Η Raye παραλίγο να μην κάνει καριέρα εξαιτίας κάποιων στενοκέφαλων

Η χρυσή «απόδραση» της Raye Facebook Twitter
Η Raye κατάφερε να σώσει την καριέρα της – ο τίτλος του μεγαλύτερου hit της δεν θα μπορούσε να είναι πιο ιδανικός.
0


«A LITTLE CONTEXT, if you care to listen / I find myself in a shit position / The man that I love sat me down last night / And he told me that it’s over, dumb decision» («Μια ενημέρωση, για όποιον ενδιαφέρεται / Βρίσκομαι σε άσχημη κατάσταση / Ο άντρας που αγαπώ με έπιασε χθες το βράδυ / Και μου είπε τελειώσαμε, ανόητη απόφαση»), τραγουδά η Raye και δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι όποτε ανοίγω το ραδιόφωνο στο αυτοκίνητο, μάλλον όποτε ανοίγει αυτόματα μόνο του, πέφτω πάνω σε αυτούς τους στίχους συνέχεια.

Το «Escapism» στο οποίο συμμετέχει η ράπερ 070 είναι από αυτά τα κομμάτια που τα ακούς κυριολεκτικά παντού, όπου κι αν βρεθείς και σταθείς, μέχρι να τα σιχαθείς. Κυκλοφόρησε το 2022, έγινε τεράστιο χιτ, τρελό viral στο TikTok, κατέκτησε άνετα την κορυφή των βρετανικών τσαρτ και σάρωσε στην κατηγορία του καλύτερου τραγουδιού διεθνώς, σε όλα τα σημαντικά βραβεία. 

Το ίδιο συνέβη πρόσφατα και στα Brit Awards, κάτι σαν τα Γκράμι της Βρετανίας. H Raye είχε 7 υποψηφιότητες και κατάφερε να κερδίσει τις 6, τις περισσότερες που έχει πάρει ποτέ ένας καλλιτέχνης, σπάζοντας το ρεκόρ των 4 που έχουν μαζέψει στο παρελθόν ο Harry Styles, η Adele και οι Blur. Η 26χρονη πήγε σπίτι της με ασημένια αγαλματάκια για τις κατηγορίες καλύτερου άλμπουμ, τραγουδιού, συνθέτη και νέου καλλιτέχνη της χρονιάς, εκτός των άλλων. Μεγάλη τιμή και δικαίωση για μια δημιουργό που παραλίγο να μην κάνει καριέρα εξαιτίας κάποιων στενοκέφαλων.

 Η 26χρονη πήγε σπίτι της με ασημένια αγαλματάκια για τις κατηγορίες καλύτερου άλμπουμ, τραγουδιού, συνθέτη και νέου καλλιτέχνη της χρονιάς, εκτός των άλλων. 

Η κατά κόσμον Rachel Agatha Keen γεννήθηκε σε ένα προάστιο του Λονδίνου το 1997. Έχει μητέρα Ελβετίδα με καταγωγή από την Γκάνα πατέρα έναν Βρετανό. Raye είναι το όνομα της γιαγιάς της που ήταν μαζί της πάνω στη σκηνή στα Brits Awards και την αγκάλιαζε από συγκίνηση όταν έγραφε ιστορία σε μία από τις πιο τρυφερές στιγμές που έχουμε δει σε τελετή.

RAYE, 070 Shake - Escapism. 

Από μικρή μάθαινε να γράφει τραγούδια μαζί με την αδελφή της, που είναι επίσης, μουσικός. Στα 17 της είχε κυκλοφορήσει ήδη το πρώτο της EP. Γρήγορα ήρθε ένα συμβόλαιο με την Polydor, ενώ προτού γνωρίσει επιτυχία, έγραφε τραγούδια για σούπερ-σταρ όπως οι Beyoncé, Little Mix, Rihanna, David Guetta, John Legend και Ellie Goulding. Ταυτόχρονα, έβγαλε μια σειρά από μικρά χιτ, χτίζοντας το κοινό της και περιοδεύοντας σόλο.

Όμως, μετά από επτά χρόνια αξιοπρεπούς πορείας και σκληρής δουλειάς, το ενδεχόμενο να κάνει ντεμπούτο-άλμπουμ δεν υπήρχε, τουλάχιστον όχι στα σχέδια της δισκογραφικής της. Σε μια κίνηση απόγνωσης, γνωστοποίησε την κατάσταση στα social media. Τουίταρε το 2021: «Έχω συμβόλαιο για τέσσερα άλμπουμ από το 2014 και δεν μου επιτρέπουν να κυκλοφορήσω ούτε ένα! Το μόνο που με νοιάζει είναι η μουσική. Βαρέθηκα να το σκέφτομαι συνέχεια και βαρέθηκα να στενοχωριέμαι γι’ αυτό. Για μένα δεν είναι μόνο μια δουλειά, είναι κάτι προσωπικό». 

Μέχρι σήμερα είναι ανεξήγητο γιατί η Polydor δεν θεωρούσε ότι ήταν έτοιμη να κυκλοφορήσει προσωπικό δίσκο. Όπως είπε σε μια συνέντευξή της, μια εξήγηση ήταν ότι δεν είχε κάνει ακόμα Τοp10 hit, έστω κι αν έκανε νούμερα στο streaming. Αν έκαναν λίγη υπομονή, βέβαια, θα τους διέψευδε πανηγυρικά.

Την ίδια κατάσταση βιώνουν αρκετές νεαρές δημιουργοί που παλεύουν να βγάλουν το πρώτο τους άλμπουμ, και δεν έχει σχέση με το πόσο διάσημος είναι κάποιος. Καταξιωμένα ονόματα όπως η Dua Lipa πέρασαν πάνω-κάτω κάτι ανάλογο. Και, ναι, η μουσική βιομηχανία λειτουργεί περίεργα, ανελέητα και καθόλου δίκαια.

Τουλάχιστον, η Raye κατάφερε να σώσει την καριέρα της – ο τίτλος του μεγαλύτερου hit της δεν θα μπορούσε να είναι πιο ιδανικός. Αποδεσμεύτηκε γρήγορα από το συμβόλαιό της και πήρε το αίμα της πίσω χωρίς να έχει καμιά πολυεθνική στο πλευρό της, που να της υπαγορεύει τι να κάνει. Το ντεμπούτο της «My 21st century blues» κυκλοφόρησε πέρσι από τη Human Re Sources, μια μικρή, ανεξάρτητη εταιρεία, και τα υπόλοιπα είναι γνωστά.

Η χρυσή «απόδραση» της Raye Facebook Twitter
Η πορεία της θυμίζει τις παλιές καλές εποχές της συγχωρεμένης Amy Winehouse στο πιο υγιές – της μοιάζει λίγο κιόλας εμφανισιακά. Φωτ.: Sebastian Kapfhammer

Η βράβευσή της, πάντως, δεν πρέπει να προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη. Δεν λέμε ότι δεν το αξίζει, αλλά ήρθε σε μια μεταβατική περίοδο για τα Brit Awards που για χρόνια προτιμούσαν άνδρες καλλιτέχνες και σνόμπαραν γυναικεία ονόματα – ακόμα και ο Harry Styles τους ξεμπρόστιασε πέρσι. Όταν παρέλαβε το βραβείο καλύτερου καλλιτέχνη για το 2023, κατά τη διάρκεια της ευχαριστήριας ομιλίας του, παραδέχτηκε, δυσφορώντας, ότι είχε προνομιακή μεταχείριση λόγω του φύλου του. Έτσι, στη φετινή απονομή κυριάρχησαν οι γυναίκες και τα non-binary άτομα, που πήραν το 70% των βραβείων.

Τέλος καλό - όλα καλά για όλους, ειδικά για τη Raye. Η πορεία της θυμίζει τις παλιές καλές εποχές της συγχωρεμένης Amy Winehouse στο πιο υγιές – της μοιάζει λίγο κιόλας εμφανισιακά. Στα τραγούδια της, μάλιστα, συχνά αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετώπισε λόγω καταχρήσεων, μισογυνισμού, ανασφάλειας, σωματικής δυσμορφίας, ή στη σεξουαλική επίθεση που είχε δεχτεί πιτσιρίκα, όταν πρωτοξεκινούσε, από έναν μουσικό παραγωγό.

Για να κλείσουμε, όμως, όσον αφορά τα Brit Awards, οι επόμενες χρονιές θα δείξουν αν αυτή η αλλαγή θα έχει κάποια γενικότερη επίδραση στο μουσικό στερέωμα. Και μπορεί σε ορισμένους να φαίνεται παράλογο ή υπερβολικό, μια και υπάρχουν τόσες γυναίκες μουσικοί όλα αυτά τα χρόνια, αλλά ας αναλογιστεί κανείς πόσες από αυτές είναι στ’ αλήθεια τόσο δημοφιλείς που θα μπορούσαν να ρισκάρουν να τις φέρουν στην Ελλάδα σόλο για live.

RAYE - Hard Out Here

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ