Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Άντρες κάθε ηλικίας, ντυμένοι μπαλαρίνες με πουέντ και τουτού, ερμηνεύουν διάσημα μπαλέτα του 19ου αιώνα.
0


«ΠΑΛΙΟΜΟΔΙΤΙΚΟ; Πρόκειται για μια κλασική τέχνη!» μου απαντάει εξοργισμένος ο Τόρι Ντομπρίν, όταν τολμώ να πω ότι το κλασικό μπαλέτο του 19ου αιώνα ίσως έχει ξεπεραστεί και αποτελεί από μόνο του παρωδία του λαμπερού παρελθόντος. Και συνεχίζει: «Το μπαλέτο τόσο ως άποψη όσο και ως τεχνική διαμορφώθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αριστοκρατίας και μιας εποχής εντελώς διαφορετικής από τη δική μας. Ωστόσο παραμένει ένα απολαυστικό θέαμα».

Καλλιτεχνικός διευθυντής των περίφημων Trocks εδώ και 30 χρόνια, της διεθνώς διάσημης κομπανί μπαλέτου που φέτος γιορτάζει τα 50 χρόνια της και έχει συμπεριλάβει και την Αθήνα στη διεθνή της τουρνέ (έχοντας παρουσιάσει πρώτη φορά τη δουλειά της εδώ 13 χρόνια πριν, στο Μέγαρο), απαντάει σε μια σειρά σύντομων ερωτήσεων σχετικά με αυτή την τόσο ιδιαίτερη ομάδα χορού, η οποία αποτελείται αποκλειστικά από άντρες χορευτές που εκτελούν αριστουργηματικά θρυλικές χορογραφίες in drag, ενώ συγχρόνως τις παρωδούν.

«Οπωσδήποτε η κοινωνία έχει αλλάξει και θα έλεγα ότι πια μας έχει φτάσει στο πώς αντιμετωπίζουμε θέματα φύλου και συμπερίληψης».

Με την επίσημη ονομασία «Les Ballets Trockadero de Monte Carlo», η ομάδα ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 1970, λίγα μόλις χρόνια μετά το Stonewall (την ιστορική εξέγερση της νεοϋρκέζικης γκέι κοινότητας εναντίον της αστυνομίας), και κατάφερε πολύ σύντομα, χάρη στην καλλιτεχνική της αρτιότητα και το camp χιούμορ της, να γίνει αποδεκτή θριαμβευτικά και από τους πλέον σκληροπυρηνικούς θιασώτες του κλασικού μπαλέτου διεθνώς.

Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Ο Τόρι Ντομπρίν.

Άντρες κάθε ηλικίας, ντυμένοι μπαλαρίνες με πουέντ και τουτού, ερμηνεύουν διάσημα μπαλέτα του 19ου αιώνα όπως η «Λίμνη των κύκνων», η «Ζιζέλ» και άλλα. Διαθέτουν τέλεια τεχνική μπαλέτου αλλά και έφεση στο σλάπστικ και τη σάτιρα, και δημιουργούν ξεκαρδιστικές παραστάσεις για ένα αφοσιωμένο κοινό που τους παρακολουθεί εδώ και 5 δεκαετίες.

Τέλεια συγχρονισμένα λάθη, άγαρμπες κινήσεις, παρατράγουδα σε απαιτητικές χορογραφίες, σάτιρα της συμπεριφοράς των πρώτων μπαλαρίνων, όλα συμβάλλουν σε ένα απολαυστικό θέαμα που δεν παρεξηγείται ούτε καν από το κοινό χωρών οι οποίες έχουν μεγάλη παράδοση στο μπαλέτο· αντιθέτως, τους αποθεώνουν. Μάλιστα, σημαντικοί καλλιτέχνες του χορού, όπως ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, συνεργάστηκαν μαζί τους χορογραφώντας ή χορεύοντας δίπλα τους.

Όπως εξηγεί ο Ντομπρίν, μπορεί παλιότερα, τις δεκαετίες του ’70 και του '80, να δέχτηκαν κάποιες αρνητικές κριτικές και την απόρριψη από μέρος των θεατών, σταδιακά όμως απέκτησαν φανατικούς οπαδούς. «Από τα μέσα της δεκαετίας του '90 τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Από ένα σημείο και μετά έχω να θυμάμαι μόνο επιτυχίες και την εκτίμηση του κόσμου. Έχουμε εμφανιστεί τέσσερις φορές στη Ρωσία, πάντα με μεγάλη επιτυχία. Μπορεί οι Ρώσοι να αγαπούν τον κλασικό χορό, αλλά διαθέτουν και χιούμορ· αυτός είναι ένας καλός συνδυασμός. Αλλά και στην Κοπεγχάγη, όπου κάναμε ντεμπούτο το 2023, όλες μας οι παραστάσεις ήταν sold out».

ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
Mπορεί παλιότερα, τις δεκαετίες του ’70 και του '80, να δέχτηκαν κάποιες αρνητικές κριτικές και την απόρριψη από μέρος των θεατών, σταδιακά όμως απέκτησαν φανατικούς οπαδούς. Φωτ.: Anastos Peter
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Από ένα σημείο και μετά έχω να θυμάμαι μόνο επιτυχίες και την εκτίμηση του κόσμου». Φωτ.: Carlos Alvar

Αναρωτιέμαι αν για την επιλογή των μελών της ομάδας δίνεται μεγαλύτερη σημασία στην εκπαίδευσή τους στον χορό ή στο κωμικό τους ταλέντο. Εξηγεί: «Είμαστε επαγγελματίες, ταλαντούχοι χορευτές και κωμικοί. Αυτά πάνε μαζί, έτσι ώστε να μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα διασκεδαστικό θέαμα χορού και κωμωδίας για όλους. Εν τέλει, το κοινό διασκεδάζει παρακολουθώντας κάτι που του είναι πολύ οικείο αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Βλέπουν αντρικά σώματα αντί για γυναικεία να αλληλεπιδρούν με ευρηματικό και ξεκαρδιστικό τρόπο. Εξάλλου σατιρίζουμε πολλά είδη χορού και όχι μόνο το κλασικό μπαλέτο· σατιρίζουμε εξίσου τον σύγχρονο και τον μοντέρνο χορό».

Τον ρωτώ αν το κλασικό μπαλέτο ως μορφή τέχνης εμπεριέχει το κουίρ στοιχείο. Λέει: «Δεν υπάρχουν κρυφά κουίρ στοιχεία στο μπαλέτο. Είμαστε μια κομπανί που παίζει με τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου χρησιμοποιώντας κάθε είδος χιούμορ, συμπεριλαμβανομένου του λεγόμενου camp (βιτριολικό και σατιρικό γκέι χιούμορ) αλλά και της εκλεπτυσμένης παρωδίας. Οποιοσδήποτε μπορεί να διασκεδάσει με τις παραστάσεις μας, ακόμα και παιδιά. Επίσης όσοι αγαπούν την κωμωδία και όχι απαραίτητα το μπαλέτο ή όσοι αγαπούν το μπαλέτο και θέλουν να έρθουν σε επαφή με έναν ανανεωτικό τρόπο θέασής του».

Εν τέλει, τι έχει αλλάξει δραστικά μέσα στα 50 χρόνια της πορείας της ομάδας; Απαντάει: «Οπωσδήποτε η κοινωνία έχει αλλάξει και θα έλεγα ότι πια μας έχει φτάσει στο πώς αντιμετωπίζουμε θέματα φύλου και συμπεριλήψης, καθώς όταν πριν από 50 χρόνια ξεκινούσαμε την ομάδα, συμπεριλάβαμε όλους τους τύπους που θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας, ασχέτως φύλου, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης και οικονομικού υπόβαθρου».

CHECK Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Όταν εμείς πριν από 50 χρόνια ξεκινούσαμε την ομάδα, συμπεριλάβαμε όλους τους τύπους που θέλησαν να συνεργαστούν μαζί μας, ασχέτως φύλου, χρώματος, καταγωγής, κοινωνικής τάξης και οικονομικού υπόβαθρου».
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Το κοινό διασκεδάζει παρακολουθώντας κάτι που του είναι πολύ οικείο αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο».
ΕΠΕΞ Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους Facebook Twitter
«Είμαστε μια κομπανί που παίζει με τις συμβάσεις του κλασικού μπαλέτου χρησιμοποιώντας κάθε είδος χιούμορ».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Χορός / Πόσο νέο «πρέπει» να είναι ένα σώμα για να λάβει μέρος σε μια παράσταση χορού;

Δυο σπουδαία ονόματα του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα, η Αγγελική Στελλάτου και η Σταυρούλα Σιάμου, πρωταγωνιστούν στην παράσταση της ομάδας Griffon που χορογραφεί ο Γιάννης Νικολαΐδης. Το «Shifting Time» που θα παρουσιαστεί στο ΠΛΥΦΑ τον Φεβρουάριο εστιάζει στον χρόνο και τη φθορά, τις σωματικές και τις πνευματικές αντοχές, τη δύναμη της θέλησης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Χορός / Alvin Ailey: Ο συναρπαστικός καλλιτέχνης που άλλαξε για πάντα τον σύγχρονο χορό

Η ζωή, το έργο και η κληρονομιά του Alvin Ailey, του πρώτου μαύρου χορογράφου σύγχρονου χορού, παρουσιάζονται στην πρώτη μεγάλης κλίμακας μουσειακή έκθεση προς τιμήν του στο Whitney Museum of American Art.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ