Ιστορίες για αγρίους

Ιστορίες για αγρίους Facebook Twitter
Οι «Ιστορίες για Αγρίους» είναι μια βαθιά πολιτική ταινία επειδή ακριβώς δεν πολιτικολογεί. Είναι μια γνησίως αισθηματική ταινία επειδή αποφεύγει κάθε αισθηματολογία. Είναι μια ταινία διεθνών προδιαγραφών επειδή ασχολείται με έναν συγκεκριμένο τόπο και χρόνο δίχως να τον παρουσιάζει σαν εξωτικό, δηλαδή γραφικό.
18

 

Χθες βράδυ είδα τις «Ιστορίες για Αγρίους». Καιρό είχε να με ενθουσιάσει έτσι ταινία. Καιρό είχα να αντικρύσω στον κινηματογράφο τόσο πιστή και συναρπαστική συνάμα προσέγγιση της πραγματικότητας, τόσο σπαρταριστή αφήγηση του οικείου, του κοινού μας δράματος. Καιρό είχα να μονολογήσω εκστασιασμένος, βγαίνοντας από την αίθουσα, «έτσι ακριβώς είναι οι άνθρωποι, πουλιά μαζί και σκουλήκια, ικανοί για το ευγενέστερο και το φρικτότερο, ανίκανοι να αντιμετωπίσουν τη ζωή τους εάν δεν την υπερβούν.» Καιρό είχα να γελάσω και να κλάψω, να νιώσω αγωνία για την τύχη των ηρώων, να τους κουβαλήσω μέσα μου και στο μπαρ, στο ταξί, στο κρεββάτι, να κοιμηθώ και να ξυπνήσω μαζί τους.


Όχι. Οι «Ιστορίες για Αγρίους» δεν είναι ούτε ποιητική-υπαρξιακή πραγματεία ακατανόητη στους μη σινεφίλ ούτε χολυγουντιανή συνταγή εκτελεσμένη βάσει συνταγής: «τρία κιλά τραγωδία, εξακόσια γραμμάρια κωμωδία για το ξαλμύρισμα, πετάτε δύο σταρ στον φούρνο, τους περιχύνετε με καταπληκτική φωτογραφία και εντυπωσιακά σκηνικά, ψήνετε επί ενενήντα λεπτά σε δυνατή φωτιά, το τελευταίο ημίωρο προσθέτετε και μια σεναριακή ανατροπή, σερβίρετε κατόπιν διεθνούς διαφημιστικής εκστρατείας...»


Οι «Ιστορίες για Αγρίους» είναι μια σπονδυλωτή ταινία που έχει γραφτεί και γυριστεί στην Αργεντινή κι έχει εμπνευστεί από τις συμφορές που έπληξαν τα τελευταία χρόνια την πάλαι ποτέ έκτη πλουσιότερη χώρα του κόσμου, με τις διαδοχικές χρεοκοπίες, την εξαθλίωση της μεσαίας τάξης, την πόλωση της κοινωνίας ανάμεσα σε κτηνωδώς ισχυρούς και σε εντελώς αδύναμους κι ανυπεράσπιστους, την απόλυτη σχετικοποίηση της έννοιας του δίκαιου, του καλού και του ωραίου.

Εάν οι «Ιστορίες για Αγρίους» ήταν ελληνικές, θα έκοβαν –υποστηρίζω- περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων. Δεν θα κατάφερναν να αποσβέσουν καν το κόστος τους διότι εάν κάτι χαρακτηρίζει τους περισσότερους συμπολίτες μας είναι η πεισματική άρνησή τους να αντικρίσουν την πραγματικότητα ως έχει, μέσα στις αντιθέσεις και τις αντιφάσεις της.


Οι «Ιστορίες για Αγρίους» είναι μια βαθιά πολιτική ταινία επειδή ακριβώς δεν πολιτικολογεί. Είναι μια γνησίως αισθηματική ταινία επειδή αποφεύγει κάθε αισθηματολογία. Είναι μια ταινία διεθνών προδιαγραφών επειδή ασχολείται με έναν συγκεκριμένο τόπο και χρόνο δίχως να τον παρουσιάζει σαν εξωτικό, δηλαδή γραφικό.


Το ερώτημα που αυτομάτως θέτει κάθε Έλληνας θεατής στον εαυτό του: Για ποιο λόγο δεν γυρίζουμε εμείς τέτοιες ταινίες;


Γιατί όσες, ελάχιστες, ντόπιες παραγωγές έσπασαν τα ταμεία των κινηματογράφων κατά την τελευταία εικοσαετία ήταν επικαιρικές φαρσοκωμωδίες είτε πομπώδη εθνικόφρονα δράματα, νοσταλγικές ιστορίες για έναν κόσμο που δεν υπήρξε ποτέ, για τις χαμένες πατρίδες, για τον χαμένο εμφύλιο, για τη χαμένη παρθενιά της ρωμιοσύνης;


Γιατί οι ελληνικές ταινίες που πέρασαν τα στενά μας σύνορα και προβλήθηκαν σε διεθνή φεστιβάλ δεν βρήκαν τον δρόμο τους προς το μεγάλο κοινό;


Γιατί ο «Κυνόδοντας» -ενώ έφτασε στην τελική πεντάδα για τα Όσκαρ- δεν ξεσήκωσε μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με το μέλλον της οικογένειας και κατ'επέκτασιν της κοινωνίας; Γιατί η «Χenia», που συμπληρώνει -μετά την «Στρέλλα»- την προσωπική μυθολογία του Πάνου Χ. Κούτρα, είχε τόσο πτωχές ταμειακές επιδόσεις; Γιατί ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης σιωπηρά αποχώρησε από την Ελλάδα;


Μία πρώτη απάντηση είναι ότι εμείς δεν διαθέτουμε αρκετά -και αρκετά μεγάλα- ταλέντα στο σενάριο, στη σκηνοθεσία, στην υποκριτική.


Θα διαφωνήσω. Μια βόλτα στην πιάτσα να κάνεις, δέκα κουβέντες να ανταλλάξεις με τους σημερινούς εικοσάρηδες, τριαντάρηδες –και τριανταπεντάρηδες ακόμα- θα διαπιστώσεις ότι το ταλέντο κοχλάζει και ξεχειλίζει. Πως οι εμπειρίες, οι εμπνεύσεις, οι δεξιότητες και οι ανοιχτοί ορίζοντες της γενιάς που ενηλικιώθηκε μέσα στην κρίση -αλλά και μέσα στο διαδίκτυο- δεν γνωρίζουν στην Ελλάδα προηγούμενο. Ότι οι φιλοδοξίες και κυρίως οι αντοχές τους δεν συγκρίνονται με τις δικές μας, που μεγαλώσαμε μες στην ευμάρεια.


Μια δεύτερη απάντηση είναι πως στη μικρή, φαληρημένη μας πατρίδα δεν επενδύονται λεφτά στον κινηματογράφο. Στις τέχνες γενικά.


Δεν επενδύονται; Για να σκεφτούμε τους πακτωλούς που διατίθενται στον κύριο Σμαραγδή για να γυρίζει τα κλασσικά εικονογραφημένα του! Για να θυμηθούμε την άνευ όρων –και δικαίως- χρηματοδότηση που δινόταν από το εξωτερικό κι απ'το εσωτερικό στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Για να αναλογιστούμε πόσο ολόπλευρα θα στηριζόταν ο μάστορας Παντελής Βούλγαρης, εάν αποφάσιζε να φτιάξει μια ταινία για το 1821 ή για την Καταστροφή της Σμύρνης, εφόσον βεβαίως το σενάριο δεν θα μιλούσε για συνωστισμό στην προκυμαία...


Η τέχνη, εν πάση περιπτώσει, δεν πρέπει να εξαρτάται από μαικήνες που την προπληρώνουν, ούτε απ'το κράτος που την συντηρεί ως άλλοθι για τις πομπές του. Η τέχνη απευθύνεται στο κοινό. Κι απ'το κοινό είναι υγιές να χρηματοδοτείται. Κι εκεί έγκειται, κατά τη γνώμη μου, το πρόβλημα.


Εάν οι «Ιστορίες για Αγρίους» ήταν ελληνικές, θα έκοβαν –υποστηρίζω- περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων. Δεν θα κατάφερναν να αποσβέσουν καν το κόστος τους.


Γιατί; Διότι εάν κάτι χαρακτηρίζει τους περισσότερους συμπολίτες μας είναι η πεισματική άρνησή τους να αντικρίσουν την πραγματικότητα ως έχει, μέσα στις αντιθέσεις και τις αντιφάσεις της. Και την αλήθεια του άλλου, άπαξ και δεν συμπίπτει με τη δική τους. Η τέχνη είναι καθρέφτης. Τι να την κάνεις συνεπώς εφόσον δεν αντέχεις να καθρεφτιστείς;
Πώς να ανεχτείς την ιστορία ενός ήρωα από τους «Αγρίους», που είναι δικαίως αγανακτισμένος με την καταλήστευση των απλών πολιτών, παράλληλα όμως και υστερικός και φουκαράς στη συμπεριφορά του; Πώς να γοητευτείς από την ιστορία ενός γάμου, ο οποίος διαλύεται από την πρώτη κιόλας νύχτα μέσα σε απιστίες, εκβιασμούς, δάκρυα και αίματα, και ανασταίνεται πριν το ξημέρωμα χάρη στον έρωτα;


Το πλατύ κοινό στην Ελλάδα έχει δυστυχώς διαπαιδαγωγηθεί με ευθύγραμμες αφηγήσεις, με ήρωες που είναι είτε αμιγώς καλοί είτε αμιγώς κακοί είτε αμιγώς αστείοι. Έχει μάθει να αποστρέφεται τις ρωγμές και να υποπτεύεται ό,τι αμφισβητεί τους κοινούς τόπους. Απ'τον Παπαδιαμάντη έχει διδαχθεί τις χρηστές «Χριστουγεννιάτικες Ιστορίες» - η «Φόνισσα» έπρεπε να περάσει ένας αιώνας για να να παρουσιαστεί στη σκηνή. Απ'τον Καβάφη, τη διδακτική «Ιθάκη». Από τον Καζαντζάκη, τον καραμπουζουκλή Ζορμπά...


«Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας; Είναι πολύ ζαχαρωμένα!» αναφωνούσε κάποτε ο Ντίνος Χριστιανόπουλος. Ζαχαρωμένα, φευ, τραγούδια γίνονται ανάρπαστα στην πατρίδα μας. Και όχι ιστορίες για αγρίους.

18

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Επομένως, δεν έχουμε κινηματογράφο (πέρα από ένα πολύ συγκεκριμένο παρεάκι που κάνει συγκεκριμένα πράγματα) και ψάχνουμε να βρούμε το λόγο. Και αυτό φαίνεται να είναι κάπως σύνθετο, γιατί για να κάνει κάποιος μια ταινία χρειάζονται σκηνοθέτες ηθοποιοί, σεναριογράφοι, πολλά λεφτά, οπερατέρ, κτλ κτλ. Άντε να βρεις τι πάει στραβά. Πεζογραφία γιατί όμως δεν έχουμε; Νεοελληνική ποίηση υπάρχει και είναι πάρα πολύ καλή (Ελύτης, Καβάφης, Σικελιανός, Σεφέρης, Εμπειρίκος, Εγγονόπουλος...). Διήγημα έχουμε επίσης πάρα πολύ αξιόλογο (Παπαδιαμάντης, Ροΐδης, Βουτυράς). Το ελληνικό μυθιστόρημα όμως είναι για κλάματα. Το (μέτριο) Κιβώτιο, το στυλιστικά-καλό-αλλά-μέχρι-εκεί Και με το Φως του Λύκου Επανέρχονται... και πέραν τούτων ουδέν.
Ωπα, ώπα για να καταλάβω.... δηλαδή το γεγονός ότι κινηματογραφικά είμαστε κάπου κοντά στον πάτο φταίει το ...κοινό; Έχουμε δημιουργούς/ηθοποιούς αλλά δεν τους καταλαβαίνει το ελληνικό κοινό; Ωραία, να συμφωνήσω ότι το ελληνικό κοινό είναι απαίδευτο, ρηχό ή οτιδήποτε άλλο που το καθιστά ακατάλληλο. Τι γίνεται με το κοινό έξω; Μήπως και αυτοί είναι το ίδιο; Ζούμε στο 2014, ο κινηματογράφος έχει γίνει παγκόσμιος, με το internet δεν υπάρχουν σύνορα. Ακόμα και αν μια ταινία δεν κάνει εγχώρια εισπρακτική επιτυχία μπορεί να κάνει έξω ή έστω να αναγνωριστεί έξω η αξία της.Θα καταλάβαινα το επιχείρημα αυτό εάν είχαμε διεθνείς επιτυχίες, αλλά εσωτερικά δεν κόβαμε εισιτήρια. Να πεις "ναι βρε αδερφέ, μπορούμε να φτιάξουμε ταινίες, έχει αποδειχθεί, έχει αναγνωρισθεί έξω, αλλά εδώ δεν κόβουμε εισιτήρια, άρα έχουμε πρόβλημα με το κοινό"Ποιος Θανάσης; Ένας "Κυνόδοντας" έκανε διεθνή επιτυχία και αυτό ήταν για τα τελευταία χρόνια από όσο ξέρω, γιατί δεν παρακολουθώ ελληνικό κινηματογράφο (όσο προσπάθησα δεν τα κατάφερα με ελάχιστες εξαιρέσεις, αν κάνω λάθος και υπήρχε και κάποια άλλη επιτυχία διορθώστε με).Ας πάρουμε τώρα ως αντίθετο παράδειγμα μια χώρα που θεωρείται μοντέλο του σύγχρονου κινηματογράφου, την Δανία. Μια χώρα 5 εκατομμυρίων κατοίκων που παράγει κάθε χρόνο 25-30 ταινίες αλλά έχει κάνει τόσες επιτυχίες. Και δεν θα "πάω στα εύκολα", να επικαλεστώ ταινίες του Lans Fon Trier, θα πω παράδειγμα όπως του Adam's Apples (adam's aebler).Μπορεί να διαβάσει κάποιος την συνέντευξη του Ούλριχ Τόμσεν για να καταλάβει τον λόγο της επιτυχίας τους εδώ :http://www.myfilm.gr/1539Κάποια στιγμή ερωτάται και πως εξηγεί την δική μας αποτυχία. Ο καημένος είχε μείνει στον "Ζορμπα" ! Για τέτοια φήμη μιλάμε ! Μετά υποθέτει ότι προσπαθούμε να κάνουμε ταινίες τύπου Χολυγουντ, με σκοπό την εισπρακτική επιτυχία και δεν τα καταφέρνουμε.Που να ξέρει ότι ο πραγματικός λόγος αποτυχίας είναι μάλλον το αντίθετο. Ότι:α) Προσπαθούμε να κάνουμε τα πάντα να ΜΗΝ μοιάζουμε με Χολυγουντ (ακόμα και αν δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος)β) Είμαστε στον κόσμο μας όλοι, δημιουργοί και κοινό(κυρίως το δεύτερο)
Διευκρίνηση : Όταν λέω στο τέλος (κυρίως το δεύτερο) εννοώ κυρίως το β) και όχι το α). Το "δεύτερο" δεν πάει στο κοινό. Θεωρώ τους δημιουργούς μας πιο πολύ στον κόσμο τους σε σχέση με το κοινό μας.
Εν αρχή ην το σενάριο και θέλω να πω κάτι γι' αυτό. Υπήρχε ένας διαγωνισμός για σενάρια ταινιών μικρού μήκους μέχρι πρόσφατα. Κάμποσα διαμαντάκια τα έβρισκες ανάμεσά τους (προσωπικά, έψαξα να διαβάσω τυχόν άλλα έργα των συγγραφέων τους). Όταν όμως έβλεπες τις ταινίες που γύριζε τελικά αυτή η εταιρεία, οι περισσότερες ήταν από αδιάφορες έως μάπα. Τα καλά σενάρια ΔΕΝ γυρίζονταν (το πολύ-πολύ να τα βγάζανε σε βιβλίο). Κάποιος ανήξερος λοιπόν απλώς θα οίκτιρε το επίπεδο των γυρισμένων σεναρίων, χωρίς να ξέρει ότι αυτό δεν οφειλόταν στη (συνολική) απουσία ταλέντου.Ποιος μας λέει ότι κάτι αντίστοιχο δεν συμβαίνει και με τις ταινίες μεγάλου μήκους; Υπάρχουν καν Έλληνες σκηνοθέτες που αναζητούν καλά σενάρια τρίτων;
Η υστερία και το μελό των περισσότερων ελληνικών ταινιών έχει ακριβώς να κάνει μ' αυτό που λέει ο Χωμενίδης, ότι αυτό που "χαρακτηρίζει τους περισσότερους συμπολίτες μας είναι η πεισματική άρνησή τους να αντικρίσουν την πραγματικότητα ως έχει, μέσα στις αντιθέσεις και τις αντιφάσεις της." Είναι ένα είδος εγχώριου ιδεαλισμού, που πρέπει να έχει βαθιές θεολογικές ρίζες. Η μελό / υστερική αντιμετώπιση δεν επηρεάζει μόνο το ύφος, αλλά και τη θεματολογία: νατουραλιστική εμμονή με την πορνεία και τα ναρκωτικά της "νύχτας", τα βρισίδια των "μικροαστών", κλπ. Και ο νατουραλισμός, στιλιζαρισμένος, εξιδανικευμένος ρεαλισμός δηλαδή, μόνο την πραγματικότητα δεν μεταφέρει.
υπογραμμίζω το "η πεισματική άρνησή τους να αντικρίσουν την πραγματικότητα ως έχει, μέσα στις αντιθέσεις και τις αντιφάσεις της"Στην Ελλαδα εχουμε προβλημα να δουμε αυτο ακριβως δεν υπαρχει ασπρο μαυρο αλλα αρκετο γκρι, δεν ειναι ανακγη για να πρωτοπορησεις να πεις την ιστορια μιας οικογενειας αιμομικτων χτισμενη σε περιβολο, μπορει καποτε να το κανεις και με ενα γαμο.Απο την αλλη ειμαστε η πατριδα του δραματος οποτε μπορει να φταιει και αυτο:P Τεσπα ας αφησουμε τις εθνικοφροσυνες και ας παραδεχτουμε οτι απλα δεν εχουμε τοσο καλο σινεμα και τοσο καλους δημιουργους.Η τελευταια καλη ελληνικη ταινια που ειδα ήταν αυτη με μια ομαδα φυσικων που εκανε φαρσες (η Τελευταια Φαρσα) και φυσικα δεν ειχε ουτε χρηματοδοτηση ουτε φεστιβαλ ουτε αιθουσες, μαλλον δεν ειχε αρκετη αιμομιξια και κριση...
Atman συμφωνώ 100% μαζί σου και διαφωνώ κάθετα με τον κ.Χωμενίδη. Ο σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος μαστίζεται κανονικά και εμμονικά από τη δυσλειτουργική οικογένεια, κάποια μέρα πρέπει να κόψει τον ομφάλιο λώρο - ο Κυνόδοντας έφερε το Miss V και το Αττενμπεργκ (έχεις δει μια, τις είδες όλες περίπου από αισθητικής πλευράς κι από μανιέρα), ο (εγώ τον παραδέχομαι) Οικονομίδης μας κοπανάει τα υπαρξιακά της ελληνικής οικογένειας στο κεφάλι, ο Κούτρας με άλλη αισθητική μας τα ξανακοπανάει, ο Τζουμέρκας κι αυτός πιο ξώχαρα σκηνοθετεί αλλά πάνω στο ίδιο μοτίβο στριφογυρίζει. Φρέσκο πράγμα; Μπα, βαριόμαστε. Καλύτερα κόπυ-πειστ σεναρίων άλλων έντεχνα προσαρμοσμένα στα εδώ. Οι κωμωδίες μας είναι για κλάματα, τα δράματα για γέλια. Και οι εμμονές μας μας κατακλύζουν. Χρήσιμο λοιπόν θα ήταν να δίνονταν μια βάση στην αφήγηση και πάλι, και τίποτα δεν είναι εξίσου καλό με ένα καλό στόρυ (φαντάζομαι κ. Χωμενίδη συμφωνείτε μαζί μου σε αυτό).
η δε πλακα ειναι οτι συμφωνει και ο Χωμενιδης στον υποτιτλο "Για ποιο λόγο δεν γυρίζουμε στην Ελλάδα τέτοιες ταινίες; " αλλα μας τα ανατρεπει στον τιτλο. Πως να το κανουμε ο Κυνοδοντας ειναι αρτ σινεφιλ ταινια, πηγε πολυ καλα και παγκοσμια και τοπικα, αν βαλεις το θεμα του και απο εκει και περα εχουμε τις μονοδιαστατες εμμονες που αναφερεις. Φρεσκαδα 0 actually.
Συμφωνω στο πρωτο συμπερασμα, εξαιρετικα ταινια, διαφωνω πληρως στα υπολοιπα.Τι ομοιοτητα εχει το καλογυρισμένο ρεαλιστικο (με δοσεις σουρεαλισμου) Ιστοριες για αγριους με σεναριο που παταει στα ποδια του με ταινιες, ορισμενες καλυγυρισμένες, αλλες οχι τοσο, με βασικό θέμα (βαζω θεμα ανα ταινια απο 2 του weird wave που μου ηρθαν στο μυαλο και μια συγγγενη):περικλειστή ζωή και αιμομιξία, αιμομιξία κατα λάθος, αιμομιξία.Μηπως φταιει η μυωπικη θεματικη και σεναρια που επιζητουν και εχουν ορο υπαρξης την προκληση και οχι να ειπωθει μια ιστορια.Στο ιστοριες για αγριους λοιπον δεν ειχε ουτε μια σκηνη αιμομιξιας, ουτε ενα περιστατικο βγαλμενο κατευθειαν απο την κριση, για αυτο ηταν αληθινη.Εγω λεω οτι αυτη ειναι η διαφορά και οχι το υποτιθέμενο ελληνικο κοινο. Καμια σχεση ουτε με την Στρελλα, ουτε με οτν Κυνοδοντα ουτε με το Ξενια.Το προβλημα ειναι οτι απλα οι ελληνες κινηματογραφιστες δεν ειναι ουτε τεχνικα ουτε σεναριακα στο υψος αυτου των Ιστοριων για Αγριους, τοσο απλα.
Εν πολλοίς συμφωνώ μαζί σου, αλλά την αιμομιξία στο Xenia πού την είδες; Εκτός αν, όταν αναφέρεσαι αρχικά στις ταινίες που σου ήρθαν στο μυαλό, εννοούσες το Miss Violence, και η αναφορά στις 3 ταινίες στη φράση "καμιά σχέση με..." είναι άσχετη. Γενικώς πάντως δεν θα έβαζα το Xenia στην ίδια κατηγορία με τα άλλα, ούτε και με παλιότερα του Κούτρα. Δε θεωρώ ότι στοχεύει στην πρόκληση.Η πλάκα είναι που ο Κυνόδοντας, που πραγματικά απογείωσε το εγχώριο weird κίνημα, έχει αντλήσει έμπνευση (στα όρια της ιδιοποίησης ξένης πνευματικής δημιουργίας...) από λατινοαμερικάνικη ταινία (βασισμένη σε πραγματικό γεγονός στο Μεξικό).
οι ταινιές ειναι (spoilers)Κυνοδοντας, Στρελλα, Mis Violence Στην Στρελλα ειχε αιμομιξια (αν δεν επελεγε αυτο το στοιχειο στο σεναριο imo θα εδενε πολυ περισσότερο) δεν αναφερθηκα πουθενα στο XENIA. (δεν το ειδα)απο οτι μου ειπαν (και μπορει να ειναι λάθος ή ράδιο αρβυλλα) υπηρχε και εδω ενας ερωτισμος αναμεσα στα αδερφια...
Εχμ αναφέρθηκες, στην προτελευταία σου πρόταση. :)Άρα ισχύει αυτό που είπα, σε άλλες ταινίες αναφέρθηκες στην αρχή, σε άλλες στο τέλος, ή απλώς μπέρδεψες προς στιγμήν τον τίτλο.Και (spoiler alert)ναι υπάρχει, αλλά απλώς ως στιγμιαία αίσθηση, που δεν βγάζει τίποτα το άρρωστο πιστεύω - απλώς δυο παιδιά που νιώθουν ότι έχουν μόνον ο ένας τον άλλο στον κόσμο.Εμένα μου άρεσε πολύ (προσωπική άποψη), και είμαι και πολύ anti-weird, όλη αυτή η στυλιζαρισμένη δηθενιά 9/10 φορές μου τη βιδώνει (επίσης προσωπική άποψη).
@Iris χαχα ωραια, επομενως ειχε ενα υπονοουμενο λοιπον και το ΧΕΝΙΑ οποτε μπαινει και αυτο μεσα στις "εμμονες" :)ας παραδεχθουμε λοιπον οτι αυτό το σινεμα αυτό εχει μεινει στην ηλιία των 5 ετών που τα αγοράκια ερωτευονται τη μαμα (ή και το μπαμπα αναλογα με τα γουστα ) και το αναποδο.Ψυχαναλιτικα καπως το λενε αυτο το σταδιο, δεν κανω το κολπο να το googlarω.Και δεν εχω προβλημα καταρχας με αυτό αλλα το να μην θελει το κοινο να δει σε ΚΑΘΕ ταινια σου το ιδιο μοτιβο ενδοοικογενειακου ερωτισμου το λεω ίσως και αιτιολογημένη κουραση... (οπως τα "Αμερικανικα" εχουν πιστολιδια τα "Ελληνικα" εχουν λιγο αιμομιξια θα μπορουσε καποιος καφρος να πει. Δεν εχω προβλημα αν εξυπηρετεί την ιστορια αλλα αν οχι, κατανταει κουραστικό)Η αισθηση που μου βγαζει ειναι οτι αν και γενικα υπαρχουν πολύ ικανοι σκηνοθέτες (και ο Κυνοδοντας και οι ταινιες του Οικονομιδη και του Κουτρα δειχνουν ταλεντο στην κινηματογραφηση τους) τα σενάρια ωστοσο ειναι απο προβληματικά ώς άθλια (ειλικρινά η αψογη κινηματογραφήση του Κυνοδοντα καταβαρώθρηκε - για μενα - απο ενα σεναριο καλό αντε για μικρου μηκους).Ισως φταιει ότι η διαφήμιση μπορει να εκπαιδευσει και χρηματοδοτήσει τα τεχνικά της σκηνοθεσίας αλλά όχι το σενάριο που απαιτει σκέψη αποψη και μια διανοήση λειτουργούσα (μας εχει τελειωσει τα τελευταια χρονια).Επισης δειχνει την αδυναμια πρωτοτυπης σκεψης σε αυτη τη χωρα, η διανοηση μεταφερει και εισάγει προβληματισμους και μύθους 20ετιας.
Είναι πολύ σωστό αυτό για τα σενάρια - βασικά αν παρατηρήσεις ΟΛΟΙ οι σύγχρονοι σκηνοθέτες γράφουν ή συν-γράφουν δικά τους σενάρια, γιατί κανείς δεν είναι ευχαριστημένος μόνο με το ρόλο του σκηνοθέτη, θέλουν να είναι ολοκληρωμένοι (πιστεύουν) auteurs, "έχω όραμα" σου λέει. Μόνο που δε γεννιούνται κάθε μέρα Τρυφώ και Μπέργκμαν. Τώρα τόση εμμονή με τις αρρωστημένες οικογενειακές σχέσεις δεν ξέρω γιατί έχουν. Μια δική μου ερμηνεία είναι ότι (συνειδητά ή υποσυνείδητα) θέλουν να υποσκάψουν ένα μοντέλο που θεωρούν ότι προβάλλεται από την εγχώρια κοινωνία, της "αγίας ελληνικής οικογένειας", που αποτελεί τμήμα και του γνωστού τρίπτυχου.Ε μια, δυο, τρεις, πόσους βασανιστές/βιαστές πατεράδες πρέπει να δεις μέχρι να πεις "ΟΚ το έπιασα το υπονοούμενο".Αν έχεις μπουχτίσει από τέτοια θεματολογία, συστήνω να μη διαβάσεις και να μη δεις ποτέ τίποτα της Κιτσοπούλου, που κι αυτή έχει μεν πένα (σχετικά) αλλά αναλώνεται μονίμως στις ευκολίες της.Αλλά θα επιμείνω ότι το Ξενία (ασχέτως αν αρέσει ή όχι) δε μένει καθόλου σε αυτό, αγγίζει διάφορα ευρύτερα κοινωνικά προβλήματα, και η σχέση των παιδιών τόσο μεταξύ τους όσο και με την χαμένη μητέρα τους είναι αθώα και πολύ τρυφερή.
@Iris καλα τα λες, η δική μου απορία μου ομως ειναι αν ειμαστε στα 70ς και δεν το εχω καταλαβει (οπου τα αντιστοιχα προτυπα που αναφερεις) ή στο 2014;;; Αν ο Κουτρας εμενει να αναπαραγει τις εμμονες της γενιας του(απο οτι εχω καταλαβει ελαφρα μεταπολιτευτικη 55+) και η Κιτσοπουλου να εμμενει στον υπολειπον πατερναλισμο που υπηρχε ακομα στα 80ς που μεγαλωνε (ημουν και εγω εκει, λιγο μικροτερος για να νιωσω τον ρογχο του θανάτου του) εγω προτιμω να ασχολουμαι με επικαιρους δημιουργους που δεν ξεκουραζονται στις ευκολιες τους. συμπερασματικα: τα προβληματα του σημερα εχουν πολυ περισσότερη σχεση με το ειδος της κοινωνιας που περιγραφει ο Ουελμπεκ και πολυ μικρη με αυτα του Κουτρα και της Κιτσοπουλου. Και οταν νομιζουμε οτι σχηματα παρωχημενα ειναι πρωτοποριακα ή πρωτοτυπα και οχι ευκολες ιδρυματικες και σχεδον κατεστημενες μεταμοντερνες ασκησεις σοκ, χανουμε κατι: την ευκαιρια να συμβαδισουμε με τον προβληματισμο του σημερα για αλλη μια φορα.
@iris α και btw ο Κουτρας φανερά "το έχει' σε καποιο επιπεδο ως κινηματογραφιστής αλλα δυστυχως χανεται στις εμμονες του. Ειμαι σιγουρος οτι εχει να πει κατι και το ΧΕΝΙΑ (οπως ειχε και το Στρελλα) αλλα προσωπικα δεν με ενδιαφερει να τον παρακολουθησω αλλο στις εμμονες αυτες.