«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Αμφότεροι οι πρωταγωνιστές έχουν φυσιογνωμία οικεία και συμπαθή, η χημεία μεταξύ τους προκύπτει ανεπιτήδευτα.
0


ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΩ
 συχνότερα σε κινηματογραφικές συζητήσεις είναι ότι δεν γυρίζονται πια ρομαντικές ταινίες. Ομολογουμένως, μεγάλες παραγωγές που ποντάρουν στον ρομαντισμό θα αργήσουμε να δούμε και υπερπαραγωγές σαν τον «Τιτανικό» δεν ξέρουμε αν θα ξαναδούμε, εκτός κι αν κάποιος από τους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού δημιουργούς με carte blanche από τα στούντιο αποφασίσει να γυρίσει ρομαντικό έπος. Ακόμα και η τελευταία μεγάλη εισπρακτική επιτυχία του είδους, το «La La Land» (2016), σήμερα θα έπαιρνε δύσκολα πράσινο φως από τους executives – πέρα από ρομαντζάδα, είναι και μιούζικαλ και μάλιστα όχι βασισμένο σε υφιστάμενο brand name. Μην τα πολυλογούμε, υφίσταται διωγμό ο ρομαντισμός από τις αίθουσες, είναι αναγκασμένος να αναζητήσει καταφύγιο στις streaming πλατφόρμες κι ενίοτε το βρίσκει, γιατί ενδιαφέρον από το κοινό εξακολουθεί να υπάρχει.

Δεν είναι, όμως, μόνο επιχειρηματικοί οι λόγοι που δεν γυρίζονται πια «ρομαντικές» ταινίες, με την έννοια που το λένε οι παραπονούμενοι. Οι μεγάλες ρομαντικές αφηγήσεις του παρελθόντος για άτυχους εραστές, για το λάθος στ’ αστέρια τους που δεν αφήνει τον έρωτά τους να στεριώσει, καθώς κι εκείνα τα φωσφορίζοντα «για πάντα», μήτρες προσδοκιών έκθετων στη διάψευση της πραγματικότητας, μεταβλήθηκαν. Καθώς η αλλαγή συντρόφου έπαψε να δαιμονοποιείται κι ο έρως πέρασε στα χρόνια της σοσιαλμιντιακής χολέρας, τα σημερινά ρομάντζα μιλούν για ανθρώπους που τα βρίσκουν και τα χαλάνε άνευ ουσιώδους λόγου, για έρωτες που κόπηκαν στην προκρούστεια κλίνη της καθημερινότητας, για σχέσεις που δεν άνθησαν λόγω κακού συγχρονισμού, για παλιοϊστορίες, κινούμενες σε όλο το φάσμα του επονομαζόμενου situationship. Έχουν, φυσικά, αρκετό δράμα, συχνά απευθύνονται σε ανθρώπους που, περισσότερο από τον έρωτα, ήθελαν το δράμα της αμφιβολίας και της ματαίωσής του –να γιατί πέτυχε το «La La Land»–, αλλά πρόκειται για δράμα προσγειωμένο. Οι μεγαλόστομες ρομαντικές χειρονομίες έδωσαν τη θέση τους σε πολλές μικρότερες. Το όποιο μεγαλείο τους προκύπτει από το σύνολό τους και αφορά κυρίως εκείνους που το έζησαν – όπως συμβαίνει στον έξω κόσμο, δηλαδή.

Οι δύο ήρωες της σειράς κατά βάθος λαχταρούν να αλλάξουν, όπως αλλάζει ο χρόνος, και να κατασταλάξουν, μα για να το πετύχουν πρέπει από τουρίστες της ζωής τους να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι.

Το «The New Years» («Los años nuevos») του ανερχόμενου και πολύ αγαπητού στο ελληνικό κοινό Ισπανού δημιουργού Ροντρίγκο Σορογκόγιεν ανήκει σε αυτήν τη συνομοταξία ρομαντικών δημιουργιών. Βρίσκεται στο σταυροδρόμι της τριλογίας «Before» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, του «Normal People» και του «One Day», δανείζεται, μάλιστα, το αφηγηματικό εύρημα του τελευταίου. Ήρωές του είναι ο Όσκαρ και η Άνα. Ο πρώτος κλείνει τα τριάντα του χρόνια Παραμονή Πρωτοχρονιάς, η δεύτερη την Πρωτοχρονιά και γνωρίζονται πάνω στην αλλαγή του χρόνου. Στα επόμενα εννιά επεισόδια τούς συναντάμε την ίδια μέρα, σε διαφορετικά στάδια της σχέσης μεταξύ τους, αλλά και της σχέσης τους με τον εαυτό τους. 

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
O Ροντρίγκο Σορογκόγιεν με τους πρωταγωνιστές του.

Η σύμπτωση των γενεθλίων τους γεννά μεν meet cute τεχνητής ρομαντικής κομεντί, μα τη σειρά διέπει ο ρεαλισμός. Ένας ρεαλισμός εκτεινόμενος από τις κοχλασμένες, μες στην αφτιασίδωτη όψη και εκτέλεσή τους, ερωτικές σκηνές, μέχρι τη φύση των διαλόγων: είναι διάλογοι πραγματικών ανθρώπων, κάνουν κύκλους και παύσεις, πότε πλατειάζουν, πότε κόβονται πρόωρα, θυμίζοντας τον τρόπο του Λινκλέιτερ και του Ρομέρ. Άλλωστε, ο Λινκλέιτερ μετέγραψε το ρομερικό ιδίωμα στις ΗΠΑ – μπορείς να πεις ότι ο Σορογκόγιεν το παίρνει πίσω, έστω και με την ποιοτική φύρα που συνεπάγεται τις περισσότερες φορές μια μεταγραφική επιστροφή.

Καθώς οι χαρακτήρες ψάχνουν τη θέση τους σε αυτό τον κόσμο, σε μια κρίσιμη δεκαετία της ζωής τους, επαναπροσδιορίζεται και ο ρομαντισμός μέσα από τη σειρά: ρομαντική χειρονομία μπορεί να είναι κι ένα ταξίδι ξημερώματα Πρωτοχρονιάς με έναν άγνωστο σε αναζήτηση βοήθειας, όπως διαπιστώνουμε στο έκτο επεισόδιο, αλλά απευθυνόμενη σε άλλον από εκείνον που αρχικά πίστευες – η ταυτότητα του παραλήπτη γίνεται σαφής στο ιδιοφυές τελικό πλάνο. Θεατές των πρώτων και των δεύτερων -άντα, που βρίσκονται σε ανάλογο στάδιο της ζωής τους ή έχουν περάσει από αυτό το στάδιο (κι είναι το σπίτι τους άδειο) θα βρουν σημεία ταύτισης κι αφετηρία για συζητήσεις με τον σύντροφό τους ή τους φίλους τους, αλλά και για ενδοσκόπηση.

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Η Ίρια Ντελ Ρίο διαθέτει στόφα εκκολαπτόμενης σταρ – πιστεύουμε ότι η εμφάνισή της εδώ θα κάνει τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να σημειώσουν το όνομά της.

Αμφότεροι οι πρωταγωνιστές έχουν φυσιογνωμία οικεία και συμπαθή, η χημεία μεταξύ τους προκύπτει ανεπιτήδευτα, η δε Ίρια Ντελ Ρίο διαθέτει στόφα εκκολαπτόμενης σταρ – πιστεύουμε ότι η εμφάνισή της εδώ θα κάνει τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να σημειώσουν το όνομά της. Η tracklist απαρτίζεται από indie ισπανικά άσματα, πρόσφορα για playlist στο Spotify, και το αναφέρουμε γιατί διαπιστώνουμε ότι το soundtrack παίζει πάντα νευραλγικό ρόλο σε αντίστοιχα εγχειρήματα. Όσο για το δοκιμασμένο σεναριακό εύρημα, δεν μοιάζει ποτέ gimmick, χάρη σε ένα καλοδουλεμένο σενάριο που συμπληρώνει τα κενά οργανικά, δίχως exposition. Και, πάνω από όλα, οι δημιουργοί της σειράς ευστόχησαν στην ημερομηνία εξέλιξης της δράσης. 

Αισθάνεσαι ότι εφηύραμε τα πρωτοχρονιάτικα ρεβεγιόν για να έχουμε ένα πιο ακίνδυνο δράμα να διαχειριστούμε από εκείνο της ανασκόπησης και των resolutions, αλλά τα τελευταία θα έρθουν μοιραία, έστω και κατά τη χώνεψη ή μετά το πλύσιμο των πιάτων – κι ας λέει μια παλιά κινεζική παροιμία ότι τα resolutions της πρώτης μέρας του χρόνου τα βλέπει η τελευταία και γελά. Οι δύο ήρωες της σειράς κατά βάθος λαχταρούν να αλλάξουν, όπως αλλάζει ο χρόνος, και να κατασταλάξουν, μα για να το πετύχουν πρέπει από τουρίστες της ζωής τους να γίνουν μόνιμοι κάτοικοι. Κι αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν οι εμπειρίες τους αφομοιωθούν, αν με τα πεπραγμένα τους διαψεύσουν όσα έλεγε εκείνος ο Γερμανός φιλόσοφος περί «αιώνιας επιστροφής». 

Ο Σορογκόγιεν κατά βάθος πιστεύει στην αλλαγή. Περισσότερο κι από τον χρόνο εξέλιξης της δράσης, αυτή του η πίστη καθιστά το «The New Years» απαραίτητη εορταστική προβολή – κι ας μην του φαίνεται για μεγάλο μέρος του.

«The New Years»: Το ισπανικό «One Day» από τον Ροντρίγκο Σορογκόγιεν Facebook Twitter
Καθώς οι χαρακτήρες ψάχνουν τη θέση τους σε αυτό τον κόσμο, σε μια κρίσιμη δεκαετία της ζωής τους, επαναπροσδιορίζεται και ο ρομαντισμός μέσα από τη σειρά.

Η σειρά «The New Years» ξεκινά να προβάλλεται τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου από την πλατφόρμα του Cinobo και ολοκληρώνεται σε πέντε διπλά επεισόδια. Για τις ανάγκες του παρόντος, είδαμε όλα τα επεισόδιά της.


     

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της Θλιμμένης Συζύγου;

Οθόνες / Γιατί έχει κολλήσει η Νικόλ Κίντμαν στον ρόλο της θλιμμένης συζύγου;

Στο μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, η ηθοποιός μοιάζει να υποδύεται αποκλειστικά όμορφες γυναίκες που υπάγονται σε υψηλές φορολογικές κλίμακες, τις βαρύνουν όμως τα κασμιρένια μαντήλια και το ταραγμένο παρελθόν τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ