Σάββατο Θεσσαλονίκης. Από την Μαρίνα Καρποζήλου

Σάββατο Θεσσαλονίκης. Από την Μαρίνα Καρποζήλου Facebook Twitter
14

Στο πλαίσιο της ενότητας 'Η ΕΛΛΑΔΑ ΓΥΡΩ ΜΑΣ' ζητάω και δημοσιεύω κείμενα σχετικά με το πώς βιώνουμε αυτήν την παράξενη εποχή. 

 

Σήμερα γράφει η δημοσιογράφος Μαρίνα Καρποζήλου

 

 

Σάββατο Θεσσαλονίκης. Από την Μαρίνα Καρποζήλου Facebook Twitter

 

 

Σάββατο Θεσσαλονίκης

  

Περπατάω στην Τσιμισκή και κάνω μελετημένες προσπεράσεις. Αποφεύγω τα ζευγαράκια Λυκείου και τις κοριτσοπαρέες, αποφεύγω να συγκρουστώ με την κυρία με τις σακούλες, τρομάζω με το πλήθος που μοιάζει να έρχεται κατά πάνω μου. Αναρωτιέμαι τι θα έλεγε ο Τουρίστας που θα αντίκριζε τις ίδιες ουρές με εμένα στα μαγαζιά και νευριάζω με τον εαυτό μου: κάνω σκέψεις κλισέ και τι μας νοιάζει ο Τουρίστας, αυτοί είμαστε και σε όποιον αρέσουμε.

Δεν στέκομαι στην ουρά, δεν μου φτάνουν τα λεφτά να αγοράσω Το Σακάκι και ας πληρώθηκα μόλις χθες, αναμιγνύομαι στο πλήθος -εξάλλου δεν κρατάνε όλοι σακούλες, είμαι μία από αυτούς. Αναρωτιέμαι από μέσα μου τι μισθό έχει άραγε η κοπελίτσα που μόλις βγήκε με τα ψώνια της από το Ακριβό το Μαγαζί που έχω να πατήσω 3 χρόνια, πόσα να παίρνουν όλοι αυτοί που είναι εκεί μέσα και περιμένουν να πληρώσουν, -ή μάλλον όχι πόσα, αλλά πόσα παραπάνω από μένα. Κάνω εικασίες και μαθηματικές πράξεις, συνεχίζω να περπατάω.

  

Σάββατο μεσημέρι, χτυπάει το τηλέφωνο «πάμε για τσίπουρα;». Φαντασιώνομαι γραφικό τραπεζάκι με παράταιρες καρέκλες, «πάμε». Στέκομαι σε μοντέρνο bar και κοιτάω το ασορτί σκαμπό, ακούω τη δυνατή λαϊκή μουσική, γεύομαι το σέικερ, τους μεζέδες και τα τσίπουρα. Γουρλώνω τα μάτια, κλείνω τα αυτιά, μπουκώνομαι ένα κεφτεδάκι, είμαι στην καρδιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης (sic). Αποφασίζω να μην γίνω ξινή, εξάλλου, σκέφτομαι,  το «στην υγειά σας» ακούγεται το ίδιο θερμό όποιο και αν είναι το soundtrack του μαγαζιού, αρκεί στο background να υπάρχουν δυνατά γέλια. Περνάνε οι ώρες, σκοτεινιάζει, πληρώνουμε και φεύγουμε, τα γέλια συνεχίζονται στο πεζοδρόμιο, «και τώρα;». Ας συνεχίσουμε, ένα Σάββατο, μία έξοδος, αυτοί είμαστε, γελάμε, τσουγκρίζουμε, στην υγειά σας.

  

Ακόμα πιο μοντέρνο bar, πιο δυνατή μουσική, χαμηλότερος φωτισμός, ο γιος του ιδιοκτήτη χορεύει στη μπάρα (άραγε τη χρησιμοποιούν ακόμα αυτή την έκφραση;) και τα λερωμένα πιάτα αστομακαρονάδας μοιάζουν πιο άκυρα από ποτέ.

  

Υπάρχει κάποια ορολογία για τα bar/τσιπουράδικα/σκυλάδικα; Το συλλογίζομαι ενώ συνειδητοποιώ πως αυτό το μαγαζί μου τη δίνει, κάνοντας την αυτοκριτική μου αποφαίνομαι πως όσο πιο ωραία περνάνε οι γύρω μου τόσο πιο ξινή νιώθω, ο Ρέμος ενώνει τις φωνές και ο Πανταζής τα χέρια που αιωρούνται στον αέρα. Τα κορίτσια στο bar μοιάζουν ευτυχισμένα, βάση της προϋπηρεσίας μου στο πόστο τους αναρωτιέμαι πώς άραγε τους φτάνουν τα 3 μεροκάματα την εβδομάδα, σηκώνουν το i phone να βγάλουν φωτογραφία το πλήθος που διασκεδάζει και εγώ απλά βγάζω τον σκασμό.

Προσπαθώ να προσδιορίσω τι με ενόχλησε, σίγουρα δεν μου φταίει ο κόσμος που διασκεδάζει, κάτι τέτοιο μάλλον θα ήταν κακό για μένα. Φεύγω βιαστικά, καθώς ανεβαίνω προς το σπίτι παραγγέλνω ένα τοστ γεμάτο τύψεις και μαγιονέζα και κοιτάζω αφηρημένα την κοπέλα που το φτιάχνει. Την ξέρω φατσικά από το 2002, δουλεύει ακόμα στο ίδιο μαγαζί. Ξαφνικά νιώθω μια συμπάθεια για αυτήν.

  

Καταλαβαίνω τώρα τι μου τη δίνει. Η αίσθηση του χρονοντούλαπου. Δεν έχει αλλάξει τίποτα. Μουσική, νοοτροπία, συνήθειες, όλα τα ίδια, απλά με διαφορετικό περίβλημα.  

  

Ποια είναι αυτή η Θεσσαλονίκη; Πώς και ποιοι μπορούν ακόμα να πληρώνουν τα ακριβά ψώνια, τα μπουζουκόμπαρα, τα ακριβά πιάτα; Οι υπόλοιποι πού ζούμε και τι κάνουμε τόσο λάθος; Ή μήπως αυτοί που χορεύουν παθιασμένα τις επιτυχίες του 2000, ανεβαίνουν στα τραπέζια και παραγγέλνουν μία από τα ίδια είμαστε εμείς που μέσα στην εβδομάδα φτιάχνουμε τοστ; Απλά λιγότερο ξινοί, λιγότερο αγχωμένοι, ίσως εκτός τόπου και χρόνου, αλλά όλοι με το ίδιο υπόλοιπο τραπεζικού λογαριασμού;  

 

 

 

 

 

 

 

14

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

12 σχόλια
η παρεα που δε σου ταιριαζει οδηγει σε αυτα τα δηθεν μαγαζια.. εγω στη θεση σου δε θα αντεχα.. η θεσσαλονικη εχει πανεμορφα μαγαζακια με στυλ και φτηνα.. απο την αλλη ολοι η δηθεν που πανε σε αυτα τα μαγαζια που αναφερεις.. απλα υπαρχουν.. απλα έχουν λεφτα... απλα δεν εχουν προσωπικοτητα!
Τετοια μιζερια απορω πως σε πηραν κ οι φιλοι σου :P Περα απο την πλακα, εχεις μπει στο τρυπακι να βαθμολογεις και να οριζεις την διασκεδαση συμφωνα με €...
Δεν καταλαβαίνει, δεν καταλαβαίνει που τα βρίσκουν τα λεφτά αλλά από πίσω και η αγαπητή συντάκτρια :P ... Αν παρατηρούσε τον κόσμο που ξοδεύει τα λεφτά του στο θέατρο, το σινεμά, το μπαλέτο, σε εκθέσεις, σε live κ.λπ. - life style που θέλει επίσης χρήματα για να συντηρηθεί - δε νομίζω να μην έχετε τέτοιο κόσμο στη Θεσσαλονίκη, αν δεν έχετε να ψάξετε τι φταίει αλλά αποκλείεται...) θα έκανε τις ίδιες παρατηρήσεις; Πιθανόν. Αλλά συνήθως σε κάτι τέτοιες "απορίες" κατακεραυνώνεται σχεδόν μόνο η μαζική διασκέδαση και κατανάλωση συγκεκριμένης κατεύθυνσης - τα μπουζούκια κ.λπ. Η προσωπική μου άποψη - και μόνο - είναι ότι αυτή η ελαφρολαϊκή ή άλλη μαζική διασκέδαση (πως να την χαρακτηρίσω) του παρελθόντος συνεχίζει ακάθεκτη αλλά απαλλαγμένη/απογυμνωμένη από το λεγόμενο "lifestyle" και αποκομμένη από την εποχή της ευημερίας φαίνεται πιο παρακμιακή και λίγη από ποτέ. ΑΛΛΑ τα γούστα δεν επηρεάζονται από τα λεφτά. Οπότε το γιατί συνεχίζει ο κόσμος (γενίκευση) να πηγαίνει στα μπουζούκια ή να στριμώχνεται σε "μοντέρνα" μπαρ με εκκωφαντική μουσική είναι άλλο ζήτημα από το πως ο κόσμος μπορεί και συνεχίζει να διασκεδάζει, να ψυχαγωγείται κ.λπ. οπουδήποτε. Κατά τα άλλα - επειδή ξέφυγα - την καλύτερη απάντηση έδωσε ο/η silentmajority με το αγγούρι. Ακριβώς αυτό. Τέλος, με βασική παραδοχή ότι δεν ζούμε σε αταξική κοινωνία και με λίγη μελέτη της κοινωνικής δομής στην Ελλάδα πολλά συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν. Κλασικό παράδειγμα ελληνικής πραγματικότητας: Εγώ μπορεί να είμαι άνεργη, να μένω με τους γονείς μου και να ξοδεύω τα λεφτά τους στους καφέδες, την ίδια στιγμή που κάποια άλλη μπορεί να έχει δουλειά, να έχει οικογένεια και να μην μπορεί να πάει ούτε για ένα καφέ μέσα σε ένα μήνα. Αν βγάλουμε την νοοτροπία χώρια, δεν θέλει και πολύ να καταλάβουμε τι ρόλο βαράει η κρίση στα παραπάνω. Σε όλες τι περιπτώσεις, πάντως, δεν είναι ότι πεινάμε αλλά ότι υπάρχει έλλειψη προοπτικής. Πάντως επειδή αναφέρθηκε η Ερμού στα σχόλια, εγώ θα έλεγα ότι συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια, έχει πέσει απίστευτα η κίνηση.
Το πώς διαχειριζεται ο καθενας τα οικονομικα του και πού επιλεγει να τα επενδυει, ειναι κατι προσωπικο. Δεν μπορεις να κρινεις καποιον που βγαινει απο ενα καταστημα με σακουλες γιατι 1) Δεν ξερεις απο ποτε εχει να ψωνισει αυτος ο ανθρωπος 2) Δεν ξερεις τις προσωπικες του αναγκες (πχ. μια σερβιτορα 10ωρες περα δοθε δεν μπορει να παρει το παπουτσι με τα 15ευρω!) 3) Δεν ξερεις τι εχει στερηθει για να αγορασει το συγκεκριμενο προιον 4) Δεν ξερεις τιποτα για αυτον και δεν εχεις το δικαιωμα να κρινεις.Αλλα εφοσον κρινεις, τοτε να κριθεις κι εσυ στο οτι κλαιγεσαι οτι λεφτα δεν υπαρχουν (οπως πολλοι αλλοι) και βγηκες ενα Σαββατο απο το πρωι ως το βραδυ και εισαι και θυμα γιατι πηγες και εδωσες τα λεφτα σου σε μαγαζια που κατα τη γνωμη σου δεν αξιζουν. Ποιος ειναι το θυμα τελικα;Πιστευω δεν ειναι μονο οι γυρω σου, εισαι κι εσυ, ειμαι κι εγω.
Έχω ακριβώς την ίδια απορία με την αρθρογράφο. Και στην ΑΘήνα το ίδιο ακριβώς συμβαίνει. Όποιος κάνει μια βόλτα στην Ερμού βλέπει κόσμο να μπαίνει και να ψωνίζει σε μαγαζιά που με τις τιμές που έχουν θα περίμενα να έχουν κλείσει εδώ και χρόνια. Ένα ζευγάρι παπούτσια 200-300 ευρώ?!?!?!??!?!?Η δική μου εξήγηση είναι ότι αυτό που συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα είναι πως βαθαίνει το χάσμα ανάμεσα σε όσους έχουν και σε όσους δεν έχουν. Οι άνθρωποι κάτω των 35-40 που μπορούν να κάνουν έξοδα αυτής της τάξης είναι είτε διορισμένοι σε καλά υπουργεία (οικονομικών, εσωτερικών, κτλ) όπου παρά τις μειώσεις οι μισθοί παραμένουν πολύ καλοί, ή έχουν λεφτά από την οικογένεια. Αυτές οι δυο κατηγορίες ουσιαστικά βγαίνουν ευνοημένες από την κρίση καθώς έχουν χρήμα για ξόδεμα μέσα σε μια οικονομία/κοινωνία που διαρκώς γίνεται πιο φτηνή (κατεξοχήν παράδειγμα η αγορά/ενοικίαση ακινήτων). Όσοι δεν προλάβαμε να πιαστούμε από το βυζί του κράτους και δεν έχει να μας δώσει η μαμά κι ο μπαμπάς είμαστε χαμένοι από χέρι.
Η έξοδος το Σαββατόβραδο είναι αυτή που κυριολεκτικά σώζει πολύ κόσμο από την κατάθλιψη. Είναι ίσως η μοναδική ανάσα στη σημερινή πνιγηρή κατάσταση. Δικαίως του δίνουν μεγάλη προτεραιότητα. Ας μη βιαζόμαστε να κατακρίνουμε.
Μην ξεχνάς επίσης ότι υπάρχει κόσμος ο οποίος και ότι χρήματα έχει -όσα κ αν είναι αυτά- θέλει να τα έχει για να καλοπερνάει είτε σε εξόδους, είτε σε ψώνια και να κόβει από άλλα... πχ να πληρώνει με το σταγνόμετρο λογαρισμούς ή να χρωστά σε κάρτες, ο άνθρωπος δεν αλλάζει εύκολα. Και εκτός αυτού, η κρίση δεν έχει επηρεάσει όλους, όχι τουλάχιστον το ίδιο, έχει κυρίως επηρεάσει τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα και ανθρώπους με μεγάλα δάνεια και ανοίγματα. Υπάρχουν πλούσιοι και ακόμα πιο πλούσιοι οι οποίοι μπορεί να είναι λιγότεροι, αλλά σίγουρα ικανοί να σηκώσουν ότι βρουν ή να πάνε όπου θέλουν... και στις καλές εποχές άλλωστε της "αναβαθμισμένης μεσαίας τάξης" υπήρχε κόσμος που πείναγε αλλά είχε το τζιπ για μούρη με δάνειο.
Υπολόγισε: Υπάλληλοι της ΕΥΑΘ, ΔΕΗ, ΕΚΟ, είναι ΔΕΚΟτζήδες και δεν τους έχει μειωθεί ο μισθός ένα ευρώ. Μιλάμε για μέσο μισθό πάνω από 2,5 χιλιάρικα και ΞΕΡΩ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΙ ΛΕΩ. Ολοι αυτοί είναι 1000 άτομα. Βάλε τους κατοίκους Πανοράματος, Θέρμης, Ωραιοκάστρου, ξεκινάς με 10000 ΠΟΛΥ πλούσιους. Και δεν έχεις δει τίποτα: Τους πολύ πλούσιους της πόλης και τις οικογένειές τους (τα παραδοσιακά τζάκια της πόλης)δεν θα τους δεις ποτέ, κινούνται σε πολύ κλειστό και περιορισμένο κύκλο και πολλές φορές εκτός Θεσνίκης.
Δεν νομίζω πως είσαι εσύ η ξινή ή η περίεργη της υπόθεσης. Υπάρχει πολύς κόσμος που σκέφτεται όπως εσύ και νομίζω πως είναι λογικό.Υπάρχει αρκετός κόσμος που ακόμα έχει και θα έχει λεφτά να δώσει για τη διασκέδασή του και για το ντύσιμό του και αυτή η περίοδος μάλιστα μπορεί να είναι και η καλύτερή του γιατί οι τιμές (τουλάχιστον σε καφέ,ποτό,φαγητό,γρήγορο φαγητό) έχουν κάπως πέσει. Φυσικά υπάρχουν και αυτοί που συνεχίζουν να τα κάνουν με πλάτες άλλων και που μπορεί να σκέφτονται "έλα μωρέ τώρα θα κάτσω να σκάσω,δεν αντέχω αυτό το κλίμα.."Χωρίς να θέλω να δείξω κάτι,έχω να πάω σε μπουζουκομάγαζο πάνω από 5 χρόνια. Πάντα αναρωτιόμουν γιατί πρέπει να δίνω χρήματα σε ορθάδικα,με μουσική που δεν μου αρέσει,με καπνούρα και εξαερισμό για γέλια, με αμφιβόλου ποιότητος ποτά. Τον κόσμο δεν θα το σχολιάσω, ο καθένας κάνει τις επιλογές του.
Εχω μόνο μια πρόταση να γράψω που την είδα γραμμένη σε ένα τοίχο πριν 1-2 χρόνια κάπου στην Αθήνα και νομίζω συνοψίζει αυτά που σκέφτομαι:"Όλη μέρα τρως το αγγούρι και το Σάββατο το παίζεις μούρη"