Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

Ο Σεφέρης μέσα από αντικείμενα, σκίτσα και ντοκουμέντα

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη διοργανώνει μια έκθεση που επιχειρεί να φέρει στο φως άγνωστες πτυχές του νομπελίστα ποιητή
Γιάννης Ψυχοπαίδης, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη.

Να γνωρίσουμε καλύτερα την προσωπικότητα του πολυσχιδoύς Γιώργου Σεφέρη υπόσχεται το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη μέσα από μία έκθεση που διοργανώνει και θα διαρκέσει από τις 3 Νοεμβρίου 2017 έως τις 21 Ιανουαρίου 2018. «Όταν το φως χορεύει, μιλάω δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τις φωτογραφίες» είναι ο τίτλος της έκθεσης, δανεισμένος από έναν στίχο του ποιητή από το «Τετράδιο γυμνασμάτων Β'», ενώ ας σημειωθεί ότι πρόκειται για μία έκθεση που πραγματοποιείται με τη συμπαράσταση του Παναγιώτη Ροϊλού, καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών και Συγκριτικής Λογοτεχνίας και κάτοχο της έδρας «Γιώργος Σεφέρης» στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, από την ίδρυση της οποίας συμπληρώνονται σαράντα χρόνια.

 

Η έκθεση αποτελείται από πέντε ενότητες: α) ασπρόμαυρες φωτογραφίες που τράβηξε ο ποιητής από τα φοιτητικά του χρόνια στο Παρίσι την περίοδο 1918-1924 έως τα τελευταία του ταξίδια, β) αποσπάσματα από κείμενα του ποιητή με σχόλια για το έργο των Παναγιώτη Ζωγράφου (1856-1910) και Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870-1934), με αντίστοιχους πίνακές τους, γ) εικονογραφήσεις ποιημάτων του από τους Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη και Τάσσο, δ) χειρόγραφα του Σεφέρη, οι πρώτες εκδόσεις του, καθώς και το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας που του απονεμήθηκε από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών το 1963, έργα και αντικείμενα (κολοκύθες, βότσαλα, ένα ξύλινο ερμάριο κ.ά.) που ο ίδιος έχει ζωγραφίσει, ε) έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως οι Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιάννης Τσαρούχης, Τάσσος, Γιάννης Μόραλης, Παναγιώτης Τέτσης, Κώστας Τσόκλης, Αλέκος Φασιανός και πλήθος άλλοι, εμπνευσμένα από την ποίησή του. Ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη Τάκης Μαυρωτάς σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης: «Έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής μαρτυρούν, σε αυτή την έκθεση, πέρα από τη διαφορετικότητα των πλαστικών τους διατυπώσεων, την αλήθεια του περιεχομένου τους, τη δική τους ξεχωριστή κυρίαρχη ή διακριτική ποιητική διάσταση. Σαράντα Έλληνες καλλιτέχνες, με φαντασία και ζωντάνια, μοιράζονται τη δημιουργία τους με την ποίηση του Σεφέρη. Καλλιτέχνες που αξιοποιούν τις δυνατότητές τους να δουν πιο μακριά με έναν βαθύτερο τρόπο, αμεσότερο και, σε αρκετές περιπτώσεις, πρωτότυπο, τον ποιητικό του λόγο».

 

Ο Σεφέρης δεν παραδέχτηκε την ελλαδική συρρίκνωση και την ψυχική σμίκρυνση. Πέθανε ορθός στα πόδια του γυρεύοντας την άλλη ζωή, πέρα από τα αγάλματα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εξήντα αντιπροσωπευτικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες που θα εκτεθούν και οι οποίες ανήκουν στις συλλογές του ΜΙΕΤ. Γράφει σχετικά ο Παναγιώτης Ροϊλός: «Συστηματικός και εν πολλοίς δεινός φωτογράφος, από το 1920, τουλάχιστον, μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του, φωτογράφιζε στιγμιότυπα καθημερινότητας, άγνωστα και γνωστά (του) πρόσωπα, κτίσματα μνημειώδη ή ταπεινά. Απαλές φωτοσκιάσεις, συχνά ένα γκρίζο ή και "σκοτεινό φως", λιτές, αυθόρμητες και, σπανιότερα, ελαφρώς σκηνοθετημένες συνθέσεις καθορίζουν το φωτογραφικό του ύφος. Συχνά οι λήψεις του μοιάζουν να συμπληρώνουν ή να σχολιάζουν εικαστικά θεματικές κατηγορίες της ποίησής του». «Ο Σεφέρης δεν είναι ρομαντικός ούτε λυρικός φωτογράφος, αλλά ένας σκεπτόμενος δημιουργός, ο οποίος ήθελε ο αυτοματισμός του φωτοφράχτη του να καταγράφει τη διαφορετική φόρτιση κάθε στιγμής. Αυτή του τη δράση δεν διακρίνουμε και στην ποίησή του με τον αυτοματισμό της μνήμης; Εξομολογητικός και ευθύς, εκφράζει τα προσωπικά του συναισθήματα, την αίσθηση της φθοράς και τις τίμιες πολιτικές του θέσεις με λογισμό και όραμα» αναφέρει ο κ. Μαυρωτάς.

 

 

Το Βραβείο Νομπελ Λογοτεχνίας που απονεμήθηκε στον Γιώργο Σεφέρη από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών, το1963.
Το Βραβείο Νομπελ Λογοτεχνίας που απονεμήθηκε στον Γιώργο Σεφέρη από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών, το1963.

 

«Διαχρονικός Έλληνας ο Σεφέρης. Προσθέστε, αν θέλετε, ποιητής της μοίρας, του γένους και της ελληνικής ψυχής χάρη στη βαθιά αίσθηση της Ιστορίας και στη γνώση του ελληνικού τρόπου ζωής που αδιάλειπτα, παρά τις ιστορικές αντιξοότητες, ακολούθησε. Δεν έχει βέβαια δοθεί σε όλους το χάρισμα να έχουν γεννηθεί στην κοσμοπολίτικη, αλλά ελληνικότατη Σμύρνη την αυγή του 20ού αιώνα και να έχουν ανατραφεί σε σπίτι με βιβλιοθήκη από γονείς και με αδέλφια (την Ιωάννα και τον Άγγελο) που ήξεραν πως την Ιστορία την γράφουν καλλιτέχνες, ποιητές και επιστήμονες και όχι μόνο οι πολιτικοί και οι στρατιωτικοί. Έγινε διπλωμάτης (χωρίς να γνωρίσει τον πειρασμό της πολιτικής), επάγγελμα που άσκησε ως λειτούργημα, στους χαλεπούς καιρούς του πολέμου, πάντα στην υπηρεσία μιας δοκιμασμένης και αδικημένης πατρίδας» γράφει για τον ποιητή στο κείμενό της που συμπεριλαμβάνεται στον δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης η Ελένη Αρβελέρ, και συμπληρώνει: «Ένα χωνευτήρι της ελληνικής Ιστορίας είναι η ποίηση του Σεφέρη, κάθε στίχος του υπονοεί μια κρυφή πτυχή της ιστορίας αυτής, που όμως κακοφορμίζει και γίνεται πυορροούσα πληγή. Νοσταλγός του μείζονος ελληνισμού, ο άνθρωπος που ακούμπησε να ξαποστάσει στων επιγόνων την κολόνα. Ο Σεφέρης δεν παραδέχτηκε την ελλαδική συρρίκνωση και την ψυχική σμίκρυνση. Πέθανε ορθός στα πόδια του γυρεύοντας την άλλη ζωή, πέρα από τα αγάλματα. Όχι όμως πριν ρίξει στους αγκαθερούς ασπαλάθους τους πανάθλιους τυράννους εκείνης της στιγμής. Είμαστε στα 1971 και το "Επί ασπαλάθων" είναι η ελεύθερη κραυγή ενός ανυπότακτου ποιητή: του Γιώργου Σεφέρη».

 

 

Γιάννης Μόραλης, Ταπισερί. Συλλογή Άννας Λόντου
Γιάννης Μόραλης, Ταπισερί. Συλλογή Άννας Λόντου

 

Θανάσης Μακρής, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη.
Θανάσης Μακρής, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη.

 

Θανάσης Μακρής, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη
Θανάσης Μακρής, Πορτρέτο Γιώργου Σεφέρη

 

Ξύλινο ντουλάπι ζωγραφισμένο από τον Γιώργο Σεφέρη.
Ξύλινο ντουλάπι ζωγραφισμένο από τον Γιώργο Σεφέρη.

 

Θόδωρος Παπαγιάννης, Προτομή του Γιώργου Σεφέρη σε φυσικό μέγεθος. Συλλογή του καλλιτέχνη
Θόδωρος Παπαγιάννης, Προτομή του Γιώργου Σεφέρη σε φυσικό μέγεθος. Συλλογή του καλλιτέχνη

 

Κώστας Τσόκλης, «Η θάλασσα και η κορνίζα της», 1989. Συλλογή του καλλιτέχνη
Κώστας Τσόκλης, «Η θάλασσα και η κορνίζα της», 1989. Συλλογή του καλλιτέχνη

 

Βάνα Ξένου, «Νυμφών Κοιμητήριον - Αγγελικό και μαύρο φως», 2005
Βάνα Ξένου, «Νυμφών Κοιμητήριον - Αγγελικό και μαύρο φως», 2005

 

Γιώργος Ρόρρης, «Μπλε Αλεξάνδρα», 2005-2006. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
Γιώργος Ρόρρης, «Μπλε Αλεξάνδρα», 2005-2006. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

 

Γιάννης Τσαρούχης, Προσωπογραφία Γιώργου Σεφέρη. Συλλογή Θέμη Αλεξόπουλου
Γιάννης Τσαρούχης, Προσωπογραφία Γιώργου Σεφέρη. Συλλογή Θέμη Αλεξόπουλου

 

Γιάννης Αδαμάκος, 2017. Συλλογή του καλλιτέχνη
Γιάννης Αδαμάκος, 2017. Συλλογή του καλλιτέχνη
Βασίλης Σελιμάς, 2017.
Βασίλης Σελιμάς, 2017.

 

 

Ρόδος, 1955
Ρόδος, 1955

 

Ο Γ. Σεφέρης στα Γέρασα, Οκτώβριος 1953.
Ο Γ. Σεφέρης στα Γέρασα, Οκτώβριος 1953.

 

Info:

«Όταν το φως χορεύει, μιλάω δίκαια»

Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη

Επιμέλεια Έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Διάρκεια: 3 Νοεμβρίου 2017-21 Ιανουαρίου 2018

Είσοδος: 6 ευρώ, 3 ευρώ (μειωμένο)

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00

Πέμπτη: 10:00-20:00(Οκτώβριος-Μάιος)

 

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεφέρης: «Η ηγετική τάξη στην Ελλάδα σε κάνει να ξερνάς»
///
Γιώργος Σεφέρης - Από το σκοτάδι στο φως
Ο απέριττος ποιητικός λόγος του Σεφέρη ξανάρχεται στο προσκήνιο μέσα από τα «Ποιήματα» που μόλις κυκλοφόρησαν αναθεωρημένα από τις εκδόσεις Ίκαρος.
Αναγνώσεις: Η Όλια Λαζαρίδου διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Ένα ποίημα του Σεφέρη που μ΄αρέσει πολύ και μια πόρνη που μυρώνει το Χριστό σε μια εκκλησιά του Γερακαρίου στο νησί μου
.
Αναγνώσεις: O Δήμος Αβδελιώδης διαβάζει Γιώργο Σεφέρη (2)
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: O Μιχαήλ Μαρμαρινός διαβάζει Γιώργο Σεφέρη (2)
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Η Ζυράννα Ζατέλη διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Ο Παντελής Μπουκάλας διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Η Λένα Δροσάκη διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Ο Μιχάλης Σαράντης διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Ο Δήμος Αβδελιώδης διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Αναγνώσεις: Η Μαρία Χούκλη διαβάζει Γιώργο Σεφέρη
Αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
Τι μένει τελικά από την ποίηση του Παλαμά;
Η νέα έκδοση "Εισαγωγή στην ποίηση του Παλαμά" αποτελεί τέλειο πλοηγό στο ογκωδέστατο έργο του, των 9.000 σελίδων
Ο Σεφέρης παρέα με τον Χίτσκοκ και τον Τζίμι Χέντριξ στο Λονδίνο
Μια βόλτα στα διασημότερα σπίτια της βρετανικής πρωτεύουσας, που κρύβουν και ελληνικές εκπλήξεις
Η ιστορική δήλωση του Γιώργου Σεφέρη στο BBC για τη Χούντα.
Στις 28/03/1969 αποφασίζει να βγει από τη σιωπή του και να μιλήσει ανοιχτά κατά της Δικτατορίας

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίνα Μενδώνη: Η Αμφίπολη εγκαταλείφθηκε για να πληγεί το «success story» του Σαμαρά
Η «σιδηρά κυρία του υπουργείου Πολιτισμού», αρχαιολόγος Λίνα Μενδώνη, γενική γραμματέας για 10 ολόκληρα χρόνια (σε δύο διαφορετικές φάσεις, με 12 διαφορετικούς υπουργούς και υφυπουργούς), είχε μιλήσει για όλα στο LIFO.gr
Δείτε τους  πίνακες που ζωγραφιζε ο Kurt Cobain για πρώτη φορά
Μια σειρά διαθλασμένων πορτρέτων του θρύλου της rock δημιουργεί εύγλωττους παραλληλισμούς με τη σκοτεινή και οδυνηρή φύση της μουσικής του
No Sir!: Ο Άλμπερτ Φίνεϊ, ο Ντέιβιντ Μπόουι και οι άλλοι που απέρριψαν μετά βδελυγμίας τον τίτλο του Ιππότη
Η εκλεκτή λίστα των εκπροσώπων των γραμμάτων και τεχνών που αρνήθηκαν τον «ύψιστο» τίτλο τιμής εκ μέρους της βρετανικής μοναρχίας
20 χρόνια Sopranos: Τελικά πεθαίνει ή όχι ο Τόνι στο αινιγματικό φινάλε;
Με αφορμή την κυκλοφορία ενός νέου, «οριστικού» βιβλίου για την θρυλική σειρά, ο δημιουργός της Ντέιβιντ Τσέις μιλά για τα πάντα αλλά και για το πιο αμφιλεγόμενο φινάλε στην ιστορία της τηλεόρασης
Deliverance: το οικολογικό θρίλερ του Τζον Μπούρμαν, αγέρωχο και επίκαιρο 45 χρόνια μετά
Μια κινηματογραφική παραγωγή του 1972 που στην Ελλάδα προβλήθηκε με τον τίτλο Όταν Ξέσπασε η Βία και είχε εντυπωσιακή americana μουσική
*[Ο κήπος] Από τον Πάνο Μιχαήλ
Τα λουλούδια διαλέγουν πότε θα γίνουν κήπος
*[Μπελ Ετουάλ] Από τον Πάνο Μιχαήλ
Ο Πάνος Μιχαήλ γράφει για το βιβλίο του Πέτρου Μπιρμπίλη Μπέλ Ετουάλ: αιμάτινοι σβόλοι χώματος που σύνεχεια τρίζουν και θέλουν μια αγκαλιά για να ξαποστάσουν.
*[Μετακομίσεις] Από τον Πάνο Μιχαήλ
Όλα θα γίνουν απλά τώρα
Ο Φιλ Ιερόπουλος και ο Φοίβος Δούσος γράφουν ποίηση για Πόκεμον. Στ' αλήθεια.
Η γενιά που μεγάλωσε με την κουλτούρα του ίντερνετ και των video games ασχολείται με το Pokemon Poetry και μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν αυτό που κάνουν είναι Τέχνη
Το πρώτο Glam Slam της Αθήνας δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια
Μια απολαυστική βραδιά με μεταμοντέρνο καμπαρέ, performances, drag show, τέχνη και μουσική στο πιο πρωτότυπο event που έχει γίνει τελευταία στην πόλη
20 τρόποι για να περάσουν καλά τα παιδιά στην πόλη
Παραστάσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, πασχαλινές δράσεις και ό,τι άλλο μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον παιδιών και γονέων αυτές τις μέρες στην Αθήνα
*[ Η γλυκιά φωτιά]  Από τον Πάνο Μιχαήλ
Tι μένει απ' όλα αυτά τελικά; Ποιά εικόνα;
*[Δίψα για Εξομολόγηση]
Ν.Α. Ασλάνογλου: Για μας, η νύχτα είναι καλή, θα καταπιεί όσα τραβούμε.
11 «λύσεις» για να περάσουν τέλεια οι μικροί (και οι γονείς τους) τις γιορτές
Τέχνη, θέατρο, μουσική και πατινάζ στον πάγο για μικρά και μεγάλα παιδιά
Δίπορτο
Ο Πάνος Μιχαήλ εξηγεί γιατί φέτος στόλισε το χριστουγεννιάτικο ντίλντο του με παρενδυτικές φωτογραφιες του ρεμπέτη Γιάννη Παπαϊώαννου, του Γιάννη Τσαρούχη και του Βασίλη Τσιτσάνη
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή