Τι το ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα, λοιπόν;

Τι το ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα, λοιπόν; Facebook Twitter
Τι το τόσο ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα; Γιατί σταυρώνεται με τον πλέον άκομψο, σεξιστικό τρόπο που έχουμε παρακολουθήσει τα τελευταία χρόνια;
25

 

Ας υποθέσουμε ότι για λίγο ξεχνάμε όλους τους κανόνες περί στιλ, μόδας, εντυπώσεων, όλο αυτό το φαντεζί δεκανίκι του καπιταλισμού, που εν συντομία αποκαλούμε dress code και με το οποίο λίγο έως πολύ, κάποτε συμμορφωθήκαμε όλοι (ή και όχι).

Ας ξεχάσουμε ότι υπάρχουν όλα αυτά, αλλά ας κρατήσουμε ως δεδομένο το ρούχο, αυτό καθ’ εαυτό: ύφασμα, υφή, σχέδιο, χρώμα.

Τι μένει;

Ας μην απαντήσουμε ακόμη. Από καταβολής οργανωμένων κοινωνιών το ρούχο ήταν δηλωτικό του επαγγέλματος, της καταγωγής, της οικονομικής κατάστασης, της κοινωνικής τάξης και ελάχιστα αργότερα της αισθητικής και των προθέσεων.

Όταν παίζονται συμφωνίες δισεκατομμυρίων μεταξύ κρατών, ανθρώπων, επιχειρήσεων – σκληρές καταστάσεις, δηλαδή – το ζητούμενο δεν είναι να τονιστεί η σέξι πλευρά, αλλά να υπάρξει μία φίνα λιτή δήλωση εξουσίας και σοβαρότητας, μία γνώση ότι ο αντίπαλος φέρει όπλο και γνωρίζει πώς να το χρησιμοποιήσει για να φέρει εις πέρας μία διαπραγμάτευση.

Εν ολίγοις, μία κινούμενη φλυαρία, ένα άτυπο διαβατήριο ή ταυτότητα, που από κοντά με άλλα χαρακτηριστικά έδινε συστάσεις, έκλεινε ή άνοιγε πόρτες, έβαζε ή εξοστράκιζε από κοινωνικές ομάδες, παρέες, επαγγελματικές ενώσεις ή συντεχνίες. Από την Αναγέννηση των πρώτων μεταξιών, βελούδων και ενδυματολογικών εκζητήσεων των Σφόρτσα και των Μεδίκων μέχρι της εκάστοτε Βίβλους – πολύ συχνά της κακιάς ώρας – της μόδας της εποχής μας, πολύ νερό έτρεξε στο αυλάκι, πολλά συνέβησαν, μειωτικά στην πλειονότητα τους για το γυναικείο σώμα, πολλά ψευδο-πρότυπα ακόμη μας ταλαιπωρούν και θα συνεχίσουν απ’ ό,τι φαίνεται.

Έχουμε, ωστόσο, φτάσει σε καλό δρόμο. Ποιός είναι αυτός που στο σήμερα θα πει σε μια γυναίκα τι να φορέσει; Πότε να αισθανθεί καλά και με ποιό ρούχο μπροστά στον καθρέφτη της. Αλληλούια. Το πάντα άγρυπνο politically correct έχει ήδη περιλάβει αυτούς που εδώ και δύο μέρες τα βάζουν με την ενδυματολογική επιλογή της Περιστέρας Μπαζιάνα. Ό,τι ήθελε φόρεσε και καλά έκανε. Ναι, αλλά τι μένει;

Τι το ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα, λοιπόν; Facebook Twitter

Πριν δοθεί μία απάντηση, αξίζει να θυμηθεί κανείς γιατί Βρετανοί και Αμερικανοί – λάτρεις εξίσου του φαίνεσθαι και των τύπων – δίνουν τόση σημασία στα  power suits των πολιτικών και των συζύγων τους. Πόσω μάλλον αν πρόκειται για την Πρώτη Κυρία...

Ενδεικτικά παραδείγματα από την πραγματική και τη fiction ζωή τους η Μισέλ Ομπάμα, η σύζυγος του απερχόμενου Ντέιβιντ Κάμερον, η τηλεοπτική σύζυγος του μοχθηρού πλανητάρχη του “House of Cards”, Claire Underwood.

Εδώ όλα παίζονται στο υπονοούμενο, το ζητούμενο είναι η κομψή πυγμή, η άρρητη υπογράμμιση τόσο της εξουσίας, όσο και της φερεγγυότητας (κι ας μην υπάρχει ή ας μην είναι δεδομένη).

Τι το ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα, λοιπόν; Facebook Twitter
Φωτογραφία: Jim Watson

Ας είμαστε ειλικρινείς: όταν παίζονται συμφωνίες δισεκατομμυρίων μεταξύ κρατών, ανθρώπων, επιχειρήσεων – σκληρές καταστάσεις, δηλαδή – το ζητούμενο δεν είναι να τονιστεί η σέξι πλευρά, αλλά να υπάρξει μία φίνα λιτή δήλωση εξουσίας και σοβαρότητας, μία γνώση ότι ο αντίπαλος φέρει όπλο και γνωρίζει πώς να το χρησιμοποιήσει για να φέρει εις πέρας μία διαπραγμάτευση.

Και, ναι, η ιστορία λέει ότι οι Πρώτες Κυρίες ακολουθούν αυτόν τον κώδικα, αλλά ενίοτε κάνουν τη διαφορά και κρίνουν το παιχνίδι: όταν η Μισέλ Ομπάμα επισκέφθηκε με τον σύζυγο της την Αβάνα, έπαιξε το δικό της διπλωματικό χαρτί, επιλέγοντας να εμφανιστεί με δημιουργία ενός σχεδιαστή, ο οποίος με κάποιο τρόπο εμπλεκόταν στις πολιτικές προσπάθειες του Προέδρου των ΗΠΑ για «γέφυρες» με τη Κούβα. Και δεν ήταν η πρώτη φορά που έκανε κάτι τέτοιο, χρησιμοποιώντας την γκαρνταρόμπα και φυσικά τις συμβουλές των ανθρώπων που περιέβαλαν το προεδρικό ζεύγος για τέτοιες περιστάσεις. 

Τι το ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα, λοιπόν; Facebook Twitter
Για τα power suits της "Claire Underwood" (Robin Wright) από το "house of Cards" έχουν γραφτεί πολλά, κυρίως, όμως, για τον τρόπο με τον οποίο υπογραμμίζουν τον τίτλο και την ισχυρή προσωπικότητα της γυναίκας που ενσαρκώνει.

Τι μένει, λοιπόν, είπαμε; Τι το τόσο ασυγχώρητο είχε το φόρεμα της Περιστέρας Μπαζιάνα; Γιατί σταυρώνεται με τον πλέον άκομψο, σεξιστικό τρόπο που έχουμε παρακολουθήσει τα τελευταία χρόνια;

Για έλλειψη αισθητικής; Αφού το politically correct λέει ότι μπορεί να φορέσει ό,τι θέλει και ντροπή σ’ αυτόν που την επικρίνει γι’ αυτό. Κοινώς, για μίνι, στράπλες, δαντέλα και λουστρίνια.

Τότε; Για έλλειψη σοβαρότητας; Οι αντικομφορμιστές και οι πολέμιοι του πρωτόκολλου ήδη χειροκροτούν. Οπότε; Πού είναι το faux pas που ξεσήκωσε όλες αυτές τις συζητήσεις;

Ίσως στην ολοφάνερη αδυναμία αξιολόγησης της περίστασης, στην επιπόλαιη εκτίμηση ότι ο τίτλος δεν συνεπάγεται υποχρεώσεις, ενδεχομένως σε μία κακομεταφρασμένη ερμηνεία περί απλότητας και αμεσότητας.

Ίσως πάλι να ενόχλησε μία κάπως προκλητική σιγουριά, η αυτοπεποίθηση «ότι μας παίρνει παντού», «είμαστε παντός καιρού», «γιατί έτσι». Το βγάλσιμο της γλώσσας στην εμμονή ότι τύποι διασφαλίζουν την ουσία και τα προσχήματα κάποτε προφυλάσσουν από σοβαρά λάθη, ουσίας και όχι τύπων. Αλλά ποιος είναι αυτός που θα μιλήσει για όλα αυτά ως κριτής, χωρίς να πέσει σε όλα τα σεξιστικά δόκανα ταυτόχρονα. Κανείς. Αυτό συζητάμε σήμερα και όχι το δικαίωμα της κυρίας Μπαζιάνα στην εμφάνισή της. Τελεία. 

25

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ