ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Η συλλογή Κωστάκη.

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter
2
Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Ο Γιώργος Κωστάκης στο διαμερισμά του στη Μόσχα. Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. FWF Austrian Science Fund.

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Αριστ., φωτ. του Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com και  Коллекция русского авангарда22-91.ru.

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Αριστ., ο Γιώργος Κωστάκης με την κόρη του Αλίκη. Βλ. РИА Новостиria.ru και thinkfree.gr.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Δεξ., το διαμέρισμα στη Μόσχα στη Vernadsky Prospekt (1973). Courtesy Natalia Costakis. Αριστ., βλ. exporevue.com. Στην κάτω φωτογραφία η κόρη του Γιώργου Κωστάκη, Natalia Costakis, την εποχή των σπουδών της στη Σχολή Stroganov (βυζαντινή εικονογραφία).

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Ο Γιώργος Κωστάκης στη Μόσχα ανάμεσα σε φίλους καλλιτέχνες (αρχές δεκαετίας '60). Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. tovima.gr.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Ανάγνωση του γαλλικού εικαστικού περιοδικού Art Vivant στο ατελιέ του ζωγράφου Vladimir Yankylevsky (ο οποίος συμμετείχε μεταξύ 1960-1980 στο "εκφυλισμένο", σύμφωνα με τον Νικίτα Χρουστσόφ, κίνημα
Soviet Nonconformist Art). Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Δεξ., Rita Tupitsyna, Γιώργος Κωστάκης, και Lydia Masterkova (1975). Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com. Αριστ. και κάτω, βλ. snob.ru και galkovsky.ru.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Συγκέντρωση καλλιτεχνών και φίλων στο διαμέρισμα του Γιώργου Κωστάκη το 1978 : Есаян, Жарких, Шварцман, Лев Кропивницкий, Костаки, Немухин, Кондауров, Вейсберг, Инфанте, Овчинников, Махрова, Плавинский, Эльская, Саша Рабин, Одноралов, Яковлев, Штейнберг. Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Ο Γιώργος Κωστάκης με τον Nikita D. Lobanov-Rostovsky (1983), ο οποίος, μαζί με τη γυναίκα του Nina, συνέλεξε σκηνικά και κοστούμια της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Βλ. russianartandculture.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Στη Μόσχα το 1986 με τον ρώσο "μνημειακό" ζωγράφο Mikhail Matveevich Shvartsman, τον διάσημο καλλιτέχνη Ilya Kabakov και τους Mikhial Grechishnikov, Natalia Kolodzei, Aleksei Panin, Natalia Shmelkova, Mikhail Shvartsman, Svetlana Zavadovskaya, καθώς και τις μικρές Daria Costakis και Larisa Shkhvatchabia. Βλ. Kolodzei Art Foundation.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Με τον ζωγράφο Anatoly Zverev, κύριο εκφραστή του ρωσικού εξπρεσιονισμού. Ο Γιώργος Κωστάκης τον θαύμαζε και τον υποστήριζε. Φωτ. Igor Palmin. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.

 

"An art-lover called Rumnev noticed his work and introduced him to the famous art collector George Costakis. Costakis later said that Anatoly was "one of the most talented artists in Soviet Russia... a unique phenomenon". Costakis brought his work to the attention of the West. He was fired from the recreational park because the director saw him using a mop for his paintings "against the regulations".

A Zverev self-portrait was featured in Life magazine,beside a portrait of Vladimir Lenin by the Soviet artist Vladimir Serov (1910-1968) to contrast the underground with the official art of Russia. When Nikita Khrushchev learned about the publication he was outraged and forbade all contacts with Western visitors and closed down all semi-legal exhibitions. Zverev was the main target of his outrage, forcing him into hiding. From time to time he disappeared and the rumours of his death began to spread about Moscow. Each time the rumours were not justified. "They have stumbled on me again" he used to say. He never complained and made jokes: "I am not a communist, I am a harmonist."

As a result of his persecution at the hands of the authorities, he surrounded himself with a small group of friends who would be able to support him. He lived a hand-to-mouth existence, never knowing where he would spend the next night. He was indifferent to material values and always wore shabby clothing." (Wikipedia).

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Ο Anatoly Zverev με την N.A. Shmelkova το 1976. Αρχείο της N.A. Shmelkova. Βλ. alexvadim.dipart.livejournal.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Πράσινη λωρίδα, το έργο της Olga Rozanova που εντυπωσίασε τόσο τον Γιώργο Κωστάκη, ώστε να τον κάνει να στραφεί στα έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας και να εγκαταλείψει την συλλογή έργων της ολλανδικής σχολής που ούτως ή άλλως δεν τον ενθουσίαζαν. Γι' αυτήν του την ανακάλυψη, ο ίδιος είχε δηλώσει στον Bruce Chatwin το 1977 : "Ήταν σήματα για μένα. Δεν με ένοιαζε τι ήταν... αλλά κανείς δεν ήξερε και τι ήταν τι εκείνες τις μέρες." Αριστ., η Olga Rozanova. Βλ. Wikimedia Commons και msi-mall.com.

 

"Αγόρασα τον πίνακα, τον έβαλα στο σαλόνι μου κι ήταν σαν να άνοιξα ένα μεγάλο παράθυρο στον τοίχο και να μπήκε τόσο εκτυφλωτικό φως ώστε να έσβησε όλους τους άλλους πίνακες που ήταν κρεμασμένοι γύρω του. Συνέλεγα δεκάδες πίνακες με Φλαμανδούς κυρίως ζωγράφους αλλά... ποτέ δεν μου άρεσαν. Ήθελα να τους γρατζουνίσω ελπίζοντας ότι κάτω από την επιφάνειά τους -δεν μπορεί, έλεγα- θα υπήρχε κάτι άλλο...” έλεγε πολλά χρόνια αργότερα ο Γεώργιος Κωστάκης περιγράφοντας το πάθος για τις συλλογές έργων τέχνης και ειδικά αυτών της απαγορευμένης από το σταλινικό καθεστώς “Ρώσικης πρωτοπορίας”.
Ο πίνακας με την “πράσινη λωρίδα” δεν συμπεριελήφθη στα 1277 έργα της περίφημης συλλογής Κωστάκη που αγόρασε η ελληνική κυβέρνηση και παραχώρησε ως “προίκα” στο υπό ίδρυση τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης.
Βρίσκεται και εκτίθεται στη γκαλερί Τρετιακόφ της Μόσχας."

(Εκδήλωση στην πινακοθήκη Τρετιακώφ της Μόσχας για τα 100 χρόνια απο τη γέννηση του συλλέκτη Γ. Κωστάκη. Απόσπασμα από άρθρο στην εφημερίδα Εξπρές 4-07-2013).

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Οι σουπρεματιστές Olga Rozanova, Xenia Boguslavskaya και Kasimir Malevich στην έκθεση 0.10: Η τελευταία φουτουριστική έκθεση η οποία πραγματοποιήθηκε στη Γκαλερί Dobychina στην Πετρούπολη το 1915. Βλ. grupa o.k.tumblr.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. ftnbooks.com.

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Η Lyubov Popova στο ατελιέ της το 1919. Βλ.artobserved.com. Δεξ., το έργο της Spatial Force construction (1921). Βλ. vanabbemuseum.nl. 

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Art of the Avant Garde in Russia των Rowell M. και Rudenstine A. Z. (1981). Βλ. brenthallard.wordpress.com.

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Μνημείο για τη Rosa Luxemburg (1919-21), έργο του El Lissitzky. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Δημιουργήστε την εβδομάδα των κόκκινων δώρων παντού (c. 1920), έργο αγνώστου καλλιτέχνη. Συλλογή Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης - Συλλογή Γ. Κωστάκη, Θεσσαλονίκη.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. 1stdibs.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. 1stdibs.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. 1stdibs.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. 1stdibs.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. 1stdibs.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. 1stdibs.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Spatial Force Construction 2 (1920), έργο της Lyubov Popova. Βλ.brigitteistimbrigitteistim.wordpress.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Sketch for Proun 6B (1919), έργο του El Lissitzky. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki. 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Spatial Force Construction (1921), έργο της Liubov Popova. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

'Ατιτλο έργο της Olga Rozanova. Βλ. vanabbemuseum.nl.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Αριστ., Οικογένεια (1911), έργο του Ivan Kliun. Βλ. thinkfree.gr. Δεξ., Σχέδιο για μεγάφωνο No.7 (1922), έργο του Gustav Klutsis. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Αυστριακός πήγε στο Ρατζιβίλι και έπεσε πάνω στο δίκρανο μιας αγρότισσας, έργο του Kasimir Malevich (1914-1915). Βλ. darklynoonartoflife.blogspot.com.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Αριστ., Linearism (1920), έργο του Alexander Rodchenko. © Courtesy the State Museum of Contemporary Art Costakis Collection, Thessaloniki. Δεξ., Painterly Architectonics (1918-19), έργο της Liubov Popova. Courtesy State Museum of Contemporary Art - G. Costakis Collection, Thessaloniki.

 

Η συλλογή Κωστάκη. Facebook Twitter

Βλ. Греция-Россия - ellada-russia.ru.

 


 

2

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Συνέλεγε τα έργα την εποχή που θεωρούνταν κυριολεκτικά για πέταμα. (Τα ίδια τράβηξε η πρωτοποριακή τέχνη και στη ναζιστική Γερμανία). Έναν πίνακα τον χρησιμοποιούσαν για να κλείσουν ένα άνοιγμα παραθύρου στον τοίχο. Τον ζήτησε και του τον έδωσαν με αντάλλαγμα ένα κομμάτι ξύλου στο ίδιο σχήμα και μέγεθος για να κλείσουν μ’ αυτό την τρύπα στον τοίχο!