Η γαστρορραγία του Νικόλα Άσιμου

Η γαστρορραγία του Νικόλα Άσιμου Facebook Twitter
Η ασθένειά του έμοιαζε με μορφή σχιζοφρένειας που του δημιουργούσε την ψευδαίσθηση ενός άλλου εαυτού. Αυτός ο «άλλος» έπαιρνε τη μορφή ενός οδηγητή που του αποκάλυπτε γνώση και τον ετοίμαζε για κάτι μεγάλο. Φωτο: Μανώλης Νταλούκας, 1983.
0

Στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του «Αναζητώντας Κροκανθρώπους», ο Νίκόλας Άσιμος, αφηγείται μια περιπέτεια της υγείας του που του συνέβη το 1969, όταν ήταν φοιτητής στην Θεσσαλονίκη. Τότε, μία γαστρορραγία παραλίγο να τον στείλει στον άλλο κόσμο.

Ο απίστευτος τρόπος που αντέδρασε, μας δείχνει τον ριψοκίνδυνο χαρακτήρα του και τις ψευδαισθήσεις που τον διακατείχαν.

Πιστεύοντας πως είχε δυνάμεις να αντιμετωπίσει μόνος του την αρρώστια, έφθασε στο σημείο να βγάλει από πάνω του τους ορούς και να φύγει κρυφά από το νοσοκομείο. Στο βιβλίο του, ο Νικόλας αναφέρεται με απαξίωση στους γιατρούς, ενώ ηρωοποιεί τον εαυτό του.

Μιλώντας για τα φοιτητικά του χρόνια, ο Νικόλας Άσιμος ονόμαζε τον εαυτό του «Ο Έτσι». Πίστευε ότι από τότε είχε ψυχικές δυνάμεις. Ήταν μια αρρωστημένη πίστη αυτό; Πολλοί λένε πως ναι, και ότι αυτή ήταν και η μεγάλη αρρώστια, το ψυχικό μπέρδεμα, που τον οδήγησε στην αυτοκτονία.

Εν συντομία, η ιστορία της γαστρορραγίας του, έχει ως εξής:

Το 1969, ο Νικόλας Άσιμος, είχε δημιουργήσει μια θεατρική ομάδα, στο υπόγειο της Φιλοσοφικής Σχολής στην Θεσσαλονίκη. Ως σκηνοθέτης, είχε προλάβει να ανεβάσει κάποια έργα, πριν η Ασφάλεια της χούντας αρχίσει να καλεί τους φοιτητές που συμμετείχαν, «δια υπόθεσή τους» στο Τμήμα, όπου τους εκφόβιζε λέγοντάς τους, ότι το θέατρο, τους ενέπλεκε με αναρχικές καταστάσεις.

Μετά την παρέμβαση της Ασφάλειας, οι ηθοποιοί (φοιτητές) εγκατέλειψαν την ομάδα και ο Άσιμος αισθάνθηκε προδομένος. Τελικά, μια νύχτα, οι ασφαλίτες μπήκαν και στο θέατρο και τα έσπασαν όλα. Αυτό, όπως γράφει ο Άσιμος, του προκάλεσε μεγάλη στεναχώρια, που ίσως ήταν και η αιτία της γαστρορραγίας.

Στο βιβλίο περιγράφει πως όλα άρχισαν ξαφνικά με αιμόπτυση, αλλά δεν έδωσε σημασία. Μετά όμως, στο φοιτητικό του δωμάτιο, ακολούθησαν εμετοί με καθαρό αίμα. Αν και εξουθενωμένος, δεν αναζήτησε ιατρική βοήθεια και μάλιστα, εκείνη την μέρα, δέχτηκε την επίσκεψη φίλων, που τους απέκρυψε τι του είχε συμβεί, βρίσκοντας το κουράγιο ακόμα και να τους παίξει κιθάρα.


Όμως χειροτέρεψε και μεταφέρθηκε από φίλους του στο Νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ.


Εκεί, οι γιατροί του χορήγησαν αμέσως αίμα και ορούς και τον έθεσαν υπό παρακολούθηση, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση κρίσιμη.

Η γαστρορραγία του Νικόλα Άσιμου Facebook Twitter
Πιστεύοντας πως είχε δυνάμεις να αντιμετωπίσει μόνος του την αρρώστια, έφθασε στο σημείο να βγάλει από πάνω του τους ορούς και να φύγει κρυφά από το νοσοκομείο. Φωτο: Μανώλης Νταλούκας, 1983.

Ο Άσιμος αφηγείται πως την δεύτερη μέρα πέταξε τους ορούς και το έσκασε από το Νοσοκομείο για να πάει στον χορό της Σχολής. Το Νοσοκομείο έβγαλε ανακοίνωση που μεταδόθηκε από το ραδιόφωνο, όπως γράφει ο ίδιος: «Επικίνδυνος ασθενής χρειάζεται επειγόντως χειρουργική επέμβαση. Όποιος γνωρίζει κάτι... κλπ».

Μοιάζει απίστευτο ότι κατόρθωσε να βρεθεί εκείνο το βράδυ στη Σχολή και να χορέψει με την «πιο όμορφη κοπέλα στα μάτια του», που στο βιβλίο ονομάζει Δόξα. Η κοπέλα χορεύει μαζί του, μη γνωρίζοντας τι του είχε συμβεί.

Εκείνη τη νύχτα, μετά τον χορό, πήρε τη Δόξα για ρομαντικό περίπατο μέχρι το Αστεροσκοπείο του Πανεπιστήμιου, όπου δεν άντεξε και έπεσε λιπόθυμος πάνω στα χόρτα. Η Δόξα έφυγε τρομαγμένη.

Ο Νικόλας συνήλθε κάπως και κατόρθωσε με κόπο να πάει στο σπίτι του, όπου κλείστηκε για μέρες, μέχρι που έγινε καλά, μόνος.


Ύστερα από εβδομάδες, εμφανίστηκε στο ΑΧΕΠΑ, όπου οι γιατροί δεν πίστευαν στα μάτια τους ότι τον έβλεπαν ζωντανό.

Αυτή είναι, εν ολίγοις, η ιστορία που μοιάζει απίστευτη, αλλά είναι αληθινή.

Ο Άσιμος μού την επιβεβαίωσε σε συζητήσεις που είχα πριν από τριάντα χρόνια μαζί του.

Η γαστρορραγία του Νικόλα Άσιμου Facebook Twitter
Μοιάζει απίστευτο ότι κατόρθωσε να βρεθεί εκείνο το βράδυ στη σχολή και να χορέψει με την «πιο όμορφη κοπέλα στα μάτια του», που στο βιβλίο ονομάζει Δόξα. Φωτο: Μανώλης Νταλούκας, 1983.

Μιλώντας για τα φοιτητικά του χρόνια, ο Νικόλας Άσιμος ονόμαζε τον εαυτό του «Ο Έτσι». Πίστευε ότι από τότε είχε ψυχικές δυνάμεις. Ήταν μια αρρωστημένη πίστη αυτό; Πολλοί λένε πως ναι, και ότι αυτή ήταν και η μεγάλη αρρώστια, το ψυχικό μπέρδεμα, που τον οδήγησε στην αυτοκτονία.


Η ασθένειά του, όπως εκδηλώθηκε αργότερα, έμοιαζε με μορφή σχιζοφρένειας που του δημιουργούσε την ψευδαίσθηση ενός άλλου εαυτού. Αυτός ο «άλλος» έπαιρνε τη μορφή ενός οδηγητή που του αποκάλυπτε γνώση και τον ετοίμαζε για κάτι μεγάλο. Από τον ίδιο, στην αρχή ονομάζεται «ο Έτσι» και μετά «Σαλόκιν Σόμισα», το αντίθετο δηλαδή του ονόματος «Νικόλας Άσιμος».

Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι δεν ήταν πραγματικά σχιζοφρενής, αλλά επηρεασμένος από τις «Διδασκαλίες του Δον Χουάν», του Κάρλος Καστανέντα. Η Κατερίνα Ιατροπούλου, για παράδειγμα, θεωρεί ότι ο Άσιμος δεν ήταν ψυχασθενής, αλλά ένας ξεχωριστός άνθρωπος που εκφραζόταν με ποιητικό τρόπο. Όμως, η θεωρία της «ποιητικής γλώσσας» δεν μπορεί να εξηγήσει ικανοποιητικά ούτε την αυτοκτονία του, ούτε άλλα παράξενα έως φριχτά γεγονότα λίγο πριν από το τέλος της ζωής του.

Είναι ένα από τα περίεργα χαρακτηριστικά της τέχνης, το έργο να ακολουθεί ξεχωριστή ζωή από τον δημιουργό του. Έτσι, τραγούδια σαν το «Ζαβολιά», το «Venceremos» ή «Το παπάκι» λειτουργούν για εμάς παρηγορητικά και ψυχοθεραπευτικά, αν και προέρχονται από έναν άνθρωπο απαρηγόρητο και ψυχικά μπερδεμένο.


Σε κάθε περίπτωση, η τέχνη του Άσιμου μπορεί να είναι η τέχνη που παράγει ένα μυαλό σκοτισμένο, αλλά είναι μια τέχνη γοητευτική και τα περισσότερα τραγούδια του είναι αριστουργήματα, που λάμπουν σαν διαμάντια, ακόμα και σήμερα. 

Πρόσωπα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαν σήμερα πέθανε η Κατερίνα Γώγου, ένα απρόθυμο είδωλο της σκοτεινής ποίησης

Βιβλίο / Σαν σήμερα πέθανε η Κατερίνα Γώγου, ένα απρόθυμο είδωλο της σκοτεινής ποίησης

Γιατί μετά από τόσα χρόνια η ρηξικέλευθη περίπτωση της Κατερίνας Γώγου, που πέθανε σαν σήμερα το 1993, προκαλεί το ενδιαφέρον; Ήταν ένα ποιητικό σύμβολο της πιο ζόρικης και αθώας εποχής των Εξαρχείων ή μια γυναίκα που χάθηκε μέσα της, καταλήγοντας ηττημένη και μόνη - είδωλο με το στανιό;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ερίκ Καντονά: Βασιλιάς, αποστάτης, θεός

Πρόσωπα / Ερίκ Καντονά: Βασιλιάς, αποστάτης, θεός

«Βασιλιάς» στην Αγγλία, που του δίνει μια αγάπη άρρωστη, συγκρινόμενη μόνο με αυτήν προς τον Τζορτζ Μπεστ, και «θεός» στη Γαλλία, ζωντανό σύμβολο του ασυμβίβαστου και ρέμπελου Γαλάτη που δεν θα χωρέσει ποτέ των ποτών στα τυποποιημένα κουτάκια της νεωτερικότητας- ένα πορτρέτο του ηθοποιού/ σκηνοθέτη/ παραγωγού/ πρώην ποδοσφαιριστή Ερίκ Καντονά.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Ιδέες / Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Η καθηγήτρια Φιλοσοφίας και συγγραφέας Ολίβια Γκαζαλέ μιλά στο LIFO.gr με αφορμή τη συμμετοχή της στην 8η Νύχτα Ιδεών του Γαλλικού Ινστιτούτου, που θα παρακολουθήσουμε διαδικτυακά την Πέμπτη 28/1.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μια εξοργιστική απάντηση

Χριστίνα Γαλανοπούλου / Μια εξοργιστική απάντηση

Η ψυχρότητα στη διατύπωση, η μηδενική ενσυναίσθηση, η ελαφρά αμφιβολία που διατρέχει την αντίδραση της Ομοσπονδίας στην καταγγελία της Ολυμπιονίκη περί βιασμού είναι κάτι που στο μέλλον θα πρέπει να διδάσκεται σε Σχολές Επικοινωνίας και σεμινάρια διαχείρισης κρίσεων.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Μυρτώ Κοντοβά: «Είμαι σε μεγάλη κόντρα με την κουλτούρα της τηλεόρασης»

Τηλεόραση / Μυρτώ Κοντοβά: «Είμαι σε μεγάλη κόντρα με την κουλτούρα της τηλεόρασης»

Γράφει, σκηνοθετεί, μοντάρει, ζει μέσα στο νέο της πρότζεκτ, τη σειρά «Σχεδόν Ενήλικες», που μόλις ξεκίνησε να προβάλλεται στο Mega: Η Μυρτώ Κοντοβά επέστρεψε στην τηλεόραση μιλώντας για την Αθήνα που γνωρίζει καλά, αυτήν τη φορά μέσα από μια ιστορία γεμάτη σασπένς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ