Γιατί τέτοια διγλωσσία στους τίτλους των ΜΜΕ για την υπόθεση Φιλιππίδη;

Explainer: Γιατί τέτοια διγλωσσία στους τίτλους των ΜΜΕ για την υπόθεση Φιλιππίδη; Facebook Twitter
Η δίκη Φιλιππίδη ήταν μία από τις πιο αργόσυρτες και κακοποιητικές –για τις καταγγέλλουσες– ακροαματικές διαδικασίες που έχουν υπάρξει στα ελληνικά χρονικά.
0

— Τελικά, πού ακριβώς καταλήξαμε με τη δίκη Φιλιππίδη;
Ότι καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια κάθειρξη, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με αναστολή.

— Πώς γίνεται αυτό;
Να τα πάρουμε με τη σειρά: ο ηθοποιός κρίθηκε ομόφωνα ένοχος για δύο απόπειρες βιασμού σε βάρος δύο γυναικών συναδέλφων του. Επίσης ομόφωνα κρίθηκε αθώος –λόγω αμφιβολιών– για το αδίκημα του βιασμού κατ’ εξακολούθηση εις βάρος μίας τρίτης γυναίκας, επίσης συναδέλφου του.  

Το δικαστήριο με ομόφωνη απόφασή του επέβαλε στον Φιλιππίδη έξι έτη κάθειρξης για την πρώτη απόπειρα βιασμού, πέντε έτη για τη δεύτερη και η εισαγγελέας εν συνεχεία πρότεινε ποινή –κατά συγχώνευση– οκτώ ετών, κάτι που έγινε ομόφωνα δεκτό. Ομόφωνη ήταν και η απόφαση να χορηγηθεί αναστολή στον ηθοποιό, μέχρι το Εφετείο, οπότε επιστρέφει στην ελευθερία, αφού του επιβλήθηκαν περιοριστικοί όροι.

— Αφέθηκε ελεύθερος, ωστόσο απορρίφθηκαν τα ελαφρυντικά – σωστά;
Σωστά. Σύμφωνα με την εισαγγελέα της έδρας Στέλλα Στόγια: «Απαιτείται θετική συμπεριφορά του δράστη για μεγάλο διάστημα. Πρέπει να έχει τέτοια συμπεριφορά, ώστε να δημιουργείται στους τρίτους απορία σχετικά πώς αυτός ο άνθρωπος τέλεσε αδίκημα. Δεν αρκεί η μη τέλεση από τον κατηγορούμενο αξιόποινων πράξεων, αλλά απαιτείται η τέλεση θετικών περιστατικών. Αναφέρθηκε όλως αορίστως ότι από το 2014 και έπειτα δεν ακούστηκε τίποτα σε βάρος του κατηγορουμένου. Ο κατηγορούμενος επικαλείται περιστατικά της συνήθους συμπεριφοράς και ότι δεν ακούστηκε κάτι σε βάρος του.

Αυτό δεν είναι ακριβές κατά την κρίση μου και επικαλούμαι την κατάθεση του στελέχους του ANT1 για παρενόχληση το 2016 και την κατάθεση της κ. Δροσάκη για περιστατικά με το 2014».

Η ίδια ζήτησε να απορριφθεί και το ελαφρυντικό της μετέπειτα καλής συμπεριφοράς λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το γεγονός ότι ο κατηγορούμενος διαθέτει λευκό ποινικό μητρώο δεν αρκεί από μόνο του. Οι πράξεις για τις οποίες καταδικάστηκε ο κατηγορούμενος δεν ήταν παραφωνίες στην υπόλοιπη ζωή του. Ο κατηγορούμενος έχει λευκό ποινικό μητρώο και μας είπε η υπεράσπισή του ότι ήταν ελεήμων. Ισχυρισμός που προβάλλεται αορίστως κατά τη γνώμη μου. Η συμπεριφορά του κατηγορουμένου δεν ήταν παραφωνία ή έκπληξη σε σχέση με την προηγούμενη ζωή του. Είχε προηγηθεί αντικοινωνική συμπεριφορά από μέρους και ενδεικτικά αναφέρω όσα κατέθεσε η Εβελίνα Παπούλια για περιστατικά το 1996».

Από το «Χαμόγελα για τον Πέτρο Φιλιππίδη – Αθώος και ελεύθερος», μέχρι το «Ένοχος για τις απόπειρες, αθώος για τον βιασμό» και άλλα συναφή υπάρχει απόσταση τόσο σε ό,τι αφορά το «σερβίρισμα» της είδησης όσο και την αφομοίωσή της. Οι λέξεις έχουν σημασία, ειδικά σε τόσο κομβικές για το ελληνικό #MeToo υποθέσεις.

— Είναι ικανοποιητική αυτή η εξέλιξη για τις γυναίκες που βρήκαν το θάρρος να τον καταγγείλουν;
Σαφώς και όχι. Και είναι απολύτως λογική η απόγνωση των γυναικών ηθοποιών που κυριολεκτικά υπέμειναν αυτή τη δίκη, όπως λογικός είναι και ο προβληματισμός όλων των θυμάτων βιασμών και παραβιαστικών πράξεων ότι στο μέλλον θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη και οδυνηρή η διαδικασία καταγγελίας ειδικά για ένα έγκλημα εξουσίας που επίσης δύσκολα αποδεικνύεται. Πόσω μάλλον όταν οι καταγγελίες αφορούν παρελθοντικές επιθέσεις.

— Δήλωσε κάτι ο ηθοποιός που επιστρέφει στην ελευθερία;
Όχι. Ωστόσο σε δηλώσεις προχώρησε ο δικηγόρος του, Μιχάλης Δημητρακόπουλος, ο οποίος εξέφρασε... ελπίδες για πλήρη δικαίωσή του πελάτη του στο Δευτεροβάθμιο δικαστήριο.

— Τι ακριβώς είπε ο κ. Δημητρακόπουλος;
«Ο κ. Φιλιππίδης κρατήθηκε για 11 μήνες επειδή τον κατήγγειλε μία κυρία ότι διέπραξε σε βάρος της δύο τετελεσμένους βιασμούς. Γι’ αυτήν την κατηγορία που του στέρησε την ελευθερία ομόφωνα το δικαστήριο με σύμφωνη γνώμη της κυρίας εισαγγελέως, αθωώθηκε». Και επίσης: «Καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια κάθειρξη για δύο απόπειρές βιασμού ο κ. Φιλιππίδης, που άνοιξε την πόρτα και στις δύο καταγγέλλουσες και τους είπε "περάστε έξω". Σε σχέση με τα νομολογιακά δεδομένα αυτής της χώρας ποτέ δεν έχει υπάρξει ξανά απόπειρα βιασμού όπου ο βιαστής έχει πει στο θύμα του "περάστε έξω". Πιστεύω ότι στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο θα υπάρξει η πλήρης δικαίωση του κ. Φιλιππίδη και για τις απόπειρες βιασμού».

— Δεν είναι εκ νέου χτύπημα για τα θύματα αυτές οι τοποθετήσεις;
Απολύτως. Γενικώς, η δίκη Φιλιππίδη ήταν μία από τις πιο αργόσυρτες και κακοποιητικές –για τις καταγγέλλουσες– ακροαματικές διαδικασίες που έχουν υπάρξει στα ελληνικά χρονικά. Τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια όλων αυτών των μηνών έχουν αποτελέσει σοβαρό προβληματισμό συλλογικοτήτων και φεμινιστικών ομάδων, καθώς σηματοδοτούν ένα μοτίβο εξοντωτικών πρακτικών εναντίον των επιζησασών, αποτρέποντας ταυτόχρονα άλλες επιζήσασες να αρθρώσουν λόγο εναντίον των θυτών τους.  

— Γιατί εδώ και χρόνια επικρατεί τέτοιο μπέρδεμα με την ανακοίνωση ποινών και τη «μετάφρασή» τους από ΜΜΕ σε ΜΜΕ;
Για διάφορους λόγους, αναλόγως το Μέσο. Κάποιοι τίτλοι είναι τεθλασμένοι ή... μισοί για λόγους clickbait. Κάποιοι άλλοι για λόγους δημοσίων σχέσεων. Σε κάθε περίπτωση η απόκλιση είναι εντυπωσιακή: από το «Χαμόγελα για τον Πέτρο Φιλιππίδη – Αθώος και ελεύθερος», μέχρι το «Ένοχος για τις απόπειρες, αθώος για τον βιασμό» και άλλα συναφή υπάρχει απόσταση τόσο σε ό,τι αφορά το «σερβίρισμα» της είδησης όσο και την αφομοίωσή της. Οι λέξεις έχουν σημασία, ειδικά σε τόσο κομβικές για το ελληνικό #MeToo υποθέσεις.

— Ο κόσμος τι λέει;
Στα social media η συζήτηση μοιραία επιστρέφει στην υπόθεση Λιγνάδη, ο οποίος επίσης καταδικάστηκε σε κάθειρξη 12 ετών, ωστόσο αφέθηκε επίσης ελεύθερος μέχρι τη δίκη του σε 2ο βαθμό. Γενικώς, σταδιακά, και ειδικά για εγκλήματα σεξουαλικής βίας, επιθέσεων και βιασμών, διαμορφώνεται από την κοινή γνώμη ένα έλλειμμά εμπιστοσύνης στις αποφάσεις της ελληνικής δικαιοσύνης που στο μέλλον θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τους λειτουργούς της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ