Τα αλληγορικά μπιζού της Gabrielle Greiss κρέμονται σε λαιμούς και τοίχους

Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Άρχισε να σμιλεύει ζωόμορφα πλάσματα εμπνευσμένα από τους αλληγορικούς μύθους του Ζαν ντε λα Φοντέν και του Αισώπου. Credit: Gabreille Greiss
0

«Στη μόδα, δεν βρίσκεις μια ιστορία που να βγάζει νόημα κάθε σεζόν. Πολλές φορές έχεις ιδέες που σου αρέσουν, χωρίς να γνωρίζεις τι θα ήθελες να αφηγηθούν. Άλλες φορές, πάλι, όλα κουμπώνουν». Η Gabrielle Greiss, σχεδιάστρια μόδας γεννημένη στο Μόναχο, σπουδασμένη στο Central Saint Martins στο Λονδίνο και εγκατεστημένη σε μια αγροικία στη Νορμανδία, μιλάει βιωματικά. Μετά από μια καριέρα που εξελίχθηκε από τα ’90s σε παρασκηνιακές θέσεις δίπλα στη Martine Sitbon, στη Sonia Rykiel και στον Alber Elbaz, και μια μακρά θητεία οκτώ χρόνων στην Chloe (μέχρι το 2022), η Greiss αποφάσισε να χαρίσει στον εαυτό της μια παύση, για να ξαναβρεί μέσα της τις σωστές ιστορίες. 

«Δούλεψα με δημιουργούς σαν τον Elbaz, που ανέπνεαν για τη μόδα. Τώρα, κάποιοι περιφέρονται και λένε ναι ή όχι σε προτάσεις άλλων. Σκεφτόμουν από καιρό να κάνω κάτι προσωπικό, κάτι που να έχει νόημα», έλεγε πέρσι σε μια μεγάλη παρουσίασή της στους «Financial Times». Και το βρήκε, μαζί με μια νέα καλλιτεχνική υπόσταση χάρη σε μια σειρά απογευματινών μαθημάτων ζωγραφικής και γλυπτικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.

Συνειδητά αποφεύγοντας τα αληθινά πολύτιμα πετράδια, για να διατηρήσει μια punk διάθεση στη δουλειά της, η Greiss σχεδιάζει κομμάτια σε μεγάλη κλίμακα, μια γλώσσα που την αισθάνεται περισσότερο δική της, και πρωτοτυπεί πουλώντας συλλογές των τριών ή πέντε κοσμημάτων ως πλήρη εξιστόρηση ενός μύθου.

H αυτοβιογραφία της Patti Smith, «Just Kids», της έδωσε την ιδέα του κοσμήματος. «Οι δυο τους (η Smith και ο Robert Mapplethorpe) σχεδίαζαν στο χαρτί και μετά σκάρωναν μενταγιόν απ’ ό,τι υλικό έπεφτε στα χέρια τους», λέει. Έτσι, μια γυναίκα που ποτέ δεν είχε σχετιστεί με κατοικίδιο άρχισε να σμιλεύει ζωόμορφα πλάσματα εμπνευσμένα από τους αλληγορικούς μύθους του Ζαν ντε λα Φοντέν και του Αισώπου. «Δεν με ενδιέφεραν τα χαριτωμένα ζωάκια που κρέμονται από μια αλυσίδα στον λαιμό. Η ιδέα μου ήταν να εικονογραφήσω γλυπτικά τους μύθους, όπως έκανα και όταν σχεδίαζα μόδα, που έπλαθα μια κατάσταση και δεν ταίριαζα απλώς ρούχα μεταξύ τους», δήλωνε την ίδια εποχή στο «Wallpaper». 

Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Η μυθική ζωή των πλασμάτων που φαντάστηκε ο Αίσωπος απέκτησε χρώμα και πολυτέλεια

Το δικό της illustration θέλησε να είναι τρισδιάστατο και να φοριέται σαν μικρές αλληγορίες που όλοι γνωρίζουμε από παιδιά. Αφού έπλασε πρώτα τις μορφές της σε κερί, τις χύτευσε σε μπρούντζο στο Παρίσι και άρχισε να δίνει μορφή σε μια εξελισσόμενη συλλογή κοσμημάτων με το όνομα «Μύθοι, και τα λοιπά» πριν από έναν περίπου χρόνο. Στο «Δωμάτιο των θησαυρών» (Schatzkammer), που μόλις λάνσαρε, η Greiss πρόσθεσε στο θηριοτροφείο της και παιδικές μνήμες από επισκέψεις σε βαυαρικά παλάτια με μυθικά θησαυροφυλάκια που την είχαν μαγέψει με την αφθονία τους. Έτσι, η μυθική ζωή των πλασμάτων που φαντάστηκε ο Αίσωπος απέκτησε χρώμα και πολυτέλεια: οι μαϊμούδες φορτώθηκαν με όνυχα και ροζ σεληνόλιθους και χόρεψαν με λεοπαρδάλεις ντυμένες με κόκκινο ίασπι, ενώ παγόνια με καμαρωτές ουρές από λαμπραντορίτες και λάπις λάζουλι βρέθηκαν στον ίδιο κήπο με αρκούδες από μαύρο όνυχα. 

Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Από τη συλλογή Schatzkammer. Credit: Gabreille Greiss
Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Από τη συλλογή Schatzkammer. Credit: Gabreille Greiss

Συνειδητά αποφεύγοντας τα αληθινά πολύτιμα πετράδια, για να διατηρήσει μια punk διάθεση στη δουλειά της, η Greiss σχεδιάζει κομμάτια σε μεγάλη κλίμακα, μια γλώσσα που την αισθάνεται περισσότερο δική της, και πρωτοτυπεί πουλώντας συλλογές των τριών ή πέντε κοσμημάτων ως πλήρη εξιστόρηση ενός μύθου. Δηλαδή, αντί να αποκτήσει κανείς ένα δαχτυλίδι, παίρνει ένα συλλεκτικό σετ «Ο Λαγός και η χελώνα» που περιλαμβάνει μενταγιόν, βραχιόλι-χειροπέδα και δαχτυλίδι ή όλη την παρέα από «Το χελιδόνι και τα πουλιά» σε μορφή μπρασελέ και τριών δακτυλιδιών. 

Gabrielle Greiss
H Gabrielle Greiss

Τα φανταστικά της πλάσματα αιωρούνται από κεραμικά δένδρα-μινιατούρες ή δωρικούς κίονες που σχεδιάζει και κατασκευάζει η ίδια, και συνήθως «καδράρονται» σαν μικροί πίνακες σε bespoke κουτιά- βιτρίνες από καρπόξυλο που δημιουργεί για εκείνην ο Αμερικανός φίλος της Thomas Engelhart, σχεδιαστής άλλοτε για την Hermès. 

Τα κοσμήματα αυτά, ενσωματώνοντας μόδα, τέχνη και αφήγηση, αναδεικνύονται σε συλλεκτικά, φέρνοντας στον νου αρχειακά κομμάτια της Elsa Schiaparelli από τις θρυλικές συλλογές της υψηλής ραπτικής του 1938, «Pagan» και «Circus», όπως μια σειρά από κολιέ που «μιμήθηκαν» διακοσμητικά φυλλώματα από πίνακες του Sandro Botticelli ή τα σουρεάλ τρισδιάστατα κουμπιά-ακροβάτες που είχε σχεδιάσει για τη Schiaparelli ο Jean Schlumberger.

«Γιατί να κλείσει κανείς τα κοσμήματα σε ένα συρτάρι όταν δεν τα φορά και να μην τα κρεμάσει στον τοίχο», καταλήγει δικαίως η Greiss.

Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Credit: Gabreille Greiss
Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Από τη συλλογή Schatzkammer. Credit: Gabreille Greiss
Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Από τη συλλογή Schatzkammer. Credit: Gabreille Greiss
Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter
Gabrielle Greiss: Όταν το μαγικό θηριοτροφείο του Αισώπου γίνεται καλλιτεχνικό κόσμημα Facebook Twitter

@gabrielle.greiss
Karry Gallery, Paris

Mameg, Los Angeles

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Dilara Findikoglou: H μάγισσα του σκότους

Μόδα & Στυλ / Είναι η Dilara Findikoglou o νέος Alexander McQueen;

Πριν λίγο καιρό, πολλοί δεν γνώριζαν την ύπαρξή της, ώσπου η σχεδιάστρια αποκάλυψε τις άσωτες Αφροδίτες της σε μια αποθήκη που στεγάζει το μακροβιότερο goth club του Λονδίνου και – μόνη της, κυριολεκτικά – αποκατέστησε τη φήμη της πόλης ως τόπου που θρέφει τις πιο αλλόκοτες «φωνές» της μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Fashion Alert: Η δημιουργικότητα σε συνεχή αποχαιρετισμό

Μόδα & Στυλ / Μεγάλοι οίκοι, μεγάλες φουρτούνες: Είναι η χειρότερη περίοδος για τους σχεδιαστές;

Ο ένας μετά τον άλλον, οι δημιουργικοί διευθυντές των κορυφαίων οίκων μόδας αλλάζουν καπέλα μέσα στους ίδιους ομίλους, με τα αφεντικά τους να βιάζονται να ξαναβρούν τα χαμένα τους κέρδη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Κλασική couture vs θέατρο γκραν γκινιόλ

Μόδα & Στυλ / Τελικά, οι μεγάλοι σχεδιαστές δημιουργούν μόδα ή θεατρικά κοστούμια εκτός εποχής;

Τα shows υψηλής ραπτικής, το πεδίο του ανέφικτου στη μόδα, ανύψωσαν για λίγο όλους εμάς σε ένα όνειρο, ενώ ξεσήκωσαν σε αγορές άνω των τεσσάρων μηδενικών τους 4.000 περίπου πελάτες της couture στον κόσμο, μαζί με έντονες συζητήσεις για τη στόφα του «couturier». Τον θέλουμε grandmaster της βελόνας ή Χουντίνι οπερετικών θεαμάτων;
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Μόδα & Στυλ / Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Τα αντρικά shows για τον χειμώνα του 2025 επιβεβαίωσαν τη στροφή στο κομψό  tailoring, αλλά και μια (αντιφατική) αναβάθμιση του καθημερινού ντυσίματος, ταρακουνώντας κάθε  βεβαιότητα και σύμβαση για την γκαρνταρόμπα ενός άνδρα. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Τρυφερή είναι η νύχτα

Εβδομάδα Μόδας / Τρυφερή είναι η νύχτα για τον Haider Ackermann

Με τι λόγια να περιγράψει κανείς τη συλλογή του Οίκου Tom Ford που είδαμε μόλις; Μαγνητική, αισθησιακή, υπαινικτική, θανατηφόρα κομψή, θεατρική; Ποιητικές λέξεις για εικόνες που στην πραγματικότητα ήταν αβάσταχτα σέξι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Μόδα & Στυλ / Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Με σχεδιαστές και corporate στελέχη να αισθάνονται πάνω τους το εξαιρετικό ειδικό βάρος αυτής της παρισινής σεζόν, και τις επιδείξεις να μοιάζουν με διαγωνισμό εντυπώσεων, η εβδομάδα μόδας για την άνοιξη του 2026 εγκαινιάστηκε με μια σαγηνευτική επίδειξη του Anthony Vaccarello για τον οίκο Saint Laurent.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Μόδα & Στυλ / Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια του cult brand Diotima μόλις ανέλαβε τα καλλιτεχνικά ηνία στους Proenza Schouler, φέρνοντας ανάγλυφες υφές, χειροποίητες λεπτομέρειες και ένα διάχυτο sexiness, και παράλληλα μια ιδέα για το τι περιμένουμε από τη μόδα σήμερα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Collection D: H νέα συλλογή της Phoebe Philo προοιωνίζεται τη μεγάλη επιστροφή της Couture στη μόδα

Μόδα & Στυλ / Phoebe Philo: H ιέρεια της ήσυχης πολυτέλειας ανεβάζει την ένταση

​Με γλυπτικά τζάκετ, φραμπαλάδες και παντελόνια που σέρνονται, η σχεδιάστρια που ξέρει πώς να δίνει στις γυναίκες κάτι κομψό και συνάμα στραπατσαρισμένο ξαναδείχνει τον παλιό της ατρόμητο ’90s εαυτό και ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ