Παρασκευή απόγευμα. Ανηφορίζω κουρασμένη προς τη Βουλή. Έχω περάσει μια εβδομάδα μπαινοβγαίνοντας στις δημόσιες υπηρεσίες καθώς προσπαθώ να βγάλω άκρη σχετικά με ένα μείζον θέμα: Τι μπορούμε να κάνουμε ως πολίτες αν διαπιστώσουμε κάποια αυθαιρεσία του κρατικού μηχανισμού που αφορά στην καθημερινότητά μας. Πάω λοιπόν στη Βουλή για να συναντήσω τηΦωτεινή Πιπιλή, βουλευτή της ΝΔ στην Α' Αθηνών. Στις 7 Ιανουαρίου είχε καταθέσει επίκαιρη ερώτηση προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά με θέμα την «ανάπτυξη του αστικού περιβάλλοντος σε όφελος των πεζών». Ζητούσε τη δημιουργία μιας πολεοδομικής αντίληψης που θα ευνοεί την κίνηση των πεζών στην Αθήνα αλλά και στις υπόλοιπες μεγαλουπόλεις της χώρας. Επίσης, την τυποποίηση των υλικών κατασκευής και τον προσδιορισμό αυστηρών προδιαγραφών ως προς το σχεδιασμό των έργων που αφορούν πλατείες, πεζοδρόμια, πεζοδρόμους και άλλους δημόσιους υπαίθριους χώρους, με σεβασμό στην ασφάλεια των πολιτών, ώστε να αποτραπούν στο μέλλον αυθαιρεσίες μελετητών, εργολάβων και δημάρχων. Ως παράδειγμα χρησιμοποίησε την πλατεία Κολωνακίου και την κατασκευή των πέριξ πεζοδρομίων με κυβόλιθους που καθιστούν απαγορευτική τη διέλευση των πεζών και κυρίως των γυναικών που φορούν τακούνια...

Η κ. Πιπιλή θεωρεί ότι η ευθύνη του κράτους και των υπουργείων είναι ο κεντρικός σχεδιασμός και η επιβολή κυρώσεων σε όσους δεν ακολουθούν τις συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές. «Η ίδια, προεκλογικά, υπήρξα θύμα τέτοιου ατυχήματος», μου εξηγεί, «και αναγκάστηκα να κάνω όλη την προεκλογική μου περίοδο με σπασμένο πόδι επειδή κάποιος δήμαρχος, ενώ ο Έλληνας φορολογούμενος του έδωσε τα χρήματα, και του εργολάβου αντιστοίχως, να φτιάξουν ένα ελεύθερο πεζοδρόμιο, αυτός το έκανε με κυβόλιθους, που είναι η νέα βασανιστική μόδα, με αποτέλεσμα να πέσω, όπως σε καθημερινή βάση πέφτουν όχι μόνο άτομα με ειδικές ανάγκες, αλλά και οι υπόλοιποι που θα αποκτήσουμε ειδικές ανάγκες λόγω αυθαιρεσιών».

Στην απάντηση που πήρε λίγες μέρες αργότερα (11/1), το ΥΠΕΧΩΔΕ -διά στόματος του υφυπουργού Σταύρου Καλογιάννη- τη διαβεβαίωσε ότι ασφαλώς και υπάρχουν προδιαγραφές αλλά η συγκεκριμένη πλατεία φτιάχτηκε βάσει νόμου του 1977 «που συνέδεε την αμοιβή του μελετητή με τον προϋπολογισμό του έργου» και έτσι «πολλές φορές φτιάχναμε ορισμένα έργα και επιβαρύναμε αυτά τα έργα επειδή ακριβώς υπήρχε οικονομικό ενδιαφέρον». (Ό,τι κι αν σημαίνει αυτό...)

Κάγκελα παντού

Τι θα γινόταν αν έπεφτα εγώ, αντιτείνω στην κυρία Πιπιλή. Υπάρχουν νόμοι στην Ελλάδα, μου λέει, απλώς ο κόσμος δεν τους γνωρίζει. «Ο κόσμος πρέπει να μάθει ότι τον καλύπτουν οι νόμοι, να μη βαριέται και να διεκδικεί το δίκιο του με πείσμα. Έπεσες στο πεζοδρόμιο, σε ποιο πεζοδρόμιο έπεσες, ήταν κενά που είχαν δημιουργηθεί από έργα του φυσικού αερίου, της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ, του δήμου; Πρέπει καταρχήν να καταγγείλεις το γεγονός στην αστυνομία και στη συνέχεια να κάνεις αγωγή στον αρμόδιο φορέα. Πας και λες -με αποδείξεις- έπεσα σε μια λακκούβα, ήταν νύχτα, δεν είχε καλό φωτισμό. Τραυματίστηκα και πήγα στο ΚΑΤ, χάλασα τόσα χρήματα και θέλω τρεις χιλιάδες ευρώ αποζημίωση. Θέλει χρόνο, αλλά κάποια στιγμή θα βρεις το δίκιο σου».

Στο σχετικό ωστόσο πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη («Η παρακώλυση της άσκησης του δικαιώματος στην κοινή χρήση των πεζοδρομίων», Δεκέμβριος 2006), όπως αναφέρει η Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη Χρύσα Χατζήπου το υπογράφει, «η μόνη ανταπόκριση που είχαμε από το Δήμο Αθηναίων για τα πεζοδρόμια και για το ότι πρέπει να υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος των κακοτεχνιών από τις εργολαβίες που δίνουν οι δήμοι, ήταν η διαβεβαίωση από το δήμαρχο ότι "πρέπει να γίνει κάτι" με τις αναφορές για το φυσικό αέριο!».

Κι αν οι κυβόλιθοι ή τα πασαλείμματα των εργολάβων φαντάζουν κάπως «light» (που δεν είναι, αν αναλογιστεί κανείς τις πιθανές συνέπειες), σοβαρότερα προβλήματα δημιουργεί η απουσία ραμπών: «Δεν βλέπουμε κάποια ουσιαστική διευκόλυνση των ατόμων με αναπηρίες, των εγκύων ή των γυναικών με τα καροτσάκια» λέει η κ. Χατζή. «Για τους πρώτους μάλιστα είναι ζωτικό θέμα, αν θα μπορούν δηλαδή να κυκλοφορήσουν - αφορά τα ίσα δικαιώματά τους σ' αυτή την πόλη. Κι εκεί είναι τρομαχτική η έλλειψη ακόμα και στις κεντρικές λεωφόρους - τα καγκελάκια μάλιστα που έχουν τοποθετηθεί σε κάποιες από αυτές δεν βοηθούν, καθώς στα κατά τόπους ανοίγματα-διαβάσεις υπάρχουν συνήθως σταθμευμένα αυτοκίνητα».

Λόγοι για αναφορές, καταγγελίες και διαμαρτυρίες σε μια πόλη σαν την Αθήνα, υπάρχουν δυστυχώς άπειροι. Από τα κατεστραμμένα ή γλιστερά πεζοδρόμια και τις λακκούβες στους δρόμους που μας έχουν μεταμορφώσει σε βιρτουόζους του σλάλομ, μέχρι τα διαρκώς επεκτεινόμενα τραπεζοκαθίσματα που σε πολλές περιπτώσεις «αγγίζουν» ακόμα και αρχαιολογικούς χώρους, τα προβλήματα που αφορούν την ποιότητα ζωής μας, ατομικά και συλλογικά, στοιβάζονται και στοιβάζονται. Η αδιαφορία της πολιτείας αφενός και η χαρακτηριστική αν και γκρινιάρικη ανοχή των πολιτών αφετέρου, δημιουργούν μια κατάσταση μάλλον αδιέξοδη. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνες του δήμου οι ενεργοί πολίτες της Αθήνας δεν ξεπερνούν το 17%.

«Αν ο πολίτης εξασκήσει το δικαίωμα αναφοράς του, θα βρει την άκρη» τονίζει η Χρύσα Χατζή. «Εμείς ξεκινήσαμε να δουλεύουμε το ‘98 σχεδόν ταυτόχρονα με την ψήφιση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας του ‘99, ο οποίος ουσιαστικά ενσωμάτωνε κάποιες αρχές του Διοικητικού Κώδικα του Συμβουλίου της Επικρατείας και υποδείκνυε πώς πρέπει να φέρεται η διοίκηση στους πολίτες, έδινε μάλιστα και προθεσμίες σχετικά με το πότε έπρεπε να δίνει απαντήσεις, έβαζε δηλαδή κάποιες γενικές αρχές στη σχέση του πολίτη με τη διοίκηση».

Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει διαμεσολαβητικό ρόλο - δεν μπορεί άρα να υποκαταστήσει τους πολίτες στις αιτήσεις τους, ούτε τη διοίκηση εκεί που έχει ουσιαστική αρμοδιότητα. «Βοηθάμε τον πολίτη να βρει πού πρέπει να απευθυνθεί ή τον διευκολύνουμε από τη στιγμή που, ενώ έχει μπει στη διαδικασία, δεν έχει πάρει απάντηση ή η απάντηση που έχει πάρει δεν είναι βάσιμη. Αν κρίνουμε ότι σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία η υπόθεση χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση, επεμβαίνουμε. Το 80% των υποθέσεων που αναλαμβάνουμε καρποφορεί» επισημαίνει η κ. Χατζή.

Facts & figures

To 2007 ο Συνήγορος του Πολίτη έλαβε 10.611αναφορές (από όλη την Ελλάδα) εκ των οποίων οι 7.693 αφορούσαν θέματα της αρμοδιότητάς του - και σε ένα ποσοστό16,94% θέματα των δήμων. Οι περισσότερες από αυτές αφορούν πολεοδομικά θέματα (αυθαίρετα, οικοδομικές άδειες), ενώ δεύτερα στη λίστα έρχονται τα ζητήματα καθαριότητας των κοινόχρηστων χώρων και οι άδειες λειτουργίας επιχειρήσεων από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. (Αξίζει πάντως κάποιος να επισκεφθεί την προσωπική ιστοσελίδα του κ. Κακλαμάνη -www.athina-poli-zois.gr/Channels/- και να διαβάσει τη «γνώμη των πολιτών», γιατί δηλαδή διαμαρτυρόμαστε...)

Αντίστοιχες καταγγελίες λαμβάνει και το γνωστό (;)1595, το Τμήμα Επικοινωνίας Πολιτών, μια αμιγώς τηλεφωνική 24/7 υπηρεσία, κάτι σαν «παρακλάδι» των ΚΕΠ. Η υπηρεσία λειτουργεί επίσης διαμεσολαβητικά και ασχολείται κυρίως με την καθαριότητα και ηλεκτρολογικά θέματα (φώτα που δεν λειτουργούν κ.λπ.). Όπως με πληροφορούν οι επόπτριες Βάσια Αμανατίδη καιΜαριλένα Τσαπρούνη, το 2007 έλαβαν συνολικά 127.500 τηλεφωνήματα που αφορούσαν καταγγελίες και γενικότερες πληροφορίες για θέματα δημόσιας διοίκησης (μόνο στις εκλογές εξυπηρέτησαν 12.000 άτομα σε δύο μέρες!). Υπολογίζουν ότι κάθε μέρα λαμβάνουν 150 με 200 «καθαρές» καταγγελίες. Τα 2/3 από αυτές διεκπεραιώνονται με επιτυχία. «Υπάρχει συνεχής έλεγχος από την υπηρεσία μέχρι να κλείσει η υπόθεση, δημιουργείται δηλαδή μια σχέση με τον πολίτη». Πρώτο αίτημα στην κατάταξη του 1595 για το 2007 ήταν η απομάκρυνση ογκωδών αντικειμένων από πεζοδρόμια και δρόμους.

Στο πλαίσιο του δήμου λειτουργεί και οΟργανισμός Αντιμετώπισης Καθημερινών Προβλημάτων(ΟΑΚΠ), ένας νεοσύστατος (από το Σεπτέμβριο), πολύ ελπιδοφόρος φορέας. «Ο ΟΑΚΠ συντονίζει την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων, κωδικοποιώντας, καταγράφοντας και στη συνέχεια διοχετεύοντάς τα στις αρμόδιες υπηρεσίες» με πληροφορεί ο κ. Νικόλαος Μίχος, διευθυντής του Κέντρου Επιχειρήσεων του δήμου. Ο οργανισμός, στο μικρό αυτό διάστημα λειτουργίας του, έχει αναλάβει 463 υποθέσεις. Επίσης διατηρεί την ομάδα άμεσης ανταπόκρισης, που απαρτίζεται από 10 άτομα με μηχανάκια που κάνουν ουσιαστικά αυτοψίες, φωτογραφίζοντας και καταγράφοντας προβλήματα στις διάφορες περιοχές της πόλης (μετά από καταγγελίες ή εν είδει περιπολίας). Στο ηλεκτρονικό αρχείο του ΟΑΚΠ υπάρχουν ήδη πάνω από 150 χιλιάδες φωτογραφίες με κακοτεχνίες της διοίκησης (συνήθως εγκαταλειμμένα ή μισοτελειωμένα δημόσια έργα) που ταλαιπωρούν -αν δεν βάζουν και σε κίνδυνο- τη ζωή των πολιτών.

Για την κ. Χατζή, πάντως, το πιο σοβαρό θέμα προκύπτει από την έλλειψη ελέγχου του κοινόχρηστου χώρου. «Μια μεγάλη κατηγορία προβλημάτων ουσιαστικά ξεκινάει από αυτό που λέμε χωροταξία, το ποιες χρήσεις γης επιτρέπονται και ποιες όχι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα καταστήματα εστίασης ή κατανάλωσης ποτού, συνήθως τα δεύτερα, που λειτουργούν εκεί που δεν θα έπρεπε - όπως σε μια περιοχή αμιγούς κατοικίας. Σ' αυτές τις περιπτώσεις, κι αυτό συμβαίνει και στο δήμο της Αθήνας, διαπιστώνεται πάρα πολύ μεγάλη ανοχή της διοίκησης. Το ίδιο ισχύει και με τα μπαρ ή τις καφετέριες που επεκτείνονται στο πεζοδρόμιο, ακόμα και στο δρόμο».

Στην παγίδα του νόμου

Ποια από αυτά τα ζητήματα είναι μηνύσιμα; Η μήνυση, μου εξηγεί η κ. Χατζή, «προϋποθέτει παράβαση καθήκοντος με βάση τον ποινικό κώδικα - και κατά συνέπεια, δόλο. Υπάρχουν περιπτώσεις που έχουμε καταλήξει στον εισαγγελέα και τα όργανα έχουν απαλλαγεί τελικά επειδή δεν έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει δόλος. Ωστόσο, θα προτιμούσα να αλλάξει στάση η δημόσια διοίκηση και να μην πηγαίνουν οι υποθέσεις στον εισαγγελέα». Ουσιαστικά το ένδικο μέσο που χρησιμοποιεί ο πολίτης ο οποίος επιδιώκει αποζημίωση, χρηματική δηλαδή ικανοποίηση από μια ζημία που του έχει προκληθεί παρανόμως, είναι η αγωγή. Άλλος τρόπος είναι η προσφυγή με την οποία μπορεί να ζητήσει την ακύρωση μιας παράνομης διοικητικής πράξης, συχνά όμως υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στον προσδιορισμό της εκδίκασης των υποθέσεων αυτών και συνεπώς στην έκβαση της απόφασης.

Βέβαια υπάρχουν και ήσσονος σημασίας θέματα για τα οποία δικαιούμαστε διά να ομιλούμε. Ένα από αυτά είναι και τα περιττώματα των σκύλων που κοντεύουν να γίνουν απαραίτητο αξεσουάρ στις σόλες μας. «Εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις», σημειώνει η κ. Πιπιλή, «σε όλη την Αθήνα, τα σκυλιά αφοδεύουν όπου θέλουν. Όμως ο κανονισμός του δήμου ορίζει πρόστιμο αν ο δεσπότης του ζώου δεν μαζέψει τα περιττώματα. Κάτι που προφανώς δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ». «Ο σχετικός νόμος για τα κατοικίδια και τα αδέσποτα ψηφίστηκε το 2003», διευκρινίζει η κ. Χατζή, «και μέχρι σήμερα είμαστε στο πρώτο στάδιο εφαρμογής του. Στο δήμο δεν έχουμε τόσο μεγάλο πρόβλημα με τα αδέσποτα, ίσως επειδή το κέντρο είναι πολύ πυκνοκατοικημένο, έχουμε όμως πρόβλημα με τα περιττώματα κι αυτό αποτελεί θέμα ελέγχου από τη δημοτική αστυνομία. Η δημοτική αστυνομία δεν φέρει όπλα, δεν έχει τις αρμοδιότητες της καταστολής, αλλά έχει θεσπιστεί για την ευταξία και την καθαριότητα. Κι εκεί υπάρχει σοβαρό έλλειμμα».

Η διπλανή λίστα πάντως από το γραφείο τουΑντιδημάρχου Καθαριότητας και Περιβάλλοντοςκ. Δημόπουλου αναφέρει με λεπτομέρειες όλα τα επιβαλλόμενα πρόστιμα. Υπόλογο και το άλλο προσφιλές «σπορ» πεζών και εποχουμένων, η ρίψη χαρτιών στους δρόμους - δυστυχώς όμως η ποινή εδώ δεν ξεπερνά τα 20 ευρώ...

 

ΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΥΠΟΠΤΟΙ

Λακκούβες/κατεστραμμένο οδόστρωμα μετά από έργα
Πεζοδρόμια με επικίνδυνες κακοτεχνίες
Ηχορύπανση, ειδικά σε περιοχές αμιγούς κατοικίας
Πεζοδρόμια κατειλημμένα από μηχανάκια και αυτοκίνητα
Περιττώματα σκύλων σε δρόμους, πλατείες, πεζοδρόμια
Παράνομες κεραίες κινητής τηλεφωνίας
Κάδοι απορριμμάτων μπροστά σε κατοικίες (συνήθως δίπλα σε μπαρ ή εστιατόρια που «ευγενικά» τους αποποιούνται)
Επεκτεινόμενα τραπεζοκαθίσματα
Πλημμελής διατήρηση πάρκων και παιδικών χαρών
Το σκυλί του γείτονα στο μπαλκόνι
Η γειτόνισσα που πετάει τα σκουπίδια από το μπαλκόνι (πρόστιμο μόλις €50)
Εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα
Φραγμένες δίοδοι πεζών σε δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας (κατειλημμένα κενά ανάμεσα σε καγκελάκια)
Φραγμένες ράμπες ατόμων με ειδικές ανάγκες
«Αδιέξοδοι» διάδρομοι τυφλών
Σβηστά ή σπασμένα κοινόχρηστα φώτα
Λάδια στους δρόμους
Αυθαίρετες κατασκευές
Πλημμελής αποκομιδή σκουπιδιών (εκτός περιόδων απεργίας)

ΧΡΗΣΙΜΑ

Τμήμα Επικοινωνίας Πολιτών: 1595, 210 5285222, www.cityofathens.gr/

Οργανισμός Αντιμετώπισης Καθημερινών Προβλημάτων (ΟΑΚΠ): 210 5277066, www.cityofathens.gr/

Συνήγορος του Πολίτη: 210 7289600, www.synigoros.gr/dimotis/index.htm

 

ΠΡΟΣΤΙΜΑ! ΠΡΟΣΤΙΜΑ! ΠΡΟΣΤΙΜΑ!

Ο πολίτης δεν βρίσκει εύκολα το δίκιο του, όμως το κράτος με το παραμικρό επιβάλλει πρόστιμα. Ακολουθεί ενδεικτική λίστα.

Ρύπανση δημοσίων και δημοτικών χώρων που χρησιμοποιούνται για εκδηλώσεις: € 500-1.000

Ρύπανση μνημείων, αγαλμάτων, αρχαιολογικών χώρων και λοιπών δημόσιων κτιρίων: € 4.000-8.000

Ρύπανση αστικού εξοπλισμού (παγκάκια, κάδοι κ.λπ.): € 100

Παρεμπόδιση τοποθέτησης μέσων μηχανικής αποκομιδής - αυθαίρετη αφαίρεση φυτών και φθορά των «Π»: € 100

Μερική ή ολική καταστροφή κάδων ή άλλων μέσων αποθήκευσης απορριμμάτων: € 600

Επικόλληση αυτοκόλλητων ή γράψιμο συνθημάτων σε κάδους ή άλλα μέσα αποθήκευσης απορριμμάτων: € 100

Σακούλες έξω από κάδους: € 20

Τοποθέτηση απορριμμάτων έξω από ξένη ιδιοκτησία, κρέμασμα απορριμμάτων σε δένδρο ή ρίψη τους στο δρόμο και το πεζοδρόμιο: € 50

Μη ελαχιστοποίηση του όγκου πάσης φύσεως απορριμμάτων που προέρχονται από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και χονδρεμπορικές επιχειρήσεις: € 200 (Σε υποτροπή διπλασιάζονται)

Βρόμικοι κάδοι, σε ακάλυπτους ιδιωτικούς χώρους: € 60 ιδιώτες / € 100 επιχειρήσεις

Ογκώδη απορρίμματα των οποίων δεν έχει γίνει ελαχιστοποίηση όγκου (χαρτοκιβώτια, ξυλοκιβώτια κ.λπ.): € 200 (σε υποτροπή ή μεγάλη κατάληψη διπλασιάζεται)

Ξερά φύλλα, άνθη, δέντρα, θάμνοι, απορρίμματα κήπου χωρίς σακούλες: € 50 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Εναπόθεση υπολοίπων κοπής δέντρων ή θάμνων ή κλαριών σε πεζοδρόμιο ή κοινόχρηστους χώρους: € 50

Ανάμειξη χώματος ή κοπριάς με οικιακά απορρίμματα και μη απομάκρυνσή τους από τους ιδιοκτήτες τους: € 50 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Κατάληψη δημόσιου ή δημοτικού χώρου από κάδους (σκάφες) για μπάζα: € 500 την ημέρα

Απορρίμματα χωρίς συμπίεση από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος € 30 ανά σακούλα (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Απόρριψη αντικειμένων ή μπαζών από εργολάβους ή επαγγελματίες σε δρόμους και κοινόχρηστους χώρους: € 6.000

Έλλειψη φροντίδας από τα καταστήματα, εν γένει, συσκευασίας των απορριμμάτων. Παρέκκλιση από το ωράριο αποκομιδής: € 200

Επικίνδυνα απορρίμματα προερχόμενα από νοσοκομεία, χώρους νεκροταφείου, από οικοδομές, οχήματα, σκάφη και μηχανήματα και απόβλητα μη δυνάμενα να μεταφερθούν: € 200 / € 2.000 για τα επικίνδυνα

Περίπτερα, καντίνες χωρίς δοχείο και ακάθαρτος δίπλα, ακάθαρτα απορριμματοδοχεία: € 30 (σε υποτροπή διπλασιάζεται και για ακάθαρτα δοχεία)Ανάμειξη οικιακών και νοσοκομειακών απορριμμάτων: € 500 για μη επικίνδυνα / € 2.000 για επικίνδυνα / € 9.000 για μολυσμένα

Απορρίμματα από καθαρισμό καταστήματος ή ιδιωτικού χώρου: € 250

Οργανικά απορρίμματα (απόβλητα): € 30

Βρόμικο πάρκινγκ, αποθήκες, εργαστήρια δίπλα σε σχολεία, συνεργεία: € 200

Χαρτιά στους δρόμους από πεζούς ή εποχούμενους - Απόρριψη χαρτιών και λοιπών μικροαντικειμένων στους δρόμους και λοιπούς κοινόχρηστους χώρους από πεζούς ή αυτοκίνητα: € 20

Καταστήματα ανοιχτά εκτός ωραρίου που δεν τηρούν υγειονομικές διατάξεις, δεν αποκομίζουν τα απορρίμματά τους με δικά τους μέσα και δεν τα φυλάσσουν σε ειδικούς χώρους: € 1.000 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Ρύπανση με λάδια οχημάτων που εγκαταλείπονται στο οδόστρωμα ή άλλους κοινόχρηστους χώρους: € 50 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Ρύπανση από λαϊκές αγορές και χώρους άσκησης υπαίθριου εμπορίου και ρύπανση Κεντρικής Αγοράς: € 50-200

Ρύποι κατοικίδιων ζώων σε δρόμους, παιδικές χαρές, προαύλια εκκλησιών, δημόσια κτίρια, είσοδοι σχολείων, αρχαιολογικοί χώροι κ.λπ.: € 50 -100

Μη τήρηση του κανονισμού καθαριότητας από μικροπωλητές: € 50 (σε υποτροπή διπλασιάζονται)

Ρύπανση με αφίσες, φέιγ βολάν, συνθήματα (εξαιρούνται τα πολιτικά): € 500 / € 1.000 με αεροπανό / € 1.500 βάψιμο με ανεξίτηλο υλικό

Ρίψη υπολειμμάτων προϊόντων ή άδειων συσκευασιών από αδειούχους μικροπωλητές νωπών οπωροκηπευτικών στο οδόστρωμα, πεζοδρόμιο ή κοινόχρηστους χώρους: € 50 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Εγκατάλειψη διαφημιστικών, πινακίδων (υπολείμματα), δηλαδή κόλλες, σχισμένες αφίσες, απαράδεκτη εμφάνιση διαφημιστικών ταμπλό: € 5.000

Καταστήματα που δεν τηρούν κανόνες υγιεινής και εγκαταλείπουν διάφορα αντικείμενα (πάγκους κ.λπ.) στο χώρο εργασίας τους ή παρεμποδίζουν τον καθαρισμό του πέριξ χώρου: € 50 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Πλαίσια ή διαφημίσεις αυθαίρετες σε κοινόχρηστους χώρους: € 2.000

Διασπορά φορτίου από φορτηγά: € 500

Εναπόθεση από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος υπολειμμάτων τροφών (κρέας, κόκαλα, ψάρια) έξω από κάδους: € 100 ανά αντικείμενο, σακούλα ή συσκευασία

Οικοδομικά υλικά σε δάση, πάρκα, ρέματα, παιδικές χαρές κ.λπ.: € 500-2.000 (σε υποτροπή μπορεί να φτάσει και το 5πλάσιο)

Οικοδομικό υλικό χύμα στους δρόμους ή άλλους κοινόχρηστους χώρους χωρίς άδεια από το δήμο και χωρίς λήψη των προστατευτικών μέτρων: € 200 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Σκουπίδια από φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων: € 200 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Εγκατάλειψη οχήματος σε δρόμο, πάρκο, άλσος, ξένη ιδιοκτησία: € 300 για μοτοσικλέτες / € 500 για επιβατηγά

Καταστροφή ή αποκόλληση ειδικού σήματος για εγκαταλειμμένα οχήματα € 200 (σε υποτροπή διπλασιάζεται)

Ακάθαρτα οικόπεδα ή έλλειψη περίφραξης και αποψίλωσης: € 300 για οικόπεδα μέχρι ένα στρέμμα και € 150 για κάθε επιπλέον στρέμμα

Οικοδομικά υλικά σε δάση, πάρκα, ρέματα, παιδικές χαρές κ.λπ.: € 500-2.000 (σε υποτροπή μπορεί να φτάσει και το 5πλάσιο)