Το Get Shorty είναι μια νέα τηλεοπτική σειρά που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του αείμνηστου Αμερικανού συγγραφέα σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας Έλμορ Λέοναρντ (του επονομαζόμενου «Ντίκενς του Ντιτρόιτ») που μας άφησε χρόνους το 2013 στα 87 του. Μας άφησε όμως και μια συγγραφική κληρονομιά υψηλού επιπέδου γεμάτη ιδιωματική ευφράδεια, λιτό λυρισμό, στεγνό χιούμορ, κοφτερούς διαλόγους, αυθεντικούς χαρακτήρες και τεταμένη ατμόσφαιρα. Όπως ο ίδιος είχε τονίσει στο δοκίμιο / εγχειρίδιο δημιουργικής γραφής με τον τίτλο Οι δέκα κανόνες γραφής του Έλμορ Λέοναρντ, «ο πιο σημαντικός κανόνας είναι αυτός που συνοψίζει και τους δέκα: αν ακούγεται σαν γραπτός λόγος, πρέπει να το ξαναγράψεις». Για να προσθέσει (με αμυδρά σαρδόνιο ύφος): «Προσπαθώ να αφήνω έξω τα μέρη που συνήθως πηδάνε οι αναγνώστες». Το Get Shorty, που γράφτηκε το 1990, είχε μεταφερθεί ξανά στην οθόνη - στη «μεγάλη» όμως - πέντε χρόνια αργότερα σε μια αρκετά διασκεδαστική, ξύπνια και στιλάτη εκδοχή με τον Τζον Τραβόλτα και τον Τζιν Χάκμαν, με ελληνικό τίτλο «Πιάστε τον κοντό».

 

Η κεντρική ιδέα - τύποι μαφιόζοι και ζόρικοι βρίσκονται ξαφνικά στον μαγικό κόσμο του Χόλιγουντ και ανακαλύπτουν ότι ταιριάζουν απολύτως στη λογική «επί πτωμάτων» που επικρατεί.


Εδώ όμως δεν πρόκειται για κάποιο από τα πολλά remake / reboot που κατακλύζουν εσχάτως την τηλεοπτική και κινηματογραφική παραγωγή (προκαλώντας τακτικά το εύλογο ερώτημα «καλά, τόσο πολύ έχουν στερέψει από ιδέες και στρέφονται διαρκώς στα παλιά;»), αλλά για πλήρη ανακατασκευή της πλοκής του βιβλίου με εντελώς καινούριους χαρακτήρες. Η κεντρική ιδέα - τύποι μαφιόζοι και ζόρικοι βρίσκονται ξαφνικά στον μαγικό κόσμο του Χόλιγουντ και ανακαλύπτουν ότι ταιριάζουν απολύτως στη λογική «επί πτωμάτων» που επικρατεί και εκεί – παραμένει ακέραια, όμως όπως δηλώνεται με έμφαση και στους τίτλους της σειράς, πρόκειται για δημιούργημα που είναι «βασισμένο εν μέρει στη νουβέλα του Έλμορ Λέοναρντ». Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η σειρά ακολουθεί το πνεύμα του βιβλίου και του συγγραφέα – όπως το Fargo (η σειρά) ακολουθεί πιστά το πνεύμα της ταινίας των αδελφών Κοέν – σε αντιδιαστολή ίσως με μια άλλη εξέχουσα μεταφορά βιβλίου (διηγήματος για την ακρίβεια) του Λέοναρντ στην τηλεόραση, το Justified (2010 – 2015), το οποίο είχε χρησιμοποιήσει τους ίδιους ακριβώς χαρακτήρες με την πρωτότυπη ιστορία.

 

Φυσικά, όλα πάνε στραβά κι ανάποδα, στην πορεία όμως έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα απολαυστικό «Λος Άντζελες νουάρ» και μια διεισδυτική σάτιρα του χολιγουντιανού συστήματος παραγωγής.
Φυσικά, όλα πάνε στραβά κι ανάποδα, στην πορεία όμως έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα απολαυστικό «Λος Άντζελες νουάρ» και μια διεισδυτική σάτιρα του χολιγουντιανού συστήματος παραγωγής.


Ο κεντρικός πρωταγωνιστής του Get Shorty είναι ο Μάιλς, τον οποίο υποδύεται με χιούμορ αλλά και δόσεις απειλής και εμφιαλωμένης, απρόβλεπτης στα ξεσπάσματά της, οργής, ο Ιρλανδός ηθοποιός Chris O'Dowd σε ρόλο – έκπληξη αν αναλογιστεί κανείς ότι η μούρη του είναι σχεδόν αποκλειστικά συνδεδεμένη με κωμικές ερμηνείες. Ο Μάιλς είναι «fixer» (που σημαίνει χοντρικά ότι πρέπει να επιλύει προβλήματα ακόμα και διά της βίας) στην οργάνωση/συμμορία της «νονάς του εγκλήματος» Αμάρα σε μια σκονισμένη κωμόπολη στην έρημα της Νεβάδα, ώσπου ανακαλύπτει ένα «χαμένο» σενάριο και ψήνει να επενδύσει (και να «ξεπλύνει») τα χρήματά της στον κινηματογράφο με τον ίδιο στη θέση του επιβλέποντος παραγωγού. Βασικό του κίνητρο - πέρα από την απατηλή λάμψη της ματαιοδοξίας - είναι να αλλάξει δουλειά (κυρίως να κάνει μια δουλειά που δεν χρειάζεται κάθε τόσο να σκάβει λάκκους για πτώματα στην έρημο) και να ξανακερδίσει τη γυναίκα του και την κόρη του, παίρνοντας τους μαζί του στην Πόλη των Αγγέλων.


Φυσικά, όλα πάνε στραβά κι ανάποδα, στην πορεία όμως έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ένα απολαυστικό «Λος Άντζελες νουάρ» (υπάρχει ωραιότερο υπο-είδος;) και μια διεισδυτική σάτιρα του χολιγουντιανού συστήματος παραγωγής. «Ίσως στο σινεμά, το να σκάβεις ένα λάκκο στην ερημιά φαίνεται συναρπαστικό» λέει ο Μάιλς (που είναι και σινεφίλ) στον ημιπαράφρονα σύντροφό του, Λούις, την ώρα που σκάβουν ένα λάκκο στην ερημιά. «Υπάρχει σάουντρακ, ηθοποιοί και πλοκή. Σκέφτεσαι ότι κάπου οδηγείται η υπόθεση. Στην αληθινή ζωή όμως, το να σκάβεις ένα λάκκο μέσα στη νύχτα είναι εξαιρετικά δυσάρεστο, βαρετό και επώδυνο...»