Tsugranes Facebook Twitter
Το πιο συναρπαστικό, πάντως είναι ότι ο Χρήστος, η Μάρσι και η Ξένια, που αυτή τη στιγμή είναι φοιτητές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κάνουν μουσική από απόσταση. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος

Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

0

Οι Tsugranes είναι τρεις φίλοι με καταγωγή από τα Γιάννενα που πραγματικά κάνουν πολύ φρέσκια μουσική. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μοναδική περίπτωση για τα ποπ δεδομένα της χώρας και το καταλαβαίνεις από την πρώτη στιγμή που ακούς τα λιγοστά τραγούδια τους στο Spotify. Ξεφεύγουν από το ηλεκτρονικό spoken word που έχει κατακλύσει τελευταία τη μουσική σκηνή. Ξεφεύγουν επίσης από την επιρροή των ηλεκτρονικών ’80s. Ως zoomers, οι αναφορές τους βρίσκονται κυρίως στη χρυσή ελληνική μουσική των ’90s και των ’00s. Εύκολα κανείς θα μπορούσε να τους θεωρήσει ως γνήσιους απογόνους του Φοίβου και του Νίκου Καρβέλα, αλλά σίγουρα θα τους αδικούσε. Ξεχωρίζουν γιατί είναι από τα ελάχιστα ελληνικά συγκροτήματα που έχουν ηχητική άποψη, δεν είναι μία από τα ίδια και έχουν μια τρομερή ικανότητα να ενσωματώνουν ελληνικούς στίχους σε σύγχρονα μουσικά ρεύματα. Και, φυσικά, το κάνουν με αστείρευτο φαν και ενέργεια. Δεν γίνεται να μην ακούσεις το σαρωτικό «Otk/De Thelo», μια απίθανη και απενοχοποιημένη μείξη Μπλε και hyperpop, και να μην απορήσεις πώς καταφέρνουν να χωρέσουν τόσο πολλές επιρροές στα τριάμισι λεπτά που διαρκεί.

Ούτε είναι τυχαίο που η Μαρίνα Σάττι, με την οποία τους ενώνουν πολύ περισσότερα απ’ ό,τι φαίνεται, τους επέλεξε να ανοίξουν τη συναυλία της στην Τεχνόπολη. Είχε ανεβάσει ένα story ψάχνοντας καλλιτέχνες να ανοίξουν τη συναυλία της και της έστειλαν ένα μήνυμα χωρίς πολλές προσδοκίες. «Ήταν πολύ ξαφνικό. Μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο μάθαμε ότι θα ανοίγαμε τη συναυλία της στην Τεχνόπολη. Δώσαμε τα τελευταία μας μαθήματα στην εξεταστική και βρεθήκαμε στην Αθήνα για το live. Το πιο αστείο είναι πως κι εμείς παλιότερα φτιάχναμε μουσική, χρησιμοποιώντας φωνητικά από το Google Translate. Όταν ακούσαμε το “Mixtape”, στο οποίο έκανε κάτι παρόμοιο, σκεφτήκαμε πόσο κουλ θα ήταν να συνεργαστούμε. Και κατά κάποιον τρόπο, τελικά το κάναμε. Είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτή την ευκαιρία», μου λένε.

«Μας αρέσει να εντάσσουμε την ελληνική ποπ κουλτούρα στους στίχους μας και είναι αρκετά εμφανές το ειρωνικό στοιχείο. Με αυτές τις αναφορές νιώθουμε πως επικοινωνούμε με το κοινό μας. Θεωρούμε πως το meta στοιχείο είναι κάτι που μας ενώνει με όσους μας ακούνε. Μέσα από αυτό δείχνουμε την εκτίμησή μας σε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες».

Το πιο συναρπαστικό, πάντως, σε όλα αυτά είναι ότι ο Χρήστος, η Μάρσι και η Ξένια, που αυτή τη στιγμή είναι φοιτητές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κάνουν μουσική από απόσταση. Ακούγεται κάπως απίθανο και αναρωτιέμαι πόσο δύσκολο είναι. Ίσως αυτό εξηγεί εν μέρει τις λιγοστές κυκλοφορίες τους μέχρι στιγμής.

Tsugranes Facebook Twitter
Η Μάρσι. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος (@nastobill)
Tsugranes Facebook Twitter
Ο Χρήστος. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος (@nastobill)

«Είναι πολύ δύσκολο. Για τη συνέντευξη π.χ. προετοιμαζόμαστε εδώ και τέσσερις ώρες με κλήση στο Messenger. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο που είμαστε φοιτητές κάνουμε συχνά τέτοιες κλήσεις για να γράψουμε μουσική, και όταν βρισκόμαστε στα Γιάννενα κουβαλάμε ένα μικρόφωνο και ένα laptop για να ηχογραφούμε σε κάθε ευκαιρία. Κάποιος που μας διευκολύνει στο να ηχογραφούμε όταν δεν είμαστε όλοι μαζί είναι ο φίλος μας Add-on –κάναμε μαζί το “Ναυάγιο”–, ο οποίος μας παραχωρεί το home studio του στη Θεσσαλονίκη».

Οι τρεις τους γνωρίστηκαν στο σχολείο, στα Γιάννενα. «Είμαστε παιδικοί φίλοι και, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν θυμόμαστε πώς ακριβώς, αλλά κολλήσαμε σχεδόν αμέσως», μου λένε. «Τώρα, ως μπάντα, φτιάχνουμε ηλεκτρονική ποπ για όλους και όλες και προσπαθούμε να επαναφέρουμε τη ματζόρε στη γενιά μας. Το συγκρότημα ήταν μια απόφαση της στιγμής. Σε μια εκδρομή στο γυμνάσιο γράψαμε ένα τραγούδι –ήταν κυριολεκτικά 20 δευτερόλεπτα– στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου. Το ηχογραφήσαμε στο κινητό και το ανεβάσαμε στο SoundCloud. Αργότερα αποφασίσαμε να το πάρουμε πιο σοβαρά και να φτιάξουμε ένα άλμπουμ, το οποίο δεν υπάρχει πια στο διαδίκτυο, μην το ψάξετε».

TSUGRANES - Otk/De Thelo

Τα Γιάννενα επανέρχονται συχνά στην κουβέντα και φαίνεται ότι τους έχουν επηρεάσει αρκετά στα όσα κάνουν. «Είναι πολύ ωραίο το να μεγαλώνεις εκεί, γιατί, παρόλο που είναι μικρή πόλη, είναι πολύ δραστήρια. Έχει πολλή φυσική ομορφιά, που την ευνοεί σε σχέση με άλλες πόλεις. Παρά το στερεότυπο ότι βρέχει συνεχώς, υπάρχει κάτι που σε τραβάει ώστε να θέλεις να ζεις εκεί. Μεγαλώσαμε σε ένα περιβάλλον με τέχνη, καθώς έχουν περάσει πολλοί μεγάλοι καλλιτέχνες από την πόλη μας και έχουν αφήσει το σημάδι τους. Γενικά, τα Γιάννενα είναι καλλιτεχνική πόλη, οπότε κατά κάποιον τρόπο σίγουρα μας έχουν επηρεάσει. Μπορεί στο κομμάτι της μουσικής να μην έχουμε όσες ευκαιρίες θα είχε κάποιος σε μια μεγαλύτερη πόλη, αλλά σίγουρα υπάρχει μια πολύ ενεργή μουσική κοινότητα, διαρκώς ακούγονται νέοι ήχοι».

«Τι μουσική ακούγατε γενικά; Είχατε τα ίδια γούστα;» «Γενικά, ακούγαμε όλοι την κλασική ποπ των ’00s και ’10s. Μεγαλώσαμε με Lady Gaga, One Direction, Lana del Rey, αλλά είχαμε και επιρροές από πολλά άλλα είδη και καλλιτέχνες μέσα από τις οικογένειες και τις παρέες μας, π.χ. Metallica, Queen, Björk, Kanye West, και εννοείται και από Έλληνες: Πανούση, Πρωτοψάλτη, Παπακωνσταντίνου. Γενικά, λίγο απ’ όλα. Ασχολούμασταν πάντα με τη μουσική με πολλούς τρόπους, οπότε τώρα μας φαίνεται πολύ κουλ, αλλά και σουρεάλ, που φτιάχνουμε τη δική μας μουσική». Συγκεκριμένα, ο Χρήστος μου αναφέρει πόσο τον επηρέασαν η Björk και η πρωτοπορία που έφερε στην ηλεκτρονική μουσική. «Κάθε άλμπουμ έχει ένα διακριτό στυλ και προσωπικότητα. Το “Homogenic” είναι ένα άλμπουμ που όλοι πρέπει κάποτε να ακούσουν».

Panos Kiamos

Η Ξένια περιγράφει πόσο οι One Direction ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή μπάντα για εκείνη. Τώρα που μεγάλωσε μου αναφέρει πως συμβολίζουν μια ανέμελη περίοδο της παιδική της ηλικίας. «Η αλληλεπίδρασή τους με τους θαυμαστές δημιουργούσε μια ατμόσφαιρα φιλίας κι έτσι ένιωθα πως ήταν εκεί για μένα», αναφέρει – είναι κρίμα που η συνέντευξη γίνεται λίγο πριν μαθευτεί ο θάνατος του Liam Payne. Από την άλλη, η Μάρσι δεν θέλει να αναφέρει κάποιον συγκεκριμένο καλλιτέχνη. Κρατάει κάτι διαφορετικό απ’ όλους και αυτό την έχει κάνει να βλέπει τη μουσική διαφορετικά. Πιο γενικά, όμως, όσον αφορά καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το στυλ της μουσικής τους, δίνουν πολλά credits στην Charli XCX και στο γενικότερο ρεύμα της PC Music, αλλά σίγουρα και σε αυτό που πολλοί αδίκως αποκαλούν «greek trash» (Βίσση, Βανδή, ΛεΠα), μέχρι και στους Nekrotsoulithra, συγκεκριμένα στο τραγούδι «Thanato Thanato Patisia», το οποίο άκουσαν όταν πρωτοβγήκε και τους ενέπνευσε να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο είδος μουσικής. Είναι τόσες οι επιρροές τους που θα μπορούσαν να μιλούν ασταμάτητα γι’ αυτές. Κι αυτό φαίνεται και στα κομμάτια τους που είναι πολύ δύσκολο να τα κατατάξεις σε κάποιο είδος. Οι ίδιοι πώς τα χαρακτηρίζουν;

Tsugranes Facebook Twitter
Η Ξένια περιγράφει πόσο οι One Direction ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή μπάντα για εκείνη. Τώρα που μεγάλωσε μου αναφέρει πως συμβολίζουν μια ανέμελη περίοδο της παιδική της ηλικίας. Φωτ.: Βασίλης Ναστόπουλος (@nastobill)

«Μια μείξη ηλεκτρονικής ποπ και στοιχείων hyperpop, rave των ’90s, deconstructed club και indie sleaze. Γενικότερα, είμαστε αρκετά experimental και δεν μας αρέσει να περιοριζόμαστε, οπότε, ό,τι μας αρέσει προσπαθούμε να το εκμεταλλευτούμε. Όταν γράφουμε ένα κομμάτι, πειραματιζόμαστε με τις μελωδίες. O Χρήστος ξεκινάει ένα beat και κάνουμε όλοι μαζί brainstorming με ιδέες για στίχους που ταιριάζουν στο vibe κάθε μελωδίας. Σχεδόν πάντα έχουμε μια γενικότερη ιδέα για το περιεχόμενο του τραγουδιού και δουλεύουμε με αυτήν τη βάση. Προσπαθούμε να αναφερόμαστε στην ελληνική ποπ κουλτούρα μέσω των στίχων μας αλλά και μέσω samples. Τις περισσότερες φορές έχουμε ένα hook, κυρίως το ρεφρέν, και βασίζουμε το υπόλοιπο τραγούδι σε αυτό».

Και οι αναφορές από πού προκύπτουν; Έχουν ένα κομμάτι με τίτλο Πάνος Κιάμος –που δεν έχει καμιά σχέση με όσα τραγουδάει ο λαϊκός ερμηνευτής–, ενώ το «Ναυάγιο, μια συνεργασία τους με τον παραγωγό Add-on, παραπέμπει άμεσα στο γνωστό κομμάτι της Αρλέτας.

Nauagio (feat. Add-on)

«Μας αρέσει να εντάσσουμε την ελληνική ποπ κουλτούρα στους στίχους μας και είναι αρκετά εμφανές το ειρωνικό στοιχείο. Με αυτές τις αναφορές νιώθουμε πως επικοινωνούμε με το κοινό μας. Θεωρούμε πως το meta στοιχείο είναι κάτι που μας ενώνει με όσους μας ακούνε. Μέσα από αυτό δείχνουμε την εκτίμησή μας σε σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες. Ενώ δεν αποτυπώνεται το στυλ τους στη δική μας μουσική, επιλέγουμε να τους τιμήσουμε με τον δικό μας τρόπο».

Το τρίο συχνά αστειεύεται με όσα κάνει. Παρά τη θετική διάθεση που βγάζουν τα κομμάτια τους, δεν αποστρέφουν το βλέμμα τους από την καθημερινότητα. «Ένα θέμα που απασχολεί πολύ νέο κόσμο είναι η γενικότερη ακρίβεια και το gentrification», αναφέρουν. «Οι τιμές είναι πλέον άπιαστες και είναι θλιβερό ότι πολλοί καπηλεύονται την underground κουλτούρα απλώς για να κερδίσουν περισσότερα χρήματα, με πρόφαση την εναλλακτικότητα και την αντισυμβατικότητα». Με ενδιαφέρει να μάθω την άποψή τους για την ελληνική μουσική σκηνή σήμερα, τι λείπει και τι θα άλλαζαν. «Λείπει το εύθυμο στοιχείο και η αίσθηση της feel good μουσικής. Παρατηρούμε τελευταία ότι κυριαρχεί μια σοβαροφάνεια και μια romanticized μελαγχολία που πλέον έχει γίνει εύπεπτη σε συγκεκριμένα είδη. Λείπει επίσης η πρωτοτυπία, γιατί πολλοί πλέον λειτουργούν μέσα από κλισέ και στερεότυπα τα οποία εσφαλμένα αντιπροσωπεύουν διάφορα μουσικά στυλ. Αυτά θα αλλάζαμε και ελπίζουμε ότι, μέσω της μουσικής μας, συμβάλλουμε στη διόρθωσή τους. Εκτιμάμε όμως πολλά από την ελληνική μουσική σκηνή. Ένα στοιχείο που θαυμάζουμε είναι το πόσο όμορφα μεταδίδεται το συναίσθημα μέσω των στίχων, ιδιαίτερα όσον αφορά τη μελοποιημένη ποίηση. Γιατί σταματήσαμε να το κάνουμε αυτό; Επίσης, εννοείται ότι θαυμάζουμε πολλούς νέους underground καλλιτέχνες, με πολύ αυθεντικό ήχο. Shout out στη Fruit Gillette, στους Turboflow 3000 και στον Just Knite!».

instagram
spotify

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

120’ με τη Μαρίνα Σάττι

Αποκλειστικό / Μαρίνα Σάττι: «Αν θεωρούν ότι είμαι στη low κουλτούρα χαίρομαι, μακάρι να είμαι»

Μετά την εμφάνιση της στην Eurovision -για την οποία άκουσε πολλά- και ένα άλμπουμ που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η Μαρίνα Σάττι δίνει την πρώτη της συνέντευξη και είναι χειμαρρώδης.
M. HULOT
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT