Το φιλί της ζωής για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ολοκληρώνουν έναν δεύτερο κύκλο ζωής και μετά θα ανακυκλώνονται.

Το φιλί της ζωής για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Πού καταλήγουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου ζωής τους και πώς αξιοποιούνται με ανακύκλωση οι πολύτιμες πρώτες ύλες τους;

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αντιμετώπισαν πολλά εμπόδια μέχρι να αρχίσουν να εδραιώνονται σταδιακά στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού ως πιθανές εναλλακτικές λύσεις απέναντι στα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

 

Τα βασικά επιχειρήματα όσων στέκονταν αρνητικά απέναντι στην απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ήταν οι ακριβότερες τιμές τους, η περιορισμένη αυτονομία τους και το ελλιπές δίκτυο φόρτισης.

 

Σήμερα βλέπουμε τις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να απογειώνονται, χάρη σε μία σειρά κρατικών επιδοτήσεων και οικονομικών κινήτρων από διάφορες κυβερνήσεις, χάρη στη βελτιωμένη χωρητικότητα των μπαταριών που επιτρέπουν μεγαλύτερες αυτονομίες και στη σταδιακή επέκταση των δημόσιων και των ιδιωτικών υποδομών φόρτισης.

 

Κάποια πρωτότυπα ηλεκτρικά οχήματα και μοντέλα προσειράς βρίσκονται πλέον στη δύση της ζωής τους, οπότε προκύπτει το επίκαιρο ερώτημα: τι θα γίνει με τις μπαταρίες τους. Η αναγέννησή τους και η επεξεργασία τους δεν είναι προς το παρόν οικονομικά συμφέρουσες, επειδή ο αριθμός των συγκεκριμένων οχημάτων είναι ακόμη πολύ μικρός.

 

Τέτοιες διαδικασίες θα εφαρμοστούν όταν θα αρχίσει να ολοκληρώνεται σε μερικά χρόνια ο κύκλος ζωής των πρώτων ηλεκτρικών μοντέλων μαζικής παραγωγής, όπως το Nissan Leaf πρώτης γενιάς, το Μitsubishi iMiEV, κλπ. Τότε θα προκύψει ένας σημαντικός αριθμός μπαταριών, που θα έχει νόημα η επεξεργασία τους για την ανάκτηση των πολύτιμων πρώτων υλών τους.

 

Το φιλί της ζωής για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων της Renault χρησιμοποιούνται ως συσσωρευτές ενέργειας για το ηλεκτρικό δίκτυο του νησιού Πόρτο Σάντο της Πορτογαλίας.

 

Ωστόσο, ήδη σήμερα υπάρχουν ολοκληρωμένα σχέδια αξιοποίησης των μπαταριών και θεωρείται δεδομένο ότι δεν τελειώνει η ζωή τους μετά από οκτώ ή δέκα χρόνια, όσο δηλαδή ισχύει συνήθως και η εγγύηση που παρέχουν γι αυτές τα εργοστάσια αυτοκινήτων.

 

Aντιθέτως, μετά από μία δεκαετία εκτιμάται ότι η μέση χωρητικότητα της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού οχήματος θα έχει μειωθεί μόνον κατά 30%. Άρα προβλέπεται για τις συγκεκριμένες μπαταρίες μία δεύτερη ζωή (Second Life), για παράδειγμα ως συσσωρευτές για την αποθήκευση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ως «ρεζέρβα ηλεκτρικού ρεύματος» για νοσοκομεία και επιχειρήσεις, ως κινητή πηγή ηλεκτρικής ενέργειας για συνεργεία και μάστορες ή για φωτοβολταϊκά συστήματα για οικιακή χρήση.

 

Η Jaguar, για παράδειγμα, διακινεί μπλοκ μπαταριών με χωρητικότητα 125 kWh και προέλευση από την ηλεκτροκίνητη i-Pace, τα οποία είναι σε θέση να τροφοδοτούν μία μονοκατοικία επί μία εβδομάδα με ρεύμα.

 

Αυτή την περίοδο δοκιμάζονται διάφορα πιλοτικά προγράμματα αξιοποίησης των μεταχειρισμένων μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων ώστε να διαπιστώσουν οι εταιρείες ποιοι τρόποι θα συμφέρουν περισσότερο στο μέλλον.

 

Το φιλί της ζωής για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η πιλοτική μονάδα ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων της Mercedes στο Κούπενχαϊμ της Γερμανίας.

 

Μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης ζωής τους οι μπαταρίες θα εισέρχονται στην επόμενη φάση, που θα αφορά την ανάκτηση των πολύτιμων πρώτων υλών τους, όπως λίθιο, νικέλιο, μαγγάνιο και κοβάλτιο.

 

Και εδώ υπάρχει πεδίον δόξης λαμπρό με βάση τις αρχές της κυκλικής οικονομίας, για παράδειγμα ο στόχος του ομίλου Volkswagen είναι η δημιουργία διαδικασιών χάρη στις οποίες θα μπορεί να ανακυκλώνεται συνεχώς πάνω από το 90% των υλικών, συμπεριλαμβανομένων και των μερών από αλουμίνιο και πλαστικά.

 

Στη γερμανική πόλη του Ζαλτσγκίτερ λειτουργεί ήδη μία τέτοια μονάδα της VW, η οποία μπορεί να ανακυκλώνει γύρω στις  3.600 τέτοιες μπαταρίες μαζί με τα παρελκόμενά τους ετησίως. Πρόκειται φυσικά για ένα νούμερο που καλύπτει μόνο ένα μικρό μέρος της απαιτούμενης δυναμικότητας, ωστόσο μπορεί να αυξηθεί όσο μεγαλώνει η προσφορά μεταχειρισμένων μπαταριών.

 

Η αντίστοιχη πιλοτική εγκατάσταση της Mercedes βρίσκεται στο Κούπενχαϊμ της Γερμανίας και έχει δυνατότητα επεξεργασίας 2.500 τόνων υλικού τον χρόνο, ωστόσο το ποσοστό ανακύκλωσης ξεπερνά ήδη σήμερα το 96%!

 

Η BMW έχει δημιουργήσει μία κοινή φίρμα με την κινέζικη εταιρεία Brilliance Automotive στην Κίνα για την ανάκτηση των πρώτων υλών από τις μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τους, ενώ συνεργάζεται γι' αυτό τον λόγο με μία τοπική επιχείρηση ανακύκλωσης.

 

Η ανάκτηση και η ανακύκλωση των μπαταριών κοντά στα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων βγάζει οπωσδήποτε νόημα επειδή μειώνει δραστικά το κόστος μεταφοράς και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ –στο συγκεκριμένο παράδειγμα– παραμένουν οι δυσεύρετες και πανάκριβες πρώτες ύλες των μπαταριών στην Κίνα.

 

Αυτό υπογραμμίζει και την πολιτική σημασία της ανακύκλωσης των μπαταριών, επειδή μειώνει την εξάρτηση μιας επιχείρησης –και  κατ΄επέκταση και μίας χώρας– από τις παγκόσμιες διακυμάνσεις των πρώτων υλών και του κόστους μεταφοράς τους. Γι' αυτό και θα δούμε σύντομα και από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανάλογες κινήσεις με τη δημιουργία τεράστιων μονάδων ανακύκλωσης και στην Ευρώπη.

 

Το φιλί της ζωής για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Ηλεκτρικό Tuk Tuk της ινδικής εταιρείας Nunam, που χρησιμοποιεί τις μπαταρίες πειραματικών ηλεκτρικών μοντέλων της Audi.

 

Η πιο προφανής –και «συνεπής»– λύση θα ήταν βεβαίως η χρήση των μπαταριών για την κίνηση ηλεκτρικών οχημάτων σε όσο το δυνατόν πιο μακροχρόνιο ορίζοντα.

 

Αυτό έχει υλοποιηθεί στην Ινδία, όπου η εγχώρια νεοφυής επιχείρηση Nunam μετατρέπει τα γνωστά τρίκυκλα Tuk Tuk με τους δίχρονους βενζινοκινητήρες σε ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα οποία εφοδιάζονται με μπαταρίες από παλαιά πειραματικά μοντέλα της Audi! Σίγουρα πρόκειται για μία πρωτότυπη κίνηση, η οποία βοηθά στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις ινδικές πόλεις με έναν σχετικά οικονομικό τρόπο.

 

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ford Kuga Plug-in Hybrid

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Ford Kuga Plug-in Hybrid