ΤΑ ΥΒΡΙΔΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ κατακλύζουν πλέον την αγορά, ωστόσο εμφανίζουν σημαντικές διαφορές, τις οποίες πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτής για να ζυγίσει τα υπέρ και τα κατά και να επιλέξει σωστά, σύμφωνα με τις ανάγκες και τις οικονομικές του δυνατότητες.

 

Για να χαρακτηριστεί ένα μοντέλο υβριδικό, θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον δύο κινητήρες, έναν εσωτερικής καύσης (ή θερμικό) και έναν ηλεκτροκινητήρα. Με τη συγκεκριμένη τεχνολογία πετυχαίνουμε υψηλότερο συντελεστή απόδοσης και μικρότερες απώλειες ενέργειας, σε συνδυασμό με μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, και κατά συνέπεια χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Ας δούμε, όμως, πώς κατηγοριοποιούνται τα μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας.

 

Ήπια υβριδικά

Στα ήπια υβριδικά μοντέλα το αυτοκίνητο συσσωρεύει ηλεκτρική ενέργεια κατά την κύλισή του και όταν φρενάρει, η οποία όμως αποθηκεύεται σε μια σχετικά μικρή μπαταρία που λειτουργεί υποστηρικτικά ως προς τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Έτσι, η επιπρόσθετη ενέργεια βοηθά, για παράδειγμα, στις επιταχύνσεις, στις προσπεράσεις ή στην εκκίνηση του οχήματος και συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης. Να σημειώσουμε ότι τα Mild Hybrid οχήματα δεν μπορούν να κινηθούν μόνο με τη μπαταρία τους, σε αντίθεση με τις άλλες δύο κατηγορίες αυτοκινήτων υβριδικών τεχνολογίας. 

 

Στα ήπια υβριδικά μοντέλα το αυτοκίνητο συσσωρεύει ηλεκτρική ενέργεια κατά την κύλισή του και όταν φρενάρει, η οποία όμως αποθηκεύεται σε μια σχετικά μικρή μπαταρία που λειτουργεί υποστηρικτικά ως προς τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

 

Τα ήπια υβριδικά μοντέλα προσφέρονται ως προσιτές εναλλακτικές λύσεις για μειωμένη κατανάλωση και χαμηλότερους ρύπους, πράγμα σημαντικό για τις εταιρείες αυτοκινήτων που είναι υποχρεωμένες να πιάσουν τα αυστηρά όρια εκπομπών ρύπων, αλλιώς κινδυνεύουν με αυστηρά πρόστιμα.

 

Απλά υβριδικά

Σε αυτή την κατηγορία μοντέλων έχουμε έναν θερμικό κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου που συνεργάζεται με ηλεκτροκινητήρα χωρίς δυνατότητα φόρτισης από εξωτερική πηγή, π.χ. από οικιακή πρίζα ή wallbox. Όταν το όχημα κυλά και επιβραδύνει, ο ηλεκτροκινητήρας ανακτά ενέργεια και λειτουργεί σαν γεννήτρια, φορτίζοντας την μπαταρία του αυτοκινήτου. Η συσσωρευμένη ενέργεια αξιοποιείται είτε για να διανύσει το όχημα ορισμένα χιλιόμετρα σε ήπιους ρυθμούς ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο είτε για να βελτιώσει τις επιδόσεις του.

 

Όπως αντιλαμβανόμαστε, ένα απλό υβριδικό μοντέλο ανακτά περισσότερη ενέργεια, άρα είναι και οικονομικότερο όταν κινείται σε αστικό περιβάλλον, λόγω των συχνών αυξομειώσεων ταχύτητας. Αντιθέτως, ταξιδεύοντας εκτός πόλης τα ήπια υβριδικά μοντέλα δεν εμφανίζουν καμία αξιοσημείωτη οικονομία καυσίμου, μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις έχουν και ελαφρά αύξηση, επειδή διαθέτουν ογκωδέστερες μπαταρίες για την αποθήκευση ενέργειας και καλούνται να μεταφέρουν το βάρος τουλάχιστον δύο, αντί ενός, κινητήρων.

 

Οι τιμές τους είναι μεν ελαφρά υψηλότερες σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά, όμως μπορούν να αποσβέσουν αυτήν τη διαφορά σε εύλογο διάστημα χάρη στην αισθητά μειωμένη κατανάλωση σε σχέση με αντίστοιχα συμβατικά οχήματα. Αυτό συμβαίνει νωρίτερα, φυσικά, αν κινούμαστε συχνότερα εντός πόλης.

 

LIFO Ποιες οι διαφορές ανάμεσα στα υβριδικά μοντέλα
Ένα σύγχρονο Plug-in υβριδικό όχημα διανύει απόσταση πενήντα και εξήντα χιλιομέτρων μόνο με ηλεκτρική ενέργεια.

 

Plug-in υβριδικά

Στη συγκεκριμένη κατηγορία έχουμε και πάλι τη συνύπαρξη θερμικών κινητήρων και ηλεκτροκινητήρων, ωστόσο η ειδοποιός διαφορά εντοπίζεται στη δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας τους από εξωτερικές πηγές, συν την ανάκτηση ενέργειας που πραγματοποιείται όπως στα απλά υβριδικά μοντέλα. Οι μπαταρίες των Plug-in υβριδικών μοντέλων είναι αισθητά μεγαλύτερες από εκείνες των απλών υβριδικών, ώστε να μπορούν να συσσωρεύουν αρκετή ενέργεια για να πραγματοποιούν δεκάδες χιλιόμετρα ως αμιγώς ηλεκτρικά με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

 

Ένα σύγχρονο Plug-in υβριδικό όχημα διανύει απόσταση πενήντα και εξήντα χιλιομέτρων μόνο με ηλεκτρική ενέργεια, άρα καλύπτει τις καθημερινές ανάγκες της συντριπτικής πλειονότητας των οδηγών, που δεν θα καταναλώσουν ούτε σταγόνα βενζίνης ή πετρελαίου, καθώς δεν θα χρειαστεί να ενεργοποιηθεί ο θερμικός κινητήρας του οχήματός τους. Αυτό επιβεβαιώνεται και από διεθνείς έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες περίπου οι οκτώ στους δέκα οδηγούς πραγματοποιούν λιγότερα από πενήντα χιλιόμετρα ημερησίως. Η συγκεκριμένη τεχνολογία γνωρίζει μεγάλη άνθηση, αν και είναι ακριβή, επειδή βασίζεται στην ύπαρξη μεγάλων μπαταριών και ισχυρότερων ηλεκτροκινητήρων από αυτούς ενός απλού υβριδικού μοντέλου.

 

Ωστόσο θεωρείται ενδιαφέρουσα εναλλακτική λύση σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, καθώς προσφέρει απεριόριστη αυτονομία λόγω της ύπαρξης του θερμικού κινητήρα και της δυνατότητας ανεφοδιασμού του σε όλα τα πρατήρια καυσίμων. Τα Plug-in υβριδικά, μαζί με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, ανήκουν στα λεγόμενα battery cars και σε πολλές χώρες αντιμετωπίζονται με παρόμοιο τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι επιδοτούνται κατά την αγορά τους, όπως τα 100% ηλεκτροκίνητα, ενώ δεν υπάγονται σε περιορισμούς κυκλοφορίας, όπου αυτοί προβλέπονται σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού.

 

Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, το ότι ο αριθμός των Plug-in υβριδικών μοντέλων αυξάνει με εκρηκτικούς ρυθμούς και ότι, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα αποτελέσουν the next big thing της αυτοκίνησης τα επόμενα χρόνια.