωρείται έκτοτε, ορόσημο της εξομολογητικής ποίησης. Στο ποίημα, η Πλαθ παρουσιάζεται να «σκοτώνει» τον πατέρα της, για να μπορέσει να απελευθερωθεί και να προχωρήσει στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

LiFO Vidcasts / Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

«Άλλο ένα podcast 3.0», άλλο ένα επεισόδιο όπου ο Θωμάς Ζάμπρας χάνει ντροπιαστικά σε ένα άθλημα που δεν ξέρει καν αν θεωρείται άθλημα, εξηγεί γιατί το 2025 δεν γίνεται να μην έχεις υπαρξιακό meltdown και βρίσκει το θετικό μέσα στο απόλυτο σκοτάδι μαζί με το καλύτερο τυρί στον κόσμο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Όταν κέρδισα το “Voice” μού είπαν ότι είμαι πολύ χοντρός για την ηλικία μου»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / «Όταν κέρδισα το “Voice” μού έλεγαν ότι είμαι πολύ χοντρός»

Ξεκίνησε από ένα μικρό χωριό της Κύπρου και δεν άφησε τίποτα να σταθεί εμπόδιο στο δρόμο του. Ο τραγουδιστής Γιάννης Μαργάρης μιλά για το bullying, τη σεξουαλικότητα, την απώλεια, την αποδοχή και το «δώρο» που έκανε στον εαυτό του να χάσει 70 κιλά.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τι τραβάει μια μεσίτρια για να σου βρει το σπίτι που θες στην πόλη που δεν έμεινε τίποτα

Ψυχή & Σώμα / Τι τραβάει μια μεσίτρια για να σου βρει σπίτι σε μια πόλη που δεν έμεινε τίποτα

Από μαγικά διαμερίσματα που δεν θέλεις να εγκαταλείψεις ποτέ, μέχρι σπίτια που… καλύτερα να μη μάθεις τι κρύβουν. Όλα τα έχει δει η Αρετή Zώρου, ή αλλιώς το «Κορίτσι για σπίτι», όπως συστήνεται στο Instagram.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ