Οι Δερβίσηδες

Οι Δερβίσηδες στην Αθήνα Facebook Twitter
Ο εκστατικός στροβιλισμός των δερβίσηδων, ακόμα και ως θέαμα προς κατανάλωση, εξακολουθεί να συνεπαίρνει το διεθνές κοινό. Με τις υπέροχες λευκές τους ενδυμασίες, να μετεωρίζονται με τα χέρια ανοιχτά.
12

Το μυστικιστικό ισλαμικό τάγμα των Μεβλεβήδων, που στροβιλίζονται σε μια δίνη αναζήτησης της πνευματικής ένωσης με το θείο πνεύμα, ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα και είχε ως βάση του τη Μονή του Αγίου Χαρίτωνα έξω από το Ικόνιο. Ιδρυτής του τάγματος θεωρείται ο μεγάλος Πέρσης ποιητής Τζελαλαντίν Ρουμί Μεβλανά (το όνομά του σημαίνει «Ρωμιός», καθώς έζησε στο Ικόνιο, όπου ζούσαν κάποτε οι Ρωμαίοι, δηλαδή οι Βυζαντινοί). Οκτώ αιώνες οι Μεβλεβήδες δερβίσηδες εκτελούν το τελετουργικό Σεμά, φορώντας τα παραδοσιακά λευκά άμφια, τις μακριές φουστανέλες και τα μαύρα εξωτερικά ράσα που υπενθυμίζουν τον θάνατο και τα οποία βγάζουν όταν αρχίζουν να στροβιλίζονται. Το κωνικό καπέλο που επίσης φοράνε συμβολίζει την ταφόπετρα. Στριφογυρίζουν γύρω από το σώμα τους, αρχικά σε αργούς ρυθμούς, με ανοιχτά τα χέρια. Τείνουν τη δεξιά παλάμη τους προς τον ουρανό, γέρνουν λίγο το κεφάλι τους δεξιά με κλειστά τα μάτια και χαμηλώνουν την αριστερή παλάμη προς τη γη. Με αυτό τον τρόπο παίρνουν ευλογία από τον Θεό και τη διοχετεύουν στους ανθρώπους. Ο ασκητής ενώνεται με το πνεύμα. Καθώς περιδινίζονται σχηματίζουν έναν κύκλο γύρω από έναν εξ αυτών, τον σεΐχη, ο οποίος παίρνει τη θέση του κέντρου σε έναν κύκλο, μιμούμενος τη θέση του ήλιου, με τους πλανήτες να εκτελούν την τροχιά τους γύρω του. Η γαλήνια έκστασή τους παραμένει ίδια όση ώρα κρατάει αυτή η διαδικασία. Σαν ένα πνευματικό ταξίδι προς την τελειότητα.


Η ιστορία των δερβίσηδων Μεβλεβί είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη ζωή του Τζελαλαντίν Ρουμί. Γεννημένος το 1207 στο Μπαλκ του Χορασάν στο Αφγανιστάν, σπουδαίο θρησκευτικό κέντρο των Σούφι της εποχής, ήταν γιος του Μπάχα Βαλάντ, ηγέτη των ορθόδοξων θεολόγων, δάσκαλος του Ιερού Νόμου και ιδιοκτήτης ιερατικής σχολής «μεντρεσέ». Το έτος 1219 η οικογένεια αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Μπαλκ για να σωθεί από τις επιδρομές των Μογγόλων του Τζένγκις Χαν. Αρχικά εγκαταστάθηκαν στο Καραμάν, αλλά οριστική κατοικία της οικογένειας, μετά από πρόσκληση του σουλτάνου των Σελτζούκων Αλαντίν Καϊκουμπάτ, έγινε το Ικόνιο της Μικράς Ασίας. Εκεί προσφέρθηκαν στον πατέρα μεγάλες τιμές και όταν το 1231 απεβίωσε, οι μαθητές του μεντρεσέ που διηύθυνε ζήτησαν από τον Ρουμί να πάρει τη θέση του και να συνεχίσει τη διδασκαλία του. Οι χιλιάδες οπαδοί που τον ακολουθούσαν τον αποκαλούσαν «Μεβλανά», που σημαίνει «ο δάσκαλός μας».


Το 1244, περιφερόμενος στα σουκ των εμπόρων, έπεσε πάνω σε έναν ρακένδυτο δερβίση, τον Σαμς-ι-Ταμπρίζ, από την Ταυρίδα της Περσίας. Τους δύο άντρες τους ένωσε μεγάλη αγάπη. Συνδέθηκαν, δε, τόσο βαθιά, που ο Ρουμί έλεγε ότι έκτοτε η ζωή του άλλαξε ριζικά. Μαζί του έζησε την απόλυτη ολοκλήρωση, ο Σαμς έγινε η απάντηση στην αναζήτηση του «αγαπημένου», του ζητούμενου των Σούφι, ο μοναδικός δρόμος που τον οδηγούσε στην ένωσή του με το Θεό. Εγκατέλειψε τους μαθητές του και αφοσιώθηκε σ' εκείνον. Εκείνοι εξοργίστηκαν από αυτή την εξωφρενική υποταγή του δασκάλου τους κι ανάγκασαν τον Σαμς να φύγει από την πόλη. Η απελπισία του Ρουμί τον οδήγησε στην ποίηση κι έτσι άρχισε να γράφει τους πρώτους στίχους του αφιερωμένους στον «Ήλιο της Ταυρίδας». Κάλεσε και μουσικούς, που με τους αυλούς τους, τα «νέι», έπαιζαν καθώς απήγγελλε στίχους σε κατάσταση έκστασης, στροβιλιζόμενος γύρω από τον εαυτό του με τα χέρια ψηλά.


Τελικά, οι μαθητές δολοφόνησαν τον Σαμς με τη σιωπηρή συγκατάθεση του ενός από τους δύο γιους του Ρουμί. Η σορός του τοποθετήθηκε στην αυλή του μεντρεσέ, όπου ο ερωτευμένος και συντετριμμένος μύστης άρχισε να στροβιλίζεται και να απαγγέλλει στίχους αφιερωμένους στον νεκρό «αγαπημένο». Έτσι έγινε και στη μνήμη εκείνου ίδρυσε το τάγμα των περιστρεφόμενων δερβίσηδων «Μεβλεβί», που στροβιλίζονται έκτοτε στον τελετουργικό χορό «Σεμά».


Στους αιώνες που ακολούθησαν, το τάγμα των δερβίσηδων Μεβλεβί εκπροσωπούσε τους ορθόδοξους Μουσουλμάνους, ένα από τα δύο επικρατέστερα τάγματα και περισσότερο αποδεκτό απ' ό,τι εκείνο των Μπεκτασήδων, που αποτέλεσε μια αίρεση η οποία διώχτηκε ανελέητα. Οι Μεβλεβί κυριάρχησαν στην κοινωνικο-θρησκευτική ζωή της αυτοκρατορίας και διαδόθηκαν από την Ανατολή μέχρι την Αίγυπτο και την Παλαιστίνη, αλλά και από τα Βαλκάνια μέχρι το Σεράγιεβο. Πάντως, κατά τον οθωμανικό μεσαίωνα, δηλαδή τον 15ο, 16ο και 17ο αιώνα, άκμασαν χιλιάδες αιρέσεις και υποδιαιρέσεις τους. Οι μοναχοί δερβίσηδες ζούσαν στους «τεκέδες», δηλαδή στα ισλαμικά αποκρυφιστικά μοναστήρια, έναν παράλληλο μυστικό κόσμο που τον αποκαλούσαν «Ταρικάτ». Όποιος ακολουθούσε αυτή την οδό, παρέμενε άγαμος και εντασσόταν σε ασκητική πειθαρχία με απαράβατους κανόνες. Οι δερβίσηδες πολλές φορές χρησιμοποιήθηκαν από Σουλτάνους σε πολιτικές εξεγέρσεις και κάθε είδους χειραγώγηση, ενώ κατά την Άλωση της Πόλης εμψύχωναν τους πολεμιστές.


Κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου το 1914, ένα τάγμα 800 Μεβλεβί δερβίσηδων στάλθηκε στην Παλαιστίνη να πολεμήσει και το 1923 εκπρόσωποί τους συναντήθηκαν με τον Κεμάλ. Παρ' όλα αυτά, δύο χρόνια μετά, με την επικράτηση των Νεότουρκων, ο ίδιος έθεσε εκτός νόμου οτιδήποτε θεωρούνταν οπισθοδρομικό, όπως τους Μεβλεβί. Δεν ήταν πριν από το 1954 που τελικά τους παραχωρήθηκε μερική νομιμότητα, καθαρά για τουριστικούς λόγους. Ποτέ δεν έπαψαν να λειτουργούν ανά την τουρκική επικράτεια παράνομα και κρυφά τάγματα. Ο εκστατικός στροβιλισμός των δερβίσηδων, ακόμα και ως θέαμα προς κατανάλωση, εξακολουθεί να συνεπαίρνει το διεθνές κοινό. Με τις υπέροχες λευκές τους ενδυμασίες, να μετεωρίζονται με τα χέρια ανοιχτά.

Αρχαιολογία & Ιστορία
12

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Ο οποιοσδηποτε μπορει να γινει μετοχος πολιτισμου και να παραγει/συνθεσει δικου του πολιτσμο στη συνεχεια- ειναι οπεν αξεςς. Αυτο εγινε με τους Ρωμιο-Περσο-Σελτζουκους, κατι παρομοιο εγινε στη συνεχεια και με τους Οθωμανους (από τον Ορχαν στον Βαγιαζητ περασαν 50 χρονια) στη συνεχεια αν και η Ρωμαιικη αυτοκρατορια ηταν σαφως εξασθενημενη και με μικροτερη επιρροη στη δευτερη περιπτωση. Χρησιμο ειναι να αναφερουμε πως και ο Πληθωνας Γεμιστος 'σπουδασε' (ερασμους) και στην Αδριανουπολη.Το οτι ο εκλεπτυσμενος Ρουμι 'ξενερρωνε' με τους αξεστους πλην όμως εξαιρετους και απειλητικους πολεμιστες νομαδες-τσομπανους-τουρκομανους ειναι απολυτως φυσιολογικο. Χρησιμες αναφορες σχετικα με την συνθετότατη (για τα σημερινα 'καθαρα' κ ευκολα κριτιρια) ταυτοτητα της ελιτ των Σελτζουκων του Ρουμ στα παρακατω λινκζRefs:http://www.academia.edu/2581242/Harem_Christianity_The_Byzantine_Identity_of_Seljuk_Princes_in_The_Seljuks_of_Anatolia_Court_and_Society_in_the_Medieval_Middle_East_Ed._A.C.S._Peacock_S.N._Yildiz._London_2012Manuel Komnenos Mavrozomes and His Descendants at the Seljuk Court: The Formation of a Christian Seljuk-Komnenian Elite Sara Nur Yildiz
«Οι Τούρκοι είναι πλασμένοι από το Θεό μόνο για να καταστρέφουν…μέχρι το τέλος του κόσμου αυτό θα συνεχίσουν να κάνουν» (Μεβλανά, Τζελαλετίν Ελ-Ρουμί) Τουρκική κουλτούρα... η κουλτούρα του Κούκου. Οι περιστρεφώμενοι Δερβίσιδες δεν έχουν πάνω τους ΤΙΠΟΤΑ Τουρκικό, ούτε προέλευση, ούτε διατήρηση, ούτε καν ανοχή. Το μόνο που συνδέει τους Δερβίσιδες με την τουρκική κουλτούρα είναι πως αυτή τους εκδίωξε, τούς έκαψε τους τεκέδες και οι Σούφι πλέον είναι μόνο τουριστικό αξιοθέατο. Παρόλα αυτά η Τουριστική ατραξιόν των περιστρεφόμενων καραγκιόζιδων ονομάζεται Τουρκική και χρηματοδοτείται από το Τουρκικό Υπουργείο Πολιτισμού σαν Τουρκική πολιτιστική κληρονομιά. Βέβαια πρέπει να γνωρίζουμε πως το ίδιο Υπουργείο παρουσιάζει Τούρκικους χορούς από την Μαύρη Θάλασσα (σε άλλες βέβαια χώρες) με ονομασίες όπως Sera Horon, tromakton και Tik. Τούρκικη πολιτιστική κληρονομιά.
> «Οι Τούρκοι είναι πλασμένοι από το Θεό μόνο για να καταστρέφουν…μέχρι το τέλος του κόσμου αυτό θα συνεχίσουν να κάνουν» (Μεβλανά, Τζελαλετίν Ελ-Ρουμί)Διαβάζω ότι ο Celaleddin εννοούσε όχι τους Τούρκους, αλλά τους Τουρκμένους και μάλιστα ο γιος του, ο Veled Çelebi, είχε προτείνει στον σουλτάνο τη σφαγή των Τουρκμένων.
Ωραία, για κάνε τώρα τον κόπο και πές μας τις ουσιώδεις πολιτιστικές διαφορές των Τουρκμένων από τους Τούρκους.Δεν υπάρχουν.- πέρα όμως απ αυτές τις ανθυπολεπτομέρειες ο Ρούμι είχε καταλάβει τι σημαίνει για τον πολιτισμένο -τότε- κόσμο η κάθοδος των ορδών από την Μογγολία των Τούρκων,Τουρκένων, Οσμανλίδων, Ουιγούζων, Μογγόλων, Τουρκομάνων κλπ κλπ, σήμαινε πολύ πολύ πρωτόγονο αίμα και καταστροφή. Και βέβαια ο μεγάλος ήταν μέσα σε ότι είπε.-
Πρώτον: είπε κάτι τέτοιο ο Celaleddin; Στο Διαδίκτυο βρίσκω παντού μία και μόνη πηγή, το βιβλίο «Türkler'in Tarihi» του Avcıoğlu. Καλό θα ήταν να διασταυρωθεί, αλλά για την ώρα ας το δεχτούμε.Δεύτερον: ο Celaleddin προφανώς διέκρινε μεταξύ Σελτζούκων και Τουρκμένων. Άρα κάποια διαφορά θα είχαν.
Χρησιμες δημοσιευσεις που μπορει να βοηθησουν την συζητηση 1) Harem Christianity: The Byzantine Identity of Seljuk PrincesRustam Shukurov2) Manuel Komnenos Mavrozomes and His Descendants at the Seljuk Court: The Formation of a Christian Seljuk- Komnenian Elite Sara Nur Yildiz
@γουατιζλοβ 1.3.2013 | 20:46Τα άρθρα online:[Harem Christianity στο Academia.edu](http://bit.ly/YG3hjv)[Harem Christianity στο Google Books](http://bit.ly/XJKvM3)["Manuel Komnenos Mavrozomes στο Academia.edu](http://bit.ly/15pnYq0)Στο Academia.edu κάνεις μια εγγραφή (δωρεάν) και μετά κατεβάζεις ό,τι θέλεις (επίσης δωρεάν).
> Τζελαλαντίν Ρουμί Μεβλανά (το όνομά του σημαίνει «Ρωμιός», καθώς έζησε στο Ικόνιο, όπου ζούσαν κάποτε οι Ρωμαίοι, δηλαδή οι Βυζαντινοί) Οι Άραβες ονόμαζαν το Βυζάντιο «Rûm», δηλαδή «Ρωμανία», διότι ήταν η (Ανατολική) Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Όταν οι Σελτζούκοι Τούρκοι εγκαταστάθηκαν στη Μικρά Ασία και ίδρυσαν εκεί το σουλτανάτο τους, το κράτος αυτό ονομάστηκε ομοίως «Rûm». (Στη συνέχεια Rûm ονομάστηκε και η Οθωμανική Αυτοκρατορία). Ο Celaleddin Rûmî υπηρέτησε στην αυλή των Σελτζούκων, άρα ήταν κι αυτός «Ρωμαίος» (Rûmî).
Το 'Βυζαντιο' και οι ιδιοι οι 'Βυζαντινοι' Ρωμανια το ονομαζαν μεχρι το τελος (1453)και οι ιδιοι ονομαζονταν Ρωμαιοι. Ο 'Βυζαντινος' αυτοκρατορας τιτλοφορουνταν «εν Χριστώ τω θεώ πιστός βασιλεύς και αυτοκράτωρ Ρωμαίων» επισης μεχρι το τελος. Ο ορος Βυζαντιο ειναι μεταγενεστερος και κατα καποιο τροπο τεχνητος με αλλα λογια δε θα ηταν κατανοητος απο τους ανθρωπους εκεινης της εποχης με το νοημα που εχει πλεον ο όρος. Ο 'Βυζαντινος' της εποχης θα καταλαβαινε τον ορο Βυζαντιο ως την αρχαιζουσα ονομασια της Κων/πολης. Ενδιαφερον ειναι πως το Ναυπλιο ως κτηση της Γαληνοτατης Δημοκρατιας της Βενετιας ονομαζοταν επισημως 'Napoli di Romania'. Οι τσιγγανοι αυτοαποκαλουνται Ρομά και οι Βλαχοι (του Μετσοβου ας πουμε) αυτοαποκαλουνται 'Αρμανοι'. κτλ κτλ κτλ