Πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης: Ναι ή όχι;

Πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης: Ναι ή όχι; Facebook Twitter
8

Η πόλη μοιάζει να αλλάζει πρόσωπο, να στρέφει το βλέμμα της προς τη θάλασσα και να αποζητά ολοένα και περισσότερο δημόσιους χώρους ελεύθερους από αυτοκίνητα. Η ανάπλαση της νέας παραλίας δημιουργεί ένα κλίμα χαράς σε όσους κάνουν τη βόλτα τους, την άσκηση τους ή απλά διέρχονται μέσα από αυτή, το βλέπεις στα πρόσωπα τους. Η πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης θα μπορούσε να αποτελέσει μια συνέχεια του έργου, καθώς θα άφηνε στους πεζούς όλο σχεδόν το παραλιακό μέτωπο από το λιμάνι μέχρι το Μέγαρο ανέπαφο από καυσαέρια, θόρυβο και λαμαρίνες.


Η Δράση Θεσσαλονίκης έφερε σε κοινό διάλογο δυο εξαιρετικούς ομιλητές: τον Γιώργο Δημαρέλο, εντεταλμένο σύμβουλο κυκλοφορίας και στάθμευσης της δημαρχίας Μπουτάρη, και τον Νίκο Ταχιάο, πρώην αντιδήμαρχο αρχιτεκτονικού και εκ των πρωταγωνιστών της ανάπλασης της Νέας Παραλίας, με σκοπό να αντιπαρατεθούν ως προς το ζήτημα της πεζοδρόμησης της Λεωφόρου Νίκης, μετά από τις πιλοτικές πεζοδρομήσεις τις πρώτες Κυριακές των τελευταίων μηνών. 

Πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης: Ναι ή όχι; Facebook Twitter


Στην άρτια παρουσίαση των επιχειρημάτων υπέρ η κατά δημιουργήθηκε η εξής ανάγκη: κάθε τι που γίνεται, να γίνεται ύστερα από μια καλή προετοιμασία, συντονισμένο και συγχρονισμένο με το υπόλοιπο τοπίο και όχι απομονωμένο ως ένα και μοναδικό έργο. Η πρόταση πεζοδρόμησης θέλει σαφώς χρόνο ακόμη μέχρι να υλοποιηθεί (εάν), ώστε να προετοιμαστούν δρόμοι όπως η Μητροπόλεως και η Τσιμισκή. Γιατί δεν αρκεί να φτιάξεις μια όμορφα πεζοδρομημένη παραλία και στους υπόλοιπους δρόμους να επικρατεί χάος. Και δεν αρκεί μόνο να προετοιμάσεις με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, αλλαγές και τροποποιήσεις την πόλη. Χρειάζεται να εκπαιδεύσεις τον κάτοικο, κάθε κάτοικο, να χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ, το ποδήλατο ή τα πόδια του, ειδικά σε μια πόλη τέτοιου μεγέθους και τέτοιας τοπογεωγραφίας, όπως η Θεσσαλονίκη.

Σαφώς και εδώ είναι περιττό να αναφερθεί – καθώς είναι απόλυτα σαφές – η ανάγκη να στηριχθεί η μετακίνηση και σε άλλα Μέσα, πλην των λεωφορείων, ώστε να υπάρχει ένα συγκοινωνιακό υπόβαθρο που θα επιτρέψει πεζοδρομήσεις και άλλες αλλαγές. "Η πόλη πρέπει να ζει", είπε χαρακτηριστικά ο κος Ταχιάος, και έχει δίκιο. Και η μέριμνα για την ποιότητα ζωής στην πόλη δεν πρέπει να περιχαρακώνεται στο κέντρο, καθώς υπάρχουν και άλλες περιοχές, ευρύτερα αυτού, που χρειάζονται και ίσως και πιο επιτακτικά αλλαγή. Μα η πόλη πρέπει να ζει και η πόλη αυτή πρέπει να ζει μέσα από τη θάλασσα που τη διαβρέχει και της δίνει τη φυσική της ομορφιά. Γι αυτό και ίσως η θάλασσα και το παραλιακό μέτωπο να συγκεντρώνουν την προσοχή.

Πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης: Ναι ή όχι; Facebook Twitter


Θα μας άρεσε μια οδός που να φιλοξενεί ΜΜΜ όπως ένα τραμ και την παραδοσιακή promenade των κατοίκων της. Δίνει έναν άλλο αέρα, αφήνει χώρο να ζεις και να αναπνέεις, να σκέφτεσαι ελεύθερα ενώ περπατάς, να μη νοιάζεσαι για τα παρκαρισμένα που σου κόβουν το ζωτικό χώρο, ούτε για τις κόρνες που ηχούν ενοχλητικά στο κεφάλι σου. Μέχρι τότε βέβαια αρκεί να φροντίσουμε να εξοικειωνόμαστε με την ιδέα "κατεβαίνω στο κέντρο χωρίς το αυτοκίνητο μου" κι έτσι καθένας ατομικά προετοιμάζει και συμβάλει στην αλλαγή, στην επονομαζόμενη ποιότητα ζωής που όλοι με κάποιον ασαφή τρόπο προσδοκούμε.

Κατερίνα Παπανικολάου
Υπεύθυνη ακτιβισμού στη Δραση Θεσσαλονίκης

8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
Πολύ καλά κάνετε και κράζετε συν- θεσσαλονικείς. Δεν είναι βιώσιμη η πεζοδρόμηση. Να κάνουν μια εξέδρα - επέκταση της παλιάς παραλίας, όπως έκαναν μέσα στο λιμάνι και όπως έκαναν στην (ήδη πλατιά!) Νέα Παραλία...Έτσι θα βολεύονται όλοι, κι εγώ με το ποδήλατο, κι εγώ με το αυτοκίνητο, κι εγώ με τα πόδια.
Η Μητροπόλεως λογίζεται για δρόμος? Σοβαρά τώρα... Ένα όχημα περνάει! Η Τσιμισκή? Στην καλύτερη περίπτωση 2 λωρίδες, καθώς η τρίτη είναι πάντα αγκαζέ από λεωφορεία ή ταξί. Η Εγνατία? Στα περισσότερα σημεία από το Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι και το πρώην 424 πάλι μιλάμε για 2 λωρίδες αυτοκινήτων, εκ των οποίων η μια και πάλι είναι για λεωφορεία και ταξί. Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι πεζοδρομείται η Λεωφόρος Νίκης. Συνολικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης έχουμε - στη μεγαλύτερη έκταση του κέντρου - 3 λωρίδες κυκλοφορίας από Δυτικά προς Ανατολικά (1 της Μητροπόλεως και 2 της Εγνατίας) και 4 από Ανατολικά προς Δυτικά (2 της Τσιμισκή και 2 της Εγνατίας). Θα ήταν πολύ διασκεδαστικό ως ανέκδοτο όλο αυτό, αν δεν χρειαζόταν 45 λεπτά για να φτάσεις από Αμπελόκηπους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, που αν το δεις λίγο ψύχραιμα, είναι 3-4 χλμ απόσταση το πολύ. Και κάτι τελευταίο: Την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας "για να έχουν χώρο οι Θεσσαλονικείς να περπατάνε και να πάρει τα πάνω της η αγορά στο σημείο εκείνο" την παρακολουθεί κάποιος? Την έχουν αξιολογήσει εκεί στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Θεσσαλονίκης? Γιατί στο μεγαλύτερο μέρος βλέπω κάτι καντίνες στημένες με φουρφούρια, κάτι πάγκους και μπόλικα τραπεζοκαθίσματα και σταντάκια μπαρ. Αν πρόκειται να πεζοδρομούνται οι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός και μοναδικού μου χεριού λιλιπούτειοι δρόμοι του κέντρου της Θεσσαλονίκης για να απλώνουν τα τραπεζάκια τους οι καφετέριες και να παρκάρουν τα μηχανάκια, όχι ευχαριστώ δε θα πάρω. Θα πάω να περπατήσω στη Νέα Παραλία, όπως πολύ σωστά προτρέπει η Maggie.
Δυστυχώς όσοι δεν ζουν στη Θεσσαλονικη δεν μπορούν να καταλάβουν τι επικρατεί στην πόλη...Μητροπόλεως,Τσιμισκή,Εγνατία ειναι μονίμως διπλοπαρκαρισμενες...δικυκλιστές,ποδηλάτες εχουν βγει παγανιά,έργα μετρό και παραβάσεις κοκ εχουν κανει την κυκλοφορία αφόρητη.Τα ΜΜΜ ανύπαρκτα κανουν δρομολογια 35 λεπτα ευοσμος-κέντρο για μια απόσταση 10χλμ.Γι αυτο καλο θα ειναι να μελετηθεί περισσότερο και πιο σοβαρά αυτο το ζήτημα.
Η "προετοιμασία" της Μητροπόλεως και της Τσιμισκή που ευαγγελίζεται ο "εξαιρετικός ομιλητής" κ. Δημαρέλος, ο καθ' ύλην αρμόδιος για το αδιανόητο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, είναι να ελέγξουν την παράνομη στάθμευση και τις ανεξέλεγκτες πιάτσες των ταξί. Αλλά αν δεν έφτασαν 3 χρόνια για να γίνει αυτό (από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010), τότε δεν θα φτάσουν ούτε άλλα 13.Και το 2027 για την πεζοδρόμηση της Λ. Νίκης, το κυκλοφοριακό και την παράνομη στάθμευση θα συζητάμε, θα το δείτε.
Αν πεζοδρομηθεί η Νίκης από πού θα....επιστρέφουμε; από τη Μητροπόλεως; Πάτε καλά; Μια χαρά μεγάλη είναι η παλιά παραλία, αν μαζέψουν όλους τους λαθροπωλητές που απλώνουν σε τεράστια πανιά την πραμάτεια τους και πιάνουν όλο το κενό για τους πεζούς που περισσεύει απ τον ποδηλατόδρομο θα είναι όλα μια χαρά. Άλλωστε, 100 μέτρα πιο κάτω η παραλία ανοίγει πολύ κι έχει άπλετο χώρο. Όσοι νιώθουν ότι περιορίζονται ας πάνε εκεί να περπατήσουν. Μιλάμε για 3 χλμ. τεράστιας παραλίας γεμάτης με όμορφα παρκα.
δεν καταλαβαίνω τί θα πει "επιστρέφω" στην προκειμένη. Αν κατάλαβα καλά, αντίστοιχα δε σας φτάνουν ολόκληρη Εγνατία και περιφερειακός; "Όχι, είναι απαραίτητο να περνάω από το πιό χάι κλαςς μέρος, ώστε να δουν όλοι οι χάι κλαςς Θεσσαλονικείς πως 'έφυγα' και τώρα 'επιστρέφω από 'κει που ήμουν'".(σημ.: δεν είμαι υπέρ της πεζοδρόμησης (ακόμα), αλλά αυτό δεν είναι επιχείρημα)