Το 2010 ο Γιώργος Παπανδρέου ανακοινώνει την προσφυγή της Ελλάδας στο ΔΝΤ

Το 2010 ο Γιώργος Παπανδρέου ανακοινώνει την προσφυγή της Ελλάδας στο ΔΝΤ Facebook Twitter
0
Το 2010 ο Γιώργος Παπανδρέου ανακοινώνει την προσφυγή της Ελλάδας στο ΔΝΤ Facebook Twitter
"Ήρθε η στιγμή, τον χρόνο που δεν μας δίνουν οι αγορές, αυτόν τον χρόνο να μας τον δώσει η απόφαση που πήραμε όλοι μαζί οι ηγέτες των χωρών της Ευρώπης, για να στηριχθεί η Ελλάδα". 6 χρόνια μετά, αυτή η φράση από το διάγγελμα του τότε πρωθυπουργού μοιάζει σχεδόν ειρωνική.

Η πιο δυσάρεστη είδηση για τη ζωή της χώρας είχε το πιο όμορφο φόντο. Ειρωνικό και μαζί οξύμωρο, δεδομένης της κατάστασης και των πρωταγωνιστών της. Ακριβώς, πριν από 6 χρόνια, στις  23 Απριλίου του 2010, με το τοπίο του Καστελόριζου να «γράφει» εξαίσια στις κάμερες και να κάνει συμβολικό κοντράστ με τη μωβ γραβάτα του τότε πρωθυπουργού, Γιώργου Παπανδρέου, η Ελλάδα έμπαινε και επισήμως στην περιπέτεια των μνημονίων. Μια περιπέτεια που διαρκεί έως σήμερα, έχοντας κορυφωθεί – για πρώτη φορά – το προηγούμενο καλοκαίρι με την επιβολή των capital controls και τη χώρα στο χείλος του γκρεμού και των δανειστών της.

«Σήμερα, η κατάσταση στις αγορές απειλεί να αποδομήσει, όχι μόνο τις θυσίες του ελληνικού λαού, αλλά και την ομαλή πορεία της οικονομίας. Και κινδυνεύει να χαθεί η προσπάθεια που καταβάλλουν οι Έλληνες από τα ακόμη μεγαλύτερα επιτόκια δανεισμού και ακόμη χειρότερα από τη δυσκολία δανεισμού. Δεν θα το επιτρέψουμε. Ήρθε η στιγμή, τον χρόνο που δεν μας δίνουν οι αγορές, αυτόν τον χρόνο να μας τον δώσει η απόφαση που πήραμε όλοι μαζί οι ηγέτες των χωρών της Ευρώπης, για να στηριχθεί η Ελλάδα».

Αυτά έλεγε τότε ο πρωθυπουργός, ο τότε ευρωπαίος επίτροπος Οικονομικών, Όλι Ρεν ευχόταν στους Έλληνες «καλό κουράγιο» και λίγοι μάντευαν ότι η ευχή του δεν ήταν τυπική, έτσι για να ειπωθεί. 6 χρόνια μετά, η χώρα βρίσκεται ακόμη σε δυσχερέστατη θέση, με το χρέος της εξακολουθητικά πάνω από τα 300 δις ευρώ, την ανεργία σταθερά πάνω από το 25%, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε βαρύ μαρασμό και ένα τεράστιο πλήθος Ελλήνων στο εξωτερικό και στον αγώνα αναζήτησης μιας καλύτερης τύχης. Καλύτερης, από εκείνην των μισθών των 400 ευρώ και της αδήλωτης «κατάμαυρης» εργασίας.  

«Όλοι οι οικονομολόγοι, ακόμη και αν διαφωνούσαν με το μείγμα της θεραπείας του μνημονίου, συμφωνούσαν ότι η Ελλάδα δεν μπορούσε χωρίς μια βοήθεια, δεν μπορούσαμε να δανειστούμε δηλαδή από τις αγορές και έπρεπε να προσφύγουμε στο μηχανισμό», δήλωσε πριν από λίγες μέρες και 6 χρόνια μετά την καταστροφή, ο ίδιος άνθρωπος που είχε ανακοινώσει από το Καστελόριζο την προσφυγή μας στο ΔΝΤ.

Το 2010 ο Γιώργος Παπανδρέου ανακοινώνει την προσφυγή της Ελλάδας στο ΔΝΤ Facebook Twitter
Βέβαια, για ένα μικρό χρονικό διάστημα και πριν αποδειχθεί εκ του αποτελέσματος η δυναμική της κυβέρνησης Τσίπρα, υπήρχε κάτι που έμοιαζε με ελπίδα.

Τι άλλαξε από τότε και μετά από αναρίθμητες αυτοκτονίες, “λουκέτα”, “κανόνια” και αμέτρητες προσωπικές και οικογενειακές τραγωδίες, που δεν θα μάθουμε ποτέ, αλλά αθροίζονται στη συνολική καταστροφή της χώρας; Άλλαξε το όνομα της τρόικας. Περάσαμε στους “δανειστές”, μετά στους “θεσμούς” και πλέον στο “κουαρτέτο”, άλλαξε ο τρόπος που αντιμετώπιζουμε τις συναλλαγές μας και τα όσα περιμένουμε από το δημόσιο: με αδιανόητες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, σε κονδύλια για την υγεία, για την παιδεία, για την κοινωνική προστασία, η χώρα μοιάζει να συντηρείται όρθια από το φιλότιμο του καθενός και λίγο από τύχη.

6 χρόνια μνημονίων μετά, άλλαξε επίσης το πολιτικό σύστημα, έτσι όπως το γνωρίζαμε μετά τη Μεταπολίτευση. Νέα κόμματα και μηχανισμοί εξουσίας μπήκαν στη ζωή μας, ο δικομματισμός που για χρόνια “ενέπνεε” την πολιτική ζωή του τόπου λες και εξατμίστηκε και περάσαμε σε μια ολοκαίνουργια πολιτική κατάσταση, που βαφτίστηκε “συμμαχικό κυβερνητικό σχήμα” και ακόμη το αξιολογούμε. Βέβαια, για ένα μικρό χρονικό διάστημα και πριν αποδειχθεί εκ του αποτελέσματος η δυναμική της κυβέρνησης Τσίπρα, υπήρχε κάτι που έμοιαζε με ελπίδα. 

 

Για την ιστορία

Τα πρώτα σκληρά μέτρα ανακοινώθηκαν στις 2 Μαίου του 2010. Είναι η εποχή της αύξησης του ορίου απολύσεων και της μείωσης του κατώτατου μισθού, της αντικατάστασης του 13ου και 14ου μισθού των δημοσίων υπαλλήλων με το επίδομα των 500 ευρώ, της αντικατάστασης της 13ης και 14ης σύνταξης με επίδομα 800 ευρώ για συντάξεις ως 2.500 ευρώ. Την ίδια εποχή, αυξάνεται – για πρώτη φορά – ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ από 21% σε 23% και την άνοιξη του ίδιου έτους υπογράφεται η Δανειακή Σύμβαση Ελλάδας – ΕΕ και η αντίστοιχη σύμβαση με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, 

Καλοκαίρι του 2011 – και για την ακρίβεια στις 29 Ιουνίου – ψηφίζεται από τη Βουλή το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής των επόμενων 3 ετών. Το φθινόπωρο του 2012 ψηφίζεται το αντίστοιχο για την περίοδο 2013 – 2016.

Στις 13 Φεβρουαρίου 2012 ψηφίζεται από τη Βουλή το 2ο Μνημόνιο, το οποίο προβλέπει περαιτέρω μειώσεις στον κατώτατο μισθό και σε όλα τα κλιμάκια του βασικού μισθού και 32% στους νεοεισερχόμενους μέχρι 25 ετών. Επίσης, προβλέπει την κατάργηση 150.000 θέσεων εργασίας από τον δημόσιο τομέα έως το 2015.

Η χώρα “κολυμπάει” ήδη στα πολύ βαθιά από κάθε άποψη: ακολουθούν οι απανωτές εκλογικές αναμετρήσεις του ’12, οι διαπραγματεύσεις και τα νέα μέτρα λιτότητας εως το 2014, η ισχνή ανάκαμψη του ’14, που οδήγησε στις φαιδρές υποσχετικές περί εξόδου στις αγορές το φθινόπωρο του ίδιου έτους και μετά πάλι εκλογές, τον Ιανουάριο του 2015.

Και πάλι υποσχετικές και πάλι διαπραγματεύσεις, ωσάν κανένας να μην αντιλαμβάνεται ούτε το γραφικό ούτε το επικίνδυνο πλέον της κατάστασης. Ο Ιούλιος του 2015 θα βρει τις τράπεζες κλειστές, τους πολίτες σε απόγνωση και τα περί Grexit σενάρια να δίνουν και να παίρνουν. Είναι λίγες μέρες πριν την υπογραφή του 3ου μνημονίου, είναι οι ίδιες μέρες που το «όχι» μπερδεύτηκε με το «ναι», είναι η περίοδος που μας φτάνει στο λασπώδες σήμερα.  

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Σαν σημερα / Γεώργιος Γκουρτζίεφ: βαθυστόχαστος, πρωτοπόρος διανοητής ή ταλαντούχος παραμυθάς;

Μυστικιστής, φιλόσοφος, πνευματικός δάσκαλος, συγγραφέας, μουσικοσυνθέτης, ταξιδευτής, υπήρξε πνεύμα χαρισματικό που επηρέασε κόσμο. Εβδομήντα χρόνια μετά τον θάνατό του (29/10/1949) πολλά ερωτήματα γι' αυτό τον «γητευτή ψυχών» παραμένουν άλυτα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Σαν Σήμερα / Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

«Η Νταϊάνα διεκδίκησε την εκτίμηση ενός βασιλικού περίγυρου που τη χρησιμοποίησε κατά περίσταση. Διεκδίκησε την ελευθερία της από έναν σύζυγο που την έβλεπε πάντα ως την αιτία του προσωπικού του αδιεξόδου. Διεκδίκησε τα παιδιά της από μια συντηρητική οικογένεια. Και εν τέλει διεκδίκησε τη ζωή της από τους ηδονοβλεψίες παπαράτσι που την καταδίωκαν ανελέητα»
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Μουσική / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT