«Oθέλλος» σε σκηνοθεσία Χ. Φραγκούλη: Όσο περισσότερο φωνάξει κανείς, κερδίζει;

«Oθέλλος» σε σκηνοθεσία Χ. Φραγκούλη: Όσο περισσότερο φωνάξει κανείς, κερδίζει; Facebook Twitter
Τα προβλήματα βρίσκονται αλλού και όχι στην παιγνιώδη και «πειραχτική» διάθεση της ομάδας απέναντι στον «σεβάσμιο» βάρδο του Έιβον. Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη
0

Ο Οθέλλος έχει παρουσιαστεί με ηθοποιούς όλων των εθνικοτήτων, με blackface και χωρίς. Έχει ανεβεί ως αντι-αποικιοκρατική κριτική, ως θέατρο διαμαρτυρίας εναντίον του απαρτχάιντ, ως κριτική της εκμετάλλευσης των μαύρων σε έναν κόσμο λευκών, ως φεμινιστικό «μάθημα για την καταστροφή των γυναικών από τους άνδρες», ως σπουδή στην «κοινοτοπία του κακού» – για να θυμηθούμε την περίφημη φράση της Χάνα Άρεντ¹.


Πιο πρόσφατα, μάλιστα, επιστρατεύτηκε ως πλατφόρμα αμφισβήτησης των κατασκευασμένων ταυτοτήτων, των τρόπων που ερμηνεύουμε αυτά που βλέπουμε –το χρώμα και το φύλο των ανθρώπων– αλλά και αυτά που ακούμε: πώς δηλαδή θυματοποιούμαστε προθύμως από ψευδείς πληροφορίες, επιτρέποντάς τους άκριτη πρόσβαση στο θυμικό μας και την αφύπνιση των ταπεινότερων ενστίκτων μας.


Ο Σαίξπηρ είναι, βλέπετε, τόσο γενναιόδωρος, ώστε ευνοεί πάσης φύσεως αναγνώσεις των έργων του, οι πιο επιτυχημένες εκ των οποίων λειτουργούν ως καθρέφτες της φύσης και της εποχής μας.

Δεν είναι υποχρεωτικό, βέβαια, να έχει κανείς κάποια πολιτική ή κοινωνιολογική «ατζέντα» ανεβάζοντας τον Οθέλλο. Καλό όμως είναι σε κάθε περίπτωση να ξέρει τι θέλει να πει και για ποιον λόγο επιλέγει το συγκεκριμένο έργο ως όχημα έκφρασης των ανησυχιών και της καλλιτεχνικής του αγωνίας.

Τα κωμικά και φαρσικά στοιχεία που πλημμυρίζουν την παράσταση, ακόμη και όταν αποδεικνύονται ανούσια ή άστοχα, φέρουν έναν αέρα φρεσκάδας και χιούμορ που «σκουντάει», αλλά δεν υπερσκελίζει τελικά το σοβαρό δραματικό μέρος.


Αναζητώντας τον πυρήνα της αγωνίας αυτής, βρέθηκα αντιμέτωπη με πολλές δυσκολίες στη διάρκεια της παράστασης του Θεάτρου Τέχνης.

Ο Οθέλλος του Χάρη Φραγκούλη και της ομάδας του αντικατοπτρίζει προφανώς την αισθητική, τα βιώματα και τις αναφορές των συντελεστών της, οι οποίοι είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία εξαιρετικά νέοι.

Ως εκ τούτου, κρίνεται αναμενόμενη και εν πολλοίς ευπρόσδεκτη όλη αυτή η προσπάθεια οικειοποίησης και εξημέρωσης του κειμένου μέσω των κωδίκων της γενιάς τους.

«Oθέλλος» σε σκηνοθεσία Χ. Φραγκούλη: Όσο περισσότερο φωνάξει κανείς, κερδίζει; Facebook Twitter
Όσο περνάει η ώρα και πλησιάζουμε προς το τέλος, τα λεμόνια ξεζουμίζονται, τα ουρλιαχτά πολλαπλασιάζονται, οι βουτιές, τα σουρσίματα και τα κουτουλήματα επιτείνονται, το κινησιολογικό πανδαιμόνιο κορυφώνεται. Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη


Τα κωμικά και φαρσικά στοιχεία που πλημμυρίζουν την παράσταση, ακόμη και όταν αποδεικνύονται ανούσια ή άστοχα, φέρουν έναν αέρα φρεσκάδας και χιούμορ που «σκουντάει», αλλά δεν υπερσκελίζει τελικά το σοβαρό δραματικό μέρος: λεμόνια που εκτοξεύονται προς πάσα κατεύθυνση, «γε-γε-γε, αγαπημένε στρατηγέ», ο τέκνο χορός του Ροδερίγου, τα μικροσχόλια σε πραγματικό χρόνο («δεν χωράω να περάσω από εδώ» λέει ο Οθέλλος, καθώς στριμώχνεται δίπλα στο πιάνο· «ωραίο το λεμόνι», αποφαίνεται ένας άλλος ηθοποιός, δαγκώνοντας το κίτρινο εσπεριδοειδές), ο Άγγελος Παπαδημητρίου ως αναμαλλιασμένος ευγενής που τυλίγεται νευρωτικά στο ροζ σάλι του κ.ο.κ.

Τα προβλήματα βρίσκονται αλλού και όχι στην παιγνιώδη και «πειραχτική» διάθεση της ομάδας απέναντι στον «σεβάσμιο» βάρδο του Έιβον.

Σημαντικότατο εξ αυτών η «απουσία» του Ιάγου: ουδέποτε αισθανόμαστε την ηλεκτρισμένη αύρα του, ουδέποτε αντιλαμβανόμαστε τη διαβρωτική, καταστρεπτική επιρροή του.

Στις κρίσιμες σκηνές όπου ο ήρωας δηλητηριάζει το αυτί του Οθέλλου με συκοφαντίες, όπου κινεί με δολερή μαεστρία τα νήματα της ψυχής του δεύτερου, όπου πυρπολεί τις σκοτεινότερες ανασφάλειές του, ο θεατής δεν «ακούει» τίποτα, κι ας βγαίνουν καθαρά τα λόγια από το στόμα του ηθοποιού (Ανδρέα Κοντόπουλου).

Δεν υπάρχει δηλαδή καμία κατανόηση ή χαρτογράφηση των νοημάτων, καμία βαθύτερη επεξεργασία των μηχανισμών λεκτικής κακοποίησης που παρουσιάζει τόσο τρομακτικά ο Σαίξπηρ, εξασφαλίζοντας στον Ιάγο τη θέση ενός από τους κορυφαίους ενσαρκωτές του «κακού» στην παγκόσμια λογοτεχνία.

«Oθέλλος» σε σκηνοθεσία Χ. Φραγκούλη: Όσο περισσότερο φωνάξει κανείς, κερδίζει; Facebook Twitter
Η Κατερίνα Λούβαρη Φασόη με τον Ανδρέα Κοντόπουλο. Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη


Με τον Ιάγο ανύπαρκτο, να περιφέρει την ωραιότητά του, ο Οθέλλος μετατρέπεται σε Ρωμαίο και Ιουλιέτα: στην τραγωδία δύο νεαρών εραστών που καταλήγουν νεκροί ύστερα από μια παρωδία παρεξηγήσεων (που εδώ, παρεμπιπτόντως, αφορούν ένα μαντίλι).

Εντύπωση που ενισχύεται προφανώς από το γεγονός ότι οι σκηνές ανάμεσα στον Οθέλλο (Γιάννη Παπαδόπουλο) και τη Δυσδαιμόνα (Σοφία Κόκκαλη) είναι οι πιο δυνατές της παράστασης, οι μόνες που μεταδίδουν ένα φορτίο συγκίνησης και υποκριτικής «αλήθειας», οι μόνες όπου πράγματι «κάτι» συμβαίνει.


Όσο περνάει η ώρα και πλησιάζουμε προς το τέλος, τα λεμόνια ξεζουμίζονται, τα ουρλιαχτά πολλαπλασιάζονται, οι βουτιές, τα σουρσίματα και τα κουτουλήματα επιτείνονται, το κινησιολογικό πανδαιμόνιο κορυφώνεται.

Αναρωτιέμαι ειλικρινά: αυτή η επιδεικτική σωματική εκτόνωση, αυτή η ακατέργαστη, πρωτόλεια έκφραση συναισθήματος ζητά να εκληφθεί ως πάθος; Όσο περισσότερο φωνάξει κανείς, κερδίζει; Όσο πιο πολλές φορές ταρακουνήσει ο Κάσιος τον νεκρό Οθέλλο, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η συγκίνησή μας;

Λυπάμαι, αλλά το πάθος δεν ισοδυναμεί με υστερία. Ούτε με έκρηξη αδρεναλίνης. Δεν επιβάλλεται με το ζόρι στον θεατή, δεν τον «γρονθοκοπά» στο πρόσωπο με ευκολίες, φωνές και χοροπηδητά. Εδραιώνεται στο είναι και όχι στο φαίνεσθαι. Συνιστά πρωτίστως εσωτερική κατάκτηση και όχι εξωτερική βία και βιασύνη, που ανταγωνίζεται τον λόγο για το «ποιος θα βγει πρώτος».


Μπορεί ο Οθέλλος να λέει στη Δυσδαιμόνα «Κι όταν πάψω να σ' αγαπώ, το χάος θα ξαναγυρίσει», το σκηνικό «χάος» όμως δεν μπορεί να εξαντλείται στην κυριολεξία...

1. «Othello (Shakespeare in production)», edited by Julie Hankey

 

«Oθέλλος» σε σκηνοθεσία Χ. Φραγκούλη: Όσο περισσότερο φωνάξει κανείς, κερδίζει; Facebook Twitter
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου στο ρόλο του Βραβάντιου ως αναμαλλιασμένος ευγενής που τυλίγεται νευρωτικά στο ροζ σάλι του. Φωτο: Εβίτα Σκουρλέτη

 

Ιnfo

Ουίλιαμ Σαίξπηρ - Οθέλλος

Σκηνοθεσία: Χάρης Φραγκούλης

Παίζουν: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κοντόπουλος, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κατερίνα Λούβαρη-Φασόη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Κορνήλιος Σελαμσής, Μιχάλης Τιτόπουλος

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (Υπόγειο)

Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα, 210 3228706

Δευτ.-Τρ. 21:00

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγγελος Παπαδημητρίου «Είναι τύχη που ενώ έκανα ριψοκίνδυνη ζωή, είμαι ακόμα ζωντανός»

Οι Αθηναίοι / Άγγελος Παπαδημητρίου «Είναι τύχη που ενώ έκανα ριψοκίνδυνη ζωή, είμαι ακόμα ζωντανός»

Εικαστικός, ηθοποιός, τραγουδιστής, υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό του Κώστα Μπακογιάννη. Γεννήθηκε στο Κιάτο, ζει στα Εξάρχεια. Τα χρήματα που έπαιρνε στους «Στάβλους της Εριέττας Ζαΐμη» ήταν τόσο πολλά, που από ενοχή έδινε από δω κι από κει σε φίλους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ