Η μάστιγα του telemarketing πάει πιο βαθιά απ’ όσο νομίζεις

Η μάστιγα του telemarketing πάει πιο βαθιά απ’ όσο νομίζεις Facebook Twitter
Το μόνο που είχε σημασία για τα αφεντικά ήταν να μπορείς να πείθεις καθημερινά από το τηλέφωνο όσους πιο πολλούς ανθρώπους γινόταν να συνεισφέρουν όσο πιο πολλά χρήματα γινόταν σε σωματεία αστυνομικών ή πυροσβεστών, τα οποία ήταν συμβεβλημένα με την εταιρεία. Φωτ.: COURTESY OF HBO
0

ΜΠΟΡΕΙ ΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ να αποδώσει γλαφυρά όλες τις νοσηρές και ενοχλητικές πτυχές της μάστιγας που λέγεται telemarketing και συγχρόνως να εκθέσει την απύθμενη απληστία και τον εγκληματικό κυνισμό στυγνών κερδοσκόπων, την απάτη του φιλανθρωπικού fundraising αλλά και το «άβατο» που απολαμβάνει η αστυνομία ακόμα κι όταν αποκαλύπτεται η διαφθορά στους κόλπους της; Κι όλα αυτά με την μορφή μιας κωμωδίας καταστάσεων – ή κωμωδίας «κολλητών» που ψυχαγωγεί και συγκινεί;

Το ντοκιμαντέρ Telemarketers του HBO τα καταφέρνει όλα αυτά και με το παραπάνω καθώς αφηγείται την 20χρονη Οδύσσεια δύο περιθωριακών τύπων, που με μια κάμερα στο χέρι και μικρή βοήθεια από οπουδήποτε αποφάσισαν να το παίξουν «Μάικλ Μουρ του φτωχού» και να αποκαλύψουν μια εξόφθαλμη απάτη, ένα απίστευτο σκάνδαλο και ασύστολη κομπίνα με θύματα απλούς (και φτωχούς) ανθρώπους.

Και το πιο συναρπαστικό είναι ότι δεν πρόκειται για προϊόν δημοσιογραφικής έρευνας υψηλού κύρους αλλά για τη δουλειά που έκαναν κάτι ρεμάλια. Ρεμάλια με συνείδηση.

Γρήγορα θα ανακάλυπτε ότι τα περισσότερα από τα χρήματα (δεκάδες ή και εκατοντάδες, σε βάθος χρόνου, εκατομμύρια) πήγαιναν κατευθείαν στην τσέπη των ιδιοκτητών της CDG. Αργότερα θα ανακάλυπτε επίσης ότι κάποια από τα σωματεία των αστυνομικών έβαζαν κι εκείνα με τη σειρά τους χέρι στις δωρεές ανυποψίαστων και φοβισμένων ανθρώπων, αλλά κανένα αρμόδιο θεσμικό όργανο δεν ήθελε να τα βάλει με την αστυνομία. 

Ήταν γύρω στις αρχές του αιώνα όταν ο 15χρονος Σαμ Λίπμαν-Στερν εγκατέλειψε το σχολείο για να αφοσιωθεί στις αγαπημένες του ενασχολήσεις – το skateboard και τους μπάφους. Έπρεπε όμως με κάποιο τρόπο να βιοποριστεί και γρήγορα ανακάλυψε ότι το μόνο μέρος που δεν είχε πρόβλημα να προσλάβει κάποιον με τις δικές του (ανύπαρκτες) επαγγελματικές δεξιότητες ήταν μια εταιρεία με το όνομα Civic Development Group ή CDG.

Λεπτομέρειες όπως προϋπηρεσία ή λευκό ποινικό μητρώο δεν είχαν καμιά σημασία. Το μόνο που είχε σημασία για τα (αόρατα) αφεντικά του συγκεκριμένου «μη κερδοσκοπικού» οργανισμού ήταν να μπορείς να πείθεις καθημερινά από το τηλέφωνο όσους πιο πολλούς ανθρώπους γινόταν (ηλικιωμένους ως επί το πλείστον) να συνεισφέρουν όσο πιο πολλά χρήματα γινόταν σε σωματεία αστυνομικών ή πυροσβεστών, τα οποία ήταν συμβεβλημένα με την εταιρεία.

Η μάστιγα του telemarketing πάει πιο βαθιά απ’ όσο νομίζεις Facebook Twitter
Ο Πάτρικ Πέσπας. Φωτ.: COURTESY OF HBO

Γρήγορα θα ανακάλυπτε ότι τα περισσότερα από τα χρήματα (δεκάδες ή και εκατοντάδες, σε βάθος χρόνου, εκατομμύρια) πήγαιναν κατευθείαν στην τσέπη των ιδιοκτητών της CDG. Αργότερα θα ανακάλυπτε επίσης ότι κάποια από τα σωματεία των αστυνομικών έβαζαν κι εκείνα με τη σειρά τους χέρι στις δωρεές ανυποψίαστων και φοβισμένων ανθρώπων, αλλά κανένα αρμόδιο θεσμικό όργανο δεν ήθελε να τα βάλει με την αστυνομία. 

Τα «γραφεία» ήταν ένα εργασιακό αχούρι με κουβούκλια όπου είχαν συγκεντρωθεί διάφοροι περιθωριακοί, φυλακόβιοι και απόκληροι της ζωής που δεν θα έβρισκαν πουθενά αλλού δουλειά.

Ανάμεσά τους και ένας τύπος ονόματι Πάτρικ Πέσπας, «θρύλος» ήδη της δουλειάς, πρεζάκι αλλά και ψυχούλα, που μπορούσε συγχρόνως να χτυπάει ντάγκλες εν ώρα εργασίας και να εξασφαλίζει περισσότερες δωρεές από οποιονδήποτε άλλον στο τηλέφωνο. Ο Πέσπας είναι ο ήρωας αυτού του ντοκιμαντέρ, ένας Δον Κιχώτης της ζωής που, παρά τα προβλήματά του, αποφάσισε να κάνει το σωστό και να αφοσιωθεί μαζί με τον Στερν στην αποκάλυψη αυτής της μεγαλειώδους απάτης που έμοιαζε να σπάει κάθε φράγμα κυνισμού και απληστίας, ακόμα και για τα αμερικανικά δεδομένα. 

Η διαδρομή είναι συναρπαστική αλλά η κατάληξη γλυκόπικρη. Η CDG δεν υφίσταται πια αλλά ουδείς πήγε ποτέ φυλακή ενώ το «μοντέλο» της διατηρείται σε ένα κάρο δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με την σύγχρονη εκδοχή του telemarketing, όπου τη βαριά δουλειά δεν την κάνουν πλέον άνθρωποι αλλά bots τεχνητής νοημοσύνης που λένε το ίδιο ποίημα από το τηλέφωνο στους αδαείς χωρίς να πληρώνονται ούτε καν τον βασικό μισθό όπως οι «έμβιοι» προκάτοχοί τους.   

Telemarketers | Official Trailer | HBO

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ