Στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου.

Στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου. Facebook Twitter
2

Στη συνοικία των Μουσείων (Das Kunstareal) στο Μόναχο δεσπόζει το συγκρότημα δύο κλασσικών κτιρίων σχεδιασμένων από τον αρχιτέκτονα Leo von Klenze, αφιερωμένα στην αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή τέχνη: η Γλυπτοθήκη και πίσω της η Κρατική Αρχαιολογική Συλλογή. Η Γλυπτοθήκη αποτέλεσε το πρώτο μουσείο που ανεγέρθη στην περιοχή, κατ' επιθυμία του Λουδοβίκου του Πρώτου της Βαυαρίας, πατέρα του Όθωνα, για να στεγάσει τη συλλογή ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών που είχε στην κατοχή του. Την ημέρα μάλιστα των εγκαινίων, οι προσκεκλημένοι του βασιλιά δεν θαύμασαν μόνο τα τμήματα των ευρημάτων, όπως τα είχε φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, αλλά πλήρη γλυπτά, συμπληρωμένα με ιταλικό μάρμαρο Καράρας από τον νεοκλασικό γλύπτη εκείνης της εποχής, τον Δανό Bertel Thorvaldsen. Τα γλυπτά αυτά που έμειναν στην ιστορία ως «οι Αιγινήτες» κόσμησαν τη Γλυπτοθήκη μέχρι τον βομβαρδισμό και το κλείσιμό της κατά το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι συλλογές αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών που φιλοξενούνται στη Γλυπτοθήκη χρονολογούνται από τον 6ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 6ο αιώνα μ.Χ. Τα περισσότερα αγάλματα είναι τοποθετημένα ελεύθερα στο χώρο, ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να περιδιαβαίνει γύρω από αυτά, θαυμάζοντάς τα απ' όλες τις πλευρές. Βέβαια, υπάρχουν και ορισμένες χρονολογικές ανακολουθίες, καθώς από την πρώτη αίθουσα με τους αρχαϊκούς κούρους, ο επισκέπτης περνά στη δεύτερη όπου βρίσκεται ο Φαύνος Barberini, έργο των ελληνιστικών χρόνων. Οι επόμενες αίθουσες είναι αφιερωμένες στην τέχνη της αρχαίας ελληνικής κλασικής περιόδου του 5ου και του 4ου αιώνα·π.Χ. Στη συνέχεια ακολουθούν τα περίφημα γλυπτά αετώματα από το ναό της Αφαίας στην Αίγινα, φτιαγμένα από παριανό μάρμαρο, με θεματολογία παρμένη από τον Τρωικό Πόλεμο, στον οποίο συμμετείχαν ντόπιοι πολεμιστές και απόγονοι του βασιλιά του νησιού Αιακού, αλλά και από την πρώτη εκστρατεία εναντίον του Λαομέδοντα της Τροίας με αρχηγό τον Ηρακλή.  - V.C.

 

Η Γλυπτοθήκη σε ακουαρέλα του αρχιτέκτονα Leo von Klenze (Staatliche Graphische Sammlung). Πάνω σε δικά του σχέδια χτίστηκαν επίσης το Walhalla, το γερμανικό Πάνθεον, ένα μεγάλο μέρος του ρώσικου παλατιού Hermitage στην Αγία Πετρούπολη, και στην Αθήνα ο Καθολικός Καθεδρικός Ναός του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη στην Πανεπιστημίου.

 

Αναπαράσταση της Ακρόπολης και του Αρείου Πάγου, έργο του Leo von Klenze (1846). Neue Pinakothek, Munich.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Ο βασιλιάς Ludwig I. von Bayern (αριστ., σε φωτογραφία του 1866) και δεξιά ένα πορτρέτο του Leo von Klenze από τον Franz Hanfstaengl (1856). 

 

Το πάθος για το αρχαίο κάλλος δεν εμπόδισε το πάθος για μία ξακουστή "εξωτική χορεύτρια" της εποχής, τη Lola Montès (δεξ. στην νταγκεροτυπία του 1851). Η σχέση αυτή δυσφήμησε τον Λουδοβίκο τον Α' και συνέβαλε στην εκθρονισή του.

 

"Το ελληνικό όνειρο". Οι συλλογές της γλυπτοθήκης στις παλιές αίθουσες.

 

Αριστ. : η Αθηνά Velletri (από την πόλη Vellitres), αντίγραφο του 2ου αιώνα μ. Χ. Βρέθηκε το 1770 σε μία βίλα στην αρχαία Tusculum.

Δεξ. : η σύγχρονη παρουσίαση των γλυπτών.

 

Φωτ. Νinichissim(art). 

 

 

Ο Αἰών και η Γαία, ρωμαικό ψηφιδωτό που βρέθηκε σε μία βίλα του Sentinum (αρχές 3ου αιώνα). Τα τέσσερα παιδιά συμβολίζουν ίσως τις εποχές.

 

Ο Φαύνος του Barberini, μαρμάρινο αντίγραφο ενός χάλκινου ελληνικού αγάλματος της ελληνιστικής περιόδου που αναπαριστά έναν κοιμισμένο Σάτυρο. Ανακαλύφτηκε στη Ρώμη στις αρχές του 17ου αιώνα και προστέθηκε αμέσως στις συλλογές των Barberini, της οικογένειας του Πάπα. Ο Καρδινάλιος Maffeo Barberini ζήτησε μάλιστα από τον γλύπτη Gian Lorenzo Bernini (τον "δεύτερο Μιχαήλ 'Αγγελο") να αποκαταστήσει κάποια μέρη του αγάλματος. Δεν είναι γνωστό αν ο ίδιος ο Bernini, ή κάποιος άλλος από τους μαθητές του ανέλαβε αυτήν την εργασία, αλλά σύμφωνα με την παράδοση, ο Bernini ενίσχυσε την ομοερωτική αίσθηση που αποπνέει το άγαλμα. Δεξ. φωτ. Spapax. 

 

Δεξ. : έργο του ισπανού καλλιτέχνη Ignatio Goitia (2010). 

 

Μέδουσα Rondanini. Πήρε το ονομά της από το ανάκτορο Rondanini στη Ρώμη από το οποίο προήλθε. Είναι πολύ πιθανόν να πρόκειται γαι ρωμαικό αντίγραφο ενός κλασικού έργου του Φειδία το οποίο απεικόνιζε για πρώτη φορά στην ελληνική τέχνη τη Μέδουσα ως ωραία γυναίκα

 

Μία εταίρα με τον εραστή της, ερωτικό σύμπλεγμα που αποτελούσε ίσως μέρος της διακόσμησης ενός οίκου ανοχής. Ρωμαικό έργο του 1ου αιώνα μ. Χ.

 

Αριστ. : ρωμαικό αντίγραφο. Φωτ. Νinichissim(art).  Δεξ. : "κεφαλή Πανός", αντίγραφο ενός αγάλματος αθηλητή.

 

 

 «Οι Αιγινήτες». Τα γλυπτά από τις μετόπες του ναού Αφαία της Αίγινας που αγόρασε ο Λουδοβίκος ο Α'  μετά από πλειστηριασμό έναντι του ποσού των 100.000 φράγκων.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe. 

 

Φωτ. Spapax. 

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

 

"Οι Χρωματιστοί Θεοί", μία έκθεση στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου, που φιλοξενήθηκε και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας. Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 

Φωτ. Benno Kuppler. 

 

Φωτ. Benno Kuppler.

 


Glyptothek München Dokumentation (στα γερμανικά).

 

Το αίθριο της Γλυπτοθήκης. Φωτ. Klaus Leidorf.

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Λουδοβίκος Α' της Βαυαρίας που εκθρονίστηκε λόγω της σχέσης του με την θερμόαιμη καλλιτέχνιδα, Λόλα Μόντες, ήταν πατέρας του Όθωνα και τα γεγονότα έλαβαν μέρος ενώ ο Όθωνας ήταν ακόμα βασιλιάς στην Ελλάδα.Δηλ. εδώ ο κόσμος καίγονταν και στην Βαυαρία το μ***ί ξυριζόταν. Κάτι που συμβαίνει ακόμα τρόπον τινά.