Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ "ARTIST" ΧΑΖΑΝΑΒΙΣΙΟΥΣ.

 

Ο Γαλλολιθουανός σκηνοθέτης συμμετέχει στο επίσημο διαγωνιστικό με ένα τετριμμένο δράμα για τον πόλεμο στην Τσετσενία.

 

 

 

Το The Search βασίζεται σε μια ταινία του 1948 με τον ίδιο τίτλο, σε σκηνοθεσία Φρεντ Ζίνεμαν, που πήρε Όσκαρ σεναρίου και ένα ειδικό βραβείο για τον ανήλικο πρωταγωνιστή Ιβάν Γιάντλ (έδιναν και τέτοια τότε) και αρκετές υποψηφιότητες. Μπορείτε να την τσεκάρετε στο youtube. Ήταν το break του Μοντγκόμερι Κλιφτ, και το σταδιακό του δέσιμο με ένα αδέσποτο αγοράκι στα συντρίμμια του πολέμου είχε τρυφερότητα και ένταση, με εξαιρετικά ανάγλυφη ασπρόμαυρη φωτογραφία και αυθεντικά σκηνικά, πρωτοφανές για την εποχή.

 

Ο σκηνοθέτης
Ο σκηνοθέτης

 

Εδώ το φόντο αντικαθίσταται με τον πόλεμο στην Τσετσενία στο τέλος του αιώνα, και αντί για τον Κλιφτ, με το, σοκαρισμένο από τον βίαιο θάνατο των γονιών του μπροστά στα μάτια του, αγοράκι Χάτζι δένεται η ουδέτερη αλλά συμπάσχουσα Μπερενίς Μπεζό. Παράλληλα, βλέπουμε την αδελφή του μικρού και την προσπάθεια της να τον βρει, αλλά και την αποκτήνωση ενός νέου Ρώσου στρατιώτη στο στρατόπεδο και το μέτωπο.

 

Μετά τα Όσκαρ και τα μυριάδες βραβεία για το The Artist, που ξεκίνησε από αυτό το φεστιβάλ, ο Μισέλ Χαζαναβίσιους μπορούσε ν επιλέξει ότι ήθελε, αλλά για δικούς του λόγους επέμενε σε αυτή την ιστορία, που του "μιλούσε" προσωπικά. Δεν είχε πρόβλημα να μαζέψει τα κεφάλαια και η παραγωγή, σε όλα τα επίπεδα δείχνει στιβαρή και φροντισμένη. Όχι όμως και η ουσία της, που πάσχει σημαντικά από πειστικότητα και πρωτοτυπία. Οι μοναδικές σκηνές που ο Χαζαναβίσιους πετυχαίνει διάνα στη φρίκη που επιθυμεί να μεταδώσει, είναι στις βουβές σκηνές του εκφραστικού παιδιού, στην περιπλάνηση του με το μωρό αδελφάκι του στα χέρια, και στην αντίσταση του να προσαρμοστεί στις καινούριες εστίες που φιλοξενείται προσωρινά. Είναι λίγο ειρωνικό, αλλά ο Χαζαναβίσιους αισθάνεται και πάλι μεγαλύτερη άνεση στην έλλειψη λόγου, παρά στην ανάπτυξη του διαλόγου, και αυτό φαίνεται στις αμήχανες σκηνές της Μπεζό στο σπίτι και το γραφείο, ή της Ανέτ Μπένινγκ στις διαπραγματευτικές της απόπειρες. Από τις ταινίες που είδα στις Κάννες, το The Search είχε την αίσθηση της πιο συμβατικής επιλογής.

 

Χτες στο κόκκινο χαλί, στις Κάννες: Ο σκηνοθέτης Michel Hazanavicius με τον μικρό πρωταγωνιστή Maxim Emelianov
Χτες στο κόκκινο χαλί, στις Κάννες: Ο σκηνοθέτης Michel Hazanavicius με τον μικρό πρωταγωνιστή Maxim Emelianov

 

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από τα αγγλόφωνα περιοδικά της βιομηχανίας του σινεμά, πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις περιμένουν τον Χαζαναβίσιους αμέσως μετά τις Κάννες. Οι σκηνοθετικές του δυνατότητες είναι αναγνωρισμένες και ίσως το καλό του σημείο είναι να προσαρμόσει τη ματιά του σε ξένα σενάρια, για να ανασάνει μετά τη μικρή τσετσένικη περιπέτεια του. 

 

 

Το τρέιλερ του The Search

 

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος βρίσκεται στις Κάννες με την AirFastTickets και μεταδίδει καθημερινά τις εξελίξεις.