Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Σπάνιες φωτογραφίες από τα πρώτα φέριμποτ στο πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΟΧΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΑΤΣΙΚΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΖΩΑ.

Στο πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου (1960). Η φωτογραφία αναρτήθηκε στη σελίδα BUS Memories Greece, απ' όπου πληροφορούμαστε ότι πέραν του λεωφορείου του ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας στο βάθος, το λεωφορείο δεξιά ήταν τουριστικό του ΚΤΕΛ Κέρκυρας.
Στο πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου (1960). Η φωτογραφία αναρτήθηκε στη σελίδα BUS Memories Greece, απ' όπου πληροφορούμαστε ότι πέραν του λεωφορείου του ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας στο βάθος, το λεωφορείο δεξιά ήταν τουριστικό του ΚΤΕΛ Κέρκυρας.

Στη φωτογραφία παρουσιάζονται τα πρώτα φέριμποτ (F/B ) στο πορθμείο Ρίο - Αντίρριο και το «χύμα φορτίο», άνθρωποι και οχήματα της εποχής με ελεύθερα κατσίκια και άλλα ζώα!


Πριν την αποπεράτωση της γέφυρας Ρίου Αντίρριου (Χαρίλαου Τρικούπη) ο αριθμός των φέριμποτ που εξυπηρετούσαν την γραμμή ήταν περίπου 35. Σήμερα είναι μόλις 11.

 

Λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος του 1940, αλλά και κάποια χρόνια μετά τη λήξη του, η Ναύπακτος είχε αναδειχθεί στο κυριότερο λιμάνι της Στερεάς Ελλάδος, από και προς την Πελοπόννησο. Το λιμάνι εκτός από την τοπική κίνηση εξυπηρετούσε και την κίνηση όλης της Δυτικής Ελλάδος και Ηπείρου. Υπήρχαν βέβαια και καΐκια που μετέφεραν ανθρώπους, ζώα, και εμπορεύματα από Μοναστηράκι και Χιλιαδού προς Ψαθόπυργο και Αίγιο.


Επιπροσθέτως από το 1898 υπήρχε σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Πατρών και Αγρινίου. Το πλοίο Καλυδώνα μετέφερε από την Πάτρα βαγόνια στο Κρυονέρι Αιτωλοακαρνανίας και από εκεί δια του σιδηροδρόμου στο Αγρίνιο. Η επέκταση του Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδος (ΣΒΔΕ) από το Κρυονέρι μέχρι τη Ναύπακτο είχε κάποτε συζητηθεί καθώς το «λιμάνι» του Κρυονερίου ήταν ακατάλληλο, επειδή ήταν εκτεθειμένο στον καιρό και συχνά έκλεινε. Φυσικά η επέκταση αυτή δεν έγινε ποτέ.

 

Το φεριμποτ Ναύπακτος με «χύμα φορτίο»
Το φεριμποτ Ναύπακτος με «χύμα φορτίο»


Το 1946, οι συνεταιρισμοί Αγρινίου και Ηπείρου ζήτησαν από το κράτος την ίδρυση του πορθμείου Ρίου-Αντιρρίου. Και το αίτημά τους έγινε δεκτό, παρά την σφοδρή αντίδραση των Ναυπακτίων, οι οποίοι ήθελαν να διατηρήσουν το πορθμείο στην πόλη τους. Έτσι, με το πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου το ταξίδι μεταξύ Πατρών-Αγρινίου θα διαρκούσε περίπου 3 ώρες λιγότερο.


Όπως ήταν φυσικό τα φέριμποτ τράβηξαν ένα σημαντικότατο ποσοστό τόσο της επιβατικής όσο και τις μεταφορικής κίνησης και εις βάρος της κινήσης του ΣΔΒΕ (σ.σ. Σιδηρόδρομοι Βορειοδυτικής Ελλάδας), ιδιοκτησίας της εταιρείας Ε. Νομικού με αποτέλεσμα να γίνουν οικονομικά ασύμφοροι και να κλείσουν το 1970.


Ως αποζημίωση προς τους «πληγέντες πλοιοκτήτες» της Ναυπάκτου, που πήραν το πρώτο φέριμποτ οι Αγρινιώτες, τους δόθηκε είτε άδεια δρομολόγησης αλλού φέριμποτ στο Ρίο-Αντίρριο είτε άδεια λεωφορείου.


Στις 24 Αυγούστου 1946 το πρώτο φέριμποτ τύπου «παντόφλας», αγοράστηκε από την Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Αιτωλοακαρνανίας, και ξεκίνησε δρομολόγια στη γραμμή Ρίου-Αντιρρίου, με το όνομα «ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΕΙΔΗΣ». Ο Σωκράτης Ιασεμείδης ήταν καθηγητής στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών στις αρχές του 20ού αιώνα.

 

Το Μελίνα ναυπηγήθηκε το 1968.
Το Μελίνα ναυπηγήθηκε το 1968.


Στην πραγματικότητα το φέριμποτ είχε κατασκευαστεί ως αποβατικό και κατά μια εκδοχή είχε πάρει μέρος στην απόβαση της Νορμανδίας μεταφέροντας άρματα μάχης των ΗΠΑ. Το πρώην αποβατικό είχε χωρητικότητα 152 επιβατών.


Η ομάδα των «πληγέντων πλοιοκτητών», από τη Ναύπακτο αργότερα αγόρασαν και δρομολόγησαν, το 1950, το δεύτερο φέριμποτ της γραμμής, το «ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ».


Το 1958, πλοιοκτήτες πάλι από τη Ναύπακτο, δρομολόγησαν το «ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ», ενώ δέκα χρόνια αργότερα, ναυπήγησαν το «ΜΕΛΙΝΑ» και το «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ» στα ναυπηγεία Ζέρβα στο Πέραμα το οποίο ήταν το σταθερότερο και ταχύτερο φέριμποτ εκείνης της εποχής.


Το «ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΙΔΗΣ» το 1981 άλλαξε ιδιοκτήτη, μετονομάστηκε σε «Ευγενία Π.» και άρχισε δρομολόγια στο Αιγαίο ως φορτηγό-οχηματαγωγό, μεταφέροντας φορτηγά και βυτία για να καταλήξει, τελικά, παροπλισμένο το 2011, στην Ελευσίνα.


(Αντλήθηκαν πληροφορίες κυρίως από το βιβλίο «Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο» του Ναυπακτιωτη Γιάννη Χαλάτση και την ιστοσελίδα Shipfriends).

 

Φέριμποτ Ρόδος.
Φέριμποτ Ρόδος.

 

Φέριμποτ Ελεάννα
Φέριμποτ Ελεάννα

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα  εργοστάσια «Βότρυς» και «Τιτάν» στην Ελευσίνα του 1935
Δύο ελληνικά εργοστάσια που χρονολογούνται από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα
Η μέρα που εγκαινιάστηκε η Εξέδρα Μουσικής στην πλατεία Μιαούλη της Ερμούπολης
Η κατασκευή της εξέδρας έγινε με τέτοιο τρόπο που από μόνη της λειτουργεί ως ηχείο.
Καραβάνι με καμήλες στην Άμφισσα γύρω στο 1920
Mια συνηθισμένη εικόνα στην ελληνική ενδοχώρα του 19ου αιώνα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H ομάδα Τα Φαντάσματα  του Ασπρόπυργου βοηθά με κάθε τρόπο τα ζώα της περιοχής
Οι εθελοντές της ομάδας έχουν επιλέξει να προσφέρουν με πολλή αγάπη, διάθεση και θέληση τον προσωπικό τους χρόνο για να βοηθήσουν τα αδέσποτα ζώα που υπάρχουν στον Ασπρόπυργο.
Καταρρίπτοντας τα στερεότυπα: Οι γυναίκες στη συντήρηση αεροσκαφών της Aegean
Το αφιέρωμα του Blue Magazine της Aegean για τις γυναίκες που έσπασαν τα στερεότυπα και ανέλαβαν θέσεις ευθύνης στη συντήρηση των αεροσκαφών.
Σπάνιες φωτογραφίες από τον καταστροφικό σεισμό των 6,5 Ρίχτερ που συγκλόνισε τη Θεσσαλονίκη το 1978
Νεκροί, τραυματίες και κατάρρευση κτιρίων ο απολογισμός του σεισμού.
Η σύντομη και απλή ιστορία της υπέροχης Ειρήνης που ζει μόνη στην Κίναρο
Για πολλά χρόνια ζούσαν μόνοι, με τον άντρα της. Αφότου εκείνος πέθανε, πήρε τη μεγάλη απόφαση...
Οι ρουκέτες του αγά
Κομοτηνή, 1991.
31 Δεκεμβρίου 1989. Το ροζ άλμπουμ
Από την έκθεση "Η Ελλάδα του '80" στη Στέγη (2017)
Οι 32 πρωτοβουλίες για κοινωνικές δράσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019 για ένα καλύτερο και βιώσιμο μέλλον
Πάνω από 27 τοπικές κοινωνίες σε όλη την Ελλάδα και περίπου 40.000 παιδιά, νέοι και οι οικογένειές τους υποστηρίχτηκαν έμμεσα ή άμεσα από το πρόγραμμα κοινωνικής ευθύνης της bwin.
Μεγάλες διακηρύξεις, ελάχιστοι ψηφοφόροι: Η (βραχύβια) ιστορία 13 αποτυχημένων κομμάτων
Από το ΚΟΔΗΣΟ μέχρι το Σχέδιο Β', η ελληνική σκηνή έχει μακρά ιστορία από «μικρομέγαλους» πολιτικούς σχηματισμούς
Έρευνα Vouliwatch: Τελικά, μήπως δεν διαφωνούν και τόσο πολύ στη Βουλή;
Ενδιαφέροντα τα ευρήματα έρευνας του Vouliwatch για το επίπεδο της συναίνεσης στο ελληνικό Κοινοβούλιο, στην ψήφιση νομοσχεδίων και στις ονομαστικές ψηφοφορίες γενικότερα, από το 2015 μέχρι σήμερα.
10 μύθοι από όλη την Ελλάδα για τους Καλικάντζαρους
Σύμφωνα με την παράδοση, τα σκανταλιάρικα πλάσματα εξαφανίζονται σήμερα, μετά τον αγιασμό των υδάτων
«Δεν είναι pets· είναι όντα του ίδιου σύμπαντος»: Ένας ομοιοπαθητικός κτηνίατρος αναλύει τη βαθιά μας σχέση με τα ζωα
Ο ομοιοπαθητικός κτηνίατρος Νίκος Γκόλφης ακολουθεί εναλλακτικές μεθόδους θεραπείας βοηθώντας τα κατοικίδια να ξαναβρούν την σωματική και ψυχική τους υγεία και φιλοσοφεί πάνω στη σχέση ανθρώπων και ζώων
Χριστούγεννα σ' έναν καταυλισμό Ρομά στον Τύρναβο
Ο φωτογράφος Βαγγέλης Κουσιώρας κατάφερε να περάσει το «άβατο» που ορίζουν τα τσαντίρια και απαθανάτισε μερικές αυθεντικές γιορτινές στιγμές
Γεφύρι της Πλάκας: Πώς αναστηλώθηκε το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων
Ο επικεφαλής αρχιτέκτων Αλέκος Παπακωστόπουλος μίλησε στο LIFO.gr από τα Τζουμέρκα, όπου εξακολουθεί να βρίσκεται, μέχρι να τοποθετηθεί στο γεφύρι και η τελευταία πέτρα.
Το ριφιφί του αιώνα: Σαν σήμερα έγινε μία από τις εντυπωσιακότερες διαρρήξεις στα ελληνικά χρονικά
Το πρωί της Δευτέρας 21 Δεκεμβρίου 1992, οι υπάλληλοι του κεντρικού καταστήματος της Τράπεζας Εργασίας στην οδό Καλλιρρόης έκπληκτοι διαπίστωσαν ότι είχε παραβιαστεί το θωρακισμένο θησαυροφυλάκιο, όπου βρίσκονταν οι θυρίδες πελατών της τράπεζας.
105 κομμωτές από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο χάρισαν φροντίδα και αλληλεγγύη σε ανθρώπους που το είχαν ανάγκη
Μία ιστορία αγάπης για τον συνάνθρωπο.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή