Κύκνειο άσμα ή ανάγκη αποχαιρετισμού: τι είναι, τελικά, το "You want it darker" του Leonard Cohen;

Κύκνειο άσμα ή ανάγκη αποχαιρετισμού: τι είναι, τελικά, το "You want it darker" του Leonard Cohen; Facebook Twitter
Δεν ξέρω αν το έχουμε αντιληφθεί και πόση σημασία έχει, αλλά πλέον το γρέζι της φωνής του Cohen προκύπτει όχι από τη φθορά του χρόνου, αλλά από το γδάρσιμο που προκαλούν τα λόγια του μέσα μας.
0

Μιχάλης Τσαντίλας

avopolis.gr

Στο σταυροδρόμι ανάμεσα στην Αρετή και την Κακία, ο Leonard Cohen βρήκε τον τρόπο να πάρει και τους δύο δρόμους και να τα ανακατέψει όλα: Θεό, γυναίκες, θρησκείες γενικότερα. Ακόμα γι' αυτά μιλάει, με μια διάθεση για ρύθμιση των παλιών χρεών πια.

Η «παθολογία» του τραγουδοποιού είναι το κοίταγμα στον καθρέφτη. Κι ακριβώς έτσι κατάφερε ο Cohen να γίνει τόσο πιστευτός στους διαχρονικούς διαλόγους του με τον Μεγάλο: επειδή μιλούσε στο είδωλό του. Στο «You want it darker» η αντανάκλασή του παίρνει και πάλι μυριάδες μορφές, αλλά έχει πάντα την ίδια φωνή, τη δική του.

Πώς γίνεται, ρωτάνε, κάποιος στα 82 του να κάνει τον ένα μεγάλο δίσκο μετά τον άλλο; Πείτε τους ότι γίνεται, αν έχεις ζήσει πολλές ζωές: κάποιες κανονικές και κάμποσες από τις άλλες, τις εσωτερικές, εκείνες που περιλαμβάνουν ατέλειωτους τσακωμούς με τον εαυτό.

Άσχετα με το αν τα βρεις ποτέ μαζί του ή όχι.

ΚAFKA

kafkatakesnotes.com

Πριν από μια εβδομάδα, ο David Remnick, αρχισυντάκτης του περιοδικού «The New Yorker», υπέγραψε ένα επικό κείμενο με τίτλο «Leonard Cohen makes it darker». Πίσω απ' όσα λένε οι άνθρωποι που τον έζησαν και κυρίως μέσα από τις κουβέντες του ίδιου του Cohen προκύπτει ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, μια βασική συμπεριφορά: «... έχοντας όλες αυτές τις σχέσεις με τις γυναίκες (της ζωής του), χωρίς όμως να μπορεί να δεσμευτεί... και έχοντας αυτήν τη μακροχρόνια σχέση με την καριέρα του, τη μοναδική δέσμευση που στην πραγματικότητα δεν ήθελε ποτέ να έχει».

Ληξιαρχική πράξη ζωής σε ενεστώτα χρόνο λέγεται αυτό. «You want it darker», το βάφτισε φέτος. Δεν ξέρω, αν αποχωρεί με αυτό τον δίσκο. Και δεν είμαι σίγουρη πως έχει νόημα η κριτική στο χρώμα της αυλαίας, όταν τελειώνει το έργο.

Κύκνειο άσμα ή ανάγκη αποχαιρετισμού: τι είναι, τελικά, το "You want it darker" του Leonard Cohen; Facebook Twitter
Είναι πλέον σε μια κρίσιμη ηλικία, που το σώμα του φαίνεται πως τον προδίδει, σε μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ αυτής της ζωής και της άλλης. Δεν τον ενδιαφέρει τόσο τι κρύβεται στην άλλη ζωή αλλά περισσότερο στοχάζεται πάνω σε αυτήν που ζει.

Άκης Καπράνος

Στις 13 Ιανουαρίου του 2008, ο 74χρονος Leonard Cohen ανακοινώνει την επιστροφή του στο συναυλιακό σανίδι. Αυτό που δεν ανακοινώθηκε ποτέ, και ο μουσικός Τύπος (που γενικώς τον αγαπά) απέφυγε να υπογραμμίσει, το γνωρίζαμε όλοι: επρόκειτο για λύση ανάγκης. Τα πέντε εκατομμύρια δολάρια που «εξαφανίστηκαν» από τους τραπεζικούς του λογαριασμούς, μετά από τα λογιστικά τεχνάσματα της πρώην μάνατζέρ του Κέλι Λιντς, δεν του είχαν αφήσει πολλές επιλογές. Με τους δύο δίσκους που ακολούθησαν («Old ideas», «Popular problems») αισθανόσουν πως είχες βγει για καφέ μ' έναν από καιρό «χαμένο» φίλο: δεν είχατε και πολλά να πείτε, αλλά ήταν όμορφα που τον άκουσες μετά από τόσα χρόνια. Το «You want it darker» μοιάζει, επιτέλους, να προκύπτει από μια βαθύτερη ανάγκη. Δυστυχώς, αυτή μοιάζει να είναι η ανάγκη του αποχαιρετισμού. Στα 82 του χρόνια πλέον, ο Cohen μπορεί να έχει τελειοποιήσει τον θεολογικό του σαρκασμό, μοιάζει όμως και να απαριθμεί τα περίφημα πέντε στάδια αποδοχής του αναπόφευκτου, από τον θυμό («I'm broken and lame») στην άρνηση («I can't believe the static coming on») και από την κατάθλιψη («I guess I'm just somebody who has given up») στην αποδοχή («Hineni, Hineni - I'm ready my Lord»). Τη διαπραγμάτευση την άφησα απ' έξω. Νομίζω, και ο ίδιος. Άλλωστε, μας το τραγουδά κιόλας: «I wish there was a treaty we could sign». Όσο για εμάς, δεν ξέρω αν το έχουμε αντιληφθεί και πόση σημασία έχει, αλλά πλέον το γρέζι της φωνής του Cohen προκύπτει όχι από τη φθορά του χρόνου, αλλά από το γδάρσιμο που προκαλούν τα λόγια του μέσα μας.

Μαρία Παππά

«Hineni Hineni» τραγουδάει ο Leonard Cohen στο εναρκτήριο ομώνυμο κομμάτι του 14ου άλμπουμ του. Έχει τίτλο «You want it darker» και αρκετοί μιλούν για το κύκνειο άσμα του. «Hineni» στα εβραϊκά σημαίνει «εδώ είμαι» και είναι η απάντηση του Αβραάμ στην έκκληση του Θεού να θυσιάσει τον γιο του Ισαάκ. Στην περίπτωση του Cohen όλο το άλμπουμ έχει να κάνει με την ιδέα του αποχωρισμού και την ετοιμότητα μπροστά στο ενδεχόμενο του θανάτου. Είναι πλέον σε μια κρίσιμη ηλικία, που το σώμα του φαίνεται πως τον προδίδει, σε μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ αυτής της ζωής και της άλλης. Δεν τον ενδιαφέρει τόσο τι κρύβεται στην άλλη ζωή, αλλά περισσότερο στοχάζεται πάνω σε αυτήν που ζει. Το θέμα του είναι σκοτεινό και μερικοί θα πουν ότι είναι κάπως «πεθαμενατζίδικο», όμως πάντα αυτό έλεγαν για το έργο του. Πάντως, αν όντως ισχύει αυτό, είναι από τους πιο αξιοπρεπείς και όμορφους τρόπους για να αποχωρήσει ένας τόσο σπουδαίος δημιουργός.

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ