«Αλλάζουμε μυαλά. Όχι ρούχα»: Έρευνα φωτίζει τα στερεότυπα γύρω από το γυναικείο ντύσιμο και τη βία

«Αλλάζουμε μυαλά. Όχι ρούχα»: Έρευνα καταρρίπτει τα στερεότυπα γύρω από το γυναικείο ντύσιμο και τη βία Facebook Twitter
0
ADVERTORIAL

Δεν είναι εύκολο να είσαι γυναίκα σήμερα – ούτε ήταν και ποτέ. Λίγο scrolling αρκεί για να το καταλάβει κανείς. Κάθε μέρα, θα βγει στην επιφάνεια μία ακόμη υπόθεση έμφυλης βίας. Και κάθε φορά κατακλυζόμαστε από συμβουλές. Συμβουλές για το πώς θα προστατευθούμε από τους άνδρες – από πού να μην περνάμε μόνες το βράδυ, πώς να κρατάμε τα κλειδιά σε περίπτωση που δεχθούμε επίθεση, τι να φοράμε. Σ’ αυτό το τελευταίο θα σταθούμε.

«Τι φορούσες εκείνη τη  μέρα;». Η συγκεκριμένη ερώτηση είναι μία από τις πρώτες – αν όχι η πρώτη – που δέχεται ένα θύμα σεξουαλικής κακοποίησης ή παρενόχλησης. Γιατί αυτό έχει σημασία, φαίνεται. Το ντύσιμο που μπορεί να προκάλεσε. Όχι ο κακοποιητής.

Σήμερα, λοιπόν, που ο πλανήτης ντύνεται στα πορτοκαλί με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, θα δούμε τους αριθμούς. 

Το 48% των γυναικών έχει ακούσει από το οικογενειακό, φιλικό ή εργασιακό της περιβάλλον πως κάποια θηλυκότητα «τα θέλει» ή «πηγαίνει γυρεύοντας», εξαιτίας των ρούχων που φορά. Το 21% των ατόμων που χρησιμοποιούν τις φράσεις αυτές, πιστεύουν πως μία γυναίκα ή ένα κορίτσι έχει μερίδιο ευθύνης, σε περίπτωση που πέσει θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης. Ένας στους πέντε άνδρες πιστεύει ότι μια γυναίκα πρέπει να προσέχει το ντύσιμό της, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε χώρους με άγνωστους άνδρες. Το 34% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι το ντύσιμο μίας γυναίκας ή ενός κοριτσιού δικαιολογεί κάποιας μορφής παρενοχλητική συμπεριφορά. Και το 38% τους, ότι γυναίκες και κορίτσια πρέπει να προσέχουν το ντύσιμό τους, για να μην προκαλέσουν σεξουαλική παρενόχληση.

Τα παραπάνω ποσοστά δεν είναι τυχαία. Προέρχονται από την πρώτη πανελλήνια έρευνα με τίτλο «Ντύσιμο και βία κατά των γυναικών: Η συζήτηση ξεκινάει από τη ντουλάπα σου», την οποία πραγματοποίησε η ΔΕΗ με τη δεύτερη συνεχή συμμετοχή της στη Διεθνή Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών. Φέτος, εστίασε σε μία πτυχή του προβλήματος που μπορεί να γνωρίζουμε, μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο, αλλά επιλέγουμε να μη συζητάμε όσο θα έπρεπε: τις αντιλήψεις και τα στερεότυπα που συνδέουν το γυναικείο ντύσιμο με δήλωση «προκλητικότητας» από την πλευρά των γυναικών, συχνά σεξουαλική, ή έλλειψη σοβαρότητας που δεν συνάδει με την οικογενειακή ή επαγγελματική κατάστασή τους.

Σε συνεργασία με τον οργανισμό Women Act και τη Focus Bari, η έρευνα αυτή μελέτησε δείγμα 1.000 ατόμων κάθε έμφυλης ταυτότητας, ηλικίας 18 έως 64 ετών. Η ΔΕΗ χρησιμοποίησε τα αποτελέσματα για να χαρτογραφήσει τη στάση των διαφορετικών κοινών πάνω στο ζήτημα, ενώ καταδεικνύει τον βαθμό αισιοδοξίας που αυτή μας επιτρέπει αλλά και τις αρνητικές επιπτώσεις της διαιώνισης στερεοτυπικών αντιλήψεων στην εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Γιατί αυτές οι στερεοτυπικές αντιλήψεις ακούγονται δυνατά, ακόμη και το 2022. Κι είναι, επιτέλους, ώρα να σιωπήσουν.

Με σύνθημα «Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα», η ΔΕΗ γίνεται μέρος του Orange the World, όπως είναι η διεθνής ονομασία της εκστρατείας. Πρόκειται για μια 16ήμερη καμπάνια που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ, με στόχο την παγκόσμια ευαισθητοποίηση γύρω από το ζήτημα της έμφυλης βίας και μας αφορά όλους. Κι η εταιρεία παροχής ηλεκτρισμού, «ντύνει» στα πορτοκαλί τους λογαριασμούς της στα social media, δημοσιεύοντας καθημερινά, ως τις 10 Δεκεμβρίου, συμπεράσματα της έρευνας. 

«Αλλάζουμε μυαλά. Όχι ρούχα»: Πανελλαδική έρευνα ρίχνει φως στη σύνδεση ανάμεσα στο γυναικείο ντύσιμο και τη βία Facebook Twitter

Είναι ώρα να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας πως το ντύσιμο δεν οδηγεί στην παρενόχληση. Κανείς δεν «τα ήθελε», ούτε «πήγαινε γυρεύοντας». O μοναδικός τρόπος να μην πέσει θύμα κακοποίησης, είναι αν ο κακοποιητής, επιλέξει να μην κακοποιήσει - κι όχι οι ενδυματολογικές επιλογές.

Good Living
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Good Business Directory 6 / L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Ο μεγαλύτερος όμιλος καλλυντικών παγκοσμίως χτίζει πάνω στη φιλοσοφία ότι οι άνθρωποί του αποτελούν το θεμέλιο κάθε προόδου και δημιουργεί τεχνολογίες που καθορίζουν την επόμενη μέρα της ομορφιάς.
THE LIFO TEAM
Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Good Business Directory 6 / Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών δεν αποτελεί μόνο πεδίο επενδυτικής κινητικότητας αλλά είναι και ένας από τους πιο δραστήριους κλάδους στο πεδίο της έρευνας και της καινοτομίας.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΝΑ
Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Good Business Directory 6 / Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Η προοπτική ανάδειξης της χώρας σε δίαυλο εφοδιασμού της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο δημιουργεί έδαφος για νέες επενδύσεις στην επεξεργασία και μεταφορά του αερίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΔΑΚΗΣ
Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Good Business Directory 6 / Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Οι εκδηλώσεις Rebrain Greece και Ημέρα Καριέρας λειτουργούν ως δίαυλος μεταξύ των επιχειρήσεων και της ελληνικής διασποράς, παρουσιάζοντας αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον, φορολογικά κίνητρα και νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΑΥΡΟΥΛΗ
Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Good Business Directory 6 / Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος και πρόεδρος της DDB Athens βλέπει μια αγορά που προσπαθεί να ανασάνει μέσα σε νόμους, πίξελ και αλγόριθμους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ
Δημήτρης Ψαλτούλης: Τεχνολογία και ελληνικό ταλέντο στο επίκεντρο της παγκόσμιας πορείας της Dialectica

Good Business Directory 6 / Δημήτρης Ψαλτούλης: Τεχνολογία και ελληνικό ταλέντο στο επίκεντρο της παγκόσμιας πορείας της Dialectica

Οι αξίες που οδήγησαν την εταιρεία στην κορυφή, ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης και η δύναμη του ελληνικού ταλέντου που στηρίζει την παγκόσμια ανάπτυξή της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μοχλός ανάπτυξης αλλά και μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις

Good Business Directory 6 / Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μοχλός ανάπτυξης αλλά και μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις

Γιατί η ανάγκη επιτάχυνσης στις ψηφιακές δεξιότητες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην υιοθέτηση τεχνολογιών αιχμής αποτελούν σημερα τισ πιο σημαντικές προκλήσεις στο επιχειρειν.
ΕΥΗ ΠΑΠΑΔΟΣΗΦΑΚΗ
Πόσο «ανθρώπινη» μπορεί να είναι η τεχνητή νοημοσύνη;

Good Business Directory 6 / Πόσο «ανθρώπινη» μπορεί να είναι η τεχνητή νοημοσύνη;

Η Γιάννα Ανδρονοπούλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, πιστεύει πως η τεχνητή νοημοσύνη μάς βοηθά να ενισχύουμε ό,τι είναι δημιουργικό και να παίρνουμε αποφάσεις με καλύτερα δεδομένα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ