Ποιος βάζει φραγμούς στην αποπεριθωριοποίηση Ελλήνων Ρομά;

Facebook Twitter
13

Ακούσαμε γκρίνια (δικαιολογημένη, ας δεχτούμε) για τους Ρομά μαθητές σε σχολείο της Αθήνας. Όσο όμως συνεχίζονται οι αποκλεισμοί η κατάσταση διαιωνίζεται. 

Κάτι πρέπει να αλλάξει - αλλά τι; Τις απορίες μου είχε την καλοσύνη να μου λύσει (με την πολύτιμη βοήθεια της κυρίας Χριστίνας Καραδημητρίου) ο Βασίλης Παϊτέρης, συνθέτης, τραγουδιστής, και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Τσιγγάνων.

  

Πηγαίνουν σχολειό τα παιδιά κύριε Παϊτέρη;


Πριν απαντήσω σε αυτό θέλω να καταλάβετε κάτι. Πριν μορφωθεί ο άνθρωπος ζούσε στο σκοτάδι.

Η οικονομική και η κοινωνική του ευημερία οφείλεται στην μόρφωση.

Δεν πάει πολύς καιρός που στην Ελλάδα η γυναίκα δεν είχε γνώμη για τον άντρα που θα πάρει. Άμα σπούδαζε η αν ήθελε να υψώσει το ανάστημα της στο άδικο ήταν παλιοκόριτσο. Ψήφιζε βεβαία αλλά αυτό που της έλεγε ο άντρας της. Όταν μορφώθηκε χειραφετήθηκε.

Και το παράδειγμα της γυναικάς είναι αντιπροσωπευτικό για όλο το ανθρώπινο είδος. Η μόρφωση σε αντρώνει, εκείνη σε οδηγεί μπροστά.

Οι Έλληνες Ρομά δεν πηγαίνουν σχολειό. Ελάχιστα παιδιά τα κατάφεραν. Τα περισσότερα κάνουν παιδιά από τα έντεκα. Όταν δεν υπάρχει παιδεία ακολουθείς αυτό που σου έχουν μάθει. Χωρίς να μπορείς να το κρίνεις. Από έλλειψη παιδείας καταδικάζουν τα παιδιά τους. Και τα παιδιά των παιδιών τους θα κάνουν το ίδιο!

Δέχεστε ότι υπάρχουν διαφορές λοιπόν στο επίπεδο παιδείας κ. Παϊτέρη. Αντιμετωπίζεται πιστεύετε αυτό το φαινόμενο;

Ναι! Βεβαίως. Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να κάνουμε με το Πρότυπο Κέντρο Επιμόρφωσης για τους Ρομά. Η παιδεία στην παρούσα περίπτωση θα κατακτηθεί μέσω της εκπαίδευσης.

Τι ακριβώς είναι το κέντρο επιμόρφωσης;

Στην ουσία πρόκειται για μία γέφυρα ανάμεσα στο υπάρχον μορφωτικό επίπεδο των Ρομά και στην σύγχρονη Ελληνική κοινωνία. Στο κέντρο επιμόρφωση τα παιδιά των Ελλήνων Ρομά θα μαθαίνουν τρόπους συμπεριφοράς, Γενικές αρχές Υγιεινής και την στοιχειώδη εκπαίδευση προκειμένου να μπορέσουν να ενσωματωθούν στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Το ΠΚΕΕΡ επιδιώκει την αποπεριθωριοποιηση των Ελλήνων Ρομά.

 


Άρα το κέντρο δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά;

Όχι απευθύνεται σε όλους τους Έλληνες Ρομά. Δεν είναι μόνο για τα παιδιά αλλά και για τους ενηλίκους. Πρέπει να ενσωματωθούν στο κοινωνικό σύνολο οι νεότεροι και να αποπεριθωριοποιηση οι μεγαλύτεροι.

Ακούγεται εξαιρετική ιδέα. Το κέντρο επιμόρφωσης λειτούργει;

Όχι. Προσπαθούμε να το υλοποιήσουμε αλλά πραγματικά είναι πολύ δύσκολο. Υπάρχει ο χώρος στην Αγ. Βαρβάρα στο Αιγάλεω. Το κόστος ανέγερσης δεν είναι μεγάλο. Αλλά παρόλ' αυτα συναντάμε συνεχόμενα εμπόδια. Πολλά εμπόδια.

Γραφειοκρατία, προκαταλήψεις. Δεν με ενδιαφέρει να δείξω με τον δάχτυλο τους πολιτικούς υπευθύνους. Μπορώ αλλά δεν θέλω! Με ενδιαφέρει να λειτουργήσει το κέντρο επιμόρφωσης.


Ποια θα είναι τα οφέλη πιστεύετε από την λειτουργιά του κέντρου επιμόρφωσης;

Τα οφέλη θα κινηθούν σε δυο επίπεδα. Οι Ρομά θα μπορέσουν επιτέλους να μορφωθούν και κατά συνέπεια να έχουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης ενώ με το πέρασμα του χρόνου η πολιτεία θα απαλλαγεί από τα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας που σχετίζονται με τους Ρομά.

Θα ήθελα να μου πείτε τρία πράγματα που σας έρχονται στο μυαλό, μόλις σκέφτεστε τους Έλληνες Ρομά.

Υγεία, Δουλειά, Παιδεία. Αυτά μου έρχονται στο μυαλό. Με την πρώτη σκέψη. Αυτά τα αγαθά που για όλους σήμερα στην Ελλάδα είναι λίγο – πολύ αυτονόητα, παρόλες τις δυσκολίες που περνάει ο λαός μας. Ξέρεις... Είμαστε ίδιοι... Αυτό είναι κάτι που πρέπει να καταλάβετε. Μιλάμε την ίδια γλώσσα, πιστεύουμε στον ίδιο Θεό, έχουμε ίδια ήθη και έθιμα. Είμαστε Χριστιανοί ορθόδοξοι.


Αναφέρατε πριν το ομολογούμενως πολύτιμο αγαθό της υγείας. Αλήθεια οι Έλληνες Ρομά έχουν δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη;


Όχι. Έχουμε πολύ σοβαρό πρόβλημα. Τόσο η έλλειψη χρημάτων όσο και η ελλιπέστατη ενημέρωση των Ελλήνων Ρομά στον τομέα της υγείας αλλά και της υγιεινής, μας αναγκάζει να αντιμετωπίζουμε μέχρι και τριτοκοσμικές καταστάσεις.

Δεν είναι λίγες οι φορές που λόγω των καταλυμάτων οι άνθρωποι δαγκώνονται από ποντίκια ή φίδια. Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε την σοβαρότητα... Ποντίκια. Και δεν έχουν φάρμακα.

Πεθαίνουν παιδιά το ξέρετε; Η παιδική θνησιμότητα στους Έλληνες Ρομά είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Είναι απάνθρωπο, τραγικό , οι γονείς να έχουν αποδεχτεί το γεγονός πως είναι πιθανον να χάσουν κάποιο από τα παιδιά τους. Δεν έχουμε απαίτηση να μας τα χαρίσουν. Δεν είμαστε ζητιάνοι, γύφτοι και ότι άλλο πιθανόν να πιστεύετε.


Ναι, αλλά μεγάλο μέρος των Ελλήνων Ρομά δεν εργάζεται.

Δεν βρίσκει δουλεία. Τώρα με την κρίση τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Το έχω πει πολλές φορές. Ο Τσιγγάνος γεννιέται με κρίση. Δεν έχουν ταυτότητες το ξέρετε; Επειδή τα παιδιά γεννιούνται στο χώμα. Χωρίς ταυτότητα πώς να δουλέψεις; Δεν έχουν μόρφωση. Και σε αυτό ακριβώς θέλω να ρίξουμε όλο το βάρος της συζήτησης...

(Αύριο: έξι παιδιά Ρομά μας μιλούν για τα όνειρά τους) 

 

 

 

13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

6 σχόλια
Ξεχνάνε, ίσως, κάποιοι φίλοι τηλεθεατές ότι οι τσιγγάνοι χωρίζονται σε δύο είδη: τους εγκατεστημένους και τους νομάδες, που από ιδεολογία και παράδοση, από τα γεννοφάσκια τους δε θέλουν να ζουν σε κτήρια. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του γνωστού τραγουδιστή Μάκη Χριστοδουλόπουλου που στα '90s είχε πλουτίσει απίστευτα, πήγε και σήκωσε μια επαυλάρα κάπου στην Ηλεία και κάλεσε όλη του τη φυλή να πάνε να μείνουν μαζί του. Η φυλή πήγε αλλά στο σπίτι δεν μπήκε. Κατασκήνωσαν έξω, στον κήπο.Γι' αυτούς που λένε ότι οι τσιγγάνοι είναι φτωχοί..., ένας από τους πλουσιότερους κατοίκους του Λονδίνου επίσης στα '90s λένε ότι ήταν ο αρχηγός των Ελλήνων τσιγγάνων.Κι επειδή χτες άφησα ένα σχόλιο με τη λέξη "γύφτος", που μάλλον θεωρήθηκε ρατσιστικό και ως εκ τούτου δε δημοσιεύτηκε, σύμφωνα και με τη wikipedia (που, ΟΚ, μην πέσετε να με φάτε, δε λέω ότι είναι και Ευαγγέλιο...) "Οι Ρομά είναι στις περισσότερες χώρες γνωστοί με λέξεις συγγενικές με τη λέξη "γύφτος". Η λέξη προέρχεται από τη λέξη "Αιγύπτιος" και η χρήση της οφείλεται στην πεποίθηση παλαιότερων εποχών ότι οι Ρομά προέρχονται από την Αίγυπτο." Ακόμα και αν ο όρος, τουλάχιστον στην Ελλάδα, χρησιμοποιείται υποτιμητικά, δεν είχα πρόθεση να προσβάλω κανέναν.
«Γι' αυτούς που λένε ότι οι τσιγγάνοι είναι φτωχοί..., ένας από τους πλουσιότερους κατοίκους του Λονδίνου επίσης στα '90s λένε ότι ήταν ο αρχηγός των Ελλήνων τσιγγάνων».Άρα;
Εγώ, πάλι, άκουσα ότι υπάρχουν -λέει- μερικοί πλούσιοι άνθρωποι στο Μπουρούντι.Άρα, αυτό τί να σημαίνει άραγε;...Προφανώς ότι δεν έχει καμία σημασία που το κατα κεφαλήν εισόδημα για τους πολίτες αυτής της χώρας είναι από τα χαμηλότερα του κόσμου.
Το πιο βασικό είναι το θέμα της μόνιμης στέγης.Όταν μια οικογένεια έχει το δικό της σπίτι με 4 τοίχους όχι από λαμαρίνα αρχίζει να ριζώνει, να γίνεται μέρος της κοινωνίας.Άλλα πρέπει και να το θέλουν να εγκατασταθούν μόνιμα σε ένα μέρος. Δεν μπορεί το παιδί να βρίσκεται τον περισσότερο χρόνο στον δρόμο ή μακρυά από το σχολείο και να μην αποτύχει.Τα παιδιά και οι νέοι δεν έχουν την ελευθερία να πάνε ή να συνεχίσουν το σχολείο όταν το θέλουν. Όταν μπορούν και συνεχίζουν την εκπαίδευση τους ξεφεύγουν από το γκέτο.Χρειάζονται ένα σχολείο με δάσκαλους που να μπορούν να ακολουθούν την φαμίλια σε κάθε μετακίνηση! Τέτοια εκπαίδευση είναι αδύνατη.
Σωστή η σκέψη σου εν γένει, αλλά αν κρίνω από την κατάσταση στο Ζεφύρι που έχουν σπίτια οι Ρομά και σταθερή κατοίκηση εδώ και χρόνια, ούτε αυτή η παράμετρος είναι τελικά καθοριστική για την ενσωμάτωση. Διότι έτσι απλώς δημιουργείται γκέτο.
Καποιοι δασκαλοι στην Αφρικη η στην Ινδια δεν θυμαμαι προσεφεραν γνωσεις σε παιδια κατω απο γεφυρες,αυτες τις μειονοτητες εδω ποιος θα τις σκεφτει?
Ισότιμοι στα λόγια; Δεν αρκεί, ούτε σε μένα ούτε σε κανέναν. Ισότιμοι στους φόρους που δεν πληρώνουν ποτέ; Στην εργασία που δεν δουλέυουν; Στο στρατό που δεν πάνε; Στην κοινωνική ομόνοια που, μεταξύ μας, δεν είναι και τα καλύτερα παραδείγματα; Όχι αγαπητέ.
Εσύ δηλαδή θεωρείς ότι φταίει μόνο η "ράτσα" και το κακό τους το κεφάλι κι όχι, ας πούμε, το ότι αποτελούν ομάδα που ιστορικά είναι κατά τεκμήριο φτωχή και απαξιωμένη (όπως οι άστεγοι, οι οικονομικοί μετανάστες), με πολύ μεγάλα ταμπού εναντίον τους -που θέλοντας και μη- δημιουργούν φαύλο κύκλο.Υπάρχουν παιδιά που μεγαλώνουν στο περιθώριο χωρίς ρεύμα και νερό, μέσα στα σκουπίδια και τους δρόμους. Κοπέλες που γίνονται μάνες από τα 13. Άτομα που καρκινιάζουν ξεσκαρτάροντας τα σκουπίδια μας και λιώνοντας μέταλλα από τα φρεάτιά μας.Ω ναι, και εμένα μου ακούγεται σαν ΕΠΙΛΟΓΕΣ αυτά. Όλες αυτό θέλουν για τον εαυτό και τα παιδιά τους.
Ερχόμενος από περιοχή που υποφέρει από τους "Ρομά" (Αργολίδα), έχω να πω ότι η αποπεριθωριοποίηση λίγο πρέπει να ξεκινήσει από τους ίδιους. Όταν οι γονείς τους τα μυούν στην ληστεία, την επαιτεία και το μικροέγκλημα από τα 10, όταν οι ίδιοι δεν τα στέλνουν σχολείο παρα ελαχίστων εξαιρέσεων, όταν στους δύσκολους καιρούς που ζούμε δεν αποδυκνείουν ότι θα μπορούσαν να είναι ίσου σε όλα ακόμα και στις υποχρεώσεις τους όμως (φόροι), τότε έχουμε πολύ συζήτηση ακόμα, και μάλλον για το τίποτα. Αν δεν δώσουν μια σπίθα ελπίδας στον υπόλοιπο κόσμο να τους υποδεχθεί και να τους βοηθήσει, τότε οι ακραίες αντιδράσεις όπως του σχολείου του Χαλανδρίου θα μείνουν κραταιές. Τόσες άλλες μειονότητες γιατί δεν είχαν (τόσο σθεναρές) αντιρρήσεις;
«όταν δεν αποδεικνύουν ότι θα μπορούσαν να είναι ίσου σε όλα ακόμα και στις υποχρεώσεις τους όμως (φόροι)»Οι φόροι έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα: σου δίνω φόρους, μου δίνεις υπηρεσίες. Τι δίνει το κράτος στους Ρομά; Υγεία; Παιδεία; Φως; Νερό;Και οι Έλληνες που δεν είναι Ρομά και συνεπώς έχουν πρόσβαση στις παροχές του κράτους, πληρώνουν φόρους κανονικά ή όποιος μπορεί φοροδιαφεύγει;