Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Η Παναγία των Νεφών. © 2023. Museum of Fine Arts, Boston

Ντονατέλο στο Λονδίνο: Μια έκθεση για το έργο του μεγαλύτερου γλύπτη όλων των εποχών

0

Ποιους επηρέασε ο Ντονατέλο; Η πρώτη μεγάλη βρετανική έκθεση που εξερευνά την τέχνη και το ταλέντο του μεγάλου γλύπτη της Αναγέννησης επιχειρεί να παρουσιάσει το έργο του κάτω από νέο φως, εξετάζοντας την επιρροή του στις επόμενες γενιές και αναδεικνύοντας την κληρονομιά του, τον τρόπο με τον οποίο ενέπνευσε τους ομότεχνούς του στην ύστερη Αναγέννηση καθώς και στον δέκατο ένατο και στις αρχές του εικοστού αιώνα.

Η έκθεση «Donatello: Sculpting the Renaissance», που θα διαρκέσει έως τις 11 Ιουνίου 2023 στο μουσείο V&A στο Νότιο Κένσιγκτον, παρουσιάζει την επίδρασή του τόσο στην πολιτιστική όσο και στην καλλιτεχνική ανάπτυξη αυτής της κρίσιμης περιόδου στην ιστορία της τέχνης. Η έκθεση, που παρουσιάζει πολλά έργα τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, θα διερευνήσει τις καινοτομίες, τις συνεργασίες και τις εμπνεύσεις του Ντονατέλο μέσα στο καλλιτεχνικό και πολιτιστικό πλαίσιο της Ιταλίας του 15ου αιώνα.

Αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος γλύπτης όλων των εποχών, ο Ντονατέλο (περ. 1386-1466) υπήρξε πρωτοπόρος μιας επανάστασης στη γλυπτική στις αρχές της Αναγέννησης. Δουλεύοντας με όλο το φάσμα των υλικών και τεχνικών της γλυπτικής, ανέλαβε μεγάλες παραγγελίες της Εκκλησίας και του κράτους, ήταν κοντά στην οικογένεια των Μεδίκων και του κύκλου τους στη Φλωρεντία και περιζήτητος σε άλλα ιταλικά κέντρα της εποχής του.

Ο ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης Τζόρτζιο Βαζάρι μάς δίνει μια ιδέα για την επίδραση που είχε στους συγχρόνους του το έργο του νεαρού Ντονατέλο: «Υπάρχει μια θαυμάσια υπόνοια ζωής που ξεπηδά από την πέτρα», γράφει.

Η έκθεση φιλοδοξεί να παρουσιάσει με όλους τους τρόπους τον καλλιτέχνη που υπήρξε κινητήριος δύναμη της ιταλικής Αναγέννησης με το εκπληκτικό ταλέντο του. Μεταξύ άλλων θα εκτεθεί ο πρώιμος αριστουργηματικός μαρμάρινος Δαβίδ και ο χάλκινος Attis-Amorino από το Museo Nazionale del Bargello της Φλωρεντίας, καθώς και η εντυπωσιακή προτομή της λειψανοθήκης του San Rossore από το Museo Nazionale di San Matteo της Πίζας και χάλκινα από τον Υψηλό Βωμό της Βασιλικής του Αγίου Αντωνίου στην Πάντοβα, δίνοντας μια μοναδική εικόνα της ιδιοφυΐας και του κεντρικού ρόλου του Ντονατέλο σε αυτή την κρίσιμη εποχή του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Εκτός από πρωτοποριακή για την εποχή τεχνική, ο Ντονατέλο διέθετε και την ικανότητα να συνδυάζει ιδέες τόσο από την κλασική όσο και από τη μεσαιωνική γλυπτική για τη δημιουργία έργων που ήταν καινοτόμα, με όλη την αξία και το βάρος της παράδοσης.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, San Rossore, By permission of the Ministry of Culture -Regional Directorate of Museums of Tuscany, Φλωρεντία

Ο Donato di Niccolò di Betto Bardi, o Ντονατέλο, παιδί της Φλωρεντίας, γεννήθηκε γύρω στο 1386 και πέθανε εκεί το 1466. Η ισχυρή εκφραστικότητα της τέχνης του τον κατέστησε τον μεγαλύτερο γλύπτη της πρώιμης Αναγέννησης. Ακόμα και στην πρώτη φάση της καριέρας του δημιούργησε αριστουργήματα όπως ο μαρμάρινος Άγιος Γεώργιος, που φιλοτεχνήθηκε για την αίθουσα της συντεχνίας του Orsanmichele, ο επιχρυσωμένος μπρούτζινος Άγιος Λουδοβίκος της Τουλούζης στην εκκλησία Santa Croce της Φλωρεντίας και το χάλκινο ανάγλυφο της Γιορτής του Ηρώδη στο Βαπτιστήριο της Σιένα (1425-29).

Ο ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης Τζόρτζιο Βαζάρι μας δίνει μια ιδέα για την επίδραση που είχε στους συγχρόνους του το έργο του νεαρού Ντονατέλο. «Υπάρχει μια θαυμάσια υπόνοια ζωής που ξεπηδά από την πέτρα», γράφει.

Ο Ντονατέλο μαθήτευσε σε εργαστήριο αργυροχρυσοχοΐας, πριν γίνει βοηθός του Λορέντσο Γκιμπέρτι και αργότερα του αρχιτέκτονα και μηχανικού Φίλιππο Μπρουνελέσκι, του οποίου τα αρχιτεκτονήματα θεωρούνται υψηλή έκφραση του πνεύματος της εποχής τους. Έχουμε περισσότερες πληροφορίες για το έργο και τη σταδιοδρομία του από ό,τι για τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά του. Δεν παντρεύτηκε ποτέ και φαίνεται ότι ήταν άνθρωπος με απλά γούστα. Οι προστάτες έβρισκαν συχνά δύσκολο να τον αντιμετωπίσουν, σε μια εποχή που οι συνθήκες εργασίας των καλλιτεχνών ρυθμίζονταν από τους κανόνες των συντεχνιών και εκείνος απαιτούσε κάποιον βαθμό καλλιτεχνικής ελευθερίας. Η γνώση του για την αρχαία γλυπτική ήταν ευρύτερη και λεπτομερέστερη από οποιουδήποτε άλλου καλλιτέχνη της εποχής του και το έργο του ήταν εμπνευσμένο από αρχαία εικαστικά παραδείγματα, τα οποία συχνά μεταμόρφωνε με τόλμη.

Στη Φλωρεντία, από το 1409 ως το 1411 εργάστηκε στο κολοσσιαίο άγαλμα του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή, το οποίο μέχρι το 1588 ήταν τοποθετημένο σε εσοχή της πρόσοψης του παλαιού καθεδρικού ναού που σήμερα βρίσκεται στο Museo dell'Opera del Duomo. Αυτό το έργο σηματοδοτεί το τέλος της γοτθικής τεχνοτροπίας, προσεγγίζοντας στοιχεία του αναγεννησιακού νατουραλισμού και ουμανισμού.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της Φλωρεντίας από τα νοτιοδυτικά. Έργο του Francesco Rosselli, περ. 1495, Φλωρεντία, Ιταλία. © Victoria and Albert Museum, Λονδίνο

Έχοντας δημιουργήσει τον περίφημο χάλκινο Δαβίδ για την οικογένεια των Μεδίκων, από το 1443 έως το 1453, ο Ντονατέλο εργάστηκε στην Πάντοβα. Εκεί σχεδίασε ένα μνημειώδες γλυπτό ψηλό θυσιαστήριο για την εκκλησία Santo και ένα μεγάλο χάλκινο έφιππο άγαλμα του στρατιωτικού διοικητή Gattamelata (ανεγέρθηκε το 1453), αναβίωση ενός αρχαίου ρωμαϊκού τύπου και το πρώτο τέτοιο γλυπτό της Αναγέννησης.

Επέστρεψε και έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη Φλωρεντία σχεδιάζοντας δίδυμους χάλκινους άμβωνες για το San Lorenzo, και, έτσι, πέθανε και πάλι στην υπηρεσία των παλιών του προστατών, των Μεδίκων, ενώ πολλά έργα στους άμβωνες του San Lorenzo έμειναν ημιτελή με τον θάνατό του. Ο Ντονατέλο επηρέασε τους Ιταλούς γλύπτες, ιδίως τον Μιχαήλ Άγγελο, μέχρι τον δέκατο έκτο αιώνα.

Η πρώτη ενότητα της έκθεσης του V&A αφορά τις φλωρεντινές ρίζες του Ντονατέλο, εν μέσω της άνθισης της αναγεννησιακής γλυπτικής της πόλης. Δημιούργησε τα πρώτα του γλυπτά σε μάρμαρο για την Opera del Duomo, και απέκτησε εμπειρία εργασίας σε κερί, πηλό και μπρούντζο.

Οι φιλίες, οι αντιπαλότητες και οι συνεργασίες αναδεικνύονται μέσα από αυτές τις πρώιμες εμπειρίες, συμπεριλαμβανομένης της αλληλεπίδρασης με ζωγράφους όπως ο Masaccio. Η εξαιρετική δημιουργικότητα και οι πρακτικές δεξιότητες του Ντονατέλο διερευνώνται μέσα από το πρίσμα των σχεδίων και των μοντέλων, καθώς και του συχνά υποτιμημένου ρόλου της εκπαίδευσης του γλύπτη ως χρυσοχόου.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Attis-Amorino, Museo Nazionale del Bargello, Φλωρεντία. Courtesy of the Ministry of Culture. Φωτο: Bruno Bruchi.
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Δαβίδ. Museo Nazionale del Bargello, Φλωρεντία. Courtesy of the Ministry of Culture. Φωτο: Bruno Bruchi.

Η δεύτερη ενότητα, «Παράδοση και καινοτομία», διερευνά σε μεγαλύτερο βάθος την ικανότητα του Ντονατέλο να συνδυάζει την έμπνευση από την αρχαιότητα με εκείνη από το πιο πρόσφατο παρελθόν για να δημιουργήσει ένα νέο όραμα, συμπεριλαμβανομένης της συμβολής του στην αναβίωση της προτομής πορτρέτου και στην εκφραστική οικειότητα της σχέσης μητέρας και γιου στα γλυπτά του της Παναγίας και του Παιδιού. Ήταν αυτός επίσης που καινοτόμησε στην επιφανειακή ανάγλυφη γλυπτική και την προσέγγισή του στην προοπτική.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στα έργα του από μπρούτζο. Τα γλυπτά αυτά ενσωματώνουν πολιτικά και θρησκευτικά μηνύματα, τόσο στην εικονογραφία τους όσο και στην επιλογή του υλικού. Μικρά χάλκινα, όπως τα «spiritelli», εμπνευσμένα από την αρχαιότητα, δημιουργήθηκαν τόσο για θρησκευτικούς όσο και για οικιακούς χώρους. Μεταξύ αυτών είναι εκείνα που κατασκευάστηκαν για το Βαπτιστήριο της Σιένα και το Duomo στη Φλωρεντία, τα οποία, αποκομμένα από το περιβάλλον τους, έχουν τη μορφή χάλκινων αγαλματιδίων.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Spiritello, Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst der Staatlichen Museen zu Berlin. Φωτο: Antje Voigt, Βερολίνο

Η ενότητα «Πάδοβα και Βόρεια Ιταλία» θα διερευνήσει τη δεκαετή παραμονή του Ντονατέλο στην Πάδοβα (1443-54) και τη σημασία της για τις καλλιτεχνικές εξελίξεις στην πόλη, καθώς και σε κοντινά κέντρα όπως η Φεράρα και η Βενετία. Η ενότητα αυτή αναδεικνύει την αλληλεπίδραση του Ντονατέλο με τους γλύπτες (Τζιοβάνι ντα Πίζα) και τους ζωγράφους (Μαντένια, Μπελίνι, Σκιαβόνε, Ζόπο) και την επίδρασή του σε αυτούς.

Ο Ντονατέλο είχε την εξαιρετική ικανότητα να απεικονίζει, τόσο μέσω του σχεδιασμού όσο και μέσω της εκμετάλλευσης των υλικών, συναισθήματα που συνήθως αποσκοπούσαν στο να εμπνεύσουν τη θρησκευτική λατρευτική πρακτική. Οι εικόνες των Παθών συχνά εμπνέονται από θρησκευτικά δράματα που παίζονται στη Φλωρεντία την εποχή εκείνη, με τα οποία θα ήταν εξοικειωμένος.

Η έκθεση κλείνει με παραδείγματα έργων καλλιτεχνών που επηρεάστηκαν από τον Ντονατέλο. Aπό τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες στην ιστορία του κόσμου, άλλαξε το λεξιλόγιο της τέχνης. Πολλοί καλλιτέχνες εκείνης της εποχής εμπνεύστηκαν από το έργο του, και οι καλλιτέχνες εξακολουθούν να παίρνουν ως πρότυπο τη δουλειά του μέχρι σήμερα, γιατί ήταν υπεύθυνος για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ του κλασικού κόσμου και της Αναγέννησης.

Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Παναγία Pazzi του Donatello. Skulpturensammlung und Museum für Byzantinische Kunst der Staatlichen Museen zu Berlin. Φωτο: Antje Voigt, Βερολίνο
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Θρήνος για τον νεκρό Χριστό, περ. 1455 - 1460, Φλωρεντία, Ιταλία. © Victoria and Albert Museum, Λονδίνο
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Ανάληψη με τον Χριστό να δίνει τα κλειδιά στον Άγιο Πέτρο, ανάγλυφο, φιλοτεχνημένο από τον Donatello, περ. 1428 - 1430, Φλωρεντία, Ιταλία. © Victoria and Albert Museum, London
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Michelozzo, An Adoring Angel. (c) Victoria and Albert Museum, London
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Σχέδιο της Σφαγής των Αθώων, Rennes, που αποδίδεται στον Donatello. Musée des Beaux-Arts
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, O Mπρούτζινος Δαβίδ, έργο διάσημο ως το πρώτο γυμνό ανδρικό γλυπτό από την αρχαιότητα. Φωτο: Museo Nazionale del Bargello, Florence
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από έργο του Donatello.
Ντονατέλο στο Λονδίνο Facebook Twitter
Donatello, Κεφάλι γενειοφόρου άνδρα (πιθανότατα κάποιος προφήτης), Museo Nazionale del Bargello, Florence, courtesy of the Ministry of Culture. Φωτο: Bruno Bruchi
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Εικαστικά / Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Οι γυναίκες ζωγράφοι δεν μπορούσαν ούτε να συμμετάσχουν μαζί με άνδρες σε μαθήματα ζωγραφικής ούτε να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή μαθητεία. Οι περισσότερες έμαθαν να ζωγραφίζουν από ένα μέλος της οικογένειάς τους ή σε κάποιο μοναστήρι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ιδιωτική ζωή του Μιχαήλ Άγγελου και η queer υποκουλτούρα της αναγεννησιακής Ρώμης

Βιβλίο / H ιδιωτική ζωή του Μιχαήλ Άγγελου και η queer υποκουλτούρα της αναγεννησιακής Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιφανούς μελετητή της ζωής και του έργου του Μικελάντζελο, επικεντρώνεται στα ώριμα χρόνια του στη Ρώμη και αναφέρεται στην ιδιότυπη για την εποχή ιδιωτική ζωή του και στην οικογένεια που είχε στήσει με τους στενούς φίλους του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ