Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Ο Stevens αποδεικνύει ότι είναι στα καλύτερα του όταν είναι απλός χωρίς να επιδιώκει ένα μεγαλεπήβολο κόνσεπτ...
1

Πάντοτε είχα περίεργη σχέση με την μουσική του Sufjan Stevens. Μια σχέση αγάπη-μίσους. Ο λόγος ήταν ότι ποτέ δεν μου κάθισε καλά αυτό το ‘Illinois’ που κυκλοφόρησε το 2005 και αποθεώθηκε από τους κριτικούς και την indie κοινότητα.

Φυσικά εκείνη την εποχή ήταν καλύτερο να μην ομολογούσες στους indie κύκλους ότι δε σου άρεσε αυτός ο δίσκος, θα θεωρούσαν ότι έπεσες από κάνα δέντρο.

Ο Stevens πάντοτε χρησιμοποιούσε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην μουσική του αλλά εδώ μιλάει για την παιδική του ηλικία, για το πως τον στιγμάτισε και το κάνει με πολύ άμεσο, σχεδόν συγκλονιστικό τρόπο.

Ο Sufjan με το περίεργο μουσουλμανικό όνομα ήταν χίψτερ πριν ακόμη ανακαλυφθεί ο όρος. Επίσης ήταν κούκλος με αμφιλεγόμενη σεξουαλικότητα (μέχρι σήμερα αναρωτιέμαι - όχι μόνο εγώ - αν είναι γκέι. 'Όχι ότι έχει καμιά σημασία).  Και είναι και χριστιανός, από αυτούς που ανήκουν σε μια από αυτές τις περίεργες αιρέσεις της Αμερικής που διδάσκουν τον λόγο του Θεού και όποιον πάρει ο Χάρος. Αν και προσωπικά δεν με πείραξε ποτέ αυτό. Η χριστιανοσύνη του δηλαδή ή πώς την έβαζε μέσα στην μουσική του. Δεν λείπουν οι βιβλικές αναφορές σε κάθε δίσκο του. 

 

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Αγαπούσε ειλικρινά και βαθιά την μητέρα του παρά την τρομερή εγκατάλειψη που βίωσε. Την αγαπούσε ακόμη και αν δεν καταλάβαινε τις πράξεις της ή την συμπεριφορά της...

Τέλοσπαντων αφού έγινε χαμός με το 'Illinois' μετά κυκλοφόρησε το ‘The Age of Adz’ και έπαθα σοκ. Μου άρεσε αρκετά ώστε να εξιλεωθεί στα μάτια μου. Ένα πετυχημένο ηλεκτρονικό πείραμα που δεν θα περίμενες ποτέ από αυτόν. 

 

Σήμερα μετά από 5 χρόνια κυκλοφορεί το Carrie & Lowell. Και είναι το πιο συγκινητικό άλμπουμ που θα ακούσεις φέτος. Από τον τίτλο και το εξώφυλλο του δίσκου καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για προσωπική υπόθεση. Ο Stevens πάντοτε χρησιμοποιούσε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην μουσική του αλλά εδώ μιλάει για την παιδική του ηλικία, για το πως τον στιγμάτισε και το κάνει με πολύ άμεσο, σχεδόν συγκλονιστικό τρόπο. Για την ιστορία της Carrie τη μητέρας του, του Lowell, του πατριού του και του αδερφού του και τα λιγοστά καλοκαιρινά ταξίδια που έκαναν στο Όρεγκον που του χάρισαν την ελπίδα.  Και επιστρέφει στις φολκ ρίζες του με απλές ενορχηστρώσεις πάνω σε κιθάρα και πιάνο που συνοδεύουν αριστοτεχνικά και αέρινα γλυκόπικρα συναισθήματα και μαύρες σκέψεις.

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Με αυτό το δίσκο, ήθελα να ξεφύγω από αυτό το περιβάλλον της προσποίησης. Είναι κάτι που ήταν αναγκαίο να κάνω για μένα μετά τον θάνατο της μητέρας μου ...

 

Η μητέρα του ήταν διπολική και σχιζοφρενής, εξαρτώμενη από διάφορες  ουσίες. Τον παράτησε μαζί με τον μεγαλύτερο αδερφό του όταν o Sufjan ήταν ακόμη μωρό. Αργότερα παντρεύτηκε τον πατριό του, Lowell και έζησαν ξέγνοιαστες στιγμές που κράτησαν μόνο για 5 χρόνια. Πέθανε το 2012 από καρκίνο του στομάχου. Ο πατριός είναι ένα σημαντικό πρόσωπο στην ζωή του μέχρι και σήμερα. Διευθύνει την εταιρεία του, Asthmatic Kitty.

Στο άλμπουμ πρωταγωνιστούν η απώλεια, η μοναξιά, η αγάπη, η απογοήτευση και εντέλει η λύτρωση.  Δεν κάνει θέμα την πίστη του. Ο ίδιος ο Stevens μοιάζει συνέχεια να παλεύει με τον εαυτό του και την κατάθλιψη. Μια μάχη ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως. Αγαπούσε ειλικρινά και βαθιά την μητέρα του παρά την τρομερή εγκατάλειψη που βίωσε. Την αγαπούσε ακόμη και αν δεν καταλάβαινε τις πράξεις της ή την συμπεριφορά της. Και αυτή του η αγάπη είναι διάχυτη στο δίσκο και η ανικανότητα του να αντιμετωπίσει τον θάνατο της, τον κάνει σπαρακτικό ανά στιγμές. Και απόλυτα αληθινό.

 

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter

Είπε πρόσφατα σε μια συνέντευξη του στο pitchfork: «Με αυτό το δίσκο, ήθελα να ξεφύγω από αυτό το περιβάλλον της προσποίησης. Είναι κάτι που ήταν αναγκαίο να κάνω για μένα μετά τον θάνατο της μητέρας μου – να επιδιώξω μια αίσθηση γαλήνης και ηρεμίας παρά την θλίψη. Δεν προσπαθώ να πω κάτι νέο ή να αποδείξω τίποτα ή να πρωτοτυπήσω. Μοιάζει άτεχνο που είναι κάτι καλό. Δεν είναι άλλο  ένα καλλιτεχνικό μου πρότζεκτ. Αυτή είναι η ζωή μου».

Δεν μπορείς παρά να ανατριχιάσεις όταν διαβάζεις στίχους όπως αυτοί:

I forgive you, mother, I can hear you
And I long to be near you
But every road leads to an end
Yes, every road leads to an end

 Ή αυτοί:

When I was three, three maybe four
She left us at that video store
Be my rest, be my fantasy.

I should have wrote a letter
Explaining what I feel, that empty feeling.

Και είναι γεμάτο από τέτοιους στίχους, σε κάθε τραγούδι. Ώρες, ώρες πλησιάζει στην απόγνωση τον Elliott Smith ή την μεγαλειώδη ταπεινότητα των Simon & Garfunkel. Ο Stevens αποδεικνύει ότι είναι στα καλύτερα του όταν είναι απλός χωρίς να επιδιώκει ένα μεγαλεπήβολο κόνσεπτ. Αστειευόμαστε μαζί με ένα φίλο για την βαθμολογία που έχει πάρει στο pitchfork – του έχουν βάλει 9.3. «Για 9.5 είναι», μου λέει. Έχει σημασία; Είναι μεγάλο άλμπουμ!

 



 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

1 σχόλια