9 λόγοι που αγαπάμε την Πάτρα

9 λόγοι που αγαπάμε την Πάτρα Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Μαργαρίτα Καμαριώτη/LiFO
0

Η άνθηση των θεατρικών χώρων

Τα τελευταία πολλά, ευτυχώς, χρόνια, η θεατρική κίνηση της Πάτρας δεν ορίζεται μόνο από το ρεπερτόριο του ΔΗΠΕΘΕ της, που, παρά την αξιόλογη παρουσία του στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης, εκ των πραγμάτων δεν θα μπορούσε να καλύψει ένα ευρύ κοινό με διαφορετικά γούστα και απαιτήσεις, μεγάλο μέρος του οποίου αποτελούν οι φοιτητές, που δίνουν δυναμικό «παρών» τη χειμερινή σεζόν. Επίκεντρο, όροφως, Αγορά, Λιθογραφείο, Μηχανουργείο, Act, Γραμμές Τέχνης, Πάνθεον (κινηματογράφος που χρησιμοποιείται και ως θεατρική σκηνή), είναι μερικοί από τους χώρους που στεγάζουν ερασιτεχνικές και επαγγελματικές παραστάσεις ή μετακλήσεις αθηναϊκών κυρίως θιάσων, μιούζικαλ, περφόρμανς, κλασικά και σύγχρονα έργα, δίνουν όμως διέξοδο και στις καλλιτεχνικές ανησυχίες των κατοίκων, προσφέροντας σεμινάρια σχετικά με υποκριτική ή άλλους, συναφείς με τον χώρο του θεάτρου τομείς. Ο πολιτισμός ανέκαθεν αποτελούσε προτεραιότητα για την αχαϊκή πρωτεύουσα και η θεατρική της κίνηση σήμερα το αποδεικνύει. — Μαρία Δρουκοπούλου

Οι βόλτες στο παραλιακό μέτωπο

9 λόγοι που αγαπάμε την Πάτρα Facebook Twitter
Η παραλιακή ζώνη της πόλης αποτελεί ένα σταθερό σημείο συνάντησης για πολλούς Πατρινούς. Φωτ.: EUROKINISSI/ ΑΝΤΡΕΑΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ

Η Πάτρα έχει κρυφές ομορφιές, εναλλακτικές διαδρομές και ξακουστά τοπόσημα, συνδυάζοντας αρμονικά βουνό και θάλασσα. Το υγρό στοιχείο είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της. Το παραλιακό της μέτωπο εκτείνεται από τη μαρίνα και το Νότιο Πάρκο ως την «Πλαζ» και διασχίζοντάς το έχεις διαρκώς θέα στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου. Σε όλη του την έκταση έχεις τη δυνατότητα να περπατήσεις, να κάνεις τζόγκινγκ, ποδήλατο, να αθληθείς χρησιμοποιώντας τα υπαίθρια όργανα γυμναστικής, να κάνεις πατίνι, να διαβάσεις, να πιεις τον καφέ σου ή να απολαύσεις την απρόσκοπτη θέα με τους φίλους σου. Η Πάτρα φημίζεται για ένα απ’ τα πιο ωραία ηλιοβασιλέματα, γι’ αυτό η παραλιακή της ζώνη αποτελεί ένα σταθερό σημείο συνάντησης για πολλούς Πατρινούς που επιθυμούν ανάσες δροσιάς και ομορφιάς. — Γιάννης Πανταζόπουλος

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας

9 λόγοι που αγαπάμε την Πάτρα Facebook Twitter
Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας. Φωτ.: EUROKINISSI

Η Πάτρα έχει μεγάλη ιστορία και προσφορά στην τέχνη και τον πολιτισμό. Στην πολιτιστική της ανάπτυξη έχει συμβάλει και το Αρχαιολογικό της Μουσείο, το οποίο πλέον βρίσκεται στη βόρεια είσοδο της πόλης και στεγάζεται σε κτίριο που κατασκευάστηκε το 2008 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Θεοφάνη Μπομπότη. Έχει συνολικό εμβαδό 5.955 τ.μ. και διαθέτει τρεις μεγάλες αίθουσες για τη μόνιμη έκθεση, μία αίθουσα για περιοδικές εκθέσεις, σύγχρονους χώρους υποδοχής και εξυπηρέτησης κοινού, αμφιθέατρο, αναψυκτήριο, εργαστήρια συντήρησης, αποθήκες αρχαίων και υπαίθριο χώρο, ο οποίος εξυπηρετεί και τη στάθμευση των οχημάτων των επισκεπτών. Σήμερα φιλοξενεί τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που έχουν ανασκαφεί στην Πάτρα αλλά και στη δυτική Αχαΐα γενικότερα, καλύπτοντας όλο το φάσμα της αρχαιότητας από το 3000 π.Χ. έως τον 4ο αι. μ.Χ. 

Εκεί ο επισκέπτης θα ανακαλύψει ρωμαϊκά ψηφιδωτά, σημαντικά γλυπτά όπως το λίθινο άγαλμα της Αθηνάς, μυκηναϊκά αγγεία και όπλα, κτερίσματα και πολλά άλλα εκθέματα που δίνουν μια παραστατική εικόνα του δημόσιου, ιδιωτικού και θρησκευτικού βίου της αρχαίας Αχαΐας. Ένα σημαντικό μουσείο το οποίο προσφέρει ένα βιωματικό ταξίδι στο παρελθόν της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. — Γιάννης Πανταζόπουλος

Η έδρα δύο ανεξάρτητων δισκογραφικών και φυτώριο νέων συγκροτημάτων

Ο Περικλής Πιλαβάς έβαλε την Πάτρα στον μουσικό χάρτη όταν στα μέσα των ’00s ίδρυσε τη Low Impedance Records που κυκλοφόρησε εξαιρετικές πειραματικές δουλειές, ανάμεσα σε αυτές και το πρώτο άλμπουμ των Mary & The Boy. Στη συνέχεια, επιχειρώντας να διευρύνει τον ήχο των κυκλοφοριών του, το φθινόπωρο του 2007 έφτιαξε την Inner Ear. Μέχρι να κλείσει η δεκαετία, η Inner Ear είχε γίνει η πιο δραστήρια ανεξάρτητη δισκογραφική στην Ελλάδα, παρέχοντας στέγη σε μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα νέα ελληνικά συγκροτήματα, με μεγάλη ποικιλία ήχου και κυκλοφορίες που διατηρούν ακόμα ζωντανό το πνεύμα του βινυλίου. Σήμερα είναι η Νο1 ανεξάρτητη εταιρεία της Ελλάδας με πολύ σημαντικές κυκλοφορίες της εναλλακτικής σκηνής. 

Την άνοιξη του 2019 ο Ανδρέας Μητρέλης ξεκίνησε τη Veego Records, τη δισκογραφική που έβγαλε το ντεμπούτο άλμπουμ του Παιδιού Τραύματος, με σκοπό να αναδείξει εξαιρετικές κυκλοφορίες του παρελθόντος αλλά και υλικό νέων ονομάτων που αξίζουν πραγματικά. Από τότε σταθερά κυκλοφορεί σπάνιες και συλλεκτικές εκδόσεις αλλά και ονόματα όπως τους MOb και τους Kepler is Free. Μόλις ανακοίνωσε ότι άρχισε να συνεργάζεται με τον ΛΕΞ. — M. Hulot  

Το ανανεωμένο Έλος της Αγυιάς

9 λόγοι που αγαπάμε την Πάτρα Facebook Twitter
Πηγή: Πολιτιστικός Σύλλογος Αγυιάς – Τερψιθέας

Μόλις πέντε χιλιόμετρα από το κέντρο της Πάτρας, μια ανάσα δηλαδή από τον αστικό ιστό, βρίσκεται ένας ιδιαίτερος τόπος με εξαιρετική χλωρίδα και πανίδα, που για χρόνια αποτελούσε μονάχα ένα σύμβολο εγκατάλειψης. Πλέον, το έλος της Αγυιάς, ένας σπάνιος παράκτιος υγροβιότοπος μοναδικής οικολογικής σημασίας, παίρνει τη μορφή και τον ρόλο που του αξίζει. Μια διαδικασία ανάπλασης έχει διαμορφώσει την περιοχή σε χώρο περιπάτου οικολογικής ευαισθητοποίησης, χάρη στη νέα ποδηλατοδιαδρομή μήκους δύο χιλιομέτρων, τη δημιουργία αθλητικών διαδρομών και χώρων αναψυχής, και σε μια όμορφη ξύλινη πεζογέφυρα που διασχίζει το έλος, ανάμεσα σε θάμνους και δέντρα.

Περισσότερες από 80 επισκέψεις σχολείων αναμένεται να πραγματοποιηθούν μέχρι τα τέλη της φετινής σχολικής χρονιάς, καθώς, σύμφωνα με τον βιολόγο-περιβαλλοντολόγο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Πρασίνου του δήμου Πατρέων, Κωνσταντίνο Κωνσταντακόπουλο, «στόχος της ανάπλασης είναι, μεταξύ άλλων, η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής ευαισθησίας». Από τα παρατηρητήρια της πανίδας μέχρι τα ξύλινα κιόσκια πληροφόρησης που βρίσκονται διάσπαρτα στην περιοχή, το ανανεωμένο Έλος της Αγυιάς έρχεται να αποδείξει πως το αστικό περιβάλλον και το περιβαλλοντικό οικοσύστημα μπορούν να συμβαδίσουν και να μας κάνουν όλους λίγο πιο οικολογικά ευαισθητοποιημένους. — Νίκος Ευσταθίου

Η πόλη απέκτησε τον προαστιακό της

Ο Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός ΟΣΕ της Πάτρας, τόπος συνάντησης, επικοινωνίας και συναναστροφής, βρίσκεται στο λιμάνι. Το 2005 ανεστάλη η λειτουργία του λόγω των έργων ανακατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ. Επαναλειτούργησε τον Ιούλιο του 2010 ως σταθμός του προαστιακού της πόλης, εξυπηρετούμενος από τα τοπικά τρένα, και καλύπτει μια αρκετά μεγάλη για τα δεδομένα της πόλης απόσταση που εξυπηρετεί φοιτητές, επισκέπτες και κατοίκους, κάνοντας τη μετακίνησή τους ταχύτερη και πιο άνετη. Σε μια πόλη με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, ο προαστιακός δίνει λύση στην καθημερινή μετακίνηση, μια ανακούφιση στο φορτωμένο οδικό δίκτυο. Τους καλοκαιρινούς μήνες, δε, αποτελεί ιδανική επιλογή για μια επίσκεψη σε κοντινούς παραθεριστικούς προορισμούς. — Γιάννης Πανταζόπουλος

Αχάια-Κλάους: Ένα ζωντανό, παραγωγικό οινοποιείο

9 λόγοι που αγαπάμε την Πάτρα Facebook Twitter
Η ίδρυση της οινοποιίας το 1861 συμπίπτει με την εμφάνιση του μοντέρνου αμπελώνα στην Ευρώπη αλλά και με την εμφάνιση της σύγχρονης οινολογίας.

Περίπου έξι χιλιόμετρα από την Πάτρα, στα νοτιοανατολικά, στο υψίπεδο του Πετρωτού, βρίσκεται ένα ζωντανό, παραγωγικό οινοποιείο που έχει όμως την ιδιαιτερότητα να είναι ταυτόχρονα μουσείο οινοποιίας και ένα σπάνιο και εξαιρετικά συντηρημένο μνημείο βιομηχανικής αρχαιολογίας του 19ου αιώνα. Η ίδρυση της οινοποιίας το 1861 συμπίπτει με την εμφάνιση του μοντέρνου αμπελώνα στην Ευρώπη αλλά και με την εμφάνιση της σύγχρονης οινολογίας. Είναι λοιπόν μια νησίδα νεωτερικότητας.

Ο επισκέπτης μπορεί σήμερα να δοκιμάσει τα κρασιά που παράγει η Αχάια-Κλάους, από την ιστορική Μαυροδάφνη, που δημιούργησε και την παγκόσμια φήμη του οινοποιείου, μέχρι τα σημερινά μονοποικιλιακά και personal wines. Συστήνω τον λευκό χρυσοκίτρινο «Παύλο» που παράγεται από την ομώνυμη ποικιλία, μία από τις πιο παλιές και τις πιο σπάνιες του ελληνικού αμπελώνα που εντοπίζουμε και σε ζακυνθινό λαϊκό στιχούργημα του 1601.

Παλιά κελάρια, μουσείο βαρελιών και εργαλεία βαρελοποιίας, μία ορθόδοξη και μία καθολική εκκλησία που χρονολογούνται στο 19ο αιώνα, η Villa Constanza, κατοικία του ιδρυτή Γουσταύου Κλάους και των διαδόχων του, της οικογένειας Αντωνόπουλου, μ’ ένα θαυμάσιο μπελβεντέρε προς την Πάτρα και τον Πατραϊκό Κόλπο, παλιά ωρολόγια, πυροσβεστικά οχήματα, κάρα και οχυρωματικοί πύργοι δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα. Ένας χώρος που έχει τη δύναμη της μεταφοράς. — Νίκος Μπακουνάκης

Τεντούρα: το ποτό σήμα-κατατεθέν της Πάτρας

Η τεντούρα είναι το παραδοσιακό λικέρ της Πάτρας, ένα ποτό με μεγάλη περιεκτικότητα σε αλκοόλ, μαύρο χρώμα και γλυκιά γεύση, που παρασκευάζεται με βάση το ρούμι ή το μπράντι και την προσθήκη διάφορων βοτάνων και μπαχαρικών. Κύρια συστατικά του είναι η κανέλα και το γαρίφαλο, γι’ αυτό ονομάζεται και «μοσχοβολήθρα». Πρωτοφτιάχτηκε τον 15ο αιώνα σε μοναστήρια, την εποχή της Ενετοκρατίας, και ονομάστηκε έτσι από τη λατινική λέξη «tinctura» που μεταφράζεται ως «βάμμα - εκχύλισμα». Είναι χωνευτική και σερβίρεται συνήθως μετά το γεύμα. — M.Hulot

UP FM 103.7: Ο πιο δυναμικός φοιτητικός ραδιοφωνικός σταθμός που μετράει είκοσι χρόνια ζωής

«Εδώ ακούς τα πάντα» είναι το ανεπίσημο μότo του UP FM, του ραδιοφωνικού σταθμού του Πανεπιστημίου Πατρών που άνοιξε τις πόρτες του πριν από δύο δεκαετίες και δεν έχει σταματήσει λεπτό να αποδεικνύει την πολυσυλλεκτικότητά του. Με ποιοτικές μουσικές παραγωγές, πολιτιστικά σχόλια, ειδήσεις της περιοχής και της πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και ενημερωτικές εκπομπές για θέματα υγείας και περιβάλλοντος, χωρίς την ξύλινη γλώσσα της παραδοσιακής δημοσιογραφίας, ο UP FM εκπέμπει ζωντανά όλο το 24ωρο από τους 103.7 MHz για την Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας αλλά και από το διαδίκτυο, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας δεμένης φοιτητικής κοινότητας με ζεστό και παρεΐστικο κλίμα και μουσικές αναζητήσεις. Αυτό φαίνεται, άλλωστε, από τα χειμαρρώδη chats της ιστοσελίδας του σταθμού που καθημερινά γεμίζουν με μηνύματα και παντός είδους συζητήσεις, αλλά και από τη μουσική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί αυτό το Σάββατο στο Συνεδριακό & Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών για να γιορταστούν τα είκοσι χρόνια λειτουργίας του πιο δυναμικού φοιτητικού ραδιοφωνικού σταθμού της Ελλάδας. — Νίκος Ευσταθίου 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.


 

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η Αθήνα έφτασε να έχει παγκόσμια πρωτιά στα άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Radio Lifo / Πώς η Αθήνα έφτασε να έχει παγκόσμια πρωτιά στα άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια

Την ώρα που ένας στους πέντε πολίτες της χώρας ζει υπό τον μόνιμο φόβο της απώλειας της στέγης του, η Αθήνα κατέχει ένα τρομακτικό ρεκόρ. Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον οικονομολόγο και συγγραφέα Δημήτρη Ιωάννου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Παύλος Τσίμας: «H σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ευνοεί τον ρόλο της Τουρκίας»

Lifo Videos / Παύλος Τσίμας: «H σύγκρουση στη Μέση Ανατολή ευνοεί τον ρόλο της Τουρκίας»

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα της νέας σύγκρουσης Ισραήλ–Ιράν; Πόσο επηρεάζεται η Ελλάδα από τις εξελίξεις; Και γιατί βγαίνει κερδισμένος ο Ερντογάν; Ο Παύλος Τσίμας συζητά με τον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Ο Καβάφης ανάμεσά μας / Ο Καβάφης μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών

Τι μπορεί να σημαίνει σήμερα ο Καβάφης για έναν σκηνοθέτη και μια εικαστικό; Πώς «διαβάζεται» η μορφή του μέσα από το βλέμμα δύο σύγχρονων δημιουργών με διαφορετικές διαδρομές; Ο σκηνοθέτης Αριστοτέλης Μαραγκός, με διεθνή εμπειρία, και η εικαστικός Farida El Gazzar, με κοσμοπολίτικη πορεία, αντλούν έμπνευση από τον ποιητή, τη σχέση τους με την Αλεξάνδρεια και τα ευρήματα του Αρχείου Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Οι Άλλοι / Ανδρέας Τετέι: «Πονάει πολύ το να σε αποκαλούν “μαϊμού” στο γήπεδο»

Ο παίκτης της Κηφισιάς θυμάται την καθημερινότητά του στη Φωκίωνος Νέγρη, εξηγεί γιατί μπήκε στο ποδόσφαιρο και περιγράφει την εμπειρία του από τον ρατσισμό που επικρατεί στα γήπεδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστε αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Radio Lifo / Πόσα νέα σπίτια και πόσους τουρίστες αντέχουν ακόμα τα νησιά;

Στην Ελλάδα –και ιδιαίτερα στα νησιά– τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο πολίτες και οργανώσεις να προσφεύγουν στο ΣτΕ προκειμένου να σταματήσουν ιδιωτικές επενδύσεις ή σχέδια δόμησης που απειλούν τοπία και οικοσυστήματα. Τι μας λέει αυτό για το θεσμικό μας σύστημα;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Lifo Videos / Γιάννης Παντελάκης: Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» πουλάει

Ο αρθρογράφος της LIFO σχολιάζει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις κινήσεις του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα για τη δημιουργία νέων κομμάτων και εξηγεί γιατί «οι ικανοί δεν μπαίνουν πια στην πολιτική».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ