Παγωμένη φωτιά

Παγωμένη φωτιά Facebook Twitter
0
Τι είναι αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με το ντοκιμαντέρ, ειδικά σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, όπου το είδος δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλές;

Στην αρχή ήταν η ανάγκη να διηγηθούμε με έναν διαφορετικό τρόπο, λιγότερο τηλεοπτικό, τις ιστορίες του κόσμου που ζούμε. Αργότερα ήρθαμε αντιμέτωποι με την πρόκληση να πάρουμε το θεατή από το χέρι και να μοιραστούμε την περιπέτεια που ανακαλύπταμε, έστω κι αν αυτή βρισκόταν στην άκρη του κόσμου. Εξάλλου δεν με ενδιέφερε ποτέ να ασχοληθώ με κάτι περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλές με τηλεοπτικούς όρους, και θεωρώ εντελώς επιφανειακή την κρίση «αυτό δεν ενδιαφέρει κανέναν» ή «αυτό δεν αρέσει στον κόσμο».

Καλώς ή κακώς, υπάρχουν ελάχιστες εκπομπές ντοκιμαντέρ στην ελληνική τηλεόραση. Πού πιστεύετε πως οφείλεται αυτό;
Στο ίδιο το μέσο, στο ρόλο του, στα στελέχη που λαμβάνουν τις αποφάσεις, στο κοινό που παρακολουθεί και στις επιλογές του όπως καταγράφονται από την AGB, στους κανόνες της τηλεοπτικής αγοράς και σε χίλιους άλλους λόγους που νομίζω ότι είναι αντικείμενο μιας μεγάλης συζήτησης. Το σημαντικό είναι ότι πέρα από τη δημόσια τηλεόραση, που δεν έχει δικαιολογίες, την οποία πληρώνουμε όλοι και έχουμε απαιτήσεις από το πρόγραμμά της, ένα ιδιωτικό κανάλι όπως το MEGA χρηματοδοτεί και στηρίζει μια παραγωγή κόντρα στα συνηθισμένα εμπορικά τηλεοπτικά πρότυπα και φόρμες.

Πώς προέκυψε η ιδέα - ποια ήταν η αφορμή του να κάνετε το «Οοgruk σημαίνει πετρέλαιο», ένα ντοκιμαντέρ με θέμα την εξόρυξη πετρελαίου στην Αλάσκα;
Ένας Αμερικανός συνάδελφος και φίλος ασχολήθηκε με όσα συμβαίνουν στην Αλάσκα για το περιοδικό του, που εκδίδεται στην Ουάσιγκτον, και με ένα e-mail έστρεψε το βλέμμα μας σ' ένα μακρινό προορισμό, που όμως είχε ένα θέμα τόσο επίκαιρο - ειδικά αν σκεφτεί κανείς πού βρίσκεται η τιμή του πετρελαίου και τα αποτελέσματα της πετρελαϊκής κρίσης η οποία έχει ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια. Στο τέλος των γυρισμάτων και του μοντάζ, όλοι είχαμε την αίσθηση ότι δεν φτιάξαμε ένα ντοκιμαντέρ για την Αλάσκα ή για τη ζωή των Εσκιμώων και των Ινδιάνων και τις επιπτώσεις του πετρελαίου αλλά μια έκκληση στους πολιτικούς και τους πολίτες για δραστικές αποφάσεις και μέτρα, με σκοπό να σταματήσει η εξάρτηση του πολιτισμού μας από το μαύρο χρυσό και κατ' επέκταση η καταστροφή που έχει προκαλέσει το είδος μας στον πλανήτη τα τελευταία 150 χρόνια.

Ποια ήταν για σας η πιο συγκλονιστική στιγμή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας στην Αλάσκα;
Τα γυρίσματα στο Αρκτικό Καταφύγιο Άγριας Ζωής και η πτήση πάνω από τις απέραντες παρθένες εκτάσεις της Αλάσκας και τον παγωμένο ωκεανό ήταν μια σπάνια και συγκλονιστική εμπειρία. Βρεθήκαμε μπροστά σε τοπία απαράμιλλης ομορφιάς, και παράλληλα νιώσαμε την απειλή της ακόρεστης ανάγκης του πολιτισμού μας για πετρέλαιο.

Το ντοκιμαντέρ «Oogruk σημαίνει πετρέλαιο» θα παιχτεί πρώτα στις Νύχτες Πρεμιέρας, στον κινηματογράφο Απόλλων. Έχοντας συμμετάσχει και στο παρελθόν στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με τον «Κόκκινο Κόσμο», θεωρείτε πως τα ντοκιμαντέρ σας «γράφουν» διαφορετικά στη μεγάλη οθόνη;
Νομίζω ότι η αλήθεια «γράφει» το ίδιο, είτε στη μεγάλη οθόνη είτε στην οθόνη του κινητού μας. Η διαφορά είναι στην ποιότητα της προβολής και του κοινού που εισπράττει το μήνυμα. Ο θεατής της κινηματογραφικής αίθουσας είναι πιο απαιτητικός, πιο δεκτικός στην εικόνα, βιώνει διαφορετικά τη συγκινησιακή ατμόσφαιρα και πάνω απ' όλα επιλέγει συνειδητά τι θα παρακολουθήσει, σε αντίθεση με τον τηλεθεατή που δέχεται την τηλεοπτική εισβολή και τις περισσότερες φορές κάνει τις επιλογές του με ένα τηλεκοντρόλ στο χέρι.

Έχετε πει σε μια παλιότερή σας συνέντευξη πως «το ντοκιμαντέρ δίνει λόγο σε αυτούς που δεν έχουν, και εικόνα σε όσα δεν προβάλλονται». Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο σκοπός των εκπομπών σας; Η ενημέρωση, η δραστηριοποίηση; Είναι ένα είδος σταυροφορίας;
Για μας είναι πάνω απ' όλα ένα είδος έκφρασης. Επιχειρούμε να μιλήσουμε για όσα δεν μιλά κανείς, να δείξουμε όσα μας κρύβει το φίλτρο της επιλεκτικής ενημέρωσης. Σε αντίθεση με το ρεπορτάζ, προσπαθούμε να αποκαλύψουμε και όχι να καλύψουμε ένα γεγονός, να δείξουμε αυτό που είναι πίσω και όχι αυτό που φαίνεται. Θέλουμε κάθε δουλειά μας να δημιουργεί ενεργούς πολίτες, να ταράζει τα στάσιμα νερά και να προκαλεί μια αντίδραση. Άλλες φορές το πετυχαίνουμε κι άλλες όχι...

Έχετε στο παρελθόν ενσωματωθεί σε ομάδα Αμερικανών στρατιωτών στο Αφγανιστάν. Πόσο εύκολο είναι να μείνει κανείς αντικειμενικός όντας ενσωματωμένος («embedded») σε ομάδα στρατιωτών;
Το ντοκιμαντέρ από μόνο του εμπεριέχει την υποκειμενική ματιά του δημιουργού. Όλοι συμφωνούμε ότι από τη στιγμή που θα κάνεις το πρώτο cut στο γύρισμα έχεις σταματήσει να αποτυπώνεις την πραγματικότητα, την οποία καταλήγεις να αναδημιουργείς με προσωπικά-υποκειμενικά κριτήρια στο μοντάζ. Ήταν η τρίτη φορά που βρισκόμουν στο Αφγανιστάν και ήταν επιλογή μας να δούμε και να δείξουμε τον πόλεμο, αυτήν τη φορά, από το χαράκωμα των Αμερικανών. Ήταν μια άλλη, εξίσου χρήσιμη οπτική, που βοηθά για να σχηματίσει κανείς την εξαιρετικά σύνθετη εικόνα για το τι συμβαίνει σήμερα στη χώρα. Για την ιστορία, από το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ δεν έλειψαν ούτε τα ηγετικά στελέχη των Ταλιμπάν ούτε η κριτική εκ των έσω στην αμερικανική πολιτική.

Έχετε αποφασίσει τι θέμα θα έχει το επόμενο ντοκιμαντέρ σας μετά το «Οοgruk σημαίνει πετρέλαιο»; Μπορείτε να μας πείτε μερικά λόγια γι' αυτό;
Έχουμε ήδη ξεκινήσει την έρευνα και την προετοιμασία για τα γυρίσματα σε περισσότερα από ένα θέματα που μας ενδιαφέρουν, αλλά είναι πολύ νωρίς για να πούμε περισσότερα. Για την ώρα, εστιάζουμε στην πολιτική του τρόμου στο εσωτερικό των Ηνωμένων Πολιτειών και σε ένα κίνημα που επανέρχεται στο προσκήνιο στην πιο ακραία του μορφή μετά τον Ψυχρό Πόλεμο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ