Φωτογραφίες: Νίκος Πανίτσας

Με φόντο την καλντέρα και την Οία. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Με φόντο την καλντέρα και την Οία. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

 

Η Σαντορίνη είναι ο αρχαιότερος αμπελώνας του κόσμου, η ιστορία του οποίου χάνεται στα βάθη των αιώνων με ευρήματα ανασκαφών 3.500 χρόνων να επιβεβαιώνουν τη στενή σχέση του νησιού με το κρασί. Η μοναδικότητα του οφείλεται στο γεγονός ότι το αμπέλι έχει προσαρμοστεί επί αιώνες στο ηφαιστειακό χώμα, στο οποίο δεν αναπτύσσεται φυλλοξήρα και έχει ως αποτέλεσμα τα σταφύλια που ακουμπούν πάνω του να μην χαλάνε μέχρι να ωριμάσουν. Ο οινοτουρισμός στη Σαντορίνη κερδίζει συνεχώς δημοφιλία. Το ηφαίστειο έχει δημιουργήσει ένα συγκλονιστικό τοπίο και ένα μοναδικό στον κόσμο οικοσύστημα κάνοντας τα κρασιά του νησιού να κερδίζουν παγκόσμιο εμπορικό και γευσιγνωστικό ενδιαφέρον.

 

Η αμπελουργία αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά πλουτοπαραγωγικά στοιχεία στη Σαντορίνη και την βασικότερη απασχόληση των αγροτών με το 75% καλλιεργήσιμης γης να είναι αμπέλια.


Οι βασικές ποικιλίες σταφυλιών που καλλιεργούνται είναι το Ασύρτικο, το Αθήρι και το Αηδάνι από τα λευκά και η Μαντηλαριά, το Μαυροτράγανο και το Βουδόματο από τα κόκκινα. Τα κρασιά της Σαντορίνης χαρακτηρίζονται από έντονα αρώματα και γεύσεις.

 

 

Ο φωτογράφος του άρθρου

 

Ο Νίκος Πανίτσας γεννήθηκε στο Αίγιο. Το 1991 μετακόμισε στην Αθήνα όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του και έκτοτε εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας.

 

Η ενασχόληση του με τη φωτογραφία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς του και η αγάπη του για το νησί δεν περιορίζεται στο ηλιοβασίλεμα και την Οία, αλλά συνεχίζει στους μυσταγωγικούς δρόμους του κρασιού.

 

Ο Νίκος Πανίτσας μοιράστηκε με το LIFO.gr 50 φωτογραφίες από τον αρχαίο αμπελώνα, τις άλλες μοναδικές καλλιέργειες του νησιού, τις διαδρομές γευσιγνωσίας και μιας ακόμη πλευράς της Σαντορίνης που γοητεύει τους ταξιδιώτες.

 

_____

*Βεντέμα: ο τρύγος στη Σαντορίνη

 

 

Μαύρες ποικιλίες όπως μανδηλάρια, μαυροτράγανο, μαυράθηρο.  Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Μαύρες ποικιλίες όπως μανδηλάρια, μαυροτράγανο, μαυράθηρο. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Ένας ιδιαίτερος και μοναδικός τύπος κλαδέματος των κλημάτων, γνωστός με το όνομα κουλούρα που ακουμπά στην ηφαιστειακή γη του νησιού. Η τεχνική αυτή προστατεύει το σταφύλι από τις καιρικές συνθήκες: πολύ ισχυροί άνεμοι, καυτός ήλιος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, έλλειψη νερού (όλες οι καλλιέργειες είναι άνυδρες). Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Ένας ιδιαίτερος και μοναδικός τύπος κλαδέματος των κλημάτων, γνωστός με το όνομα κουλούρα που ακουμπά στην ηφαιστειακή γη του νησιού. Η τεχνική αυτή προστατεύει το σταφύλι από τις καιρικές συνθήκες: πολύ ισχυροί άνεμοι, καυτός ήλιος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, έλλειψη νερού (όλες οι καλλιέργειες είναι άνυδρες). Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Βεντεμα,  ο τρύγος όπως τον λένε οι Σαντορινιοί, ξεκινά νωρίς το πρωί και τελειώνει με τη δύση του ηλίου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Βεντεμα, ο τρύγος όπως τον λένε οι Σαντορινιοί, ξεκινά νωρίς το πρωί και τελειώνει με τη δύση του ηλίου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Λιάστρες. Τα σταφύλια παραμένουν 15 ήμερες κάτω από τον καυτό ήλιο της Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Λιάστρες. Τα σταφύλια παραμένουν 15 ήμερες κάτω από τον καυτό ήλιο της Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Ο τρυγητός στους αμπελώνες της Ι.Μ. Προφήτου Ηλίου Πύργου Σαντορίνης.  Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Ο τρυγητός στους αμπελώνες της Ι.Μ. Προφήτου Ηλίου Πύργου Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Οι λευκές ποικιλίες κυριαρχούν στους αμπελώνες της Σαντορίνης, με σημαντικότερο το ασύρτικο (7.000 στρέμματα) και επόμενο το αρωματικό αηδάνι. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Οι λευκές ποικιλίες κυριαρχούν στους αμπελώνες της Σαντορίνης, με σημαντικότερο το ασύρτικο (7.000 στρέμματα) και επόμενο το αρωματικό αηδάνι. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Τρόπος παραγωγής Visanto από λιαστά σταφύλια, ένα κρασί εξαιρετικής ποιότητας με βελούδινη και γλυκιά γεύση. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Τρόπος παραγωγής Visanto από λιαστά σταφύλια, ένα κρασί εξαιρετικής ποιότητας με βελούδινη και γλυκιά γεύση. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Σαν τελείωνε το μάζεμα  ερχόταν η ώρα να πατήσουν τα σταφύλια στη καναβα. Σε ορισμένες περιοχές του νησιού οι καναβες ήταν ισάριθμες με τα σπίτια. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Σαν τελείωνε το μάζεμα ερχόταν η ώρα να πατήσουν τα σταφύλια στη καναβα. Σε ορισμένες περιοχές του νησιού οι καναβες ήταν ισάριθμες με τα σπίτια. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Το πατητήρι μιας κανάβας όπου πατιούνται τα σταφύλια. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Το πατητήρι μιας κανάβας όπου πατιούνται τα σταφύλια. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Ο ληνός,κατακόρυφος κυλινδρικός λάκκος μέσα στο έδαφος. Ο μούστος από το πάτημα των σταφυλιών έτρεχε μέσα σε αυτόν
και από εκεί, με τη χρήση δοχείου, γέμιζαν τα βαρέλια. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Ο ληνός,κατακόρυφος κυλινδρικός λάκκος μέσα στο έδαφος. Ο μούστος από το πάτημα των σταφυλιών έτρεχε μέσα σε αυτόν και από εκεί, με τη χρήση δοχείου, γέμιζαν τα βαρέλια. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Η ζύμωση. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Η ζύμωση. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Υπόσκαφο κελάρι 12 μέτρα κάτω από το έδαφος από παχύ στρώμα ελαφρόπετρας το οποίο αποτελεί ιδανικό μονωτικό υλικό προσφέροντας έτσι το τέλειο περιβάλλον για την ωρίμανση και την παλαίωση του κρασιού. Art Space Wines. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Υπόσκαφο κελάρι 12 μέτρα κάτω από το έδαφος από παχύ στρώμα ελαφρόπετρας το οποίο αποτελεί ιδανικό μονωτικό υλικό προσφέροντας έτσι το τέλειο περιβάλλον για την ωρίμανση και την παλαίωση του κρασιού. Art Space Wines. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Είσοδος μουσείου οίνου Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Είσοδος μουσείου οίνου Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Το Μοναδικό, στην Ελλάδα, υπόσκαφο Μουσείο Οίνου , 8 μέτρα κάτω από τη γη και μήκος 300 μέτρων, σε σχήμα λαβύρινθου, παρουσιάζει την ιστορία του κρασιού και τη ζωή του Σαντορινιού αμπελουργού από το 1660 έως το 1970. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Το Μοναδικό, στην Ελλάδα, υπόσκαφο Μουσείο Οίνου , 8 μέτρα κάτω από τη γη και μήκος 300 μέτρων, σε σχήμα λαβύρινθου, παρουσιάζει την ιστορία του κρασιού και τη ζωή του Σαντορινιού αμπελουργού από το 1660 έως το 1970. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Το ατμοκίνητο σταφυλοπιεστήριο που ο βασιλιάς Όθωνας έφερε από τη Βαυαρία στα μέσα του 19ου αιώνα. Το είχε δωρήσει στον βουλευτή Κυκλάδων Μαρκεζίνη, του οποίου ο γιος, όταν χρεοκόπησε, το πούλησε στην οικογένεια Κουτσογιαννπούλου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Το ατμοκίνητο σταφυλοπιεστήριο που ο βασιλιάς Όθωνας έφερε από τη Βαυαρία στα μέσα του 19ου αιώνα. Το είχε δωρήσει στον βουλευτή Κυκλάδων Μαρκεζίνη, του οποίου ο γιος, όταν χρεοκόπησε, το πούλησε στην οικογένεια Κουτσογιαννπούλου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Στο παλιό αποστακτήριο της οικογένειας Αργυρού υπάρχουν οι μόνες σωζόμενες εγκαταστάσεις της προβιομηχανικής επεξεργασίας του ντοματοπολτού, όπως ακριβώς ήταν ενάμιση αιώνα πριν. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Στο παλιό αποστακτήριο της οικογένειας Αργυρού υπάρχουν οι μόνες σωζόμενες εγκαταστάσεις της προβιομηχανικής επεξεργασίας του ντοματοπολτού, όπως ακριβώς ήταν ενάμιση αιώνα πριν. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Καζάνι που χρησιμοποιούσαν για το δέσιμο του γνωστού σε όλους μας πελτέ Σαντορίνης, όπου αν προσθέσουμε ελαιόλαδο, ρίγανη και κάπαρη απλωμένο σ' ένα παξιμάδι έχουμε το ιδανικό dip. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Καζάνι που χρησιμοποιούσαν για το δέσιμο του γνωστού σε όλους μας πελτέ Σαντορίνης, όπου αν προσθέσουμε ελαιόλαδο, ρίγανη και κάπαρη απλωμένο σ' ένα παξιμάδι έχουμε το ιδανικό dip. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Στο παλιό ρακιδιό σώζεται ακέραιο το αποστακτήριο. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Στο παλιό ρακιδιό σώζεται ακέραιο το αποστακτήριο. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Οι φούρνοι του παλιού υποστατικού. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Οι φούρνοι του παλιού υποστατικού. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Μύλος άλεσης φάβας. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Μύλος άλεσης φάβας. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Μουσείο ντομάτας Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Μουσείο ντομάτας Σαντορίνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Η καλλιέργεια της σαντορινιάς ντομάτας ξεκίνησε μεταξύ των ετών 1875-1880, η πρώτη αναφορά την αναφέρει ως «χρυσόμηλο», άλλωστε η λέξη pomo d' oro στα ιταλικά σημαίνει ακριβώς αυτό. Εικάζεται ότι την έφεραν οι σαντορινιοί ναυτικοί που ταξίδευαν στη Μεσόγειο. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Η καλλιέργεια της σαντορινιάς ντομάτας ξεκίνησε μεταξύ των ετών 1875-1880, η πρώτη αναφορά την αναφέρει ως «χρυσόμηλο», άλλωστε η λέξη pomo d' oro στα ιταλικά σημαίνει ακριβώς αυτό. Εικάζεται ότι την έφεραν οι σαντορινιοί ναυτικοί που ταξίδευαν στη Μεσόγειο. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Στα δεξιά η στροφυλιά του παλιού οινοποιείου της οικογένειας Αργυρού όπου σήμερα φιλοξενεί έργα τέχνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Στα δεξιά η στροφυλιά του παλιού οινοποιείου της οικογένειας Αργυρού όπου σήμερα φιλοξενεί έργα τέχνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Η μεγάλη κανάβα. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Η μεγάλη κανάβα. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Υπόσκαφη γκαλερί ART Space Santorini. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Υπόσκαφη γκαλερί ART Space Santorini. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Η κανάβα που έγινε χώρος Τέχνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Η κανάβα που έγινε χώρος Τέχνης. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Παραδοσιακός οικισμός Μεγαλοχωρίου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Παραδοσιακός οικισμός Μεγαλοχωρίου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Αγία Φωτεινή στο Μεγαλοχώρι της Σαντορίνης, μετοχιο Ι.Μ. Χοσοβιωτίσσης Αμοργού. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Αγία Φωτεινή στο Μεγαλοχώρι της Σαντορίνης, μετοχιο Ι.Μ. Χοσοβιωτίσσης Αμοργού. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Η είσοδος για την πλατεία Ποταμού στο Μεγαλοχώρι περνάει από την κάμαρα του καμπαναριού της εκκλησίας των Εισοδίων της Θεοτόκου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Η είσοδος για την πλατεία Ποταμού στο Μεγαλοχώρι περνάει από την κάμαρα του καμπαναριού της εκκλησίας των Εισοδίων της Θεοτόκου. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Το Εμπορείο ή Εμπορειό αποτελούσε ένα από τα καστέλια του νησιού, καθώς στους μεσαιωνικούς χρόνους τα σπίτια χτίζονταν το ένα δίπλα στο άλλο ώστε οι κάτοικοι να προφυλάσσονται από τους πειρατές. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Το Εμπορείο ή Εμπορειό αποτελούσε ένα από τα καστέλια του νησιού, καθώς στους μεσαιωνικούς χρόνους τα σπίτια χτίζονταν το ένα δίπλα στο άλλο ώστε οι κάτοικοι να προφυλάσσονται από τους πειρατές. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Βοθώνας, το χωριό με τα υπόσκαφα. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Βοθώνας, το χωριό με τα υπόσκαφα. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Βοθώνας. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Βοθώνας. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Βοθώνας. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Βοθώνας. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Χώρος γευσιγνωσίας Art Space Santorini. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Χώρος γευσιγνωσίας Art Space Santorini. Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO

Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO
Φωτό: Nίκος Πανίτσας/ LIFO