Οι vegans έχασαν τη μάχη, αλλά τι πήγε στραβά;

Γιατί οι vegans έχασαν τη μάχη Facebook Twitter
Ακόμα και οι κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές ήταν πρόθυμοι να δοκιμάσουν vegan προτάσεις, αλλά δεν ήταν διατεθειμένοι να τις ακολουθήσουν.
0


Ο «ΒΙΓΚΑΝΙΣΜΟΣ» ΗΤΑΝ κάποτε η μεγαλύτερη τάση στον τομέα της διατροφής. Τώρα, το πνεύμα της εποχής έχει μετατοπιστεί. Οι αναζητήσεις στο Google για τη λέξη «vegan» αυξήθηκαν σταθερά μετά το 2010, έφτασαν στο αποκορύφωμά τους στις αρχές του 2020 και έκτοτε μειώνονται διαρκώς. Οι πωλήσεις εταιρειών όπως οι Beyond Meat και Impossible Foods, που παράγουν τα καλύτερα vegan burgers, μειώνονται επίσης. Το Eleven Madison Park, το πολυτελές εστιατόριο της Νέας Υόρκης που έκανε μετάβαση στη φυτική διατροφή μετά τον Covid-19, επαναφέρει το κρέας στο μενού του. Φυσικά, οι vegan επιλογές είναι πιο συνηθισμένες από ό,τι στο παρελθόν. Ωστόσο, δεδομένης της χαμηλής σχετικά «βάσης» –λιγότεροι από ένας στους δέκα ανθρώπους στις δυτικές χώρες δηλώνουν ότι είναι χορτοφάγοι ή vegan–, οι υποστηρικτές της διατροφής χωρίς κρέας βασίζονταν στη μαζική μεταστροφή του πληθυσμού. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει.

Πολλοί άνθρωποι θα μπορούσαν να είχαν γίνει vegan αν δεν είχε εμφανιστεί μια άλλη τάση: η αποφυγή των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων. Ξαφνικά, η υγιεινή διατροφή δεν προερχόταν από τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος αλλά από τη μείωση των προσθετικών στα τρόφιμα.

Τι πήγε στραβά; Μια απάντηση είναι ότι οι vegans δεν θα μπορούσαν ποτέ να κερδίσουν τη μάχη επιχειρώντας να ανατρέψουν χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης γαστρονομίας. Τα λουκάνικα με βάση τα μπιζέλια δεν ήταν όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: δεν ήταν τόσο ικανοποιητικά όσο τα προϊόντα που προσπαθούσαν να αντικαταστήσουν. Σε «τυφλές» δοκιμές γεύσης, πολλές vegan εναλλακτικές είχαν χαμηλή απόδοση. Ακόμα και οι κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές ήταν πρόθυμοι να δοκιμάσουν vegan προτάσεις, αλλά δεν ήταν διατεθειμένοι να τις ακολουθήσουν. Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι θα μπορούσαν να είχαν γίνει vegan, αν δεν είχε εμφανιστεί μια άλλη τάση: η αποφυγή των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων. Ξαφνικά, η υγιεινή διατροφή δεν προερχόταν από τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος αλλά από τη μείωση των προσθετικών στα τρόφιμα. Η βιομηχανία κρέατος εκμεταλλεύτηκε την ιδέα ότι τα vegan τρόφιμα ήταν «τεχνητά».

Οι τάσεις στη διατροφή είναι ασταθείς και εφήμερες. Πρόσφατα, οι influencers και οι γυμναστές έχουν αναδείξει τα οφέλη της αυξημένης πρόσληψης πρωτεϊνών. Δεν έχει σημασία ότι οι περισσότεροι Δυτικοί έτσι κι αλλιώς καταναλώνουν περισσότερες από τις απαραίτητες πρωτεΐνες και ότι μια vegan διατροφή μπορεί να σας προσφέρει όλα τα αμινοξέα που χρειάζεστε. Όταν οι άνθρωποι σκέφτονται τις πρωτεΐνες, σκέφτονται το κρέας, τα αυγά και τη σκόνη ορού γάλακτος, ένα υποπροϊόν της τυροκομίας. Η ιδέα της μείωσης της κατανάλωσης κρέατος έχει εξαλειφθεί από τη δημόσια συζήτηση. Εν τω μεταξύ, οι κυβερνήσεις δεν παρενέβησαν ποτέ για να βοηθήσουν τη φυτική διατροφή με τον τρόπο που βοήθησαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντιθέτως, έκαναν τα vegan τρόφιμα λιγότερο ελκυστικά.

Ακόμα και με όλα τα παραπάνω, η υποχώρηση του βιγκανισμού δεν θα ήταν δυνατή χωρίς ένα άλλο συστατικό: τη μείωση του ιδεαλισμού. Πριν από λίγο καιρό μόλις, οι προοδευτικοί ειδικότερα ήταν διατεθειμένοι να κάνουν θυσίες για μια καλύτερη κοινωνία. Αντιμέτωποι πλέον με μια συντριπτικά ζοφερή κατάσταση –Covid, Ουκρανία, υψηλό κόστος ενέργειας, επανεκλογή του Τραμπ, Γάζα– έχουν χάσει την πίστη τους. Αναρωτιούνται πια αν οι μικρές αλλαγές έχουν σημασία και θέλουν να ξεφύγουν με πράγματα που τους προσφέρουν άμεση ευχαρίστηση: το κρέας, το τυρί, οι διακοπές σε μακρινά μέρη. Ο βιγκανισμός δεν προοριζόταν να γίνει άλλη μια διατροφική μόδα: είχε ως στόχο να ωφελήσει όχι μόνο το άτομο αλλά και την κοινωνία στο σύνολό της. Η μείωση της κατανάλωσης κρέατος θα μείωνε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και τα βάσανα των ζώων. Τα στοιχεία είναι σαφή. Την παρούσα στιγμή όμως ουδείς φαίνεται να νοιάζεται.

Με στοιχεία από «Financial Times»

Living
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η κυρία Μαρία, ο κύριος Νίκος και μια ιστορία αγάπης με μια μηχανή ποπκόρν

Living / Πενήντα καλοκαίρια χωρίς ρεπό, με μαλλί της γριάς και ψημένο καλαμπόκι

Ο κύριος Νίκος έχει προλάβει την εποχή που το γλειφιτζούρι κοκοράκι ήταν συνώνυμο του πρώτου ραντεβού. Μετά από δεκαετίες στους δρόμους, δεν μπορεί να φανταστεί καλοκαίρι χωρίς πανηγύρι και χωρίς το μηχάνημα του ποπκόρν.
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ
CHECK Ένα πρωί αναζητήσαμε πουλιά στον Εθνικό Κήπο

Living / Birdwatching στην Αθήνα: Παρατηρώντας πρωί-πρωί πουλιά στον Εθνικό Κήπο

Το birdwatching στην πόλη μας είναι πολύ πιο δημοφιλές από ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς. Οι ξένοι το λατρεύουν, και παίρνουν τα πάρκα και τα βουνά για να ανακαλύψουν τσαλαπετεινούς και κουκουβάγιες, σε ένα «κυνήγι» με τα κιάλια που κάνει το συγκεκριμένο τουρ από τα πιο διαδεδομένα στην Ελλάδα.
M. HULOT
Retreat Culture: Η νέα τάση είναι να φεύγεις για να βρεις τον εαυτό σου

Ψυχή & Σώμα / Retreat Culture: Η νέα τάση είναι να φεύγεις για να βρεις τον εαυτό σου

Τι ακριβώς αναζητούν όσοι συμμετέχουν σε retreats ευεξίας; Πρόκειται για απόδραση ή επιστροφή σε κάτι πιο αυθεντικό; Είναι μόνο για ευκατάστατους ξένους τουρίστες ή υπάρχουν προτάσεις και για τους «κανονικούς» ανθρώπους; Απαντά η δημιουργός των Fykiada Retreats, Άννα Μαρτίνου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Γιατί όλοι μιλάνε για τη βιταμίνη C;

Living / Γιατί όλοι μιλάνε για τη βιταμίνη C;

Ξέρουμε όλοι ότι προσφέρει τριπλό όφελος: προστατεύει την επιδερμίδα από το οξειδωτικό στρες και τις ελεύθερες ρίζες, ενισχύει τη σύνθεση κολλαγόνου και συμβάλλει στην ομοιογένεια του τόνου, μειώνοντας σταδιακά δυσχρωμίες και σημάδια από τον ήλιο. Δεν υπόσχεται. Δουλεύει.
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
«Σουβλάκι, παρακαλώ»: Κυνηγώντας την Devin Halbal, την πιο viral tiktoker του πλανήτη, στο κέντρο της Αθήνας

Devin Halbal / «Σουβλάκι, παρακαλώ»: Κυνηγώντας την πιο viral TikToker του πλανήτη στο Σύνταγμα

Τα βίντεό της την έχουν κάνει πασίγνωστη στο ελληνικό κοινό. Άλλοι αγαπούν την Devin Halbal σαν θεά κι άλλοι δεν μπορούν ούτε να την ακούν. Το απόγευμα της περασμένης Κυριακής έκανε την εμφάνισή της στο κέντρο της πόλης. Την ακολουθήσαμε.
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ