Ο Καζαντζάκης συνομιλεί με 26 σύγχρονους καλλιτέχνες

 Ο Καζαντζάκης συνομιλεί με 26 σύγχρονους καλλιτέχνες Facebook Twitter
0
 Ο Καζαντζάκης συνομιλεί με 26 σύγχρονους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Αλέξης Ακριθάκης - UNTITLED

Ο ΝΕΟΝ και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης παρουσιάζουν την έκθεση ‘Flyingoverthe Αbyss – Η Υπέρβαση της Άβυσσος’, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Ρέθυμνο και στον  Αρχαιολογικό χώρος Φορτέτσα μέχρι τις  27 Σεπτεμβρίου 2015. Η έκθεση του ΝΕΟΝ σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης,  αξιοποιεί ένα μεγάλο πολιτιστικό κεφάλαιο του νησιού, το στοχαστή Νίκο Καζαντζάκη, φέρνοντας το έργο του Ασκητική σε διάλογο με δημιουργίες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών της σύγχρονης τέχνης.

 

Η έκθεση "Flying over the Αbyss – Η Υπέρβαση της Άβυσσος" πραγματοποιείται σε συνεπιμέλεια της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης Μαρίας Μαραγκού και του ιστορικού τέχνης Δημήτρη Παλαιοκρασσά, και ιχνηλατεί την πορεία του ανθρώπου από τη ζωή προς το θάνατο, «ακολουθώντας» και αντλώντας έμπνευση από το έργο Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη.

 Ο Καζαντζάκης συνομιλεί με 26 σύγχρονους καλλιτέχνες Facebook Twitter

 Για την έκθεση ο επιμελητής Δημήτρης Παλαιοκρασάς μας είπε:

Η άμεση ενστικτώδης αντίδραση όταν μας προτάθηκε η συνδιοργάνωση της έκθεσης ήταν "Κρήτη – Καζαντζάκης". Έτσι, προχωρήσαμε σε μια ανίχνευση, σε μια συνάντηση της Ασκητικής του Καζαντζάκη και έργων 26 καλλιτεχνών διεθνών και Ελλήνων. Το κάθε δωμάτιο στο μουσείο του Ρεθύμνου αποτελεί ένα κεφάλαιο από αυτό που ο Καζαντζάκης ονομάζει "φωτεινό διάστημα" το διάστημα μεταξύ της μιας σκοτεινής αβύσσου που είναι η προέλευσή μας και της άλλης σκοτεινής αβύσσου η οποία είναι η κατάληξή μας. Το φωτεινό αυτό διάστημα κατά τον Καζαντζάκη είναι αυτό που ονομάζουμε ζωή».

Τι θα δούμε στα δωμάτια του μουσείου;

Ξεκινάμε από το δωμάτιο της Γέννεσης-γέννησης. Συνεχίζουμε με το δωμάτιο της υπέρτατης αβύσσου που έχει την έννοια ότι μετά τη γέννηση και έχοντας αυτή την κληρονομιά επάνω μας πρέπει να παλέψουμε με αυτά  τα πράγματα που μας φορτώθηκαν στη γέννηση και ως κληρονομιά.

Το τρίτο  δωμάτιο λέγεται «από την δημιουργικότητα στην αιωνιότητα». Η καλλιτεχνική κυρίως δημιουργικότητα είναι κάτι που μας δίνει την ελπίδα ή πιο κυνικά την ψευδαίσθηση ότι ξεφεύγουμε από το πεπερασμένο της ύπαρξής μας,  ότι κάτι από εμάς θα μείνει μετά τον βιολογικό μας θάνατο. Όταν ένας καλλιτέχνης δημιουργεί εγγράφεται στην αιωνιότητα μέσω της δημιουργικότητάς του.

Το επόμενο δωμάτιο, το τέταρτο,  το ονομάζουμε «αγγίζοντας τον άλλο» και έχει να κάνει με τις σχέσεις που αναπτύσσει ο άνθρωπος και κυρίως με την υπέρτατη σχέση ανάμεσα σε έναν άνδρα και μια γυναίκα. Είναι και η πλήρωση του βιολογικού ρόλου του ανθρώπου αλλά είναι και άλλος ένας τρόπος ο έρωτας,  με τον οποίο προσπαθούμε να υπερβούμε το μοιραίο τέλος μας.

Το πέμπτο δωμάτιο λέγεται λυκόφως και είναι ένας όρος πιο περιγραφικός πλησιάζοντας στο τέλος της αβύσσου. Εδώ βάλαμε μια βιντεοεγκατάσταση και τέλος η επιστροφή στο θάνατο, η άβυσσος.

Συγχρόνως,  το μουσείο Καζαντζάκη μας έχει παραχωρήσει το χειρόγραφο της Ασκητικής και εκτίθεται όπως επίσης και σε κάθε δωμάτιο υπάρχουν αποσπάσματα της ασκητικής που σχετίζονται με την ενότητα του δωματίου. Έχουμε επεκταθεί και στη Φορτέτζα με μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση που έχει σxεδόν όλα τα στοιχεία από τη γέννηση μέχρι το τέλος του θανάτου.

 Ο Καζαντζάκης συνομιλεί με 26 σύγχρονους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Σοφία Κοσμάογλου -Τhe carcass

 

Συνολικά 33 έργα από 26 καλλιτέχνες βρίσκονται σε διάλογο μεταξύ τους, αλλά και με την Ασκητική, φωτίζοντας τη διαδρομή της ανθρώπινης ζωής, από το τραύμα της γέννησης, τον αγώνα για τη ζωή και τη δημιουργικότητα έως το θάνατο. Τα έργα παρουσιάζονται σε επτά θεματικές ενότητες και περιλαμβάνουν: Γένεση/Τραύμα, Η Υπέρβαση της Άβυσσος, Από τη Δημιουργικότητα στην Αιωνιότητα, Αγγίζοντας τον Άλλον, Λυκόφως, Επιστροφή στην Άβυσσο...

Στην έκθεση συμμετέχουν έργα των: Marina Abramović, Αλέξης Ακριθάκης, Matthew Barney, Hans Bellmer, Louise Bourgeois, Heidi Bucher, Paul Chan, Robert Gober, Asta Gröting, Jim Hodges, Mike Kelley, Willian Kentridge, Martin Kippenberger, Σοφία Κοσμάογλου, Gabriel Kuri, Sherrie Levine, Στάθης Λογοθέτης, Ana Mendieta, Μάρω Μιχαλακάκου, Doris Salcedo, Beverly Semmes, Kiki Smith, Κώστας Τσόκλης, Adriana Varejão, Mark Wallinger, Σάββας Χριστοδουλίδης. Τα έργα αποτελούν δανεισμούς από τη Συλλογή Δ.Δασκαλόπουλου και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε αυτή την έκταση.

 

 Ο Καζαντζάκης συνομιλεί με 26 σύγχρονους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Σάββας Χριστοδουλίδης - Σκάλα με σκάλα σμίγει

 

Info:

"Flying over the Abyss – Η Υπέρβαση της Άβυσσος"

Διάρκεια: 2 Μαΐου – 27 Σεπτεμβρίου 2015

Εγκαίνια: 2 Μαΐου 2015

18.00-19.00 Φορτέτσα

19.00 Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης 

Ώρες λειτουργίας:

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Μεσολογγίου 32, Ρέθυμνο

Τρίτη - Παρασκευή 09:00-14:00 & 19:00-21:00

Σάββατο - Κυριακή 10:00-15:00

Δευτέρα Κλειστά

Τζαμί Ιμπραήμ Χαν, Φορτέτσα, Ρέθυμνο

Καθημερινά 09:00 – 19:00

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ