Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ

Χορός με τη σκιά μου: Περπατώντας στους δρόμους την πρώτη νύχτα της απαγόρευσης στην Αθήνα

Η ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΓΕΛΑΣΑΚΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΤΟΛΗ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΕΚ ΝΕΟΥ ΕΡΗΜΗΣ ΠΟΛΗΣ

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)


 

Η σιωπή της Αθήνας είναι πιο εκκωφαντική όταν επιβάλλεται, αφού αφαλοκόβει κάθε είδους ρομαντισμό που θα είχε σε μία άλλη συγκυρία. Έρημοι δρόμοι, μοναχικά αδέσποτα, κλειδωμένα μπαρ, άκαπνες καντίνες, ανέστιοι απόκληροι, φανάρια που ρυθμίζουν την ακινησία και η πάντα αμήχανη εικόνα των μπλε φάρων της αστυνομίας δηλώνουν -σαν σε βωβή ταινία- την καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας.

 

00:30 συναντηθήκαμε με τον Χρήστο. Την ώρα ακριβώς που έχει οριστεί η έναρξη της απαγόρευσης. Στην αρχή απορήσαμε με την αυξημένη κίνηση που είχε σε σχέση με αυτό που περιμέναμε. Σε μισή ώρα τα πράγματα είχαν αλλάξει. Λίγο μετά τη 01:00 ήμασταν στην Πανεπιστημίου και στεκόμασταν επί ώρα στη μέση του δρόμου. Στους γύρω δρόμους του κέντρου τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα ήταν ελάχιστα. Ο μεγάλος περίπατος έμοιαζε τεράστιος για δύο άτομα που περνούσαν από αυτόν. Το πρώτο πράγμα που μπορούσε εύκολα να παρατηρήσει κανείς ήταν ότι σχεδόν όλα τα λίγα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν ήταν ταξί.  

 

Είχε πάει 01:30. Πριν λίγο καιρό, στις μικρές ώρες της νύχτας θα μπορούσαν να συμβούν τα πάντα στην Πρωτεύουσα, όμως, η νυχτερινή της υπόσταση –έτσι κι αλλιώς- είναι εδώ και μήνες βαριά πληγωμένη. Το κλείσιμο των κέντρων διασκέδασης, ψυχαγωγίας, εστίασης κλπ ακριβώς τα μεσάνυχτα και τα άλλα μέτρα έχουν εδώ και μήνες μετασχηματίσει τον ήχο της αθηναϊκής νύχτας σε ψίθυρο. Η καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας έβαλε ακόμα και αυτόν τον ψίθυρο, στο αθόρυβο.

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Τα μόνα πράγματα που είδαμε ανοιχτά στη μεταμεσονύχτια βόλτα μας ήταν μετρημένα δέκα περίπτερα, ελάχιστοι φούρνοι, ξενοδοχεία και δύο καντίνες. Αναρωτηθήκαμε πολλές φορές πόσοι άνθρωποι εργάζονταν αυτές τις ώρες και δεν έχουν πια αυτήν τη δυνατότητα. Πόσοι θα έπιναν το ποτό τους ή πόσοι θα φλέρταραν, θα μάλωναν, θα διασκέδαζαν, θα αμπελοφιλοσοφούσαν… Όλα αυτά είναι τόσο χρήσιμα όσο και ο νυχτερινός βίος, για όποτε ο καθένας τον επιθυμεί. 

 

Στο Σύνταγμα συναντήσαμε το πρώτο μεγάλο μπλόκο. Πολλοί αστυνομικοί, περιπολικά, μοτοσυκλέτες… Προχωρήσαμε προς τη στάση του περιβόητου 24ωρου λεωφορείου «040». Στη στάση περίμεναν μόνο δύο άνθρωποι. Όποιος παίρνει αυτή τη γραμμή ξημερώματα Κυριακής ξέρει τι γίνεται… όπως ξέρει και όποιος έχει ψάξει να παρκάρει Σαββατόβραδο στα στενά της Καραγιώργη Σερβίας και στην Κλαυθμώνος. Οι ελεύθερες θέσεις ήταν απεριόριστες. Μόλις έφτανε στο τέρμα του και το λεωφορείο από το αεροδρόμιο. Άδειο. Ένας εφημεριδοπώλης είχε στήσει τους πάγκους του στη Φιλελλήνων. Τον ρώτησα αν έχει νόημα αυτό μία τέτοια νύχτα και αφού πρώτα χαμογέλασε ισχνά μου απάντησε «απ’ ότι βλέπεις, όχι».

 

Με τους λιγοστούς πεζούς δεν ασχολήθηκε κανείς. Στα περισσότερα αυτοκίνητα που περνούσαν από την κάτω μεριά της Πλατείας Συντάγματος γινόταν έλεγχος. Μπλόκα επίσης είδαμε στη διασταύρωση της Πέτρου Ράλλη με τον Κηφισό, στην παραλιακή, στη συμβολή των οδών Αλεξάνδρας και Κηφισίας, στην Αλεξάνδρας στο ύψος των Εξαρχείων και έξω από το Χίλτον.

 

Θα έχετε διασχίσει βράδυ στην Ερμού. Ό,τι ώρα και να είναι υπάρχει κάποιος εκεί. Ένας μουσικός; Τροφοδοσία καταστημάτων; Κάποιος νυχτοφύλακας; Περπατήσαμε από το Σύνταγμα μέχρι το Μοναστηράκι. Σε όλη τη διαδρομή και στην πλατεία Μοναστηρακίου, το μόνο που είδαμε να κινείται είναι κάτι σκουπίδια που τα έπαιρνε ο αέρας.

 

Το ότι είναι Σαββατόβραδο δίνει πιο έντονη την τραγική ειρωνεία στην «παράνομη» περιπλάνησή μας. Αν δεν υπήρχαν τα ταξί η πόλη θα ήταν κυριολεκτικά έρημη. Στην Πειραιώς και στην Ιερά Οδό, για περίπου 20 λεπτά η μόνη κίνηση που υπήρχε ήταν μετρημένα στα δάχτυλα κίτρινα οχήματα και μία καντίνα που δεν είχε κανέναν πελάτη. Περάσαμε και από το Γκάζι. «Η συνέλευση των ποντικών» που τραγουδάνε οι Αδελφοί Κατσιμίχα πρέπει να ήταν σε εξέλιξη.

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Έχουμε βρεθεί πολλές φορές ξημερώματα στο κέντρο της Αθήνας. Ποτέ δεν θα μπορούσαμε να διασχίσουμε την Αθηνάς με απόλυτη ησυχία, χωρίς ίχνος ζωής και να βγούμε στην Ομόνοια, όπου είδαμε τρεις επαγγελματίες και άλλα τρία άτομα στην πλατεία.

Σίγουρα, δεν περιμέναμε να δούμε την ίδια εικόνα και στον Κηφισό. Στις 02:30, από τον μεγαλύτερο δρόμο της Αθήνας περνούσε ένα (κυρίως) επαγγελματικό αυτοκίνητο ανά 2 ή 3 λεπτά και η μεγάλη φωτεινή πινακίδα μας ενημέρωνε για την απαγόρευση κυκλοφορίας από της 00:30 εώς τις 05:00.

 

Η απαγόρευση κυκλοφορίας συνέβαινε σε άλλες εποχές, για άλλους λόγους. Προφανώς δεν μπορεί να το συσχετίζει κανείς, αλλά όπως και να το κάνουμε η απαγόρευση… είναι απαγόρευση. Ακόμα και πουθενά να μην έχεις να πας εκείνη την ώρα.

 

Η νυχτερινή Αθήνα της απαγόρευσης είναι τρομακτική, όπως κάθε απότομη σιωπή που δεν είναι από επιλογή. Ό,τι μπορείς να βρεις σε αυτήν εντυπωσιακό ή ιδιαίτερο, ό,τι χρώμα μπορείς να της δώσεις, θα το σκεπάζει το σκληρό μπλε του περιπολικού και ο αντίλαλος της φωνής σου.

 

 

Μὴ μοῦ χτυπᾶτε λοιπὸν τὸ τζάμι.
Δὲν εἶμαι ῾δῶ.
Ἐδῶ εἶν᾿ ἕνα ξερὸ ἔντομο
σ᾿ ἕνα κόσμο, -φέρετρο-
ὅπου ἀπαγορεύεται -μὲ κίνδυνο ἀνάστασης-
ἀκόμη κι ὁ θάνατός σου!

 

Μενέλαος Λουντέμης, «Τὸ παραμύθι ἑνὸς ραγισμένου ἔρωτα» (απόσπασμα)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H Καπνικαρέα το 1962
Πολύ πριν πεζοδρομηθεί η Ερμού.
Ομόνοια: Η νοσταλγία δεν είναι πια αυτό που ήταν
Συνήθως οι παλιές εικόνες της Ομόνοιας προκαλούν ένα αίσθημα ότι παλιότερα ήταν καλύτερα τα πράγματα. Ισχύει. Αλλά υπάρχουν κι εξαιρέσεις.
Ποδήλατα κάτω από την Ακρόπολη το 1930
Υπήρχε καφενείο, ποδηλατικό μαγαζί και άλλα.
Αγνώριστοι κεντρικοί δρόμοι της Αθήνας το 1959
Αγνώριστες οι πολυσύχναστες οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας.
Σήμερα στα σκουπίδια της Αναγνωστοπούλου κάποιος πέταξε ένα δέντρο
UPD: Από τον Δήμο Αθηναίων μάς ενημερώνουν ότι επιβλήθηκε πρόστιμο στον υπαίτιο μετά το δημοσίευμά μας
UPD/ O γάτος είναι ΟΚ!
Ήρθε σεμνά και έκατσε στην είσοδο του OK! της Τσακάλωφ, πριν κάνα μήνα.
Κυριακή απόγευμα, στο μπάρμπεκιου των Φιλιππινέζων της Πανόρμου
Τις Κυριακές, σε μια χαμηλή ταράτσα, λίγο πριν πέσει ο ήλιος, το BBQ των Φιλιππινέζων αρχίζει.
Podcast/ Ένας καλός άνθρωπος, ο Άλλος Άνθρωπος, μιλάει στον Μ.Hulot
Έχει βοηθήσει. Έχει συμπαρασταθεί σε όσους το έχουν ανάγκη και έχει οργανώσει ένα κύμα αλληλεγγύης που συνεχώς μεγαλώνει. O M.Hulot τον συνάντησε στον χώρο που φιλοξενεί τις δράσεις του Άλλου Ανθρώπου, στο ισόγειο της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου στον Κεραμεικό και μίλησε μαζί του.
Το νέο φως της Ακρόπολης
Έξι αποκλειστικά στιγμιότυπα από τις δοκιμές της Ελευθερίας Ντεκώ και της ομάδας της για τη νέα φωτιστική εγκατάσταση που αναδεικνύει ιδανικά τα μνημεία του ιερού βράχου.
Λυκαβηττός: Το σήμερα και η ιστορία του μέσα από πρωτότυπες εικόνες και αρχειακό υλικό
Το μεγάλο μπαλκόνι της Αθήνας που μετράει εκατομμύρια επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο και εκατοντάδες συναυλίες είναι πάντα παρόν στην ιστορία και στην καθημερινότητα της πρωτεύουσας.
Κάθε φορά που αλλάζει η Ακρόπολη
Πέντε μεγάλες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στον σπουδαιότερο αρχαιολογικό χώρο της Αθήνας από την εποχή του Όθωνα έως σήμερα.
30 λόγοι που αγαπάμε την Κυψέλη τώρα
Πώς η Κυψέλη καταφέρνει να συνδυάζει αρμονικά την κλασική Αθήνα με τις πιο μοντέρνες τάσεις και την πολυπολιτισμικότητα.
Γιατί χάθηκαν τ' αστέρια από τον ουρανό της Aθήνας;
Πώς κατέληξε η πόλη μας να κατέχει τα πρωτεία στην φωτορρύπανση; Επιστήμονες και ειδικοί εξηγούν στη LIFO.
O κύριος Λύσανδρος του Au Revoir αφηγείται τη ζωή του στη LifO
Γεννήθηκε στον Ανθώνα Ηλείας, ζει στους Θρακομακεδόνες.Ένα από τα πιο εμβληματικά και αγαπητά πρόσωπα της πόλης και ιδιοκτήτης του ιστορικού μπαρ, ο Λύσανδρος Παπαθεοδώρου είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
Η αθηναϊκή πολυκατοικία ζει τη δική της στιγμή
Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα σύγχρονης αρχιτεκτονικής της χώρας μας γίνεται αφορμή για τη δημόσια συζήτηση «Η σύγχρονη Αθήνα και η πολυκατοικία της», που θα παρουσιαστεί απόψε το βράδυ από το Ινστιτούτο Γκαίτε.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή