«Εν αρχή ην ο λόγος…». Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο

«Εν αρχή ην ο λόγος…». Από τον Θοδωρή Αντωνόπουλο Facebook Twitter
Όταν η λογοκρισία και η καταστολή δίνουν συστηματικά το «παρών» στο Διαδίκτυο, που καμώνεται την αμεσότερη, πιο πολυφωνική και αδέσμευτη μορφή επικοινωνίας, πόσο πλουραλισμό και καλές προθέσεις να περιμένει κανείς είτε από διαπλεκόμενους ολιγάρχες είτε από υποψήφια φερέφωνα της εκάστοτε εξουσίας;
2


 

Η εβδομάδα που πέρασε σημαδεύτηκε από τις αγροτικές κινητοποιήσεις –ιδιαίτερα δυναμικές, μολονότι απούσες τα προηγούμενα «πέτρινα» χρόνια, δίκαιες εν πολλοίς, παρά το θολό ιδεολογικό τους πρόσημο και τις «brutal» πρακτικές τους–, από τον χαμό τριών νέων αξιωματικών στο Αιγαίο όταν το προβληματικό(;) ελικόπτερό τους συνετρίβη στη νήσο Κίναρο αλλά και από την εξελισσόμενη «μάχη των ΜΜΕ». Στο, δε, κλείσιμό της ήρθε κι έδεσε ο απαράδεκτος τραμπουκισμός έγχρωμου επιβάτη από σεκιουριτά στον Ηλεκτρικό, που έκανε τον γύρο του Διαδικτύου προτού «κατέβει» αυθημερόν, χάρη σε εκείνες τις εξόφθαλμα επιλεκτικές και πολλαπλών ταχυτήτων κρίσεις ευαισθησίας που πιάνουν συχνά-πυκνά τους διαδικτυακούς μας κήνσορες, από τα κοινωνικά δίκτυα μέχρι την αυτοκρατορία της Google (από κοντά και οι υπηρεσίες Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος).


Υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής που συνδέει τα τρία τελευταία γεγονότα κι έχει, θαρρώ, την ίδια ζωτική σημασία με το ύψος των εισφορών, τα συντάξιμα χρόνια, τις αμφιλεγόμενες μεταρρυθμίσεις και τις ανερμάτιστες μνημονιακές αξιώσεις – δεν αφορά, άλλωστε, μόνο την Ελλάδα. Είναι η ελευθερία του λόγου και τα όριά της σε μια εποχή κατά την οποία υποτίθεται ότι μπορούμε να εκφραζόμαστε πιο ελεύθερα από ποτέ. Ελευθερία που ξαναδοκιμάζεται τον τελευταίο μήνα, μετά το κατέβασμα της Ισορροπίας του Νας στο Εθνικό.

Είναι κοινή πεποίθηση πως οι «προύχοντες» του Διαδικτύου κι οι χωροφύλακές του δεν χάνουν ευκαιρία να λογοκρίνουν ή και να διώκουν ποινικά «αιρετικές» αναρτήσεις (από τον «γέροντα Παστίτσιο» μέχρι τη Wikileaks). Αντίθετα, ρατσιστικοί, σεξιστικοί κ.λπ. ακροδεξιοί εμετοί, ακόμα κι επώνυμοι, αντιμετωπίζονται συνήθως με μεγαλύτερη επιείκεια και «κατεβαίνουν» δυσκολότερα – άσε το «ψαλίδι» που κραδαίνει μια επελαύνουσα υποκριτική σεμνοτυφία σε mood δεκαετίας του '50.


Στην πρώτη περίπτωση, εκτός από τις συνθήκες του τραγικού δυστυχήματος, την κοινή γνώμη απασχόλησε και η δίωξη που αυτεπάγγελτα άσκησε η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος σε ιδιώτη χρήστη του f/b (χώρια οι διαδικτυακές απειλές που τη συνόδευσαν) επειδή προσέβαλε, υποτίθεται, τη μνήμη των νεκρών. Τι φοβερό εκστόμισε; Χοντρικά, ότι οι τρεις στρατιωτικοί ήταν «επαγγελματίες δολοφόνοι, εκπαιδευμένοι να σκοτώνουν κατ' εντολή» και άρα «σιγά την απώλεια», αφού δεν ήταν καν τίποτα σπουδαίοι άνθρωποι του πνεύματος. Μπορεί να έχει κανείς όσες ενστάσεις θέλει στην παραπάνω διατύπωση, δυσκολεύομαι όμως να δω πώς ο συγγραφέας της «σκυλεύει» τους νεκρούς, εφόσον δεν επικρίνει τα πρόσωπα καθαυτά αλλά την ιδιότητά τους – δεν είναι, άραγε, προσβολή η αναγόρευσή τους σε «ήρωες» από το υπουργείο Άμυνας όταν χάθηκαν σε άσκηση ρουτίνας, σε καιρό ειρήνης και, πιθανότατα, απλώς εξαιτίας ενός πλημμελώς συντηρημένου ελικοπτέρου; Και πώς γίνεται να κινείται εναντίον του αστραπιαία μια Δικαιοσύνη που σε άλλες, σοβαρότερες υποθέσεις –που όμως δεν θίγουν τα όσια και ιερά του έθνους– ξεκουνιέται με τα χίλια ζόρια; Αφού, πάλι, έγινε ξαφνικά τόσο ευαίσθητη, δεν θα όφειλε αντίστοιχα να κινηθεί και εναντίον όσων απείλησαν διαδικτυακά μέχρι και τη ζωή του «δράστη», παρεμβαίνοντας για να κατέβουν αντίστοιχα τα δικά τους προφίλ;

Είναι κοινή πεποίθηση πως οι «προύχοντες» του Διαδικτύου κι οι χωροφύλακές του δεν χάνουν ευκαιρία να λογοκρίνουν ή και να διώκουν ποινικά «αιρετικές» αναρτήσεις (από τον «γέροντα Παστίτσιο» μέχρι τη Wikileaks). Αντίθετα, ρατσιστικοί, σεξιστικοί κ.λπ. ακροδεξιοί εμετοί, ακόμα κι επώνυμοι, αντιμετωπίζονται συνήθως με μεγαλύτερη επιείκεια και «κατεβαίνουν» δυσκολότερα – άσε το «ψαλίδι» που κραδαίνει μια επελαύνουσα υποκριτική σεμνοτυφία σε mood δεκαετίας του '50. Ευδαίμων φουτουρισμός στην τεχνολογία, φλερτ με τον Μεσαίωνα στα μυαλά – η ζυγαριά τους τείνει να γέρνει μονόπαντα, κάτι εμφανές και στην ταχύτητα με την οποία κατέβασε το YouΤube το βιντεάκι που έδειχνε σεκιουριτά ιδιωτικής εταιρείας φύλαξης να επιχειρεί να πετάξει έξω αναίτια και φυσικά παράνομα από (μισοάδειο, κιόλα) βαγόνι του Ηλεκτρικού Αφρικανό επιβάτη, γιατί δήθεν εμπόδιζε η βαλίτσα του. Το επεισόδιο κατέγραψε στο κινητό της νεαρή επιβάτιδα που παρενέβη –και μπράβο της κοπέλας, γιατί η απάθεια του «εγώ κοιτάω τη δουλειά μου» είναι που στηρίζει ρατσισμούς και διακρίσεις–, υποχρεώνοντας τον θρασύ παπάρα να μαζευτεί. Το βίντεο έγινε viral, δημιουργήθηκε θέμα, η ΣΤΑΣΥ καταδίκασε δημόσια, αξιοσημείωτο είναι όμως ότι το YouΤube «κατέβασε» τη μαρτυρία σχεδόν αυθημερόν, επειδή τάχα «παραβίασε τους κανόνες για την παρενόχληση και το bullying» (το βρίσκεις ανεβασμένο αλλού, «Λερναία Ύδρα», ευτυχώς, είναι και η αντιπληροφόρηση!), σε μια οργουελιανή αντιστροφή της πραγματικότητας και χωρίς καν να έχει προλάβει να υπάρξει (θα ήταν χρονικά απίθανο) καταγγελία του «θιγόμενου, εκτός πια και παρενέβη το υπουργείο Συγκοινωνιών. Όμως και πάλι, ποιος και με ποια κριτήρια ορίζει τι «πρέπει» να υπάρχει online και τι όχι;


Όταν η λογοκρισία και η καταστολή δίνουν συστηματικά το «παρών» στο Διαδίκτυο, που καμώνεται την αμεσότερη, πιο πολυφωνική και αδέσμευτη μορφή επικοινωνίας, πόσο πλουραλισμό και καλές προθέσεις να περιμένει κανείς είτε από διαπλεκόμενους ολιγάρχες είτε από υποψήφια φερέφωνα της εκάστοτε εξουσίας; Το επίμαχο νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ θα είναι μπουρμπούτσαλα αν δεν διασφαλίσει στοιχειωδώς τη δημοκρατία της πληροφορίας. Όσοι πάλι, άξαφνα, τρέμουν το «αόρατο χέρι της αγοράς» που μέχρι χθες ευλαβικά φιλούσαν, μήπως να πρόσεχαν;

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Κύριε Αντωνόπουλε όχι μόνο προσπαθείτε να δικαιολογήσετε την αισχρή πράξη της περιύβρισης των νεκρών αλλά και εκφράζετε και και άποψη για τα αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου με το να κατηγορείτε το προσωπικό που ασχολήθηκε με τη συντήρηση του ελικοπτέρου για πλημμελή άσκηση των καθηκόντων του, τι στιγμή που ούτε σχετικός είστε με το αντικείμενο και ούτε έχει βγεί το σχετικό πόρισμα από την αρμόδια επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος.Στο διαδίκτυο είστε ελεύθερος να γράφετε ότι νομίζετε να ξέρετε όμως ότι θα πρέπει να είστε και έτοιμος να αντιμετωπίσετε τις όποιες νομικές συνέπειες που μπορούν να έχουν τα γραφόμενά σας.Πραγματικά λυπάμαι.Αναρρωτιέμαι πώς θα αισθανόσασταν εάν εσείς ήσασταν αυτός που συντηρούσε το εν λόγω ελικόπτερο ή εάν οι νεκροί ήταν συγγενείς σας;Το τραγικό πάντως είναι ότι αυτοί που εκφράστηκαν αρνητικά για το ατύχημα ήταν και οι δυο καλλιτέχνες(υποτίθεται ότι οι καλλιτέχνες είναι πνευματικά πιο καλλιεργημένοι σε σχέση με εμάς τους κοινούς θνητούς...).-
Θοδωρή γράφεις ''Αντίθετα, ρατσιστικοί, σεξιστικοί κ.λπ. ακροδεξιοί εμετοί, ακόμα κι επώνυμοι, αντιμετωπίζονται συνήθως με μεγαλύτερη επιείκεια και «κατεβαίνουν» δυσκολότερα''Γιατί όμως δεν λες για την εμετική ακροαριστερή εμετίλα, που επίσης αντιμετωπίζεται έτσι;