Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
Το ηλεκτρικό Fiat 500 προσφέρει με τη μεγάλη μπαταρία του έως και 320 χλμ. αυτονομία.

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία

Το ηλεκτροκίνητο Fiat 500 μοιάζει μόνον εξωτερικά με τα συμβατικής τεχνολογίας αδελφάκια του, καθώς πρόκειται για ένα εντελώς νέο μοντέλο με εντυπωσιακά χαρακτηριστικά και προσιτή τιμή εκκίνησης κάτω από 20.000 ευρώ, αν συνυπολογίσουμε την κρατική επιδότηση!

Ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο, ότι η Fiat θα αξιοποιούσε το δημοφιλές 500 ως βάση για το πρώτο της αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο. Όσοι ωστόσο πιθανολογούσαν, ότι θα έκαναν οι Ιταλοί μισές δουλειές, έπεσαν –ευτυχώς- εντελώς έξω, αφού το ηλεκτρικό Fiat 500 πατάει σε διαφορετικό πάτωμα, σχεδιάστηκε από μία κόλλα λευκό χαρτί και ουσιαστικά έχει μόνον οπτικές ομοιότητες με τις αντίστοιχες συμβατικές εκδόσεις.

 

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
Το ηλεκτρικό Fiat 500 κυκλοφορεί σε μία εκδοχή 95 ίππων και σε μία δεύτερη 118 ίππων.

 

Γι αυτό και η Fiat μιλά συνειδητά για ένα ‘’500 τρίτης γενιάς’’ που απλά μοιάζει σαν να φούσκωσαν λίγο το προηγούμενο. Αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς το Fiat 500 e διαθέτει 3,63 μ. μήκος (+6,1 εκατοστά σε σχέση με το συμβατικό), 1,68 μ. πλάτος (+5,6 εκατοστά) και 1,53 μ. ύψος (+2,9 πόντους), ωστόσο παραμένει ένα τυπικό μοντέλο πόλης με αντιπάλους όπως π.χ. το Smart EQ και το εντελώς νέο Renault Twingo Electric.

 

Το ηλεκτροκίνητο Fiat 500 διαθέτει όμως έναν άσο, που κάνει όντως τη διαφορά στην κατηγορία του και αφορά τη –συγκριτικά- μεγάλη μπαταρία του με χωρητικότητα 42 kWh. Χάρη σε αυτή προσφέρει έως 320 χιλιόμετρα αυτονομία σε μικτές συνθήκες σύμφωνα με τις τυποποιημένες μετρήσεις WLTP, η οποία κρίνεται φυσικά υπερεπαρκής για ένα μίνι. Σε ρεαλιστικές συνθήκες, όπως στη διάρκεια της εβδομαδιαίας δοκιμής μας που περιελάμβανε σβέλτες μετακινήσεις και εκτός πόλης, κυμάνθηκε η αυτονομία γύρω στα 240 με 260 χιλιόμετρα, που τη θεωρούμε επίσης αξιοσημείωτη, ενώ αν περιορίζονται οι διαδρομές σε αστικό περιβάλλον μπορείς να αυξήσεις την εμβέλεια του ιταλικού μοντέλου ακόμη και πάνω από τα 320 χιλιόμετρα, χωρίς ενδιάμεση φόρτιση.

 

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
Στις πλουσιότερες εκδόσεις προβλέπεται κεντρική οθόνη αφής 10,25 ιντσών.

 

Γενικότερα παρατηρήσαμε σημαντικές διακυμάνσεις στην αυτονομία ανάλογα με το στυλ και το περιβάλλον κίνησης (εντός πόλης, αυτοκινητόδρομος, κλπ.), κάτι που ισχύει για όλα τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της αγοράς και απαιτεί μία διαφορετική οδηγική προσέγγιση σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα.

 

Οι εκδόσεις με τη μεγάλη μπαταρία ξεκινούν από 28.300 ευρώ, που μειώνονται στις 23.735 ευρώ χάρη στις σχετικές κρατικές επιδοτήσεις, ενώ το Fiat 500 e Entry με μικρή μπαταρία χωρητικότητας 23,8 kWH, 95 ίππους και αυτονομία έως 180 χιλιομέτρων κοστίζει από 19.970 ευρώ (23.810 χωρίς την επιδότηση και την έκπτωση των 480 ευρώ της εισαγωγικής εταιρείας). Η φθηνότερη εκδοχή του ηλεκτρικού Fiat 500 απευθύνεται προφανώς σε πελάτες που κινούνται καθημερινά εντός πόλης, όπου η ανάκτηση ενέργειας σε κάθε επιβράδυνση επιδρά καταλυτικά υπέρ της αυτονομίας και οι διαδρομές δεν είναι μεγάλες.

 

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
H έκδοση 500 3+1 διαθέτει δύο πόρτες από την πλευρά του συνοδηγού και μία από εκείνη του οδηγού.

 

Ένα άλλο μεγάλο ατού υπέρ του οικολογικότερου μοντέλου της Fiat αποτελεί και η δυνατότητα παραγγελίας του είτε ως κλασικό τρίθυρο hatchback είτε ως Cabrio, αλλά και με τρίθυρο αμάξωμα στο οποίο προβλέπονται δύο πόρτες μόνον από την πλευρά του συνοδηγού για ευκολότερη πρόσβαση στα πίσω καθίσματα.

 

Οι ιδιαιτερότητες δεν σταματούν εδώ, αλλά επεκτείνονται για παράδειγμα στους εσωτερικούς ηλεκτρικούς διακόπτες ανοίγματος των θυρών και στη μελωδία που σε υποδέχεται κάθε φορά που ενεργοποιείς τον ηλεκτροκινητήρα. Οι Ιταλοί έχουν χρησιμοποιήσει σαφώς ποιοτικότερα υλικά σε σχέση με τα υπόλοιπα συμβατικά ‘’Πεντακοσαράκια’’, απέφυγαν να φορτώσουν την οθόνη αφής με όλες τις λειτουργίες και προτίμησαν κλασικά χειριστήρια για τις ρυθμίσεις της θερμοκρασίας, ενώ και η χρήση του αυτόματου σασμάν γίνεται με πλήκτρα.

 

Εμείς οδηγήσαμε την έκδοση Action των 118 ίππων με καθαρή τιμή μετά την αφαίρεση της επιδότησης 24.153 ευρώ και τη μεγάλη μπαταρία των 42 kWh. Σε αυτή προβλέπεται έγχρωμη οθόνη 10,25 ιντσών σε συνδυασμό με το νέο –και άκρως λειτουργικό- σύστημα πολυμέσων UConnect με δυνατότητα φωνητικών εντολών. Οι χώροι για τον οδηγό και τον συνοδηγό έχουν μεγαλώσει αισθητά συγκριτικά με τις συμβατικές εκδόσεις, όμως το πορτ-μπαγκάζ και η στενότητα πίσω επιβεβαιώνουν ότι δεν μπορείς να περιμένεις θαύματα από ένα μικρό μοντέλο πόλης με συγκεκριμένη αποστολή και πεδίο δράσης.

 

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
Το μήκος του ηλεκτροκίνητου Fiat 500 ανέρχεται σε 3,63 μ.

 

Η οδήγηση ενός ηλεκτροκίνητου Fiat 500 με 118 άλογα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ευλογία Θεού. Απλά πατάς το μπουτόν εκκίνησης και το πλήκτρο D του αυτόματου σασμάν και αρκεί ένα άγγιγμα του δεξιού πεντάλ για να φύγεις σαν αθόρυβη σαΐτα προς τα εμπρός. Η επιτάχυνση από στάση έως 100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9,0’’ και είναι απολύτως γραμμική και ομαλή, η ευελιξία κορυφαία και η απουσία ενοχλητικών μηχανικών θορύβων χαλαρώνει όπως η γιόγκα μετά από μία κουραστική ημέρα. Στα συν του πράσινου ιταλικού μοντέλου και η αξιοπρεπής τελική ταχύτητα των 150 χλμ./ώρα. Μοναδικό αδύναμο σημείο που θεωρούμε ότι χρειάζεται βελτίωση, αποτελεί το τιμόνι με τη μέτρια αίσθηση και την έλλειψη πληροφόρησης του οδηγού.

 

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
Η ανοιχτή έκδοση Cabrio ξεκινά από 31.300 ευρώ ή 26.252 ευρώ χάρη στην επιδότηση.

 

Η πλήρης φόρτιση της μεγάλης μπαταρίας μέσω Wallbox ολοκληρώνεται σε κάτι παραπάνω από τέσσερις ώρες, σε οικιακή πρίζα Σούκο απαιτούνται πάνω από 15 ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή γεμίζει η μπαταρία έως 80% σε περίπου 35 λεπτά. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ των τριών προγραμμάτων Normal, Range και Sherpa. Στο Range είναι εντονότερη η ανάκτηση ενέργειας σε σχέση με το πρόγραμμα Normal, άρα και η επιβράδυνση μόλις πάρεις το πόδι από το γκάζι, που φτάνει μέχρι την ακινητοποίηση του οχήματος. Με λίγη εξάσκηση μπορείς λοιπόν να οδηγείς χωρίς τη χρήση του πεντάλ των φρένων (One-Pedal-Drive), όπως συμβαίνει και σε άλλα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Στο πρόγραμμα Sherpa έχεις τη μέγιστη εξοικονόμηση ενέργειας με περιορισμό της μέγιστης ταχύτητας στα 80 χλμ./ώρα και απενεργοποίηση του συστήματος κλιματισμού, ώστε να σε βγάλει το αυτοκίνητο μέχρι τον προορισμό σου.

 

Fiat 500 full electric: Γιόγκα μέσα στην κυκλοφορία
Οι επενδύσεις είναι από ανακυκλώσιμα υλικά, μεταξύ των οποίων και πλαστικά που έχουν ανασυρθεί από τον βυθό της θάλασσας.

 

Ο οικολογικός χαρακτήρας του ηλεκτρικού Fiat 500 αποτυπώνεται μεταξύ άλλων στις επενδύσεις των καθισμάτων από ανακυκλώσιμα υλικά, όπως π.χ. πλαστικά που έχουν ανασυρθεί από τον βυθό της θάλασσας, ενώ προσωπικά μας κατέκτησε η έμπνευση των Ιταλών να προειδοποιούν τους πεζούς στις χαμηλές ταχύτητες κάτω των 20 χλμ./ώρα όχι με κάποιον τεχνητό ήχο, αλλά με τη μελωδία από την εμβληματική ταινία Amarcord του Φεντερίκο Φελίνι. Bravissimo!

 

 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ