Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του Facebook Twitter
Ο Ρίβερ Φοίνιξ, ήταν ο πιο λαμπρός, ευαίσθητος και ταλαντούχος (και αναμφισβήτητος «90's Τζέιμς Ντιν» πριν ακόμα αυτό επιβεβαιωθεί με τον πιο μακάβριο τρόπο) ηθοποιός – σταρ της γενιάς του.

Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του

1

Τη νύχτα της 30ης Οκτωβρίου 1993, ο Ρίβερ Φοίνιξ, ο πιο λαμπρός, ευαίσθητος και ταλαντούχος (και αναμφισβήτητος «90's Τζέιμς Ντιν» πριν ακόμα αυτό επιβεβαιωθεί με τον πιο μακάβριο τρόπο) ηθοποιός – σταρ της γενιάς του, το παιδί που είχε μεγαλώσει σε μια χίπικη χριστιανο-σεξουαλική αίρεση («Τα Παιδιά του Θεού»), η κοπέλα του, ηθοποιός Σαμάνθα Μάθις και τα μικρότερα αδέλφια του, ο Λιφ (αργότερα πολύ πιο γνωστός ως Χοακίν) και η Ρέιν, βρέθηκαν στο περιβόητο (ειδικά μετά από εκείνη τη νύχτα) μπαρ – κλαμπ – καταγώγιο του Λος Άντζελες, το Viper Room, ιδιοκτησίας Τζόνι Ντεπ.

Η Μάθις δεν είχε καμιά διάθεση να κατέβει τα σκαλιά και νόμιζε ότι απλά θα άφηναν τα δύο «μικρά» (19 και 21 χρονών) και μετά θα πήγαιναν σπίτι. Όταν έφτασαν όμως ο Ρίβερ της είπε ότι αν δεν την πείραζε πολύ, ήθελε να δει κάτι τύπους μέσα που είχαν μια μπάντα και ήθελαν να παίξει μαζί τους.

Λίγο μετά έτρεξε κοντά του κι ο αδελφός του, ο Χαοακίν που ήταν αυτός που κάλεσε με λυγμούς τις Πρώτες Βοήθειες σ' ένα τηλεφώνημα που θα γινόταν τις επόμενες μέρες το απόλυτο «viral» και θα παιζόταν ξανά και ξανά στα δελτία ειδήσεων ανά τον πλανήτη: «Έχει σπασμούς! Ελάτε γρήγορα, σας παρακαλώ, σας παρακαλώ, γιατί πεθαίνει, σας παρακαλώ».

Σύμφωνα με το βιβλίο που έγραψε ο στενός φίλος του Φοίνιξ, Μπομπ Φόρεστ και κυκλοφόρησε το 2013 με τίτλο «Running with Monsters» (Τρέχοντας με τέρατα), ο ηθοποιός είχε περάσει τις προηγούμενες μέρες σε μια αδιάκοπη ναρκω-κατάνυξη παρέα με τον κιθαρίστα των Red Hot Chili Peppers, Τζον Φρουσιάντε: «Ο Ρίβερ είχε ξεμείνει κάποιες μέρες στου Τζον και πιθανότατα δεν κοιμήθηκαν ούτε λεπτό.

Η ρουτίνα με τα drugs ήταν σταθερή για όλους μας.

Πρώτα, καπνίζαμε κρακ ή σουτάραμε κόκα κατευθείαν στη φλέβα, έτσι για να φτάσουμε σ' αυτό το ηλεκτροσόκ του μυαλού που διαρκούσε γύρω στα 90 δευτερόλεπτα. Μετά σουτάραμε ηρωίνη για να συγκροτηθούμε κάπως και να πέσουμε αρκετά ώστε να καταφέρουμε κάποια συζήτηση για λίγα λεπτά προτού να ξαναρχίσει ο κύκλος».

Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του Facebook Twitter
Αγκαλιά με τον Κιάνου Ριβς στο "Δικό μου Άινταχο" (1991) όπου κατέθεσε την πιο συγκλονιστική ίσως ερμηνεία του στο ρόλο του γκέι ναρκοληπτικού τζάνκι

Κάποια στιγμή στο κλαμπ, η Σαμάνθα Μάθις συνειδητοποίησε ότι ο Ρίβερ δεν είχε διάθεση να ξεκολλήσει σύντομα και κατευθύνθηκε αργά προς την τουαλέτα.

Όταν βγήκε είδα κάτι που έμοιαζε με άγριο καυγά μεταξύ του Ρίβερ και ενός άλλου άντρα και αμέσως μετά κάποιον της ασφάλειας του μαγαζιού να τους τραβάει βίαια προς την έξοδο. Όταν βγήκε και η ίδια, τον αντίκρυσε να κείται πεσμένος και με έντονους σπασμούς στο πεζοδρόμιο.

Λίγο μετά έτρεξε κοντά του κι ο αδελφός του, ο Χαοακίν που ήταν αυτός που κάλεσε με λυγμούς τις Πρώτες Βοήθειες σ' ένα τηλεφώνημα που θα γινόταν τις επόμενες μέρες το απόλυτο «viral» και θα παιζόταν ξανά και ξανά στα δελτία ειδήσεων ανά τον πλανήτη: «Έχει σπασμούς! Ελάτε γρήγορα, σας παρακαλώ, σας παρακαλώ, γιατί πεθαίνει, σας παρακαλώ».

Την ώρα που έφτασε το ασθενοφόρο, η γραμμή ζωής του Ρίβερ Φίνιξ ήταν ήδη μια ακίνητη ευθεία. Ο θάνατός του επιβεβαιώθηκε και επίσημα λίγο αργότερα στο νοσοκομείο. Δύο μήνες πριν, είχε κλείσει τα 23.

Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του Facebook Twitter
Με τη Σαμάνθα Μάθις, τελευταία σύντροφό του, στο κύκνειο άσμα του "That Thing Called Love" (1993)

Η Σαμάνθα Μάθις, το τελευταίο κορίτσι του, λέει:

«Ήξερα ότι ήταν ήδη φτιαγμένος εκείνη τη νύχτα, αλλά η ηρωίνη που τον σκότωσε δεν υπήρχε μέσα του πριν βρεθεί στο Viper Room. Είχα πάντα κάποιες σοβαρές υποψίες για το τι έγινε, αλλά δεν είδα τίποτα με τα μάτια μου. Ένιωθα έντονα ότι κάτι κακό συνέβαινε, κάτι που δεν έπιανα. Ήταν high με ένα πολύ περίεργο τρόπο που μ΄ έκανε να νοιώθω πολύ άβολα»

«Θυμάμαι που μου έλεγε ο Ρίβερ εκείνον τον τελευταίο χρόνο ότι μόνο μία ταινία ακόμα θα έπρεπε να γυρίσει ώστε να έχει μαζέψει αρκετά χρήματα για να στείλει τη μικρότερη αδερφή του στο κολέγιο. Δεν ξέρω αν το εννοούσε, αλλά μου είχε κάνει εντύπωση»

«Συναντηθήκαμε όταν ήμασταν κι οι δύο 19, ένα βράδυ που μου έκανε τράκα τσιγάρο σ΄ ένα κλαμπ στο Λος Άντζελες. Μοιάζει σαχλό ίσως αλλά ήξερα αμέσως ότι μια μέρα θα είμαστε μαζί, η χημεία που είχαμε ήταν απίστευτη.

Και όντως συνέβη τρία χρόνια μετά. Νομίζω ότι αναγνωρίσαμε κάτι βαθύ ο ένας στον άλλον. Προερχόμασταν από εντελώς διαφορετικές οικογένειες αλλά ίσως υπήρχαν κάποια παρόμοια σπασμένα κομμάτια που αναγνωρίσαμε ο ένας στον άλλον. Σα να βρήκαμε επιτέλους ένα ασφαλές λιμάνι».

Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του Facebook Twitter
Με τον Κόρι Φέλντμαν, ο οποίος είχε μακρόχρονα δυσοίωνη και προβληματική εξέλιξη ως ενήλικος, στο "Στάσου πλάι μου" (1986)
 

Ο Ρομπ Ράινερ, σκηνοθέτης του στο «Στάσου πλάι μου» λέει:

«Όταν ήρθε για την οντισιόν ο Ρίβερ, δεν ήταν ούτε 15 χρονών αλλά ήταν πασιφανές ότι είχαμε να κάνουμε με ένα απίστευτο, εξωπραγματικό ταλέντο. Μπορούσε να παίζει διάφορα μουσικά όργανα, ήταν τόσο ευφυής και εξαιρετικός, μπορούσε να κάνει τα πάντα, ειλικρινά»

«Θυμάμαι του είπα ότι ήθελα να σκεφτεί για κάποια χρονική στιγμή όταν κάποιος ενήλικας που ήταν σημαντικός στη ζωή του, τον απογοήτευσε οικτρά. Μου έγνεψε καταφατικά και έφυγε για λίγο για να σκεφτεί.

Στην επόμενη λήψη της σκηνής, στην οποία κλαίει, και είναι η λήψη που κρατήθηκε για την ταινία, ήταν απίστευτος. Ποτέ δεν μου αποκάλυψε πού τον οδήγησαν οι σκέψεις του – υπέθεσα σε έναν από τους γονείς του, αλλά δεν μπορώ να ξέρω. Και όταν πια βλέπω καμιά φορά την ταινία, εκεί που στο τέλος χάνεται, είναι τόσο μα τόσο πολύ θλιβερό»

Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του Facebook Twitter
Με τη μητέρα του και τον μικρότερο αδελφό του Χοακίν, το 1989.

«Δεν είμαι σίγουρος ότι οι ηθοποιοί που ξεκινάνε από παιδιά έχουν οπωσδήποτε περισσότερα προβλήματα. Έχει να κάνει νομίζω πιο πολύ με το αν έχουν υπάρχουν τα γερά οικογενειακά θεμέλια για να σε προστατεύουν από τις αντιξοότητες.

Όταν είχα δει πρώτη φορά τον Λεονάρντο ντι Κάπριο στο «Τι βασανίζει τον Γκίλμπερτ Γκρέιπ;» είχα μείνει έκθαμβος αλλά συγχρόνως είχα σκεφτεί: 'Αυτό το παιδί είναι τόσο τρελά ταλαντούχο που αν δεν έχει κάποιου είδους οικογενειακής πρόσδεσης, θα βρεθεί σε ιλιγγιώδη πορεία προς τον γκρεμό.

Πολλά, πολλά χρόνια αργότερα παίξαμε μαζί στον «Λύκο της Γουόλ Στριτ» και του είπα κάποια στιγμή στα γυρίσματα ότι κάποτε ήμουν πολύ ανήσυχος για εκείνον. Χαμογέλασε και μου είπε ότι παρότι οι γονείς του είχαν χωρίσει από όταν ήταν μικρός, ο ίδιος πάντα διατηρούσε μια πολύ θερμή σχέση και με τους δύο. Δεν ξέρω αν ίσχυε το ίδιο και με τον Ρίβερ. Ήξερα ότι ο πατέρας είχε θέματα με το αλκοόλ. Ήξερα ότι υπήρχαν κάποια σοβαρά ζητήματα εκεί».

Μνήμες από την φλεγόμενη ύπαρξη του Ρίβερ Φοίνιξ 26 χρόνια μετά το θάνατό του Facebook Twitter
River Phoenix, φωτογραφημένος από τον Lance Staedler το 1987

Ο Μάικλ Στάιπ, τραγουδιστής – στιχουργός των REM και «μεγάλος αδελφός» του λέει:

«Είχαμε γνωριστεί μέσω της αδελφής μου. Είχε μόλις μετακομίσει στη Φλόριντα όπου έμενε όλη η οικογένεια του με την οποία ανέπτυξε αμέσως πολύ στενή σχέση. Πήγαινα πολύ συχνά να την δω και να κάνω κι εγώ παρέα μαζί τους. Έχω δύο αδελφές τις οποίες αγαπώ όσο τίποτα, αλλά ο Ρίβερ ήταν εντελώς σαν ο μικρός αδελφός που δεν είχα. Είχαμε ακριβώς δέκα χρόνια διαφορά και ένοιωθα ότι υπήρχε ακριβώς αυτή η σχέση μεταξύ μεγάλου και μικρού αδελφού».

Mε στοιχεία από την The Guardian

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 26.10.2018

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ