JAPAN CARS
Περίπου 40% των συνολικών ταξινομήσεων αυτοκινήτων αναλογεί στα δημοφιλή Kei-Cars, όπως ονομάζονται τα μικροσκοπικά μοντέλα για τα οποία δεν απαιτείται να επιδείξουν οι κάτοχοί τους κάποια θέση στάθμευσης στην πόλη, ώστε να λάβουν άδεια κυκλοφορίας.

Οι Ιάπωνες, τα χρυσά διπλώματα οδήγησης και τα Kei-Cars μινιατούρες

Η χώρα που φιλοξενεί φέτος τους Ολυμπιακούς Αγώνες έχει μία πολύ ιδιαίτερη αγορά αυτοκινήτου, ενώ και ο τρόπος οδήγησης αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό τη φιλοσοφία των Ιαπώνων για τη ζωή και την κοινωνία.



Η ΙΑΠΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ
μία πολύ ιδιαίτερη χώρα, καθώς συνδυάζει όσο καμία άλλη τις παραδόσεις με τις καινοτομίες και τις τεχνολογίες αιχμής. Η Χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου κατασκευάζει ήδη από το 1907 αυτοκίνητα, που άρχισαν ωστόσο να εξάγονται και να γίνονται γνωστά εκτός Ιαπωνίας πολύ αργότερα και πιο συγκεκριμένα από τη δεκαετία του 60. Να σημειώσουμε ότι το αυτοκίνητο συνδέει στενά την Ιαπωνία με την Ελλάδα, αφού η εταιρεία ΝΙΚ. Ι. ΘΕΟXAΡΑΚΗΣ έγινε το 1961 η πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία της τότε Datsun και νυν NISSAN στην Ευρώπη, ενώ και άλλοι όμιλοι, όπως του Σαρακάκη και του Σφακιανάκη διατηρούν ιδιαίτερες σχέσεις σε βάθος δεκαετιών με τα μητρικά εργοστάσια.

 

Datsun pickup 320
Το Datsun pickup 320 του 1962 ήταν το πρώτο μοντέλο της ιαπωνικής μάρκας που έφτασε στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη.

 

Τα μικροσκοπικά Kei-Cars

Πέρυσι πουλήθηκαν στη χώρα των 125 εκατ. κατοίκων 4,6 εκατομμύρια καινούργια αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να βρεθεί η Ιαπωνία στην τρίτη θέση της σχετικής παγκόσμιας κατάταξης πίσω από την Κίνα με 19,3 εκατ. και τις ΗΠΑ με 14,6 εκατ., αλλά μπροστά από την τέταρτη Γερμανία με 2,9 εκατ. Περίπου 9 στις 10 ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων αφορούσαν μοντέλα εγχώριας παραγωγής με την Toyota να κυριαρχεί με ένα μερίδιο γύρω στο 35%. Πίσω από την Toyota ακολούθησαν κατά σειρά οι Suzuki, Honda, Daihatsu (ανήκει στην Toyota), Νissan, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Isuzu και Hino, ενώ στην ενδέκατη θέση συναντάμε την πρώτη ξένη μάρκα, δηλαδή τη Mercedes.

 

Περίπου 40% των συνολικών ταξινομήσεων αυτοκινήτων αναλογεί στα δημοφιλή Kei-Cars, όπως ονομάζονται τα μικροσκοπικά μοντέλα για τα οποία δεν απαιτείται να επιδείξουν οι κάτοχοί τους κάποια θέση στάθμευσης στην πόλη, ώστε να λάβουν άδεια κυκλοφορίας. Πρόκειται για μοντέλα μινιατούρες με μάξιμουμ μήκος 3,40 μ. και ανώτατο πλάτος 1,48 μ., ενώ ο κινητήρας τους πρέπει να έχει το πολύ 660 κ.εκ. χωρητικότητα, να αποδίδει έως 64 ίππους μέγιστη ισχύ και η τελική τους ταχύτητα να μην υπερβαίνει τα 140 χλμ./ώρα.

 

Kei-Car Honda N-Box
To Kei-Car Honda N-Box ήταν πέρυσι το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ιαπωνία.

 

Πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν πέρυσι στην Ιαπωνία ένα τέτοιο Kei-Car και πιο συγκεκριμένα το Honda N-Box, ενώ στη δεύτερη θέση των ταξινομήσεων βρέθηκε το γνωστό μας Toyota Yaris, που κυριαρχεί εδώ και χρόνια και στην Ελλάδα. Στην τρίτη θέση συναντούμε το μικρό πολυμορφικό Hijet της Daihatsu, η οποία έχει αποσυρθεί πλέον από την Ευρώπη.

 

Οδήγηση με το…γάντι

Η Ιαπωνία βρίσκεται σταθερά στο Top 10 των χωρών με τα υψηλότερα στάνταρ οδικής ασφάλειας και τα λιγότερα τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Αυτό δεν οφείλεται τόσο πολύ στους αυστηρούς αστυνομικούς ελέγχους και στα υψηλά πρόστιμα, αλλά κυρίως στην κουλτούρα κοινωνικής ευθύνης και ευγένειας των πολιτών. Οι νέοι οδηγοί λαμβάνουν πράσινο δίπλωμα οδήγησης, που γίνεται στη συνέχεια μπλε, ενώ όποιος οδηγεί επί μία πενταετία χωρίς ούτε μία παράβαση ανταμείβεται με μία χρυσή ταινία στο δίπλωμά του. Επειδή νιώθει πολύ υπερήφανος γι αυτή τη διάκριση, έχει ένα επιπρόσθετο κίνητρο να συνεχίσει να αποφεύγει τις παραβάσεις προκειμένου να μην επανέλθει από το χρυσό δίπλωμα στο μπλε.

 

Οι Ιάπωνες, τα χρυσά διπλώματα οδήγησης και τα Kei-Cars μινιατούρες
Οι οδηγοί ταξί της Ιαπωνίας διακρίνονται για την ευγένειά τους, ενώ συνηθίζουν να φορούν λευκά γάντια.

 

Γενικότερα οι Ιάπωνες οδηγούν αμυντικά, τηρούν τα εγχώρια όρια ταχύτητας που φτάνουν έως τα 120 χλμ./ώρα, ενώ δεν είναι σπάνιο να υποκλίνεται ένας πεζός σε κάποιον οδηγό επειδή σταμάτησε, για να τον αφήσει να διασχίσει τον δρόμο. Οι κλήσεις της Τροχαίας είναι λευκού, μπλε ή κόκκινου χρώματος ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, οι ευγενέστατοι ταξιτζήδες φορούν λευκά γάντια και θεωρούν τα φιλοδωρήματα περιττά, καθώς η άψογη εξυπηρέτηση των πελατών τους αποτελεί γι αυτούς ζήτημα επαγγελματικής τιμής. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα μεγάφωνα των περιπολικών της αστυνομίας ζητούν από τους υπόλοιπους οδηγούς συγγνώμη, όταν πρέπει να κάνουν στην άκρη για να περάσουν οι δυνάμεις ασφαλείας, ενώ οι περισσότεροι ξένοι πρέπει να προσαρμοστούν στα δεξιοτίμονα αυτοκίνητα, στην οδήγηση από αριστερά και στην ύπαρξη πολλών πινακίδων ρύθμισης της κυκλοφορίας μόνον στα ιαπωνικά.

 

Πολλά υβριδικά, λίγα ηλεκτρικά

Η Ιαπωνία πηγαίνει κόντρα και σε ορισμένες άλλες τάσεις που κυριαρχούν τα τελευταία χρόνια στον κλάδο του αυτοκινήτου. Είναι αξιοσημείωτο, ότι στην τρίτη σε μέγεθος αυτοκινητοκατασκευάστρια χώρα δεν έχουν τόσο μεγάλη ζήτηση τα SUV, όπως συμβαίνει σε Ευρώπη και Αμερική, ενώ παραμένουν δημοφιλή τα κλασικά σεντάν και τα πολυχρηστικά βανάκια. Επίσης, το 2020 αναλογούσε στις πωλήσεις καινούργιων αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων ένα πολύ μικρό μερίδιο της τάξης του μόλις 0,6%. Αντιθέτως, σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν πέρυσι στην Ιαπωνία ήταν υβριδικά.

 

Πρόκειται φυσικά για μία μεταβατική φάση με τελικό στόχο τον πλήρη εξηλεκτρισμό του στόλου των οχημάτων στην Ιαπωνία, αφού προβλέπεται σε βάθος εικοσαετίας η απαγόρευση των μοντέλων συμβατικής τεχνολογίας με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

 

 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ