Η δουλειά ενός πρεσβευτή έχει αλλάξει πολύ κατά τη διάρκεια των αιώνων, αλλά ο πυρήνας της θέσης αυτής παραμένει ίδιος καθώς το καθήκον μιας πρεσβείας είναι να ενεργεί αντιπροσωπευτικά για ζητήματα που αφορούν ένα συγκεκριμένο έθνος ή διεθνή οργανισμό στο εξωτερικό.

 

Ωστόσο, η Δανία έρχεται με μια προοδευτική κίνηση να εμπλουτίσει το θεσμό και να τον κάνει εκσυγχρονίσει ως προς τις απαιτήσεις της ψηφιακής πραγματικότητας ενός πλανήτη που πλέον εξελίσσεται συνδεδεμένος άρρηκτα με την τεχνολογία, το ίντερνετ και τα social media.

 

Η Δανία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα είναι η πρώτη χώρα που δημιουργεί τη νέα διπλωματική θέση του «ψηφιακού πρέσβη». Πρόκειται για μια θέση που προορίζεται να ασχοληθεί με τις εταιρίες κολοσσούς του διαδικτύου και τη τεχνολογίας, όπως το Facebook, η Apple και η Google. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εξωτερικών της Δανίας, είναι η πρώτη τέτοια θέση στον κόσμο, αλλά αναμένεται σύντομα το παράδειγμα αυτό να ακολουθήσουν και άλλα έθνη.

 

Δεδομένου του τεράστιου μεγέθους των εταιρειών αυτών, δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς γιατί η Δανία θεωρεί τη σχέση μαζί τους σημαντική. Το 2015, τα έσοδα των αμερικανικών εταιρειών τεχνολογίας ανήλθαν σε 215,6 δισεκατομμύρια $, σημαντικά υψηλότερο από ό, τι το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Πορτογαλίας ή της Ελλάδα για το ίδιο έτος. Την ίδια ώρα, η διεθνής επιρροή των εταιρειών τεχνολογίας ξεπερνά ακόμη και τα οικονομικά μεγέθη και πλέον είναι σημαντικός παράγοντας για την εξέλιξη της κουλτούρας σχεδόν κάθε χώρας στον πλανήτη. Μέχρι τώρα ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ κυβερνήσεων και εταιριών έχει δείξει συχνά να είναι δυσλειτουργικός ή και ανύπαρκτος, και αυτό είναι που οι Δανοί φιλοδοξούν πρώτοι να αλλάξουν.

 

Σε συνέντευξη του στην Washington Post, o Δανός Υπουργός Εξωτερικών Anders Samuelsen έδωσε μερικές σημαντικές λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργεί ο «ψηφιακός πρέσβης».

 

«Όπως ακριβώς οι πρέσβεις συμμετάσχουν σε ένα διπλωματικό διάλογο με τις χώρες, θα πρέπει επίσης να καθορισθούν και να ιεραρχηθούν ολοκληρωμένες σχέσεις με τους τεχνολογικούς παράγοντες όπως η Google, το Facebook, η Apple και ούτω καθεξής. Η ιδέα είναι να επικοινωνούμε με πολλές εταιρείες και τις νέες τεχνολογίες τους που με πολλούς τρόπους αποτελούν μέρος της καθημερινής ζωής των πολιτών στη Δανία και τη διαμορφώνουν ανάλογα», αναφέρει. «Αν θέλουμε να είμαστε μέρος του τι συμβαίνει, και θέλουμε να έχουμε λόγο σε αυτή την ιστορία, τότε θα πρέπει να έχουμε, νομίζω, έναν πρέσβη για τις τεχνολογίες«, προσθέτει.

 

Μέχρι τώρα ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ κυβερνήσεων και εταιριών έχει δείξει συχνά να είναι δυσλειτουργικός ή και ανύπαρκτος, και αυτό είναι που οι Δανοί φιλοδοξούν πρώτοι να αλλάξουν.

 

Σύμφωνα με το πλάνο που περιγράφει, ο ψηφιακός πρέσβης θα συνεργαστεί με τις πρεσβείες σε όλο τον κόσμο και θα χρησιμοποιεί το διπλωματικό προσωπικό σε όλο τον κόσμο επίσης.  Όπως αναφέρει ο Υπουργός, ένα από τα θέματα που έκαναν τη δημιουργία της θέσης απαραίτητη είναι οι πρόσφατες συμφωνίες που έκλεισε η κυβέρνηση για επιχειρηματική δραστηριότητα του Facebook και της Apple στη Δανία. Οι δύο κολοσσοί αναμένεται να ιδρύσουν μεγάλα κέντρα δεδομένων στη χώρα. Η επένδυση θεωρείται μεγάλη και απαιτεί εκτός από εσωτερικό δίαυλο επικοινωνίας και ανοιχτό διάλογο με τις εταιρίες στη βάση τους. Μεταξύ των θεμάτων που απασχόλησαν τη Δανία και την ώθησαν στη δημιουργία της νέας αυτής θέσης είναι και το καταιγιστικό φαινόμενο της διασποράς ψευδών ειδήσεων (fake news) και τι δραματικές προεκτάσεις που μπορεί να αποκτήσει ένας «ψηφιακός πόλεμος» μεταξύ δύο χωρών. 

 

«Τα πράγματα συμβαίνουν τόσο γρήγορα. Πάρτε ως παράδειγμα τη Apple και το πώς πλέον μεγαλύτερη αξία από όλες τις ιταλικές επιχειρήσεις στην ιταλική χρηματιστηριακή αγορά σήμερα. Αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα του πόσο εκρηκτικός είναι ο κόσμος που αντιμετωπίζουμε - εκρηκτικός, με την έννοια της ταχύτητας όσων συμβαίνουν γύρω μας», καταλήγει ο Samuelsen