Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Έξι Έλληνες που έχουν ζήσει ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής τους στο εξωτερικό μοιράζονται βιώματα και σκέψεις από το Πάσχα έκτος συνόρων.
0

Τα οκτώ χρόνια που έζησα εκτός Ελλάδας συχνά καυχιόμουν πως δεν με έπιανε ποτέ η νοσταλγία για την Ελλάδα. Η αλήθεια είναι πως πρόκειται περί μεγάλου ψέματος. Μπορεί πράγματι να μην έπεφτα συχνά θύμα του homesickness και να παρέμενα ανθεκτικός στη μελό δραματοποίηση της ξενιτιάς, όμως στην πραγματικότητα δεν υπήρχε Πάσχα που να μην έπιανα τον νου μου να ταξιδεύει στην Ελλάδα.

Καθώς τα χρόνια περνούσαν, σταδιακά συνειδητοποιούσα πως η αλλόκοτη και αθεράπευτα νοσταλγική εμπειρία του Πάσχα έξω από τα σύνορα ήταν αρκετά κοινό βίωμα για ένα μεγάλο κομμάτι της γενιάς του μισού εκατομμυρίου νεομεταναστών που αναζήτησαν την τύχη τους εκτός Ελλάδας την τελευταία δεκαπενταετία.

Θες γιατί το ορθόδοξο Πάσχα σπάνια συμπίπτει με το καθολικό ή κάποια άλλη εθνική εορτή και αργία, κι έτσι οι περισσότεροι παραμέναμε στα γραφεία και στα πανεπιστήμιά μας, περνώντας μία ακόμα εβδομάδα σαν να μην τρέχει τίποτα, παρέα με μια αίσθηση εγκλωβισμού· θες γιατί συμπίπτει με την άνοιξη, την άνθηση πάσης φύσεως λουλουδιών και την εαρινή πανδαισία των αισθήσεων που, θέλοντας και μη, σε συμπαρασύρει στον συναισθηματισμό· θες γιατί ακόμα και για τους πιο άθεους και αγνωστικιστές το ελληνικό Πάσχα ξεπερνούσε πάντοτε τη στεγνή θρησκευτική ερμηνεία, ξυπνώντας αναμνήσεις οικογενειακών τραπεζιών, ηλιόλουστων ημερών, κατανυκτικής ατμόσφαιρας και ίσως την πιο ανέμελη εκδοχή της χώρας που αφήσαμε πίσω.

Πάνε πλέον πέντε χρόνια από την επιστροφή μου στην Ελλάδα και πλέον τη Μεγάλη Εβδομάδα πιάνω συχνά τον εαυτό μου να ταξιδεύει πίσω στο νοσταλγικό Πάσχα που περνάει η γενιά του brain drain.

Κάπως έτσι, λοιπόν, ακροβατώντας μεταξύ μετατόπισης και μελαγχολίας, βρέθηκα να κουβαλάω επιταφίους στο Κονέκτικατ, γλιστρώντας στους ακόμα χιονισμένους δρόμους το απριλιάτικου Νιου Χέιβεν, να γιορτάζω Ανάσταση στη 3rd Avenue της Νέας Υόρκης, όπου το φως από τις λαμπάδες συναντούσε τις νέον πινακίδες, να αναζητώ βαφές αυγών και υλικά για μαγειρίτσα στην Αστόρια και να ξενυχτάω με τσίπουρα και άλλους ξενιτεμένους νεομετανάστες, σκρολάροντας νοσταλγικά στα κινητά μας και ανταλλάσσοντας ιστορίες από τους τόπους καταγωγής μας.

Πάνε πλέον πέντε χρόνια από την επιστροφή μου στην Ελλάδα και πλέον τη Μεγάλη Εβδομάδα πιάνω συχνά τον εαυτό μου να ταξιδεύει πίσω στο νοσταλγικό Πάσχα που περνάει η γενιά του brain drain. Απευθύνθηκα, λοιπόν, σε έξι Έλληνες που έχουν ζήσει ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής τους στο εξωτερικό, ζητώντας τους να μοιραστούν τα βιώματα και τις σκέψεις τους από το Πάσχα έκτος συνόρων.

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Στην πλατεία Het Plein στη Χάγη, όπου, αντί για σουβλιστό αρνί, φάγαμε πατάτες τηγανητές περασμένες σε ξυλάκι.
Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Όσες φορές μείναμε έξω για το Πάσχα δεν κυνηγήσαμε ποτέ το παραδοσιακό ελληνικό ορθόδοξο, καθώς ξέραμε πως δεν θα μπορέσουμε με τίποτα να το αντικαταστήσουμε.

Αντιγόνη Χείλαρη: «Ανάσταση με πατάτες τηγανητές στη Χάγη, Επιτάφιος με υπεράσπιση διδακτορικού στο Ίνσμπρουκ»

Ε, λοιπόν, όσες φορές μείναμε έξω για το Πάσχα δεν κυνηγήσαμε ποτέ το παραδοσιακό ελληνικό ορθόδοξο, καθώς ξέραμε πως δεν θα μπορέσουμε με τίποτα να το αντικαταστήσουμε. Μια φορά, θυμάμαι, γιορτάσαμε τα γενέθλια της γιαγιάς της Ιταλίδας συγκατοίκου μου στην Περούτζια και ήταν ό,τι πιο κοντινό στην κλασική οικογενειακή μάζωξη, αλλά με ζυμαρικά αντί για το γνωστό πασχαλινό τραπέζι. Μια άλλη φορά, την πιο ξεκαρδιστικά μίζερη, ήμασταν στην Ολλανδία, στην πλατεία Het Plein στη Χάγη, όπου, αντί για σουβλιστό αρνί, φάγαμε πατάτες τηγανητές περασμένες σε ξυλάκι.

Όμως το πιο αξέχαστο Πάσχα που έχασα ήταν όταν παρουσίαζα διδακτορικό στο Ίνσμπρουκ, ανήμερα τη Μεγάλη Παρασκευή, και οι μισοί μου συγγενείς το έβλεπαν live από το μαγαζί της μαμάς μου και οι άλλοι μισοί από το καφενείο του χωριού, πίνοντας ούζα.

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Άθεος είμαι, καλύτερη ιδέα για βόλτα δεν είχα, κοινωνική συναναστροφή έψαχνα, οπότε είπα ας πάω να δω τους ντόπιους Ελληνοελβετούς, έστω από ανθρωπολογικό ενδιαφέρον.

Ίλυα Παρασκευόπουλος: «Καμπάνες στα σύνορα Ελβετίας και Λιχτενστάιν»

Ήταν βράδυ Πάσχα και ήθελα να βγω έξω να πάρω λίγο αέρα. Γκούγκλαρα, λοιπόν, «greek church St Gallen» και μου βγήκε μια ενορία Ανατολικής Ελβετίας και Λιχτενστάιν αφιερωμένη στον Άγιο Γάλλο. Άθεος είμαι, καλύτερη ιδέα για βόλτα δεν είχα, κοινωνική συναναστροφή έψαχνα, οπότε είπα ας πάω να δω τους ντόπιους Ελληνοελβετούς, έστω από ανθρωπολογικό ενδιαφέρον. 

Δύο πράγματα μού έκαναν εντύπωση. Πρώτον, η ανεκτικότητα των συνήθως θορυβο-φοβικών Ελβετών σε μια αδιάφορη μειονότητα σαν τη δική μας που η καμπάνα της έκανε τρομερή φασαρία, και μάλιστα νυχτιάτικα. Και δεύτερον, τα πρόσωπα των περίπου τριακοσίων Ελληνοελβετών, που δεν παρουσίαζαν βιοποριστικό άγχος ή κάποια βαθύτερη ανησυχία, και η όψη τους – ήταν εντυπωσιακά καλοντυμένοι. Και κάπως έτσι μου ’ρθε στο μυαλό μια φράση του Κολοκοτρώνη στον Μαυροκορδάτο όταν αυτός ήταν ντυμένος με φράγκικα ρούχα: «Πώς είσαι έτσι, σαν ανάποδο παραμύθι;».

Επιστρέφοντας με το λεωφορείο, γνώρισα τέσσερις Έλληνες φοιτητές και φοιτήτριες και έναν Ουκρανό, που επέστρεφαν κι αυτοί. Ήταν ωραία παιδάκια και ανταλλάξαμε τηλέφωνα. Όσο είσαι στην Ελλάδα, η εθνική ταυτότητα δεν έχει καμία αξία, αφού όλοι γύρω σου είναι το ίδιο. Όμως έξω σε ρωτάνε πώς σε λένε, πόσο είσαι, από πού είσαι, και επομένως σε ορίζει. Εξάλλου, μόνο κάτι brain drainers ζουν cult στιγμές Πάσχα όπως οι παραπάνω.

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Τη μικρή εκκλησία στις Τσουκαλάδες υποκαθιστά η επιβλητική Αγία Σοφία δίπλα στον εθνικό καθεδρικό ναό στην Ουάσινγκτον.

Βασίλης Κουτσούμπας: «Κουβαλώντας το Πάσχα της Λιβαδειάς στην Ουάσινγκτον»

Θα περίμενε κανείς ότι η μεγαλύτερη νοσταλγία είναι αυτή των Χριστουγέννων – πριν έρθω στις ΗΠΑ αυτό πίστευα τουλάχιστον. Το Πάσχα όμως έχει μια άλλη ατμόσφαιρα, που είναι μάλλον πιο δύσκολο να την αναπαραγάγεις. Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι.

Το κουδούνισμα στ' αυτιά από τις στρακαστρούκες που πάντα μας έλεγαν να μη ρίχνουμε; Το νέφος που σκεπάζει τη Λιβαδειά κάθε χρόνο; Ή τα βλέμματα των δικών σου όταν φτάνεις αργοπορημένος στο κυριακάτικο τραπέζι, διότι το προηγούμενο βράδυ ήσουν έξω με την παιδική σου παρέα; Μπορεί, από την άλλη, να είναι και η κατάνυξη των ημερών, την οποία περισσότερο έχεις συνδυάσει με την οικογενειακή τελετουργία μέχρι να πας στην εκκλησία, παρά με την ίδια την τελετή.

Μάλλον είναι όλα τα παραπάνω. Τα οποία για πρώτη φορά ζεις σε μια διαφορετική ήπειρο και βρίσκεις τρόπους κάπως να τα υποκαταστήσεις. Τη μικρή εκκλησία στις Τσουκαλάδες υποκαθιστά η επιβλητική Αγία Σοφία, δίπλα στον εθνικό καθεδρικό ναό στην Ουάσινγκτον. Μπορεί να μη συμπεριλαμβάνεται το καθιερωμένο κυριακάτικο ψήσιμο ή και οι αγκαλιές με τους δικούς σου ανθρώπους, έχοντας όμως ζήσει τόσες χρονιές το ίδιο μυστήριο, κουβαλάς μαζί σου αυτές τις εμπειρίες. Σε όποιον τόπο και να βρίσκεσαι πλέον, κάπως βρίσκεται μαζί σου και ο δικός σου τόπος. 

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Ένα παλαιστινιακό πασχαλινό πρωινό.
Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Βόλτες με τον σκύλο στο ηλιόλουστο πάρκο.

Στέφανος Τύρος: «Παλαιστινιακό πασχαλινό πρωινό στο Άμστερνταμ»

Ως παιδί της επαρχίας, μεγάλωσα με το Πάσχα να είναι η μεγαλύτερη οικογενειακή γιορτή, με φασαρίες και χορούς δίπλα στα μεσσηνιακά ελαιόδεντρα. Λόγω, όμως, της διαφορετικής ημερομηνίας καθολικού και ορθόδοξου Πάσχα, τις περισσότερες χρονιές έπρεπε να βρίσκομαι στο Άμστερνταμ εκείνες τις μέρες για έρευνα ή διδασκαλία.

Κέρδισα όμως άλλες στιγμές κατά τη διάρκεια των ντόπιων, πολυπολιτισμικών εορτών, όπως ένα παλαιστινιακό πασχαλινό πρωινό αλλά και βόλτες με τον σκύλο στο ηλιόλουστο πάρκο. Φέτος, βέβαια, θα 'ναι αλλιώς. Μετά από χρόνια θα καταφέρω να είμαι πάλι Ελλάδα αυτές τις μέρες, καιρός ήταν.

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Φέτος γιορτάζω το Πάσχα σε μια ελληνορθόδοξη εκκλησία του Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αρμονικά τοποθετημένη ανάμεσα σε ένα τζαμί και μια καθολική εκκλησία.
Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Στη ζωή όλες οι επιλογές έχουν το ανάλογο τίμημα - το θέμα είναι να ξέρεις για ποιον λόγο κάνεις αυτό που κάνεις τη δεδομένη στιγμή και να τη χαίρεσαι, όπου και αν αυτή σε βρίσκει.

Στεφανία Ευσταθίου: «Χριστός Ανέστη δυνατά, σε ελληνικά και αραβικά»

Φέτος γιορτάζω το Πάσχα σε μια ελληνορθόδοξη εκκλησία του Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αρμονικά τοποθετημένη ανάμεσα σε ένα τζαμί και μια καθολική εκκλησία. Είναι ιδιαίτερο, αλλά όχι και τόσο διαφορετικό απ' ό,τι έχω συνηθίσει. Το «Χριστός Ανέστη» ακούγεται δυνατά σε ελληνικά και αραβικά και μετά την Ανάσταση, μαζί με Έλληνες και Λιβανέζους ελληνορθόδοξους φίλους, επισκεπτόμαστε ένα ελληνικό εστιατόριο για τα παραδοσιακά εδέσματα της ημέρας. Σπάμε αυγά, ανταλλάσσουμε ευχές και ιστορίες από το Πάσχα στις χώρες μας.

Δεν υπάρχει ούτε νοσταλγία ούτε πίκρα. Στη ζωή όλες οι επιλογές έχουν το ανάλογο τίμημα, το θέμα είναι να ξέρεις για ποιο λόγο κάνεις αυτό που κάνεις τη δεδομένη στιγμή και να τη χαίρεσαι, όπου κι αν αυτή σε βρίσκει. Θα ήθελα να είμαι με όλη την οικογένεια; Φυσικά, όμως η χαρά είναι επιλογή και η παράδοση πρόσφορο έδαφος για να νιώσεις κοντά, ακόμα και αν είσαι πολλά χιλιόμετρα μακριά από τα αγαπημένα σου πρόσωπα.

Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Φέτος δεν μπόρεσα να βρω μπογιές για το βάψιμο των αυγών. (φωτο.:Anjelika Gretskaia/Getty)
Το νοσταλγικό Πάσχα της γενιάς του brain drain Facebook Twitter
Θα ήθελα τα παιδιά μου να μεγαλώσουν γνωρίζοντας τις ελληνικές παραδόσεις, όχι μόνο το πασχαλινό λαγουδάκι.

Μαρία Δήμα: «Βάφοντας αυγά με χυμό από βρασμένα παντζάρια»

Φέτος είναι η τέταρτη χρονιά που βρίσκομαι στην Αμερική την περίοδο του ελληνικού Πάσχα. Κοντινά μου άτομα γνωρίζουν πως γιορτάζω μία βδομάδα μετά από εκείνους, καθώς το καθολικό Πάσχα είναι την Κυριακή πριν από το ελληνικό, κι έτσι δέχομαι διπλό «Chreesto Anehstee». Προσωπικά, μου είναι δύσκολο να γιορτάσω ή να ακολουθήσω τις παραδόσεις όπως θα ήθελα. Αρχικά, είναι το τέλος του εξαμήνου στο πανεπιστήμιο και είναι αρκετά πιεστική περίοδος, με διαγωνίσματα, εργασίες και παρουσιάσεις. Έπειτα, δεν υπάρχουν ορθόδοξες ελληνικές εκκλησίες στη γειτονιά όπου μένω στο Σικάγο. Επειδή εδώ είμαι μόνη μου, δεν έχω ιδιαίτερη όρεξη να βάψω κόκκινα αυγά και να φτιάξω τσουρέκια. 

Φέτος προσπάθησα να βάψω αυγά με χυμό από βρασμένα παντζάρια (δεν μπόρεσα να βρω μπογιές) και να ψάξω κοντινές εκκλησίες ώστε να μπορέσω να δείξω στο αγόρι μου ένα ακόμα κομμάτι του εαυτού μου και το πώς μεγάλωσα και συνειδητοποίησα ότι το να γιορτάσει κανείς το Πάσχα μόνος του είναι πολλή δουλειά! Άλλωστε, για μένα τα έθιμα του Πάσχα ήταν κάτι ευχάριστο που έκανα στην Ελλάδα με την οικογένειά μου. Αν καταφέρω όμως να μείνω στο εξωτερικό και κάνω οικογένεια, θα το πάρω πιο σοβαρά γιατί θα ήθελα τα παιδιά μου να μεγαλώσουν γνωρίζοντας τις ελληνικές παραδόσεις και όχι μόνο το πασχαλινό λαγουδάκι.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

LiFO Vidcasts / Πώς με διέλυσαν στο squash και η υπαρξιακή κρίση του 2025

«Άλλο ένα podcast 3.0», άλλο ένα επεισόδιο όπου ο Θωμάς Ζάμπρας χάνει ντροπιαστικά σε ένα άθλημα που δεν ξέρει καν αν θεωρείται άθλημα, εξηγεί γιατί το 2025 δεν γίνεται να μην έχεις υπαρξιακό meltdown και βρίσκει το θετικό μέσα στο απόλυτο σκοτάδι μαζί με το καλύτερο τυρί στον κόσμο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Όταν κέρδισα το “Voice” μού είπαν ότι είμαι πολύ χοντρός για την ηλικία μου»

Lifo Videos / «Όταν κέρδισα το “Voice” μού έλεγαν ότι είμαι πολύ χοντρός»

Ξεκίνησε από ένα μικρό χωριό της Κύπρου και δεν άφησε τίποτα να σταθεί εμπόδιο στο δρόμο του. Ο τραγουδιστής Γιάννης Μαργάρης μιλά για το bullying, τη σεξουαλικότητα, την απώλεια, την αποδοχή και το «δώρο» που έκανε στον εαυτό του να χάσει 70 κιλά.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τι τραβάει μια μεσίτρια για να σου βρει το σπίτι που θες στην πόλη που δεν έμεινε τίποτα

Ψυχή & Σώμα / Τι τραβάει μια μεσίτρια για να σου βρει σπίτι σε μια πόλη που δεν έμεινε τίποτα

Από μαγικά διαμερίσματα που δεν θέλεις να εγκαταλείψεις ποτέ, μέχρι σπίτια που… καλύτερα να μη μάθεις τι κρύβουν. Όλα τα έχει δει η Αρετή Zώρου, ή αλλιώς το «Κορίτσι για σπίτι», όπως συστήνεται στο Instagram.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς, μόνο και μόνο επειδή και η οικογένειά τους ήταν στην πολιτική»

LiFO politics / Στάθης Καλύβας: «Έχουμε πάρα πολλούς μέτριους πολιτικούς»

Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στην Οξφόρδη μιλά για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα, την αναγκαιότητα για κριτική ικανότητα στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας που θα μας επιτρέψουν να αντισταθούμε στην ψηφιακή επέλαση.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Όχι άλλο Black Friday και γεμίσαμε μάγκες

Άλλο ένα podcast 3.0 / Όχι άλλο Black Friday, και γεμίσαμε μάγκες

Η Black Friday ξαναξέφυγε, οι «μάγκες» πολλαπλασιάζονται, τα παπούτσια που θες δεν υπάρχουν πουθενά, οι επισκέπτες έρχονται σπίτι με κεράσματα από τη γειτονιά σου και ένα silent restaurant καραδοκεί στη γωνία. Κι όλα αυτά τα ακούς χαλαρά με πιτζάμες στο δικό σου σπίτι.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Θέματα / «Ήσυχα γουρουνάκι»: Ο Τραμπ και οι γυναίκες δημοσιογράφοι

Αυτό το είδος σχολίου αποτελεί μέρος ενός διαχρονικού μοτίβου για τον πρόεδρο, η θητεία του οποίου έχει σημαδευτεί από επανειλημμένες προσπάθειες να προσβάλει και να εξευτελίσει γυναίκες δημοσιογράφους.
THE LIFO TEAM
Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Lifo Videos / Fosbloque: «Άλλαξα το όνομά μου για να μην φαίνεται ότι είμαι Αρμένισσα»

Η Φωτεινή (Σβετλάνα), γνωστή σε όλους ως Fosbloque, δεν μιλά σαν άνθρωπος που κάνει «καριέρα στο ίντερνετ»· μιλά σαν κάποια που έφτιαξε από το μηδέν μια ζωή που χωράει την ταυτότητά της, την καταγωγή της, τις ανασφάλειες, την ασθένεια, την υψηλή πίεση του YouTube και τη δημιουργικότητα που, όπως λέει, «της έσωσε τον ψυχισμό».
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το κλίμα της Αθήνας αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

H κατάσταση των πραγμάτων / Το κλίμα αλλάζει: Νύχτες χωρίς ανάσα, μέρες χωρίς ορίζοντα

Η κλιματική ταυτότητα της Aθήνας αλλάζει δραματικά και τα σημάδια είναι πλέον ορατά. Οι καλοκαιρινές νύχτες δεν προσφέρουν πια ανακούφιση, η ορατότητα έχει μειωθεί εντυπωσιακά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα εντείνονται. Τι αποκαλύπτει το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για την πραγματική έκταση των κλιματικών αλλαγών;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Ζούμε, ρε! / Γιατί να αποκλείουμε τους ανάπηρους από τον εθελοντισμό;

Μπορούν τα ανάπηρα άτομα να είναι εθελοντές; Έχουν οι αντίστοιχες οργανώσεις τη γνώση να τα εντάξουν ισότιμα; Και γιατί η αναπηρία στην τρίτη ηλικία παραμένει τόσο αόρατη;
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Ψυχή & Σώμα / Αλκοόλ από τα 11; Γιατί οι έφηβοι ξεκινούν να πίνουν τόσο νωρίς;

Τα παιδιά στην Ελλάδα ξεκινούν να πίνουν από τα 11 ή τα 13, ενώ ένας στους πέντε εφήβους μεθάει πάνω από τρεις φορές τον χρόνο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν τη νέα, ανησυχητική κανονικότητα;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Άλλο ένα podcast 3.0 / Επιβιώνεις χωρίς το κινητό σου; Και ΑΙ ρουφιάνοι

Εφιαλτικό 12ωρο χωρίς κινητό, εξτρίμ αφηρημάδα, ένα οδόφραγμα που δεν είδαμε ποτέ να έρχεται, crypto που ποτέ δεν αγοράστηκε και τεχνητή νοημοσύνη που μαθαίνει τις απιστίες σου πριν από σένα. Ναι, όλα αυτά είναι στο ίδιο επεισόδιο.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Πώς ζούμε σήμερα στην τουριστική Αθήνα του Airbnb;

Άκου την επιστήμη / Συνηθίσαμε τελικά να ζούμε σαν τουρίστες στην πόλη μας;

Τι αποκαλύπτει για εμάς η σημερινή Αθήνα; Από τα ινσταγκραμικά διαμερίσματα μέχρι την ομογενοποιημένη αισθητική που φέρνει ο παγκόσμιος τουρισμός, οι πόλεις μεταμορφώνονται ασταμάτητα. Ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ Εμμανουήλ Σταυρακάκης περιγράφει τον τρόπο που ζούμε σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Brain drain: «Γιατί τα ελληνικά μυαλά συνεχίζουν να φεύγουν από τη χώρα;»

H κατάσταση των πραγμάτων / Brain drain: Πόσοι μένουν και πόσοι φεύγουν;

Το φαινόμενο της «διαρροής εγκεφάλων» παραμένει ένα από τα πιο σύνθετα και επίμονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Παρότι το τελευταίο διάστημα προβάλλεται έντονα το αφήγημα της «επιστροφής εγκεφάλων», τα πραγματικά δεδομένα δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ