Το κτίριο, ως κύρια αρχιτεκτονική δομή σώθηκε και ό,τι από αυτό, εν μέρη, καταστράφηκε (εξωτερικά και εσωτερικά), θα ανακατασκευαστεί πλήρως, τηρούμενων των αρχικών, αρχιτεκτονικών σχεδίων του. Οι Γάλλοι είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικοί σε αυτόν τον τομέα.Το εξαιρετικά λυπηρό είναι πως καταστράφηκαν και χάθηκαν για πάντα ιστορικά κειμήλια και καλλιτεχνήματα που περιείχε ο ναός στο εσωτερικό του, το οποίο επλήγη από την φωτιά. Δεν μπορεί λοιπόν κάποιος να μη στεναχωρηθεί γι΄αυτό.Μη τα κάνουμε όλα ίσωμα. Σαφώς υπάρχουν άνθρωποι που δεν συγκινήθηκαν καθόλου από αυτή την καταστροφή, όπως και άνθρωποι που δεν συγκινούνται ή δεν τους απασχολούν τα θύματα των πολέμων και της πείνας.Υπάρχουν όπως πάρα πολλοί άνθρωποι που τους απασχολούν όλα αυτά τα τραγικά περιστατικά, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό μεταξύ τους, χωρίς, σε καμία περίπτωση, να συγκρίνεται ή να συμψηφίζεται ανθρώπινη απώλεια με την υλική.Αυτό όμως που πρέπει να τονίσουμε και ισχύει, είναι πως με την όποια καταστροφή ιστορικών, πολιτιστικών κληροδοτημάτων, κάθε πολιτισμού, καταστρέφεται και παράλληλα μαζί με αυτά χάνεται η μνήμη και η εικόνα εποχών και ανθρώπων που κάποτε τα δημιούργησαν συνοδευόμενα από την αξία της ανθρώπινης υπόστασης. Η αέναη προσπάθεια του ανθρώπου να παραμείνει αθάνατος αποτυπώνεται μόνο στην κάθε μορφή τέχνης μέσα από την οποία, ως ένα (σημαντικό) σημείο, το καταφέρνει. Άρα η καταστροφή ιστορικών έργων, τροπόν τινά αποτελεί και ανθρωπιστική απώλεια.Την ίδια θλίψη, ίσως μεγαλύτερη, καθότι χάθηκαν για πάντα, μου δημιούργησε η ολοκληρωτική καταστροφή των δύο κολοσσιαίων αγαλμάτων του Βούδα της κοιλάδας Μπαμιγιάν στο Αφγανιστάν από τους Ταλιμπάν το 2001.Οι Γάλλοι είναι ένα λαός που αγαπάνε πολύ την χώρα τους, τον πολιτισμό τους, γενικότερα σέβονται τον πολιτισμό απ΄όπου και αν προέρχεται ή ανήκει, με αξιοθαύμαστο τρόπο και είναι ιδιαίτερα υπερήφανοι για την εκλεπτυσμένη κουλτούρα τους η οποία αποτελεί υπόδειγμα της δυτικής εξέλιξης. Τα παραδείγματα πάρα πολλά!Είναι κάτι περισσότερο από βέβαιο πως θα καταφέρουν να επαναφέρουν τον ναό στην αρχική του μορφή.
Σχολιάζει ο/η