O KOΡΩΝΟΪΟΣ ΔΕΝ ΕΙΧΕ μέχρι τώρα μόνον αρνητικές επιπτώσεις για τους Ευρωπαίους πολίτες, αλλά «ωφέλησε» την οδική ασφάλεια εξαιτίας του περιορισμού των μετακινήσεων. Αυτό προκύπτει από τα προσωρινά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2020, σύμφωνα με τα οποία έχασαν πέρυσι τη ζωή τους στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου περίπου 18.800 άνθρωποι, δηλαδή γύρω στους 4.000 λιγότερους σε σύγκριση με το 2019.

 

Πρόκειται για μία θεαματική μείωση της τάξης του 17%, ενώ ενδεικτικό είναι ότι τον περυσινό Απρίλιο που βρισκόταν το πρώτο κύμα της πανδημίας σε πλήρη έξαρση, καταγράφηκαν στις 25 χώρες της ΕΕ 36% λιγότερα θύματα από τροχαία δυστυχήματα σε σχέση με τον μέσο όρο του ίδιου μήνα τα τρία προηγούμενα χρόνια. Πρωταθλήτρια στη μείωση των θανάτων τον Απρίλιο του 2020 ήταν η Ιταλία με 84% και ακολούθησαν το Βέλγιο, η Ισπανία, η Γαλλία και η Ελλάδα με περίπου 60%. Οι ευρωπαϊκοί δρόμοι παραμένουν σε κάθε περίπτωση οι ασφαλέστεροι παγκοσμίως σε σύγκριση με τις άλλες ηπείρους.

 

Πεζοί και ποδηλάτες
Πεζοί και ποδηλάτες αποτελούν τον πιο αδύναμο κρίκο στις ευρωπαϊκές πόλεις. 

 

Η πατρίδα μας μπορεί πάντως να υπερηφανεύεται, επειδή αποτελεί το μοναδικό κράτος – μέλος της ΕΕ που έπιασε τον ευρωπαϊκό στόχο μείωσης των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα για τη δεκαετία 2010 – 2020. Ο συγκεκριμένος στόχος ήταν 50% και η Ελλάδα κατέγραψε για το συγκεκριμένο διάστημα 54% λιγότερους θανάτους, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος περιορίστηκε στο 36%. Τη χώρα μας ακολούθησαν οι Κροατία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Σλοβενία με ποσοστά μείωσης μεταξύ 44% και 42%, ενώ η Γερμανία που διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ αρκέστηκε σε 25%.

 

αυτοκινητόδρομοι
Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι περιόρισαν τους θανάτους στους ελληνικούς δρόμους.

 

Πάντως η εξαιρετική μας επίδοση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ολοκλήρωση πολλών χιλιομέτρων ασφαλών αυτοκινητοδρόμων την προηγούμενη δεκαετία, οι οποίοι αντικατέστησαν γνωστές «καρμανιόλες» όπως την παλαιά Εθνική Οδό Κορίνθου – Πατρών, το πέταλο στο Μαλιακό, την επικίνδυνη διαδρομή από το Αντίρριο μέχρι την Ήπειρο, η παράδοση της Εγνατίας Οδού το 2009, κλπ. Θετικό ρόλο έπαιξαν φυσικά και τα αυτοκίνητα νέας γενιάς, επειδή είναι εξοπλισμένα με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και προστατεύουν αποτελεσματικότερα τους επιβάτες τους σε περίπτωση ατυχήματος.

 

Οδηγικά πάντως και με βάση τις εικόνες που βιώνουμε στην καθημερινότητά μας, δεν φαίνεται να υπήρξε κάποια αισθητή αλλαγή προς το καλύτερο στη συμπεριφορά μας στο τιμόνι. Άρα υπάρχουν ακόμη μεγάλα περιθώρια βελτίωσης με μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής από τις μικρές τάξεις του σχολείου (ξεκινούν τον Σεπτέμβριο και μακάρι να μην απαξιωθούν σε ελεύθερες ώρες ψυχαγωγίας, όπως κάποια άλλα), με σωστή εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών και φυσικά με έναν σύγχρονο και αποτελεσματικότερο τρόπο ελέγχου της παραβατικότητας στους ελληνικούς δρόμους. Σημαντικό είναι και το παραμελημένο κομμάτι του σωφρονισμού και της «μετεκπαίδευσης» των κατά σύστημα απείθαρχων οδηγών, ώστε να επανεντάσσονται με ασφάλεια στην κυκλοφοριακή αλυσίδα και να μη συνεχίσουν να λειτουργούν σαν κινητές βόμβες, κάτι που δυστυχώς συμβαίνει σήμερα.

 

Ποδηλατόδρομος στο Όσλο
Ποδηλατόδρομος στο Όσλο της Νορβηγίας.

 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι περίπου το 70% των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων εντός των ευρωπαϊκών πόλεων αφορά τους πιο αδύναμους κρίκους της κυκλοφοριακής αλυσίδας, δηλαδή τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές. Φωτεινή εξαίρεση δύο ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το Όσλο της Νορβηγίας και το Ελσίνκι της Φινλανδίας, όπου το 2019 δεν έχασε τη ζωή του ούτε ένας πεζός ή ποδηλάτης στους δρόμους τους.

 

Η ΕΕ επιμένει πάντως στη στρατηγική του ‘’Vision Zero’’, το οποίο προβλέπει ιδανικά τον μηδενισμό των θανάτων στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο έως το 2050. Πιο κοντά σε αυτό το όραμα ζωής βρίσκεται η Σουηδία με μέσο όρο 18 θυμάτων ανά εκατομμύριο κατοίκους για την προηγούμενη δεκαετία και μείωση 29% σε σύγκριση με το 2010.