Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί

Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
Το Mykonos Muse αποτελεί την καταγραφή μιας ολόκληρης εποχής στο πιο διάσημο ελληνικό νησί. Στη φωτογραφία χορός το ηλιοβασίλεμα στο Alemagou bar, στην παραλία της Φτελιάς. (Φωτό: Fernanto Areas).
1

Η Lizy Manola είναι κοσμοπολίτισσα, με αγάπη για τους ανθρώπους και αυτό φαίνεται στα βιβλία της. Ταξιδεύει σε απόμακρα μέρη, τα φωτογραφίζει και εδώ και χρόνια κυκλοφορεί εξαιρετικής αισθητικής λευκώματα από τον πολυτελή οίκο Assouline. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και στη Νέα Υόρκη και δουλειές της έχουν φιλοξενηθεί σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και παγκοσμίως.

Το πιο πρόσφατο λεύκωμά της (μέτα τo Certain Realities και το Ethiopian Highlands) είναι το Mykonos Muse, η καταγραφή μιας ολόκληρης εποχής στο πιο διάσημο ελληνικό νησί, έτσι όπως την έζησε τα σαράντα χρόνια που πηγαίνει εκεί. «Μου ανέθεσαν να κάνω αυτό το βιβλίο λόγω της προσωπικής μου σχέσης με αυτό τον τόπο» λέει.

Πέρναγαν τα κορίτσια με καυτά σορτς το '65 και τα έβλεπε η γιαγιάκα –τότε έβλεπες ακόμα τις γιαγιάδες με τα μαντιλάκια τους να κάθονται στις πεζούλες, τώρα έχουν φύγει όλες– και τα καμάρωναν. Δεν έβριζαν, να πουν πώς είναι αυτή, πώς είναι η άλλη, τους χαμογέλαγαν και τους έλεγαν "είσαι κούκλα". Δεν τις πείραζε, ήθελαν να περνάνε καλά οι τουρίστες.

Δηλώνει παθιασμένη με τη Μύκονο, το νησί που πηγαίνει από 18 χρονών, και το βιβλίο τής έδωσε την ευκαιρία να δει πολλά καινούργια πράγματα. «Περπάτησα σε στενά όπου δεν είχα ξαναπερπατήσει, γνώρισα Μυκονιάτες που ακολουθούν τις παραδόσεις τους –με τους οποίους δεν είχα ποτέ επαφή–, γνώρισα ανθρώπους που παίζουν λαούτο, τσαμπούνα. Η διαδρομή ήταν ιδιαίτερα ευχάριστη και μεγάλη έκπληξη για μένα, παρόλο που πάω εκεί δεκαετίες τώρα. Γι' αυτό προσπάθησα να δείξω τη Μύκονο της δικής μου γενιάς, τη Μύκονο που έχω ζήσει από τα τέλη του '70 και μετά.

Στο νησί πήγα για πρώτη φορά το 1978, ήταν η πρώτη φορά που με άφησαν οι γονείς μου να ταξιδέψω μόνη. Πήγαμε με το βαπόρι, 8-10 ώρες, φτάσαμε τα μεσάνυχτα και δεν μπορούσαμε να κατέβουμε γιατί τότε αποβιβαζόμασταν σε λάντζες, και είχε τόσο κύμα και τόσο αέρα που η λάντζα δεν μπορούσε να πλησιάσει. Έτσι, μείναμε μέσα στο πλοίο. Δεν μας ένοιαζε, ήμασταν όλη η παρέα μαζί, πολύ νέοι τότε. Στις 5 το πρωί ήρθαν οι λάντζες και μας πήραν και αυτή την εικόνα την έχω ακόμα στο μυαλό μου. Η Μύκονος στα τέλη του '70 ήταν υπέροχη, ένας παράδεισος.

 
Σήμερα τίποτα δεν είναι ίδιο. Στις φωτογραφίες που πρότεινα (δεν είναι μόνο δικές μου, το 50% είναι άλλων φωτογράφων) δεν ωραιοποιώ το νησί, είναι μια αναδρομή στις μνήμες της γενιάς μου και ο τρόπος που τη βλέπουμε εμείς. Ήταν ωραίες εποχές αυτές που ζήσαμε. Στη Μύκονο ήταν όλα πιο χίπικα τότε, πιο κανονικά. Αυτό που βλέπουν οι ξένοι σήμερα είναι διαφορετικό από αυτό που βλέπουμε εμείς.

Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
Πάρτι στο μπαρ «Άστρα», 1970 (Φωτό: Μπάμπης Πασάογλου)


Παρόλο τον τουρισμό, οι Μυκονιάτες διατηρούν τα ήθη και τα έθιμά τους, τις κρατάνε τις παραδόσεις τους. Μπορεί να μην είναι γνωστά στους τουρίστες που έρχονται για δύο μέρες και τρεις, αλλά τα πανηγύρια τους είναι ιδιαίτερα ξακουστά. Και είναι ανοιχτά σε όλους, μπορεί να πάει οποιοσδήποτε.

Τη Μύκονο την έκαναν οι Μυκονιάτες. Από την έρευνά μου και απ' όλους τους ανθρώπους που μίλησα, αυτό είναι το συμπέρασμά μου. Ενώ είναι ένα νησί που έχει υπέροχη κυβιστική αρχιτεκτονική, μοναδικές θάλασσες, οι άνθρωποί της ήταν αυτοί που την ανέδειξαν, γιατί ήταν πιο προχωρημένοι απ' όλους. Πιο ελεύθεροι, με αξιοπρέπεια όμως.

Μου έλεγε ο Ζάχος Χατζηφωτίου σε μία από τις κουβέντες μας ότι αυτοί ήταν πάντα λωλοί, αλλά αξιοπρεπείς. Πέρναγαν τα κορίτσια με καυτά σορτς το '65 και τα έβλεπε η γιαγιάκα –τότε έβλεπες ακόμα τις γιαγιάδες με τα μαντιλάκια τους να κάθονται στις πεζούλες, τώρα έχουν φύγει όλες– και τα καμάρωναν. Δεν έβριζαν, να πουν πώς είναι αυτή, πώς είναι η άλλη, τους χαμογέλαγαν και τους έλεγαν "είσαι κούκλα". Δεν τις πείραζε, ήθελαν να περνάνε καλά οι τουρίστες. Σήμερα το νησί έχει αλλάξει αλλά κι εμείς αλλάξαμε, εξελισσόμαστε.

Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
Δήλος, οίκος της Κλεοπάτρας. (Φωτό: Lizy Manola)


Οι οικογένειες πήγαιναν στην Ψαρρού και στο Αγράρι, εμείς που υποτίθεται ότι ήμασταν λιγότερο συντηρητική οικογένεια πηγαίναμε και στην Ελιά, πηγαίναμε και στον Σώστη. Στην Ελιά όμως, στη δεξιά της μεριά, ήταν μόνο γυμνιστές. Τα παιδιά δεν το έβλεπαν ως κάτι περίεργο, δεν τους έκανε καμία εντύπωση. Σήμερα, αν πάει εκεί ένα παιδάκι, θα του 'ρθει ζαλάδα. Με τόσους περιορισμούς παντού, έχει γίνει πολύ πιο συντηρητικός ο κόσμος.

Και ο τρόπος που διασκεδάζουν οι άνθρωποι σήμερα δεν έχει καμία σχέση με τον τρόπο που διασκεδάζαμε εμείς. Παρόλη την ελευθερία, η γενιά μας είχε κι έναν ρομαντισμό, καθόμασταν στις παραλίες, στον Σώστη, μέχρι να δύσει ο ήλιος και ονειρευόμασταν.

Ένα πράγμα που έχει αλλάξει είναι ότι εμείς γινόμασταν μια παρέα με όλους. Ξένοι, Έλληνες, ντόπιοι, όλοι γινόμασταν ένα, κάποια στιγμή το πρωί μπορεί να χόρευες με επωνύμους, ανθρώπους που τίμησαν το νησί και το τιμούν ακόμα. Αλλά ήταν η γενιά μας έτσι, αυτό δεν το ζει η σύγχρονη γενιά».

Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
Ένα πράγμα που έχει αλλάξει είναι ότι εμείς γινόμασταν μια παρέα με όλους. Ξένοι, Έλληνες, ντόπιοι, όλοι γινόμασταν ένα
Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
Φωτογραφίες και selfies τη Μικρή Βενετία. Φωτο: Lizy Manola
Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
H Lizy Manola στα τέλη της δεκαετίας του '70.
Mykonos Muse: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για το πιο διάσημο ελληνικό νησί Facebook Twitter
Το Mykonos Muse κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Assouline.
Βιβλίο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια