Αυτοκρατορική χλιδή στην Περσέπολη.

Facebook Twitter
6

"H δυναστεία γιόρταζε τους είκοσι πέντε αιώνες της ενώ πλησίαζε το τέλος της. Ούτε ο Φραγκίσκος ο Α' , με το περίφημο "χρυσό στρατοπεδό" του,  ούτε ο  Λουδοβίκος ο ΙΔ',  θα είχαν ονειρευτεί κάτι πιο επιδεικτικό. Ο Σάχης προσέθεσε στη βασιλική μεγαλοπρέπεια μία διάσταση καθαρά ανατολική : την υπερβολή. 'Ολα είναι θέμα αριθμών, όπως στις χολυγουντιανές υπερπαραγωγές στις οποίες οι εορτασμοί αναπόφευκτα παραπέμπουν. Με τα δισεκατομμύρια που απλόχερα μοιράστηκαν, μία έρημος μεταμορφώθηκε ως δια μαγείας σε ένα παλάτι από τις Χίλιες και μία Νύχτες. Το θέαμα είναι κατ' αρχάς στην αίθουσα, μία τεράστια κεντημένη σκηνή που σκοπό έχει να καλύψει τα συμπόσια 2 αυτοκρατόρων, 30 βασιλιάδων και 30 αρχηγών κρατών. Απεναντί τους, 480 καλεσμένοι στους οποίους δεν θα μπορούν με κανέναν τρόπο να γυρίσουν την πλάτη, εξαιτίας ενός λινού τραπεζομάντηλου 70 μέτρων, για το οποίο η πρώτη μοδίστρα της Γαλλίας εργάστηκε επί έξι μήνες με τη βοήθεια 125 εργατριών. Για να ανθοφορήσει η έρημος, ο φυτοκόμος Truffaut έστειλε 50.000 μπουκέτα και τοποθετήσε γρασίδι σε 4 στρέμματα άμμου. Χωρίς να υπολογίζουμε τριάντα κέδρους ύψους πέντε μέτρων και τόνους βρεγμένο χώμα που ήρθαν με το αεροπλάνο από το Παρίσι στην Περσέπολη. Χρειάστηκαν δύο αεροπλάνα τη βδομάδα για πάνω από ένα χρόνο για να μεταφέρουν αυτό το χρυσοπληρωμένο χούμο. Όσο για τα μπάνια, που ήταν πολύ βαριά, ήρθαν με φορτηγό : εξακόσιες ώρες ταξίδι. Ο Maxim's έστειλε 400 κάσες σαμπάνιας, ενώ το σπινθηροβόλο 'Ηχος και Φως αφιερωμένο στη δόξα των Περσών έφερε την υπογραφή του  André Castelot. Οκτώ χρόνια αργότερα, η Γαλλία  έστελνε τον Αγιατολάχ Χομεϊνί πίσω στο Ιράν, όπου και έφτασε την 1η Φεβρουαρίου του 1979. Ο Σάχης ήταν μακριά από το όνειρό του. Η δικτατορία των μουλάδων μπορούσε να αρχίσει. Όμως, στις 17 Οκτωβρίου του 1971, ο αυτοαποκαλούμενος διάδοχος του Κύρου είχε τον κόσμο όλο στο τραπέζι του, αν όχι στα πόδια του. Ενώ ο Χομεϊνί βρισκόταν υπό περιορισμό στο Ιράκ". ('Αρθρο του γάλλου δημοσιογράφου  François Pédron  για το περιοδικό Paris Match - 18-10-2011).

 Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Ο τάφος του Κύρου Β' του Μεγάλου.

 

Η γαλλική εταιρεία interior design Jansen ανέλαβε τη διαμόρφωση και τη διακόσμηση του "χρυσού χωριού" στα πρότυπα του "χρυσού στρατοπέδου" που είχε στήσει ο γάλλος βασιλιάς Φραγκίσκος ο Α' για να εντυπωσιάσει τον βασιλιά της Αγγλίας. Καθεμία από τις 50 σκηνές που δέχτηκαν τους φιλοξενούμενους του Σάχη είχε ξεχωριστή διακόσμηση και εκτός από τον κλιματισμό, διέθετε ένα σαλόνι, δύο υπνοδωμάτια, δύο μπάνια και ένα service-room. Οι γαλλικές υπηρεσίες προτιμήθηκαν κατά κανόνα (ο Lanvin ετοίμασε 30 επίσημες στολές για τα μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας) αλλά για τις μετακινήσεις των καλεσμένων παραγγέλθηκαν στη Γερμανία 250 κόκκινες Μερσεντές. (Από το σάιτ "From Teheran to Persepolis. All the glitter of the Empire").

 

Φωτ. Ian Tyas, Keystone/Getty Images.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Οι σκηνές νοικιάστηκαν σε ένα γνωστό κλαμπ διακοπών (Club Méditerranée ;) που όμως δεν τις χρησιμοποίησε ποτέ. Πάνω φωτ. Jack Garofalo.

 

Εξορία στον Παναμά. Ο Σάχης πέθανε από καρκίνο το 1980.

 


Eternal Light, 2500 Year Iran.

 

Polytope, Γιάννης Ξενάκης. Μία εκτέλεση του έργου στην Περσέπολη για τον Σάχη και τους υψηλούς καλεσμένους του.

 

 

 

 

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Οι εορτές στην Περσέπολη έλαβαν διαστάσεις ανάλογες με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 στην Αθήνα. Πράγματι ακόμα και οι τελετές έναρξης μοιάζουν μιας και στις δύο εκδηλώσεις πραγματοποιείται μια παρέλαση από ενδεδυμένους ανθρώπους στα πρότυπα της αντίστοιχης εποχής. Ο απότοκος της προσπάθειας δηλώνεται και μέσω των δημοσίων έργων, όπως ακριβώς με τα Ολυμπιακά ακίνητα που παρέμειναν και άλλα αξιοποιήθηκαν ενώ άλλα αφέθηκαν στη μοίρα τους...Την περίοδο της Ισλαμικής Επανάστασης οι πολιτικοί κρατούμενοι ανέρχονταν γύρω στους 3.500 αν δεν κάνω λάθος. Ωστόσο ακόμα και ο Ιρανός Πρέσβης στην Ουάσινγκτον και σύμβουλος του Σάχη, Ardeshir Zahedi ( πρώην άντρας της πρωτότοκης κόρης του Σάχη, πριγκίπισσας Σαχνάζ και μετέπειτα εραστής της ηθοποιού Ελίζαμπεθ Τέιλορ) είχε αναφέρει στον Σάχη πως κατά την διάρκεια των προετοιμασιών για την ''Περσέπολις 1971'' είχαν συλληφθεί χιλιάδες αθώοι άνθρωποι και ότι η έκταση των συλλήψεων υπονόμευε την αίγλη των εορτών. Άλλωστε αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που δεν επετράπηκε η παρακολούθηση των εορτών από τον Ιρανικό λαό, που ήταν ο μεγάλος απών. Λόγοι ασφαλείας.
Η πολυτέλεια όντως ξεχείλιζε στην Περσέπολη. Ο προυπολογισμός των festivities ανήλθε στα 120 εκατομμύρια δολλάρια. Ωστόσο τα ξένα ΜΜΕ παρέλειψαννα αναφέρουν πως η επένδυση αυτή προκάλεσε πλήθος και άλλων επενδύσεων που παρέμειναν στο Ιράν την επαύριον της ''Περσέπολις 1971''. Ασφαλτοστρώθηκαν χιλιάδες χλμ δρόμων, χτίστηκαν 2.500 σχολεία, ανακαινίστηκε το αεροδρόμιο της κοντινής πόλης στην Περσέπολη, Σιράζ και το σημαντικότερο ανατράπει σε μεγάλο βαθμό η εικόνα του Ιράν στο εξωτερικό ως οπισθοδρομικής χώρας. Το κύρος της επαυξήθηκε και τα επόμενα χρόνια παρατηρήθηκαν υψηλά ποσοστά προσέλευσης τουριστών. Το Ιράν που μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν έρμαιο των φεουδαρχών και του αναλφαβητισμού απέκτησε σύγχρονες υποδομές και ξενοδοχειακές μονάδες ακόμα και στις ακτές της Κασπίας Θάλασσας. Την ίδια χρονιά στην συμπαθητική πόλη Ραμσάρ επί των ακτών της Κασπίας υπογράφει και η γνωστή συνθήκη Ραμσάρ περί προστασίας των υδροβιότοπων.Τέλος στην διάρκεια των εορτών υπήρξε και ένα μίνι ατύχημα. Την πρώτη βραδιά ειδοποίησαν την Φαράχ πως ο αρχιζαχαροπλάστης είχαν πλαντάξει στο κλάμα καθώς το γλυκό του έπεσε κατά την μεταφορά και έγινε κομμάτια... Επίσης ορισμένοι από τους προσκεκλημένους άδραξαν την ευκαιριά για να επενδύσουν στο ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον του Ιράν, όπως ο πρίγκιπας Βίκτωρ Εμμανουήλ της Σαβοΐας που παντρεύτηκε στην Τεχεράνη της πρωταθλήτρια του θαλάσσιου σκι Μαρίνα Ντόρια, πολιτογραφήθηκαν ιρανοί υπήκοοι και έμειναν μόνιμα στο Ιράν. Ο Βίκτωρ ανέλαβε την γενική αντιπροσωπεία των ιταλικών εργοστασίων ελικοπτέρων ''Αγκούστα''.
Πράγματι, το σάιτ "From Teheran to Persepolis. All the glitter of the Empire" αναφέρει πως 3.200 σχολεία άνοιξαν τη μέρα της έναρξης των εορτασμών. 'Εναντι 4.000 δολλαρίων, ο καθένας μπορούσε να έχει ένα σχολείο με τ' ονομά του. Οι προσκαλεσμένοι ανταποκρίθηκαν και η επιτυχία, πάντα σύμφωνα με το σάιτ, υπήρξε τεράστια. Τη ίδια ώρα, 1.500 "ύποπτοι" για τρομοκρατικές ενέργειες κρατούνταν στις φυλακές της μισητής μυστικής αστυνομίας του Σάχη, της Savak.
αγαπητοι, ξεχνατε την συμμετοχη και την αβαντ γκαρντ μουσικης στο θεαμα. Ο Ιωαννης Ξενακης φιλοτεχνησε ενα απο τα ηχοτοπια του στην Περσεπολη με αφορμη τα 2.500 με commision του Σαχη (αντιστοιχα ειχε κανει σε Μυκήνες κλπ). http://www.last.fm/group/Iranian+Classical+Music/forum/39622/_/398238και εδώhttp://www.amazon.com/Persepolis-Plus-Remixes-Edition-1/dp/B00006GO8K/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350036839&sr=8-1&keywords=persepolis+xenakisλοιπες